Heftige angsten om dood te gaan.

23-05-2020 21:08 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb ongeveer 2 jaar geleden m’n stiefvader verloren aan een hartaanval. Hij was niet ziek, nog niet zo oud en viel plots neer. Ik was erbij en heb de heftige en lange reanimatie gezien toen we afscheid moesten nemen. Hetzelfde jaar is ook een andere jongen die ik ken overleden aan een hartaanval ( was in de 30 en gezond)

Nu heb ik de laatste maanden heel erg veel last van ( volgens de huisarts ) paniekaanvallen. Ik voel dan steekjes in m’n borst en dingen in m’n lichaam en denk dan dat ik een hartaanval krijg. Ik heb zelfs 2x een ambulance moeten bellen, maar buiten een verhoging van bloeddruk konden ze niks vinden, en was er geen reden mij mee te nemen. Ik ben ook 3 of 4 keer langs de huisarts geweest maar die zeggen dat er niks met m’n hart is.

Wat mij zorgen maakt, en de artsen ook niet weten is dat ik ongeveer 1 fles wijn per dag drink drink en dat nu al 5 jaar lang ongeveer. Ik ga hulp zoeken, maar m’n vraag

Denken jullie dat er iets kan gebeuren, en wat zou ik kunnen doen, want ik heb nu weer zo een aanval.
Alle reacties Link kopieren
Ga naar je huisarts en laat je door verwijzen naar ggz.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet dat je dood gaat
Alle reacties Link kopieren
Beste Kiki, het gaat dus niet zo lekker met je.
Goed dat je hulp gaat zoeken.
Kom op! Je kunt het!😘
Ik vind het zo zonde van je leven en levensgeluk om je zo bezig te houden met de dood, want elke dag dat je daar druk mee bent, is een verloren dag die je in had kunnen vullen met leuke en blije zaken. Zo'n dag komt nooit meer terug, weggegooid. :|
Alle reacties Link kopieren
Iedereen kan zomaar ter plekke dood neervallen, maar de kans dat het je op jonge leeftijd overkomt, is echt heel erg klein.

Het lijkt me zinvol om open kaart te spelen met jouw huisarts over jouw alcoholisme en over die paniekaanvallen, zodat je gepaste psychische- en verslavingszorg kunt krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
23-05-2020 21:14
Iedereen kan zomaar ter plekke dood neervallen, maar de kans dat het je op jonge leeftijd overkomt, is echt heel erg klein.

Het lijkt me zinvol om open kaart te spelen met jouw huisarts over jouw alcoholisme en over die paniekaanvallen, zodat je gepaste psychische- en verslavingszorg kunt krijgen.
Inderdaad is de kans klein, maar omdat ik dus dagelijks een fles wijn drink denk ik dat het wel anders ligt?
Alle reacties Link kopieren
Stiekem weet je zelf het antwoord wel he?
Vertel de huisarts wel over die wijn.
Dan kan hij je pas echt helpen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Maandagochtend bellen naar de huisartsenpraktijk.

Een fles wijn per dag is schadelijk voor je. Zou je naar de AA willen?

Je hebt nu een paniekaanval?
Heb je wel eens ademhalingsoefeningen gedaan? En hielpen die?
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
23-05-2020 21:13
Beste Kiki, het gaat dus niet zo lekker met je.
Goed dat je hulp gaat zoeken.
Kom op! Je kunt het!😘
Dank je.
Dood gaan we allemaal.
Erover stressen heeft geen zin.
Leg je straks het loodje omdat je een torenhoge bloeddruk hebt van de zorgen. Dat zou zonde zijn toch want blijkbaar wil je graag nog een poosje leven.
Alle reacties Link kopieren
Drink je zoveel uit gewenning? Of verdrink je letterlijk zaken?
kikilove schreef:
23-05-2020 21:15
Inderdaad is de kans klein, maar omdat ik dus dagelijks een fles wijn drink denk ik dat het wel anders ligt?
Nou nee, daar hoef je niet perse een hartaanval van te krijgen. Maar gezond is anders. Bel de huisartsenpost als je echt denk dat er wat is. Is het je psyche die raar doet, bel een crisisdienst of hulplijn om van je af te praten.
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
23-05-2020 21:18
Drink je zoveel uit gewenning? Of verdrink je letterlijk zaken?
Ik ben begonnen met drinken, tijdens een heftige en stressvolle periode waarbij ik niet meer kon slapen. Ik gebruikte de wijn dus als slaapmiddel en dat is eigenlijk altijd zo gebleven. Als ik vandaag en morgen niet drink dan slaap ik niet en ben de hele nacht wakker.
Alle reacties Link kopieren
Odense* schreef:
23-05-2020 21:16
Maandagochtend bellen naar de huisartsenpraktijk.

Een fles wijn per dag is schadelijk voor je. Zou je naar de AA willen?

Je hebt nu een paniekaanval?
Heb je wel eens ademhalingsoefeningen gedaan? En hielpen die?
Ja, inderdaad. Ik heb het advies gekregen om in een zakje te ademen maar dat lukt me niet als ik in paniek ben
Er is een app met een bolletje dat over een lijntje gaat. Gaat het bolletje omhoog, dan adem je mee in. Gaat het bolletje omlaag, dan adem je mee uit.

Krijg weer wat rust in je ademhaling, ga daarna nog even lekker een frisse neus halen, gooi bij thuiskomst al je wijn door de gootsteen en bel maandag de huisarts en meldt dat je hulp zoekt bij je drankprobleem.

App heet Breathe
Dubbel
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp de angst van TO wel een beetje hoor. Ik wandelde een aantal jaren geleden richting het winkelcentrum toen een paar meter naast me een stratenmaker plots voorover viel. Zomaar opeens, met zijn schep nog in zijn handen.
Hij maakte een soort grommend en raspend geluid, dat geluid vergeet ik nooit.
Er was direct hulp, het reanimeren duurde eindeloos, maar hij overleefde het niet! Hij was pas 37.
Sindsdien schiet het bij mij ook wel eens door mijn hoofd,.. dat je niet heel oud hoeft te zijn om zomaar dood neer te vallen.
Maar ik blok die gedachte wel z.s.m.
Je kunt jezelf daar compleet gek door maken.
En wees realistisch.. de kans dat je onder een een bus of vrachtauto knalt met je fietsje is aanzienlijk groter... en daar sta ik dan weer nooit bij stil.
Loslaten... leven in angst is heel zwaar.
Alle reacties Link kopieren
Laat je doorverwijzen naar een psycholoog!!!!!

voor die paniekaanvallen, en misschien traumaverwerking ivm de gebeurtenis met je stiefvader?

Paniekstoornis is ook een ding, hierbij hoort de angst om een paniekaanval te krijgen.
Een psycholoog zou in jouw geval al heel goed zijn, je hebt 2 situaties meegemaakt die er in hebben gehakt en je moet weer opnieuw zelfstandig leren slapen. Ik heb wel een aantal dodelijke slachtoffers gezien van misdrijven en ongelukken maar die kende ik niet persoonlijk en ik kan ze geen van allen vergeten. Wat jij met je stiefvader hebt meegemaakt kan je heel onzeker maken. Succes en sterkte, een probleem erkennen is al het halve werk.
Alle reacties Link kopieren
kikilove schreef:
23-05-2020 21:20
Ja, inderdaad. Ik heb het advies gekregen om in een zakje te ademen maar dat lukt me niet als ik in paniek ben
:hug: heftige dingen heb je meegemaakt, logisch dat dat je wat doet toch?

Voor de korte termijn: als je aan het hyperventileren raakt kan je ook gaan bewegen. Stevig wandelen, paar treden op en af.. zoiets. Dat is vaak makkelijker om je ademhaling weer onder controle te krijgen dan in rust.

Voor de lange termijn moet en ga je hulp zoeken. Goed zo! Je kan als je het spannend vind om over die wijn te praten ook een keer een telefonische (anonieme) hulplijn bellen, en daar je verhaal doen. Dan weet niemand dat jij het bent, maar je zal zien dat ook de mensen aan wie je hulp vraagt het hartstikke goed van je vinden dat je die stap neemt.
Alle reacties Link kopieren
TijdvoorTaart schreef:
23-05-2020 21:26
Er is een app met een bolletje dat over een lijntje gaat. Gaat het bolletje omhoog, dan adem je mee in. Gaat het bolletje omlaag, dan adem je mee uit.

Krijg weer wat rust in je ademhaling, ga daarna nog even lekker een frisse neus halen, gooi bij thuiskomst al je wijn door de gootsteen en bel maandag de huisarts en meldt dat je hulp zoekt bij je drankprobleem.

App heet Breathe
Ik zie verschillende apps die zo heten.
Welke is het?

TO; goed dat je hulp gaat zoeken. Roepen dat je je niet zo druk moet maken als je last hebt van angstgedachten en paniekaanvallen, is niet zo zinvol.
Hopelijk kan de huisarts je doorverwijzen naar mensen die je met je angsten en je alcoholprobleem kunnen helpen.
Heel veel succes!! :rose:
Alle reacties Link kopieren
Het is ook gewoon super rot.
Hier je verhaal is misschien een goede 'kleine eerste stap. Hopelijk kun je verder doorpakken.
Als je zo’n aanval hebt, op je rug gaan liggen, knieën optrekken en opzij laten vallen. Op die manier word je fysiek gedwongen om door je buik te ademen.

En inderdaad, zoek professionele hulp. Want alleen met advies/tips op dit forum ga je er niet uit komen.

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
23-05-2020 21:34
Ik begrijp de angst van TO wel een beetje hoor. Ik wandelde een aantal jaren geleden richting het winkelcentrum toen een paar meter naast me een stratenmaker plots voorover viel. Zomaar opeens, met zijn schep nog in zijn handen.
Hij maakte een soort grommend en raspend geluid, dat geluid vergeet ik nooit.
Er was direct hulp, het reanimeren duurde eindeloos, maar hij overleefde het niet! Hij was pas 37.
Sindsdien schiet het bij mij ook wel eens door mijn hoofd,.. dat je niet heel oud hoeft te zijn om zomaar dood neer te vallen.
Maar ik blok die gedachte wel z.s.m.
Je kunt jezelf daar compleet gek door maken.
En wees realistisch.. de kans dat je onder een een bus of vrachtauto knalt met je fietsje is aanzienlijk groter... en daar sta ik dan weer nooit bij stil.
Loslaten... leven in angst is heel zwaar.
Wow, wat een heftig verhaal en inderdaad best eng om mee te maken. Ik zou het inderdaad graag los willen laten, is echt geen fijn gevoel om vaak in angst te zitten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven