Welke outdoorbroek voor wandelen/kamperen

26-05-2020 12:02 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha dames,

Ik wandel de laatste tijd heel erg veel, dagelijks tussen de 8 en 12 kilometer met een of twee keer in de week een uitstapje naar afstanden van 20+ kilometers. Ook wanneer corona het weer zal toelaten zal ik veel weekenden in de natuur kamperend doorbrengen. Ik merk dat mijn reguliere spijkerbroeken en korte broeken rondom de naden aan het slijten zijn. Ook vind ik de broekzakken niet diep genoeg om een telefoon in te doen of eventueel een musli reep.

Kortom ik denk dat het tijd wordt om te investeren in een geschiktere broek. Ik heb al bij een aantal grote en kleinere outdoorwinkels/kampeerwinkels gekeken en ben erachter gekomen dat damesbroeken niet bepaald een vrouwelijke pasvorm hebben dat bij mij past. Waar hebben jullie je outdoorbroek gekocht en hoe is de pasvorm en de kwaliteit?

Mijn budget is maximaal 150 euro, ik ben 1,65 lang en weeg 60 kilo ik draag normaal maat 30/32 of maat M. En heeft er toevallig iemand ervaring met het merk RovolutionRace? Die broeken zien er wel netjes uit en voor een redelijke prijs, wel lastig inschatten welke maat ik moet nemen omdat zij alleen online verkopen.
Alle reacties Link kopieren
Voor wandelen en kamperen zweer ik bij broeken van Fjällräven. Gemaakt van G-1000, bijzonder lichtgewicht, snel droog, je kunt het spul waxen en dan is het waterafstotend, gaan echt lang mee. Diepe zakken voor müslireep, zakmes, kompas en wat niet al.

Of ze elegant en 'vrouwelijk' zijn, weet ik niet. Ik vind comfort het belangrijkste.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de site bergfreunde.nl (duits bedrijf) erg fijn. Heel veel keus. Ik heb daar iets van 10 broeken besteld en uiteindelijk een broek van Lundhags gekozen met stretch bij knieen en kruis en daar ook stevigere stof (handig als je op rotsen zit om uit te rusten, het slijt dan minder snel). Andere fijne winkel is Zwerfkei in Woerden; veel kennis en keus.

Je ziet ook steeds meer legging-achtige wandelbroeken https://www.bergfreunde.nl/lundhags-wom ... ngbroeken/
Dat kan ook comfortabel zitten lijkt me. Ik heb een wat lossere broek die een beetje waterafstotend is. Dit omdat wij ook wel eens huttentochten doen in de bergen met wisselend weer.
Alle reacties Link kopieren
xynix schreef:
26-05-2020 12:10
Voor wandelen en kamperen zweer ik bij broeken van Fjällräven. Gemaakt van G-1000, bijzonder lichtgewicht, snel droog, je kunt het spul waxen en dan is het waterafstotend, gaan echt lang mee. Diepe zakken voor müslireep, zakmes, kompas en wat niet al.

Of ze elegant en 'vrouwelijk' zijn, weet ik niet. Ik vind comfort het belangrijkste.
Mijn man heeft hier broeken van. Zijn inderdaad ook heel fijn. Onverslijtbaar lijkt het. Bij mij zaten ze niet lekker, dus niet gedaan.
Alle reacties Link kopieren
O ja, Bergfreunde is ook ok. Dan krijg je gezellige mail van Bergfreund Mattias. :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Die legging-achtige broeken werden mij voor kamperen afgeraden, ooit in de winkel. Slijten te snel. Meer bedoeld voor klimmen en zo.
RevolutionRace ken ik niet. Ik heb een Fjallraven en een Arcteryx. Prima broeken.
Ik heb er paar gevonden in de kringloop, gelukje wel. Eentje die je pijpen van kan oprollen en ander afrits-baar. Heel fijn voor kamperen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zowel broeken van Perry Sports' Wildebeast als van Decathlon.

Mijn broek van de Perry is wat meer baggy, dat vind ik altijd erg fijn als ik veel moet zitten tijdens een reis (vliegen/busjes/ed).
Redenen om hem toen te kopen was; grijs ipv groen/kaki, op te vouwen tot mini en paste in eigen broekzak. Af te ritsen op meerdere hoogtes en voldoende zakken op logische plekken. De meeste broeken zijn afritsbaar op lange short hoogte, die van mij ook op kuithoogte. Daarnaast wordt hij niet snel vies en is makkelijk wasbaar. Mijn vriend bleek uit dezelfde serie een herenbroek te hebben. Hetzelfde verhaal, gaat ook al lang mee.

Mijn broeken van de Decathlon zijn vrouwelijker qua model, misschien ook omdat ze nieuwer zijn. Eentje is een spijkeroutdoorbroek, die ik ook gewoon zou durven dragen. De ander is een iets losser vergelijkbaar model in kaki. Decathlon heeft ook vaker leukere kleuren.

En Decathlon heeft ook outdoorrokjes, zoiets heb ik ook, zit een kort broekje onder, maar wel diepe zakken en zo. Echt ideaal!

Maar links of rechtsom. De meeste outdoorbroeken (-schoenen, -jassen), zijn toch vaak wat lomper qua model. Een short van een afritsbroek is vaak een minder mooi model dan een outdoorshort.
dianaf wijzigde dit bericht op 26-05-2020 12:24
5.52% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ik draag ze van Maier, ik vind de pasvorm van deze broeken erg prettig. Ik draag ze veel en ze gaan lang mee.
Alle reacties Link kopieren
xynix schreef:
26-05-2020 12:15
O ja, Bergfreunde is ook ok. Dan krijg je gezellige mail van Bergfreund Mattias. :rofl:
Inderdaad :high5: Maar hij is echt mijn Bergfreund :lol:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb trouwens geen afritsbroek, maar een lange. Ik vind die ritsen niet fijn op mijn been tijdens het wandelen. Korte broek in de rugzak mee en dan wisselen als het warm is. Is wat omslachtiger, maar ik vind het veel lekkerder zitten. En vaak moet je toch je schoenen uitdoen om de afgeritste pijp uit te kunnen doen, dus dan is helemaal wisselen net zo makkelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook broeken van Maier.
Ik kies alleen juist bewust niet voor afritsbroeken. Als je lange afstanden loopt gaan die ritsen op een gegeven moment toch irriteren. Dan heb ik liever een lange én een korte broek, zoveel extra weegt dat nou ook weer niet.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie suggesties, hier kan ik wat mee. Het hoeft er zeker niet vrouwelijk uit te zien, maar de pasvorm is voor mij wel belangrijk. Ik heb in het verleden veel broeken gepast maar dan van hetzelfde merk wat voor mij blijkbaar niet de broek is.
Ik heb er eentje van The North Face bij de Bever gekocht. Die vond ik nog een redelijk mooie pasvorm hebben en lekker zitten. Wel een afritsbroek.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een North Face. Slijt wel snel.
Tegenwoordig trek ik steeds vaker een sportlegging aan. Zeker zo comfortabel. Alleen geen zakken, maar de zakken van mijn broek gebruik ik toch niet. Heb meestal wel een vest of rugzak bij me.
Fjallraven is onverwoestbaar, prijzig maar vaak goedkoper op MP te vinden. Ze hebben ook een 'curved' lijn en broeken met stretch als je meer draagcomfort zoekt.

Bij Bergfreunde vind je ze wat goedkoper als je liever nieuw hebt.

Jack Wolfskin vind ik ook een fijn merk, en Patagonia maar dat is kwalitatief wel een minder merk. The North Face vind ik de afgelopen jaren slechter geworden qua kwaliteit en de pasvorm past niet zo bij me.

Lekker zitten vind ik echter minstens zo belangrijk als prijs/kwaliteit.

Ik stuur je ook even een PM.
LittlePinkBean schreef:
26-05-2020 13:40
Fjallraven is onverwoestbaar, prijzig maar vaak goedkoper op MP te vinden. Ze hebben ook een 'curved' lijn en broeken met stretch als je meer draagcomfort zoekt.

Bij Bergfreunde vind je ze wat goedkoper als je liever nieuw hebt.

Jack Wolfskin vind ik ook een fijn merk, en Patagonia maar dat is kwalitatief wel een minder merk. The North Face vind ik de afgelopen jaren slechter geworden qua kwaliteit en de pasvorm past niet zo bij me.

Lekker zitten vind ik echter minstens zo belangrijk als prijs/kwaliteit.

Ik stuur je ook even een PM.
Hoe ruim of krap valt Fjallraven? Ik heb geen ervaring met het merk en koop graag tweedehands. Jij klinkt als een ervaren draagster dus als je tips hebt, heel graag. :-)
Alle reacties Link kopieren
MarijeMarije schreef:
26-05-2020 12:29
Ik heb trouwens geen afritsbroek, maar een lange. Ik vind die ritsen niet fijn op mijn been tijdens het wandelen. Korte broek in de rugzak mee en dan wisselen als het warm is. Is wat omslachtiger, maar ik vind het veel lekkerder zitten. En vaak moet je toch je schoenen uitdoen om de afgeritste pijp uit te kunnen doen, dus dan is helemaal wisselen net zo makkelijk.
Tegenwoordig hebben die ritsen vaak ook een rits in de lengte, dus schoenen uitdoen hoeft niet meer!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik vind het merk ruim vallen. Jassen kan ik een maatje kleiner nemen, broeken vaak ook maar niet altijd.

Ik draag ze overigens alleen nog maar bij bergtochten, anders geef ik toch de voorkeur aan een legging (met flipbelt).

Bij kopen op MP wel even opletten dat je niet een heel oud model treft: omdat ze redelijk onverslijtbaar zijn worden er nog wel eens erg oude items aangeboden voor in mijn ogen hoge prijzen. (Het zwarte label met rode vosje is dacht ik 5 jaar+ oud.)

Mijn advies: toch echt eerst passen, goed letten op comfort en vooral met korting kopen. ;-D
MarijeMarije schreef:
26-05-2020 12:28
Inderdaad :high5: Maar hij is echt mijn Bergfreund :lol:
Jaaaa Bergmattie! :rofl: :applause:
Alle reacties Link kopieren
LittlePinkBean, u heeft een privébericht terug!
LittlePinkBean schreef:
26-05-2020 14:10
Ik vind het merk ruim vallen. Jassen kan ik een maatje kleiner nemen, broeken vaak ook maar niet altijd.

Ik draag ze overigens alleen nog maar bij bergtochten, anders geef ik toch de voorkeur aan een legging (met flipbelt).

Bij kopen op MP wel even opletten dat je niet een heel oud model treft: omdat ze redelijk onverslijtbaar zijn worden er nog wel eens erg oude items aangeboden voor in mijn ogen hoge prijzen. (Het zwarte label met rode vosje is dacht ik 5 jaar+ oud.)

Mijn advies: toch echt eerst passen, goed letten op comfort en vooral met korting kopen. ;-D
Dankjewel voor je tips!
Ooit een broek in Cornwall gekocht waar ik een 3/4 broek van kan maken dmv D-ringen.
Afritsbroeken vind ik niets. Rits irriteert mij en ik mag alsnog mijn schoenen uittrekken wanneer ik de korte broek variant wil. Vergeet ook niet de pijpen mee te wassen als je voornamelijk de korte broek draagt ivm kleur verschil.

Verder heb ik al jaaaarrrreeeeen een onverwoestbare Fjallravenbroek, die wat dikker is dan mijn Engelse broek. Erg prettig!

En ik heb 2 wandelskirts, oftewel een rokje met een binnenbroek. Eentje van Fjallraven en eentje van Royal Robbins. Van dat laatste merk ook wat wandelblouses etc. die erg fijn zijn!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven