Werk & Studie alle pijlers

Van ZZP Musicus naar Dokters-/OK-assistent?

23-05-2020 21:27 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Al een tijdje speel ik (vrouw, 30 jaar) met het idee om mij te laten omscholen in een ander vakgebied. Na het behalen van mijn vwo-diploma heb ik mij de afgelopen 10 jaar geschoold in de muziek: Conservatorium Bachelor of Music in Education en een Master in Koordirectie Lichte Muziek. Ik hou enorm van mijn werk, het professioneel bezig zijn met muziek en groepen; ik werk namelijk als koordirigent met popkoren en zanggroepen. Hoewel het werk me veel inhoudelijke voldoening brengt, begint het zzp-schap en de daarbij horende onzekerheden op financieel gebied me parten te spelen. Deze onzekerheid wil ik het liefst niet tot mijn pensioen (die ik dus ook niet opbouw nu...) Ik zou het wel zonde vinden om uiteindelijk niets meer in dit vakgebied te doen, dus zoek ik iets dat ik erbij zou kunnen doen.

Dus ben ik op zoek gegaan naar informatie over kortdurende opleidingen op het gebied van de zorg, omdat ik dit ook een heel interessant vakgebied vind! Omdat ik al een bachelorgraad in onderwijs heb behaald, is het voor mij helaas niet meer mogelijk om nog een hbo-opleiding te doen vanwege het belachelijk hoge collegegeldtarief dat daarmee gepaard gaat. Daarom kijk ik nu naar een mbo-opleiding niveau 4 of een leer-werktraject.

Wat mij heel erg aanspreekt is het beroep van operatie-assistent. Ik heb me er al een beetje in verdiept, maar vraag me af in hoeverre het te combineren valt met bijvoorbeeld 2 avonden in de week een koor dirigeren?
Ook is mijn oog gevallen op bijv. doktersassistent of apotheekassistent, waarbij je denk ik wat meer standaard uren overdag draait. Al vraag ik me daarbij weer af of ik daar genoeg inhoudelijke voldoening uit zou halen.

Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen die deze opleidingen volgen/beroepen uitvoeren en die mij kunnen vertellen in hoeverre het te combineren valt met mijn huidige werk? Of ander advies op het gebied van omscholing of ideeën omtrent opleidingen waar ik nog niet aan had gedacht?

Alvast heel hartelijk dank!
moderatorviva wijzigde dit bericht op 25-05-2020 13:32
Reden: Op verzoek de TT aangepast
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Is iets wat past binnen je vakgebied niet iets? Bv. Muziektherapeut, begeleidster van studenten op het conservatorium, muziek op schoot.
Alle reacties Link kopieren
Daar heb ik natuurlijk ook wel over nagedacht, maar dat zijn eigenlijk takken van mijn sector die mij niet heel erg trekken... Het werken op een conservatorium lijkt me op zich nog wel wat, maar het gaat niet goed met de sector (ook al voor Corona) en de banen zijn erg schaars helaas.
Warrique schreef:
23-05-2020 21:38
Is iets wat past binnen je vakgebied niet iets? Bv. Muziektherapeut, begeleidster van studenten op het conservatorium, muziek op schoot.
Je was me voor. :)
Alle reacties Link kopieren
Voor een 2e studie in de zorg kan het collegegeldtarief gelden ipv het hoge 2e studie tarief.

Een opleiding in de gezondheidszorg

Als je wilt starten met een opleiding in de gezondheidszorg in het hoger onderwijs ná het afronden van een opleiding op hetzelfde niveau in het hoger onderwijs, betaal je waarschijnlijk het wettelijk collegegeldtarief i.p.v. het instellingscollegegeldtarief voor deze tweede studie. Om te bepalen of een opleiding een zorgopleiding is, kun je het centraal register opleidingen hoger onderwijs (CROHO) bij DUO raadplegen.
Het basisonderwijs?

Tekorten zijn groot, dus erg baan zeker en misschien de mogelijkheid om uiteindelijk weer iets met je passie te doen.

Ik ken een leerkracht die twee dagen voor de klas staat in een duo en op haar derde dag de hele school doorgaat om alle klassen muziek te geven.

Zelf ben ik leerkrachtondersteuner en heb een passie voor handvaardigheid. Ik bedenk en begeleid, samen met de groepsleerkracht, (creatieve) projecten voor de hele school.

Gebruik maken van elkaars kwaliteiten is bij sommige scholen heel goed geregeld.

Succes met je keuze.
Op zich is het niet erg als je je uitdaging niet uit werk haalt, maar dan moet je dat in je vrije tijd doen en dat moet je willen.

In de zorg is werk, maar als je van prutsen houdt dan zou iets als tiglasser ook wat kunnen zijn. Voor beide kun je naar BBL-trajecten kijken. Dan werk en leer je.
Heb je je ook al eens verdiept in het Langlevenleren krediet?

Ik volg nu een bachelor maatschappelijk werk en dienstverlening via die weg.
Sansa_ schreef:
23-05-2020 22:03
Heb je je ook al eens verdiept in het Langlevenleren krediet?

Ik volg nu een bachelor maatschappelijk werk en dienstverlening via die weg.

Levenlanglerenkrediet?
Andersom schreef:
23-05-2020 22:06
Levenlanglerenkrediet?
Je doet je nick eer aan 😂
Als je denkt aan OK-assistent (en veel andere zorgberoepen).
Kan je er mee leven dat je bijv 1 avond/nachtdienst hebt en ook nog 2 avonden per week aan het werk voor een koor?
Alle reacties Link kopieren
Sansa_ schreef:
23-05-2020 22:03
Heb je je ook al eens verdiept in het Langlevenleren krediet?

Ik volg nu een bachelor maatschappelijk werk en dienstverlening via die weg.
Ze heeft al een afgeronde HBO opleiding, dus ze voldoet niet aan de voorwaarden.
Alle reacties Link kopieren
zecora schreef:
23-05-2020 23:32
Als je denkt aan OK-assistent (en veel andere zorgberoepen).
Kan je er mee leven dat je bijv 1 avond/nachtdienst hebt en ook nog 2 avonden per week aan het werk voor een koor?
Absoluut! Ik werk nu 4 avonden per week, dus dat ben ik in principe al gewend. :)
Alle reacties Link kopieren
Basisonderwijs? Een familielid heeft ook conservatorium gedaan en daarna pabo. Kreeg nog vrijstellingen en kon dus in deeltijd in 2 jaar de pabo afronden.
Ik denk eerlijk gezegd dat een mbo opleiding wellicht gaat zorgen voor verveling op je werk.
En als je na de pabo een aantal jaar lesgeeft kan je bijvoorbeeld weer op de pabo zelf gaan lesgeven.
Alle reacties Link kopieren
Thnx voor alle reacties tot nu toe!

Het basisonderwijs is helaas niet echt aan mij besteed. Heb er een paar jaar als muziekdocent gewerkt, maar groepen kinderen zijn gewoon echt niet mijn doelgroep is gebleken. 😅

Een opleiding tot OK-assistent of Anesthesiemedewerker lijken me toch echt het meest interessant: medisch, afwisselend, uitdagend, divers... maar de vraag is dus: hoe combineerbaar is het...
Alle reacties Link kopieren
Maar... zijn er mensen op dit forum die bijv. de opleiding Doktersassistent (recentelijk?) hebben afgerond en die mij wat meer kunnen vertellen over de studielast, de inhoud en het werk dat ze nu doen? Zodat ik een degelijke afweging kan maken?
Alle reacties Link kopieren
@TO, misschien kun je dan beter de titel van je topic even aanpassen, zodat dokters assistenten meteen zien dat je informatie over die opleiding en baan zoekt.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Belle73 schreef:
25-05-2020 10:14
@TO, misschien kun je dan beter de titel van je topic even aanpassen, zodat dokters assistenten meteen zien dat je informatie over die opleiding en baan zoekt.
Ja, dat had ik ook bedacht idd, maar ik kan niet goed vinden waar ik dat kan doen? Ik typ dit gewoon vanaf mijn iPhone en als ik het bericht wil bewerking zie ik nergens de mogelijkheid om de topictitel aan te passen?
Alle reacties Link kopieren
Je moet even een berichtje aan de moderators in het moderator topic. overig/centraal-moderatortopic/list_messages/457149
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van mij is operatieassistent. Zij heeft destijds via het ziekenhuis een opleiding gevolgd. Werken en leren zeg maar. Tijdens deze opleiding ben je wel fulltime bezig. Maar daarna zou je natuurlijk wel parttime kunnen werken en je muziek ernaast doen. Wel moet je rekening houden met diensten waarbij je op elk moment opgeroepen kan worden.
Alle reacties Link kopieren
Interessant essychan!

Ik heb de topictitel inmiddels kunnen laten wijzigen, hopelijk vinden experts nu makkelijker hun weg naar dit onderwerp!

Alvast bedankt aan iedereen die de moeite heeft genomen om te reageren. 😊
Alle reacties Link kopieren
OK-medewerker meldt zich!

Ik denk dat het prima te combineren is met 2 avonden ander werk. Afhankelijk van je ziekenhuis werk je grotendeels overdag, en af en toe onregelmatig. In de meeste ziekenhuizen valt prima te praten over twee vaste avonden niet ingeroosterd worden.

Tijdens de opleiding heb je wel erg drukke periodes waarin je werken en studeren moet combineren. Maar gezien je vwo diploma verwacht ik dat je de theorie er wel in krijgt.

Twee opmerkingen nog:
- Het is een werken en leren traject, waar je op moet solliciteren. Je zult niet de enige zijn, dus om goed voor de dag te komen kun je je wellicht beter verdiepen in de beroepen. Dan zul je er ook achter komen dat er een wezenlijk verschil zit tussen een operatieassistent en een anesthesiemedewerker. Je noemt beide beroepen, maar bij een sollicitatie zul je specifiek op één daarvan moeten solliciteren.
- Kijk of je in een ziekenhuis een meeloopdag kunt regelen. Dat geeft je een streep voor bij een sollicitatie en geeft je een beeld van het vak. Ik weet echter niet of het daar nu de juiste tijd voor is, er zijn nog veel OKcomplexen in het land die nog veel last hebben van de Corona-crisis. Veel OKs werden de afgelopen tijd gesloten en OKmedewerkers gingen naar de ICs om te helpen. Maar dat neemt inmiddels weer af en er gaan weer steeds meer OKs open gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
Nog een toevoeging: je zult zeker niet de enige zijn met een ietwat bijzondere achtergrond, er zijn meer mensen die een carrièreswitch gemaakt hebben op de OK.
Alle reacties Link kopieren
Tips heb ik niet, maar ik ben apothekersassistente mocht je daar meer over willen weten.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken iemand die zich Na een reorganisatie heeft laten omscholen tot doktersassistente. Ze vindt het fantastisch. En het is ook goed te combineren met andere dingen. Over een niveauverschil (van een hbo-functie naar een mbo-functie) heb ik haar niet gehoord.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven