Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Nu de maatregelen zijn versoepeld...

22-05-2020 17:54 380 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu de maatregelen zijn versoepeld voel ik me veel onveiliger dan eerst. Thuiszitten ging prima en met mooi weer rustig plekje in de natuur. Vandaag wat tuinspullen opgehaald (zijn met tuin bezig, wel fijn om de zomer in door te brengen). Het begon al bij de karren. Winkelmedewerker ging eerst de kar schoonmaken, die wij al hadden gepakt :facepalm: , waarbij hij dichtbij mijn man ging staan. Ondertussen liepen een paar oudere echtparen zo naar binnen. In de winkel prima en ruim, totdat twee vrouwen druk bellend een pad versperden en pissig werden toen mijn man vroeg of ze wat ruimte wilden maken. Tweede keer weer diezelfde vrouwen, moest hij zich langs wurmen.

Net ging de deurbel. Kwam, heel lief, iemand iets brengen. Man deed stap naar achteren en zei 'ik houd afstand', waarop de dame in kwestie (dik in de risicogroep) zei: 'o, ben je ziek dan?'.

Vanmorgen sprak ik nog iemand die het alleen maar bangmakerij vond, dat het wel meeviel met de zieken en dat ze er helemaal klaar mee was. 'Ik verhuis wel naar Zweden' zei ze.

Wij zijn heel veel thuis geweest en het voelt nu gewoon naar en onveilig om buiten de deur te komen. Hoe ervaren jullie dat?
Ik word er verdrietig van.

O, en ik ben mantelzorger, dus extra bang om besmet te worden.
DS1971 schreef:
23-05-2020 10:41
Lekker makkelijk praten voor mensen die geen rijk sociaal leven hebben en voor wie er weinig is veranderd, of alleen maar ten goede.

Daarnaast blijkt uit alles dat de maatregelen niet meer nodig zijn, voor zover ze dat al waren. Ja, sommige maatregelen wel, maar ook heel veel blijkt nergens voor nodig te zijn (geweest).
Ik heb een rijk sociaal leven, maar ik kan best een tijd zonder al die doldwaze, massale uitstapjes en festivals (hoezeer ik daar normaal ook van kan genieten).

Menselijk contact op kleine schaal mag gewoon.
LoveLucy schreef:
23-05-2020 11:48
Ja met mn rolstoelafhankelijke bewoners op de fiets? In prive tijd zijn we overigens op de fiets ook weggestuurd het was te vol. Ik woon in de binnenstad van een grote stad trouwens. Een half uur fietsen ben ik op de rand. Met mijn vaardigheden om in oplossingen te denken is niets mis overigens. Met jouw perspectief om je in te leven in andermans situatie lijkt mij meer mis.
Misschien eens proberen op een doordeweekse avond rond een uur of 6 ipv zaterdagmiddag?
SallySpectra* schreef:
23-05-2020 11:53
En de kerk. Wis die niet uit.
Hier in het dorp is die ongevaarlijk. Anderhalve man en een paardenkop. Behalve met kerst en pasen.
Alle reacties Link kopieren
Maar dus, dan neem ik aan dat al diegenen die "het normale leven willen hervatten" dan wel bedoelen nog steeds geen fuiven/kroegen/evenementen vergelijkbaar met apres ski/carnaval...? Want als we echt op ALLE gebied het normale leven gaan hervatten dan zie ik niet hoe het virus niet zou heropflakkeren nadat dat in maart overduidelijk wel gebeurd is (tenzij temperatuur een rol speelt en het dan zich koest houdt tot aan de herfst...)
Alle reacties Link kopieren
Rosanna1985 schreef:
23-05-2020 14:54
Maar dus, dan neem ik aan dat al diegenen die "het normale leven willen hervatten" dan wel bedoelen nog steeds geen fuiven/kroegen/evenementen vergelijkbaar met apres ski/carnaval...? Want als we echt op ALLE gebied het normale leven gaan hervatten dan zie ik niet hoe het virus niet zou heropflakkeren nadat dat in maart overduidelijk wel gebeurd is (tenzij temperatuur een rol speelt en het dan zich koest houdt tot aan de herfst...)
Ik denk wel feesten, festivals en uit eten, maar wel onderwijs op laag pitje en thuiswerken cq eeuwigdurende corona uitkering :biggrin:
Rosanna1985 schreef:
23-05-2020 14:54
Maar dus, dan neem ik aan dat al diegenen die "het normale leven willen hervatten" dan wel bedoelen nog steeds geen fuiven/kroegen/evenementen vergelijkbaar met apres ski/carnaval...? Want als we echt op ALLE gebied het normale leven gaan hervatten dan zie ik niet hoe het virus niet zou heropflakkeren nadat dat in maart overduidelijk wel gebeurd is (tenzij temperatuur een rol speelt en het dan zich koest houdt tot aan de herfst...)
Dat gaat sowieso gebeuren, en dat gaat geen maanden meer duren, tenzij het werkelijk je bedoeling is de volledige entertainment-sector eigenhandig de nek om te draaien.

Toegegeven, de schade zal nu al gigantisch zijn, maar die kan uiteraard nog steeds hoger. 't Is maar wat je voorstaat uiteraard.
Sinjoren schreef:
23-05-2020 17:07
Dat gaat sowieso gebeuren, en dat gaat geen maanden meer duren, tenzij het werkelijk je bedoeling is de volledige entertainment-sector eigenhandig de nek om te draaien.

Toegegeven, de schade zal nu al gigantisch zijn, maar die kan uiteraard nog steeds hoger. 't Is maar wat je voorstaat uiteraard.
Dan is het de vraag wat we belangrijker vinden, massaal naar een festival gaan deze zomer en de bijhorende verdiensten, of de gezondheid van duizenden kwetsbare mensen in onze samenleving.
Alle reacties Link kopieren
TanteOlivia schreef:
23-05-2020 17:10
Dan is het de vraag wat we belangrijker vinden, massaal naar een festival gaan deze zomer en de bijhorende verdiensten, of de gezondheid van duizenden kwetsbare mensen in onze samenleving.
De kwetsbaren (zo is ook gebleken) bestaan voornamelijk uit oudere tot zeer oude mensen die al onderliggende kwalen hebben en daardoor een verminderd of zelfs miniem afweersysteem.

Ik denk zomaar dat dat niet de groep is die naar een festival gaat om op rap-muziek te gaan staan hopsen of uit hun dak te gaan bij een hardrockband.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Dat is ook niet de groep die in de apres ski bars was of carnaval vierde in Brabant... toch is het naar hen verspreid... hoe zou dat toch komen...

En nee, je kan niet zeggen dat ze zich maar moeten isoleren, want die mensen zijn meestal afhankelijk van zorg/hulp van buitenaf.

Als we nu het virus weer gewoon laten heropflakkeren worden zorgpersoneel en mantelzorgers dus ook geïnfecteerd. Of moeten die zich dan ook isoleren? En hun gezin dan ook?
TanteOlivia schreef:
23-05-2020 17:10
Dan is het de vraag wat we belangrijker vinden, massaal naar een festival gaan deze zomer en de bijhorende verdiensten, of de gezondheid van duizenden kwetsbare mensen in onze samenleving.
Het antwoord daarop is heel eenvoudig: het leven/de gezondheid van enkele duizenden weegt niet op tegen het leven van miljoenen.
Of op dezelfde manier: de enkele levensjaren die je bij de risico-groepen redt, weegt niet op tegen de jaren van (economische en daaraan alle andere gelinkte) impact op iedereen.
TanteOlivia schreef:
23-05-2020 17:10
Dan is het de vraag wat we belangrijker vinden, massaal naar een festival gaan deze zomer en de bijhorende verdiensten, of de gezondheid van duizenden kwetsbare mensen in onze samenleving.
Hoelang gaat de economie dit volhouden?
Alle reacties Link kopieren
Rosanna1985 schreef:
23-05-2020 17:16
Dat is ook niet de groep die in de apres ski bars was of carnaval vierde in Brabant... toch is het naar hen verspreid... hoe zou dat toch komen...

En nee, je kan niet zeggen dat ze zich maar moeten isoleren, want die mensen zijn meestal afhankelijk van zorg/hulp van buitenaf.

Als we nu het virus weer gewoon laten heropflakkeren worden zorgpersoneel en mantelzorgers dus ook geïnfecteerd. Of moeten die zich dan ook isoleren? En hun gezin dan ook?
Carnaval is een feest van oud én jong in Brabant. Met carnaval zie je ook veel ouderen in de kroegen of tijdens bijeenkomsten van de carnavalsvereniging. Ik weet niet of jij in Brabant woont en weet wat carnaval inhoudt, maar blijkbaar denk jij dat het vooral een zuipfeest voor jongeren is. En ja, een biertje hoort bij carnaval, maar carnaval begint al maanden vóórdat de "vier dagen" beginnen. Bijeenkomsten met tonpraters, prinseroaje, en op veel plaatsen zelf speciale avonden voor ouderen, de Ouwfiepen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Als het zich op zo'n festival verspreidt en een paar weken later staan al die mensen weer op hun werk, dan komt het toch direct ook weer bij al die kwetsbare mensen? Wie denk je dat er in winkels werken, in verpleeghuizen? Wie denk je dat die mensen verzorgt?
Alle reacties Link kopieren
TanteOlivia schreef:
23-05-2020 17:42
Als het zich op zo'n festival verspreidt en een paar weken later staan al die mensen weer op hun werk, dan komt het toch direct ook weer bij al die kwetsbare mensen? Wie denk je dat er in winkels werken, in verpleeghuizen? Wie denk je dat die mensen verzorgt?
Het is niet de zwarte pest ofzo. Virussen zijn van alle tijden en je kan er van alles van vinden, maar die zijn er altijd geweest en die zullen er altijd blijven. Moeten we dan de rest van ons leven in quarantaine doorbrengen, met hooguit een uitje naar de supermarkt op de hoek?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
TanteOlivia schreef:
23-05-2020 17:42
Als het zich op zo'n festival verspreidt en een paar weken later staan al die mensen weer op hun werk, dan komt het toch direct ook weer bij al die kwetsbare mensen? Wie denk je dat er in winkels werken, in verpleeghuizen? Wie denk je dat die mensen verzorgt?
Dit dus. Alsof het virus niet van die festivalgangers uiteindelijk bij de risicogroepen zou belanden.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
23-05-2020 17:45
Het is niet de zwarte pest ofzo. Virussen zijn van alle tijden en je kan er van alles van vinden, maar die zijn er altijd geweest en die zullen er altijd blijven. Moeten we dan de rest van ons leven in quarantaine doorbrengen, met hooguit een uitje naar de supermarkt op de hoek?
Dit is wel een ernstig virus in die zin dat er mét lockdown duizenden doden gevallen zijn. Zonder lockdown waren het er gigantisch veel meer geweest. Je kan niet het ene virus met lockdown vergelijken met het andere virus zonder lockdown...
Alle reacties Link kopieren
Rosanna1985 schreef:
23-05-2020 17:46
Dit dus. Alsof het virus niet van die festivalgangers uiteindelijk bij de risicogroepen zou belanden.
Risicogroepen zijn er altijd al geweest en zullen er altijd blijven voor virussen, bacillen, bacterieën, enz.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me toch af wat er zou gebeuren indien ebola zou uitbreken in Europa. Willen we dan ook na 2 maanden weer naar festivals "omdat we toch niet eeuwig kunnen thuis zitten"? Of "kan" het dan ineens wel?
Alle reacties Link kopieren
Ik kwam laatst deze infographic tegen op LinkedIn. Deloitte heeft op basis van allerlei studies berekend wat de risico’s van een coronabesmetting precies zijn per leeftijdsgroep. Misschien plaatst dit alles iets meer in perspectief:

https://www2.deloitte.com/content/dam/ ... raphic.pdf
Rosanna1985 schreef:
23-05-2020 17:46
Dit dus. Alsof het virus niet van die festivalgangers uiteindelijk bij de risicogroepen zou belanden.
Waarschijnlijk zitten diezelfde mensen nu op het strand in het park of in de trein naar het strand.
Rosanna1985 schreef:
23-05-2020 17:47
Dit is wel een ernstig virus in die zin dat er mét lockdown duizenden doden gevallen zijn. Zonder lockdown waren het er gigantisch veel meer geweest. Je kan niet het ene virus met lockdown vergelijken met het andere virus zonder lockdown...
De mortaliteit die dit virus heeft, kan je het geen ernstig virus noemen. Er zijn beestjes out there die ettelijke keren erger zijn.
Het is maar een BSL-2...
Rosanna1985 schreef:
23-05-2020 17:49
Ik vraag me toch af wat er zou gebeuren indien ebola zou uitbreken in Europa. Willen we dan ook na 2 maanden weer naar festivals "omdat we toch niet eeuwig kunnen thuis zitten"? Of "kan" het dan ineens wel?
Ebola is een virus waar je je effectief druk in kan maken ja; in vergelijking daarmee is Corona iets foetaal, om niet te zeggen embryonaal.
Maar goed, Ebola kan dan ook stevige mortaliteiten voorleggen, en resideert netjes in BSL-4.
Alle reacties Link kopieren
Een epidemie dooft uit wanneer 70% het gehad heeft. Stel nu dat we niet op een vaccin wachten en gewoon het virus zijn gang laten gaan. Dan krijgen in Nederland ongeveer 12 miljoen mensen het. Stel nu dat 99% daarvan overleeft (dus laag individueel risico) dan zijn er alsnog 120.000 doden in Nederland... willen we dat?
pejeka schreef:
23-05-2020 17:48
Risicogroepen zijn er altijd al geweest en zullen er altijd blijven voor virussen, bacillen, bacterieën, enz.
We hebben het wel over een pandemie. Bekijk het eens wereldwijd, dan schrik je je kapot.
Alle reacties Link kopieren
En niet alle overledenen waren risicogroep... wat met die artsen en verpleegkundigen die overleden zijn (al meer dan 100 in Italië en evenveel in de UK). Die zullen wel relatief gezond geweest zijn anders waren ze niet aan het werk. Moeten we dat aanvaarden als collateral damage?
Rosanna1985 schreef:
23-05-2020 17:59
Een epidemie dooft uit wanneer 70% het gehad heeft. Stel nu dat we niet op een vaccin wachten en gewoon het virus zijn gang laten gaan. Dan krijgen in Nederland ongeveer 12 miljoen mensen het. Stel nu dat 99% daarvan overleeft (dus laag individueel risico) dan zijn er alsnog 120.000 doden in Nederland... willen we dat?
120.000 versus 12mio? Uiteraard.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven