oprit opnieuw laten bestraten

28-05-2020 20:45 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn vorig jaar verhuisd en willen nu met de buren een oprit opnieuw laten bestraten. Het gaat om een oprit waar 2 auto's naast elkaar kunnen staan van zo'n 43 vierkante meter van ons en 43 vierkante meter van de buren. Eerste offerte viel wat tegen en ik zou graag wat bedragen willen weten van anderen die dit recent hebben laten doen. Tegels die we gekozen hadden waren 30 euro per vierkante meter. En wat zou het moeten opleveren als je samen met de buren dit doet? Ik zou toch wel enig voordeel verwachten, maar dit was op de eerste offerte niet te zien.

De achtertuin is al wel gedaan maar willen we wat minder tegeltuin maken en dan zelf bakken aanleggen, dus die tuin kunnen we wel relatief goedkoop doen.
Waarom zou samen goedkoper zijn? Gaat gewoon over hoeveel er bestraat moet worden.
Alle reacties Link kopieren
Ligt oa aan het soort stenen en of er een patroon is. Leggen van betonstenen is over t algemeen goedkoper dan klinkers. En een patroon of ronde vormen duurder dan een simpele rechthoekige oprit. Er zijn ook regionale verschillen ivm aanbod en concurrentie.

Sowieso meerdere offertes vragen, er kunnen flinke verschillen in zitten.
Als je wilt weten inhoeverre samen doen voordeliger is, moet je eerst individueel offerte opvragen en dan teruggaan met de vraag of ze een betere prijs kunnen geven als je de buren ook kunt overtuigen mee te doen.

Via google kun je ook wel wat richtprijzen vinden voor arbeid.
nootboek wijzigde dit bericht op 28-05-2020 20:57
5.51% gewijzigd
€30 per m2 en dan 43 m2 ? :O Dat is een hoop geld voor een oprit..
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
28-05-2020 20:53
Waarom zou samen goedkoper zijn? Gaat gewoon over hoeveel er bestraat moet worden.
Omdat ze dan in 1x door kunnen en niet opnieuw materiaal hoeven te laten aanrukken ed.

On topic: Wij hebben pas offerte voor een dak laten maken, 2 onder 1 kap. Als we het samen met buren zouden doen was de korting €150 per dak..dus denk dat je het voordeel bij een oprit ook in die orde van grootte moet zoeken, het scheelt echt geen honderden euro’s.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders hebben hun oprit een aantal jaren geleden opnieuw laten bestraten met de oude stenen. Deze hebben ze laten omdraaien en zonder vast patroon laten terugleggen. De stenen hebben een iets rode tint en een iets blauwe tint dus die liggen nu willekeurig door elkaar. Ziet er prima uit en heeft zeker kosten bespaard, maar ik zou niet durven te zeggen hoeveel.
ik heb best een groot stuk laten bestraten (oprit en terras) en hiervoor 2e handsstenen voor gebruikt. Als je deze omkeert, dan zijn het net nieuwe stenen. Scheelt een heel stuk.
Alle reacties Link kopieren
eva-luna schreef:
28-05-2020 20:54
€30 per m2 en dan 43 m2 ? :O Dat is een hoop geld voor een oprit..
Een gewone straatklinker is al 20 euro per vierkante meter en dan heb je echt niets bijzonders. Dat doen wij ook voor het grootste deel. Wij willen een deel wat duurdere tegels en nog wat duurdere voor een plantenbak en dan zit je zo op 30 euro gemiddeld, daar hoef je echt niet geks voor te doen. Wij proberen het juist al redelijk goedkoop te houden zonder dan het een grijze saaie vlakte wordt.

Goedkoper met buren inderdaad omdat materiaal als graafmachine etc gedeeld kunnen worden en materiaal ook gunstiger kan worden geleverd.
Alle reacties Link kopieren
Stenen die we nu voor hebben willen we achter gebruik voor de bakken. Maar voor voor willen we wat anders en minder onkruid. Het zijn hele kleine stenen en van de groten zijn er een aantal gebroken en niet meer omkeerbaar. Ze liggen er ook al 30 jaar schat ik of nog langer. Voor een nieuwe oprit dus niet meer te gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan het laten doen.
Zelfde stenen om laten omdraaien en oprit ook 43m2 kosten incl btw € 1650,- voor alleen ons deel.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn oprit opnieuw laten bestraten met grindtegels die ik uit mijn achtertuin heb verwijderd. Waar ik ze in de tuin echt afschuwelijk vond, vind ik ze op de oprit en schoongespoten met de hogedrukspuit juist mooi. Het staat op de een of andere manier zonnig op de oprit, het zijn een beetje beige grindtegels dus dat oogt heel licht en zonnig.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
JessMariano_1986 schreef:
28-05-2020 21:40
Wij gaan het laten doen.
Zelfde stenen om laten omdraaien en oprit ook 43m2 kosten incl btw € 1650,- voor alleen ons deel.
Dank je, dat is echt een stuk lager dan onze offerte.
Alle reacties Link kopieren
Je zou op marktplaats kunnen kijken naar bijvoorbeeld grindtegels, maar ook klinkers worden best vaak gratis aangeboden.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
35m2, 2100 incl btw.
Inclusief nieuwe stenen en grondwerk (afgraven, puin verharding en geel zand).

(Niet samen met buren, half jaar geleden)
groenecomputermuis wijzigde dit bericht op 28-05-2020 22:24
21.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Carry_lm schreef:
28-05-2020 21:47
Dank je, dat is echt een stuk lager dan onze offerte.
Is excl nieuwe bestrating en er hoeft dus ook geen oude bestrating afgevoerd te worden.

Advies / eerste offerte vanuit stratenmaker was om verhard puin er onder te leggen. Dat ligt er nu niet onder en wat er in zit ligt er al +/- 25 jaar. Dus dat hebben we weggestreept, scheelde behoorlijk.
Alle reacties Link kopieren
Geen idee hoeveel m2. Maar 1 enkele oprit laten bestraten in schuinverband 500 euro (alleen leggen excl. stenen dus).
Alle reacties Link kopieren
Wow, onze offerte is dus echt hoog. Wel inclusief afgraven puinverharding etc) maar dus meer dan het dubbele van groenecomputermuis als je dit vertaalt naar onze afmeting.

Wij zitten er dus ook aan te denken om de puinverharding niet te doen omdat dat echt heel erg duur is. De oprit ligt er al zo lang dat dat toch aardig ingeklonken is. We willen wel echt voor nieuwe stenen gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zei het net al.maar vraag meerdere offertes op, en ga in overleg op welke kosten je evt kunt besparen. Een goede hovenier/stratenmaker kan met je meedenken, en offertes zijn vrijblijvend.

De reacties die je hier krijgt zijn vrij nutteloos, omdat je niet weet wat er precies wel en niet is inbegrepen, wat voor stenen het zijn (qua moeilijkheid werk) en er waarschijnlijk ook regiogebonden prijsverschil zit tussen bijvoorbeeld Amsterdam en Groningen.
Alle reacties Link kopieren
Mee eens nootboek, en dat waren we ook al van plan, maar dit helpt me wel om te zien dat onze offerte echt aan de hoge kant is per vierkante meter. Ik ben soms nogal van de eerste offerte maar doen, maar dit keer gaan we echt verder kijken. En we gaan dus uitzoeken of ophoogzand wellicht ook goed genoeg is in ons geval en wat de verschillen zijn tussen dit wel en niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Carry_lm schreef:
28-05-2020 22:31
Wow, onze offerte is dus echt hoog. Wel inclusief afgraven puinverharding etc) maar dus meer dan het dubbele van groenecomputermuis als je dit vertaalt naar onze afmeting.

Wij zitten er dus ook aan te denken om de puinverharding niet te doen omdat dat echt heel erg duur is. De oprit ligt er al zo lang dat dat toch aardig ingeklonken is. We willen wel echt voor nieuwe stenen gaan.
Wat zouden jullie dan volgens de offerte kwijt zijn voor 43m2, inclusief nieuwe stenen en grondwerk?
Alle reacties Link kopieren
Groenecomputermuis schreef:
28-05-2020 22:21
35m2, 2100 incl btw.
Inclusief nieuwe stenen en grondwerk (afgraven, puin verharding en geel zand).

(Niet samen met buren, half jaar geleden)
Excuus! Bovenstaande klopt helemaal niet!
Man noemde dit net uit zijn hoofd, maar het is allemaal nogal anders nu we de factuur er nog even op nagekeken hebben.
-Onze oprit is blijkbaar 42m2.
-Bestraten inclusief stenen was 2100 incl btw (waarvan 800 legkosten, rest steen).
-Grondwerk 900 euro (graven, puin en geel zand)

Dus in totaal alles 3000 voor 42m2.
groenecomputermuis wijzigde dit bericht op 28-05-2020 23:15
Reden: Typfout
0.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Voorbeeld:
Zo'n trilmachine gebruik je op jullie oprit ergens tussen een half en 1 uur.
Doe je de oprit van de buren erbij dan heb je hem 2 uur nodig.
De minimale huurperiode is 4 uur. Dat maakt dus geen klap uit.
En als het bedrijf zelf dat ding heeft, rekenen ze dus ook gewoon één dag(deel), ongeacht of je nu 1 oprit doet of meteen allebei.

Er zijn niet veel schaalvoordelen. De grootste kosten zitten in de stenen en het leggen. En dat gaat allemaal per vierkante meter.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
Groenecomputermuis schreef:
28-05-2020 23:11
Excuus! Bovenstaande klopt helemaal niet!
Man noemde dit net uit zijn hoofd, maar het is allemaal nogal anders nu we de factuur er nog even op nagekeken hebben.
-Onze oprit is blijkbaar 42m2.
-Bestraten inclusief stenen was 2100 incl btw (waarvan 800 legkosten, rest steen).
-Grondwerk 900 euro (graven, puin en geel zand)

Dus in totaal alles 3000 voor 42m2.
Dat is het bedrag waar wij op uit wilden komen ongeveer. Offerte nu is 5.325 euro.
Alle reacties Link kopieren
Carry_lm schreef:
29-05-2020 08:53
Dat is het bedrag waar wij op uit wilden komen ongeveer. Offerte nu is 5.325 euro.
Meerdere offertes aanvragen en er ook bij zeggen dat je meerdere offertes aanvraagt.
Alle reacties Link kopieren
SteunEndeToeverlaet schreef:
28-05-2020 23:35
Voorbeeld:
Zo'n trilmachine gebruik je op jullie oprit ergens tussen een half en 1 uur.
Doe je de oprit van de buren erbij dan heb je hem 2 uur nodig.
De minimale huurperiode is 4 uur. Dat maakt dus geen klap uit.
En als het bedrijf zelf dat ding heeft, rekenen ze dus ook gewoon één dag(deel), ongeacht of je nu 1 oprit doet of meteen allebei.

Er zijn niet veel schaalvoordelen. De grootste kosten zitten in de stenen en het leggen. En dat gaat allemaal per vierkante meter.
Mijn man werkt als hovenier en bij zijn bedrijf moet hij de uren die de machine gebruikt wordt opschrijven. En samen met de buren scheelt wel, vooral als de oprit met dezelfde stenen wordt gelegd zonder dat er een afscheiding tussen moet. Wat namelijk relatief veel tijd kost zijn de zijkanten, daar waar er stukken van de stenen afgehaald moeten worden om het passend te krijgen. Soms moet iedere steen apart afgemeten worden.

De basis is idd belangrijk, maar als er nu al een oprit ligt is het aanvullen van het gele zand vaak al voldoende. Dus ik zou zeker niet het oude gele zand af laten graven en weer compleet nieuw aanleggen. Verder, kijk ook eens wat je zelf kunt doen. Het uithalen van de oude stenen zou je zelf kunnen regelen. Als je de stenen helemaal weg wilt doen, dan op marktplaats/facebook zetten, gratis af te halen en zelf uithalen. Af laten voeren kan altijd nog.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven