Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Vleesverwerkende industrie en coronahausse.

22-05-2020 23:10 511 berichten
Hallo allemaal,

De laatste tijd vernemen we bijna dagelijks dat er grote coronauitbraken plaatsvinden in de vleesverwerkende industrie, typische is dat er wel meer arbeid wordt uitgeoefend onder slechte omstandigheden en met veel personeel dat op elkaars lip werkt en woont, maar daarbij gebeurt het dus niet.
Onderstaande link is alweer achterhaald, want ook hier, bij de Groene weg slachterij is zo'n slachting onder het personeel uitgebroken.

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/slachthu ... smettingen

Ik maak me hier zorgen om en vraag me af wat er in rauw vlees zit dat mensen eventueel ontvankelijker maakt voor corona en in hoeverre kan het zich van slachterij naar de private keuken verplaatsen en ook een zeer stringente vraag van mij is ook, zit dat virus alreeds in onze kuddes.
Alle reacties Link kopieren
Miss-Pippilotta schreef:
23-05-2020 20:55
Maar ik vroeg ook: stel dat het er is of komt , want ze komen echt wel steeds dichter in de buurt. Dus stel dat het er komt in de toekomst. Dezelfde smaak als jouw stukje vlees. Switch je dan nog steeds niet? Want dat gevoel krijg ik bij je posts.
Ik vind het grote onzin om hierop te reageren want er is nog steeds geen enkele vleesvervanger wat wel op vlees lijkt. En stel dat, ik denk dat het er nooit gaat komen dat stel dat van jou.
Ik snap ook wel dat het voor mensen die vegetarisch koken niet gewend zijn een schrikbeeld is om dat soort dingen te eten. Toen ik veganist werd, wist ik bij god niet hoe lekker je vegan kan eten, ook al had ik me in vegan recepten verdiept.
Betty_Slocombe schreef:
23-05-2020 21:04
Je vroeg toch in de OP waarom er corona is in de vleesverwerkende industrie? Over jouw persoonlijke keuzes doe ik verder geen enkele uitspraak. Wie weet gooi ik ook elke avond kiloknallerspeklapjes in de pan, tenslotte.
Dat kan, net zoals ik ook de boel bij elkaar kan liegen, maar de staat van mijn geheugen staat dat niet toe.

Er zijn overigens nog geen berichten over coronauitbraken in de kipverwerkende industrie.
malibu82 schreef:
23-05-2020 20:26
Nee.

Mijn lijf kan het beste overweg met de voedingsstoffen die uit dierlijke producten worden gehaald. Ik heb ooit eens een vegetarische periode gehad, dat was qua gezondheid geen succes.

Er gaat voor mij vrijwel niets boven de smaak van een goed stukje vlees. En nee, uit een beyond burger haalt mijn lichaam niet dezelfde voedingsstoffen. En dat vind ik ook veel te bewerkt.

Bovendien vind ik de vegans die ik ken er niet bepaald gezond uitzien. Gelukkig nog niet zo erg als in de YouTube filmpjes van The epitomy of malnourishment, maar gezond is anders. Gelukkig is één intussen weer begonnen met eieren eten en ik verwacht dat ze ook wel weer gaat beginnen met vlees.
Oké, dank voor je uitgebreide toelichting.
Ik begrijp het op zich wel. Ik vind het ook nog wel lastig om helemaal geen vlees meer te eten, maar heb wèl moeite met het dierenleed dat er mee samenhangt.

Overigens ben ik niet overtuigd dat vlees beter voor je is.
Er zijn bepaalde zogenaamde “blue zones” in de wereld waar mensen opvallend lang leven en heel weinig gezondheidskwaaltjes hebben. Veel minder ziektes ook zoals kanker, , hart- en vaatziekten, diabetes e.d.
Ze hebben weleens onderzocht hoe dat nu kan. Een van de factoren leek toch echt wel een hele andere manier van eten te zijn. Heel veel groenten, heel weinig vlees (max. 1 keer per week vaak).
Ik dacht dat het al bewezen was dat die live markets een grote invloed hebben op het ontstaan en verspreiden van virussen?

En, ik hou ook van mijn biefstuk en sushi op zijn tijd, maar de grootste vleeseter kan niet ontkennen dat de huidige vleesindustrie toch echt wel inhumaan is, lijkt me.

Oh. En zoveel B12 heb je niet nodig. Hey lichaam kan het opslaan, 100 gram zalm is genoeg B12 voor 3 dagen. Heb dat een keer laten berekenen door een diëtist omdat ik zo min mogelijk dierlijke producten wil gebruiken, maar geen supplementen wil.
Alle reacties Link kopieren
Miss-Pippilotta schreef:
23-05-2020 21:08
Oké, dank voor je uitgebreide toelichting.
Ik begrijp het op zich wel. Ik vind het ook nog wel lastig om helemaal geen vlees meer te eten, maar heb wèl moeite met het dierenleed dat er mee samenhangt.

Overigens ben ik niet overtuigd dat vlees beter voor je is.
Er zijn bepaalde zogenaamde “blue zones” in de wereld waar mensen opvallend lang leven en heel weinig gezondheidskwaaltjes hebben. Veel minder ziektes ook zoals kanker, , hart- en vaatziekten, diabetes e.d.
Ze hebben weleens onderzocht hoe dat nu kan. Een van de factoren leek toch echt wel een hele andere manier van eten te zijn. Heel veel groenten, heel weinig vlees (max. 1 keer per week vaak).

Oh, ik snap het zeker van het dierenleed. Dat was in eerste instantie de reden dat ik vegetarisch probeerde. Nu eet ik biologisch en waar mogelijk grasgevoerd vlees. Ik kan zo het dierenleed niet volledig voorkomen, maar de bio-industrie vind ik helemaal niks.

Ik heb eerlijk gezegd niet heel veel vertrouwen in onderzoeken op het gebied van voeding. Daar zijn in het verleden behoorlijke missers mee gemaakt. En voor elke uitkomst is er wel een onderzoek. De Inuit waren destijds ook super gezond op een dieet van vrijwel alleen dierlijke producten, dus tja... ;)
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
malibu82 schreef:
23-05-2020 21:20
Oh, ik snap het zeker van het dierenleed. Dat was in eerste instantie de reden dat ik vegetarisch probeerde. Nu eet ik biologisch en waar mogelijk grasgevoerd vlees. Ik kan zo het dierenleed niet volledig voorkomen, maar de bio-industrie vind ik helemaal niks.

Ik heb eerlijk gezegd niet heel veel vertrouwen in onderzoeken op het gebied van voeding. Daar zijn in het verleden behoorlijke missers mee gemaakt. En voor elke uitkomst is er wel een onderzoek. De Inuit waren destijds ook super gezond op een dieet van vrijwel alleen dierlijke producten, dus tja... ;)
Goed dat je biologisch en waar mogelijk grasgevoerd vlees eet.

Hmm.... ja.....maar dit zijn natuurlijk niet zomaar onderzoeken en theorieën, maar meerdere èchte plekken op de wereld waar de mensen opvallend lang leven en heel weinig gezondheidskwaaltjes hebben. Er is gewoon gekeken naar hoe zij leven en wat zij eten (weinig vlees en veel groenten zijn natuurlijk niet de enige factoren).
Miss-Pippilotta schreef:
23-05-2020 21:28
Goed dat je biologisch en waar mogelijk grasgevoerd vlees eet.

Hmm.... ja.....maar dit zijn natuurlijk niet echt onderzoeken, maar meerdere èchte plekken op de wereld waar de mensen opvallend lang leven en heel weinig gezondheidskwaaltjes hebben. Er is gewoon gekeken naar hoe zij leven en wat zij eten (weinig vlees en veel groenten zijn natuurlijk niet de enige factoren).
De Inuit aten zeldzaam wat kruiden en zaden van grassoorten, voor de rest alleen maar vlees en vet. Altijd gezond en geen enkele hart- of vaatkwalen.
Een flapdrol genaamd Key heeft geprobeerd te bewijzen dat vlees en vet de grote boosdoeners waren van hart- en vaatziekten en onderzocht een groot deel van Europa, behalve Frankrijk en Duitsland, want daar was het dieet volvet en dierlijk en er kwamen niet of nauwelijks hart- en vaatziekten voor, dus dat werd gemakshalve opzij gezet. Hij 'bewees'dat het allemaal aan vlees en vet lag, maar na later onderzoek door een Italiaan, bleken zijn onderzoeken gemanipuleerd en bleek de grote boosdoener suiker. Key vereerde suiker en dat deden ook al zijn volgers, die stuk voor stuk voortijdig, ver voor het pensioen, het leven lieten. Hij heeft er zelfs het leven van een president mee op zijn geweten.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
23-05-2020 21:37
Een flapdrol genaamd Key heeft geprobeerd te bewijzen dat vlees en vet de grote boosdoeners waren van hart- en vaatziekten en onderzocht een groot deel van Europa, behalve Frankrijk en Duitsland, want daar was het dieet volvet en dierlijk en er kwamen niet of nauwelijks hart- en vaatziekten voor, dus dat werd gemakshalve opzij gezet. Hij 'bewees'dat het allemaal aan vlees en vet lag, maar na later onderzoek door een Italiaan, bleken zijn onderzoeken gemanipuleerd en bleek de grote boosdoener suiker. Key vereerde suiker en dat deden ook al zijn volgers, die stuk voor stuk voortijdig, ver voor het pensioen, het leven lieten. Hij heeft er zelfs het leven van een president mee op zijn geweten.

Ja, die misser bedoelde ik vooral :(
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Miss-Pippilotta schreef:
23-05-2020 20:12
Maar stèl nou dat er alternatieven zijn of komen die precies hetzelfde smaken en geen dierenleed veroorzaken? Een plantaardig alternatief dat echt hetzelfde smaakt als jouw zo geliefde stukje vlees? Switch je dan nog steeds niet? En zo nee; waarom niet?
Het moet ook nog een zelfde bite hebben. Dat blijkt lastig.

Ik heb 'n keer van die balletjes geprobeerd (falafel?) met heel veel kruiden. Ik dacht, wat kan daar nu mis mee zijn? Nou ja, de bite dus. Het mondgevoel was hartstikke goor, dat kan ik met satésaus niet goed maken.
redbulletje schreef:
23-05-2020 23:24
Het moet ook nog een zelfde bite hebben. Dat blijkt lastig.

Ik heb 'n keer van die balletjes geprobeerd (falafel?) met heel veel kruiden. Ik dacht, wat kan daar nu mis mee zijn? Nou ja, de bite dus. Het mondgevoel was hartstikke goor, dat kan ik met satésaus niet goed maken.
Dan noem je ook wat. :sick:
Ik heb door/sinds de overgang trouwens een enorme behoefte aan rood vlees gekregen. Nooit eerder zo ervaren.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
23-05-2020 23:25
Dan noem je ook wat. :sick:
Tja, maar van falafelballetjes moet je ook echt niet verwachten dat het op vlees lijkt. Dat is zoiets als verwachten dat een banaan knapperig is als een appel. :P
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
tonkje schreef:
24-05-2020 08:02
Tja, maar van falafelballetjes moet je ook echt niet verwachten dat het op vlees lijkt. Dat is zoiets als verwachten dat een banaan knapperig is als een appel. :P
Inderdaad. En ik houd erg van een broodje falafel (al lang voordat ik überhaupt vegetariër werd) met alles erop en eraan, maar die balletjes moet je niet los op mijn bord leggen. Nog los van het feit dat heel veel van die supermarktdingen niet eens naar falafel smaken zoals dat zou moeten smaken.

Ik eet nu dus veganistisch en houd helemaal niet van al die vleesvervangers, maar de kunst is juist om zonder die dingen te koken met allerlei andere ingrediënten. Eerst gooide ik bijvoorbeeld nepgehakt in de spaghetti, maar dan vond ik het met echt gehakt 1000 keer lekkerder. Nu maak ik het met andere ingrediënten. en vind ik dit veel lekkerder dan met vlees. Alleen als je bijna niks anders lust dan vlees, ja, dan wordt het natuurlijk moeilijk.
Ik eet gerust wel 'ns een vegatarische maaltijd, maar ik compenseer mijn vlees altijd heel goed met kaas en ei.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
24-05-2020 08:11
Ik eet gerust wel 'ns een vegatarische maaltijd, maar ik compenseer mijn vlees altijd heel goed met kaas en ei.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik helemaal vegan ook echt niet altijd even lekker vind. Zo goed kan ik nog niet koken in ieder geval. Dus ik begrijp dat best.

Ik heb alleen zelf de keuze gemaakt omdat ik niet vind dat er dieren moeten lijden zodat ik wat lekkerder kan eten.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
24-05-2020 08:09
Inderdaad. En ik houd erg van een broodje falafel (al lang voordat ik überhaupt vegetariër werd) met alles erop en eraan, maar die balletjes moet je niet los op mijn bord leggen. Nog los van het feit dat heel veel van die supermarktdingen niet eens naar falafel smaken zoals dat zou moeten smaken.

Ik eet nu dus veganistisch en houd helemaal niet van al die vleesvervangers, maar de kunst is juist om zonder die dingen te koken met allerlei andere ingrediënten. Eerst gooide ik bijvoorbeeld nepgehakt in de spaghetti, maar dan vond ik het met echt gehakt 1000 keer lekkerder. Nu maak ik het met andere ingrediënten. en vind ik dit veel lekkerder dan met vlees. Alleen als je bijna niks anders lust dan vlees, ja, dan wordt het natuurlijk moeilijk.
Het is vooral moeilijk als je niet zo'n grote liefhebber bent van groenten. Ik kom vaak niet aan die 200 gram op een dag.
vrijenblij20220 schreef:
24-05-2020 08:19
Het is vooral moeilijk als je niet zo'n grote liefhebber bent van groenten. Ik kom vaak niet aan die 200 gram op een dag.
Idem, ik compenseer m'n groente al grotendeels door fruit te eten.

Alhoewel ik in de aspergetijd wel 500 gram asperges per week eet!
Alle reacties Link kopieren
vrijenblij20220 schreef:
24-05-2020 08:19
Het is vooral moeilijk als je niet zo'n grote liefhebber bent van groenten. Ik kom vaak niet aan die 200 gram op een dag.
En als je het belangrijk vindt dat eten heel lekker is. Bij mij thuis hebben we 1 vegan, 1 vegetariër en 2 vleeseters. Ik kook bijna altijd en dan ben ik zelf een beetje het ondergeschoven kindje, ik ga geen 3 verschillende maaltijden op tafel zetten. Maar het maakt me ook echt niet zoveel uit, zolang ik het niet echt niet lust vind ik het prima. Als ik uit eten ga, wil ik lekker eten en dat lukt ook vrijwel altijd, maar thuis eet ik vooral een maaltijd omdat hij gezond is.
Ik kan me best voorstellen dat wanneer je lekker eten heel belangrijk vindt, je je stuk vlees dat veel smaak geeft niet wilt opgeven.

Feit blijft dat we op deze manier, met de hoeveelheden die er in de hele wereld worden geconsumeerd, de aarde naar de klote helpen. En hopelijk zijn er toch steeds meer mensen die dat oppikken en er iets aan willen doen, zodat mensen die écht niet zonder willen/kunnen het kunnen blijven eten.
Typisch hoe mensen een topic dat gaat over een zorgelijke toestand in een bepaalde sector weten te draaien naar: ja maar vlees is lekker en groenten zijn stom.

Daar gaat het hier toch niet om?
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
24-05-2020 08:27
Typisch hoe mensen een topic dat gaat over een zorgelijke toestand in een bepaalde sector weten te draaien naar: ja maar vlees is lekker en groenten zijn stom.

Daar gaat het hier toch niet om?
Dat zal wel altijd de reden blijven waarom er niets aan die ellende wordt gedaan, helaas. En het geld dat daarmee gemoeid gaat, uiteraard.
Ik denk niet dat het realistisch is om vlees te verbieden, zodat we dit soort toestanden kunnen voorkomen.

Ik vind wel dat vlees wat meer een luxegoed mag worden, want ik ben er van overtuigd dat overconsumptie een groot deel van het probleem is. Ik ben dan ook voor een vleestax.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
24-05-2020 08:23
Idem, ik compenseer m'n groente al grotendeels door fruit te eten.

Alhoewel ik in de aspergetijd wel 500 gram asperges per week eet!
Groente kun je niet compenseren met fruit. Allebei gezond, daar niet van, maar in fruit zitten andere voedingsstoffen dan in groente. Je kunt het een niet door het ander vervangen.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Het gaat dus uiteindelijk over de overbevolking die helaas nog steeds in stand wordt gehouden door veel mensen met 'n kinderwens. Als er heel veel minder mensen waren, dan was er ook heel veel minder vlees nodig om ze te voeden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven