Werk & Studie alle pijlers

Met Propedeuse naar Uni

28-05-2020 22:47 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi Viva'ers,

Wie van jullie heeft tips en wilt wellicht zijn of haar ervaring delen?

Ik hoor het graag ! :)

Naar de Uni gaan met een Propedeuse ?

Totaal aantal stemmen: 43

Ja, met minstens een 6 als gemiddelde (2%)
Ja, met minstens een 7 als gemiddelde (33%)
Ja, met minstens een 8 als gemiddelde (35%)
Nee, zou ik niet doen (30%)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb me er onlangs in verdiept voor mijn kind en werk zelf in het VO.
In de praktijk blijkt dat dit voor veel havo'ers (want dat is meestal de vooropleiding van studenten die een hbo-propedeuse halen) te zwaar is. Dan haken ze af en hebben ze 'niks'. Het advies is om het hbo af te maken en daarna een WO master te doen. Mocht dat dan niet lukken, heb je altijd nog je hbo-diploma.
Alleen kalmte kan ons redden.
Alle reacties Link kopieren
Hi, aan die poll heb je zo weinig. Als je ervan had gemaakt 'wat is jouw ervaring' en dan als pollopties 'prima idee, verliep uitstekend' tot 'leek leuk, failed miserably' had ingevoerd had je zinvoller reacties gekregen. Ik heb het gedaan, het is me gelukt. Wel erg moeten wennen aan het anders moeten leren denken op de uni.
Alle reacties Link kopieren
Koffiehagedis schreef:
28-05-2020 22:56
Hi, aan die poll heb je zo weinig. Als je ervan had gemaakt 'wat is jouw ervaring' en dan als pollopties 'prima idee, verliep uitstekend' tot 'leek leuk, failed miserably' had ingevoerd had je zinvoller reacties gekregen. Ik heb het gedaan, het is me gelukt. Wel erg moeten wennen aan het anders moeten leren denken op de uni.
Goeie tip Koffie. Wat maakt dat jij de stap hebt gemaakt naar de universiteit?
Hoe heb je het "anders moeten leren denken" aangepakt?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dit jaar met een hbo propedeuse aan de uni begonnen en het valt me 100% mee! :) Misschien dat dit verschilt per studie. Ik heb zelf hbo Rechten gedaan en studeer nu Rechtsgeleerdheid en ik merk dat ik best een voorsprong heb en veel herken van hbo!

Ik zou vooral veel informatie inwinnen en als je het echt leuk vindt, het gewoon gaan proberen!
Alle reacties Link kopieren
doemediema schreef:
28-05-2020 22:54
Ik heb me er onlangs in verdiept voor mijn kind en werk zelf in het VO.
In de praktijk blijkt dat dit voor veel havo'ers (want dat is meestal de vooropleiding van studenten die een hbo-propedeuse halen) te zwaar is. Dan haken ze af en hebben ze 'niks'. Het advies is om het hbo af te maken en daarna een WO master te doen. Mocht dat dan niet lukken, heb je altijd nog je hbo-diploma.
Bedankt voor je reactie! Uit welk onderzoek is gebleken dat havo'ers / hbo-studenten het te zwaar hebben op de Universiteit?
Alle reacties Link kopieren
Scarlett1234 schreef:
28-05-2020 23:01
Ik ben dit jaar met een hbo propedeuse aan de uni begonnen en het valt me 100% mee! :) Misschien dat dit verschilt per studie. Ik heb zelf hbo Rechten gedaan en studeer nu Rechtsgeleerdheid en ik merk dat ik best een voorsprong heb en veel herken van hbo!

Ik zou vooral veel informatie inwinnen en als je het echt leuk vindt, het gewoon gaan proberen!
Ik stuur je een Pb! :)
Alle reacties Link kopieren
ksbeop schreef:
28-05-2020 22:58
Goeie tip Koffie. Wat maakt dat jij de stap hebt gemaakt naar de universiteit?
Hoe heb je het "anders moeten leren denken" aangepakt?
Ik verveelde me op het hbo qua niveau echt kapot. Wilde een uitdaging, die werd me geboden door het feit dat ik mijn minorruimte mocht 'inruilen' voor een half jaar van een wo master in het kader van een excellentieprogramma. Het was behoorlijk wennen, weer helemaal zoeken wat ze nu precies voor denkcapaciteiten en vermogen vragen en waar ik aan moest voldoen. Bijna niet uit te leggen, maar de meesten van ons kwamen er prima uit. Met lagere cijfers dan op het hbo, maar oh, was het zo waard. Zou dit altijd aanmoedigen, mits je een echt goed scorende student op het hbo bent/was. Veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit zelf gedaan en ben toen ook nog van studierichting veranderd. Ik vond het wetenschappelijk onderwijs juist beter uit te houden, omdat ik minder contacturen had en meer vrijheid. Al zal dat natuurlijk per studie verschillen. Maar je kan altijd terug, dus ik zou dat gokje gewoon wagen. Ik vond het hbo totaal niet uitdagend en heb mij veel meer ontwikkeld dankzij mijn academische studie.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
Door de bank genomen: gemiddeld een 7 of 8 en daarvoor VWO gedaan i.p.v. HAVO. Vind je HBO te makkelijk, wordt je te weinig uitgedaagd op HBO en ben je op zoek naar meer diepgang dan heb je een goede kans op de uni.

Er is een enorm niveauverschil tussen HBO en Universiteit. Ook veel grotere hoeveelheden stof en een ander type medestudenten en docenten.

Heel veel HBO'ers stranden op uni. Vooral indien afkomstig van HAVO en matige cijfers op HBO.
Alle reacties Link kopieren
Hangt er toch ook vanaf wat je achtergrond is en hoe je door de middelbare bent gegaan? En met welk vakkenpakket?

Haalde je in 5HAVO met je ogen dicht alleen maar 8'en en 9'ens en haal je dat in HBO nog zou ik het zien zitten als 't vakkenpakket een beetje matcht.

Maar met 6'en en 7'ens zou ik het niet zien zitten en wordt het waarschijnlijk gigantisch trek- en duw-werk.

En als je nauwelijks Biologie of Wiskunde hebt gehad op de middelbare - waarschijnlijk omdat het een reden had dat je het hebt laten gaan - moet je natuurlijk ook geen Bio-wetenschappen ofzo gaan doen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Je kunt toch niet meer rechtstreeks met een propedeuse naar de universiteit? Ik dacht dat je dan eerst een schakelprogramna moest doen. Heb er ooit ook naar gekeken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb (na de havo, gemiddelde cijfer eindexamen 7) eerst het HBO afgerond met een 7 en ben daarna gestart met een universitaire studie. Het HBO motiveerde/inspireerde mij maar weinig.
Ben echt niet de slimste. Propedeuse en master beiden in een jaar gehaald met daarbij 2 tot 3 dagen werken per week. De studie inspireerde me juist om meer te onderzoeken en te lezen, buiten gebaande paden te denken etc.
dikkebruinepoes wijzigde dit bericht op 29-05-2020 00:39
Reden: Aanvulling
7.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb VMBO gedaan op de middelbare school en ben van mbo, naar hbo naar wo gegaan met mn propedeuse. Ik haalde totaal geen goeie cijfers op het hbo, heb twee jaar over mn propedeuse gedaan maar wo gaat me prima af. Nog geen hele hoge cijfers maar ik begin binnenkort aan mn derde jaar dus het ging ergens goed.

(Niet citeren graag wil het weghalen ivm herkenbaarheid haha)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het gedaan. Hbo propedeuse en toen overgestapt naar de Universiteit. 4 jaar later master diploma in ontvangst genomen. Maar ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik eigenlijk vwo advies had in groep 8, maar havo heb gedaan omdat ik opgegroeid ben op Bonaire, waar toen nog geen vwo bestond, hoogste niveau was toen havo.
Maar ik weet dus wel het verschil tussen hbo en wo studeren; tja. Het niveau ligt natuurlijk een stuk hoger; alles gaat sneller en je moet veel meer lezen in korte tijd.

Ben je goed in analytisch denken? Verbanden leggen e.d.? Kun je goed zelfstandig werken en heb je veel discipline?

Ik vond het erg 'schools' op hbo; heel veel begeleiding van de docenten, tentamenvragen kwamen vaak rechtstreeks uit het boek. 6-8 uur even blokken voor een tentamen en makkelijk een voldoende halen. Op de universiteit moest ik wel wat moeite voor doen en heel het semester lang de stof bijhouden.
Ik zou het niet laten afhangen van m’n cijfers, maar ik ben zo'n stereotype hoogbegaafde die onderpresteert. Ik haalde op het HBO matige cijfers (nooit onvoldoendes), maar de uni ging me prima af. Heb om andere redenen moeten stoppen met mijn studie.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat vooral om een andere manier van denken en leren. Veel studenten stranden omdat ze analytisch denken, verbanden leggen, zelfstandig studeren, etc. niet voldoende beheersen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb Havo gedaan en ben toen met mijn P naar de universiteit doorgestroomd. Op Havo en HBO had ik aan 1 dag van te voren leren genoeg om een 7-9 te halen (behalve dan wiskunde, daarin was ik hopeloos verloren haha). Op de uni moest ik wel wat meer moeite doen, de hoeveelheid stof die ik het hele jaar op het HBO had gehad kreeg ik in een paar weken op de uni er doorheen gejast. Het tempo ligt dus een stuk hoger. Dat en de manier van denken is volledig anders en je wordt veel meer als mini onderzoeker gezien dan als een scholier, dus er wordt meer zelfstandigheid van je verwacht.

Ik zou het zo opnieuw doen, ik vond de uni veel leuker dan het HBO, veel meer diepgang en niet die 10 weekse pokke groepsprojecten waarbij je constant werd afgerekend op het werk/motivatie van een ander.
Alle reacties Link kopieren
Ghost79 schreef:
29-05-2020 00:23
Je kunt toch niet meer rechtstreeks met een propedeuse naar de universiteit? Ik dacht dat je dan eerst een schakelprogramna moest doen. Heb er ooit ook naar gekeken.
Kan wel. Weet niet of studie moet aansluiten maar heb vrienden die zijn doorgestroomd.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit gedaan en het viel me reuze mee. Het is een stuk theoretischer (geen stages e.d. tot in de master, althans bij mijn studie), maar dat wist ik van te voren en vond ik juist wel prettig.
Op de universiteit verwachten docenten bijvoorbeeld van je dat je beseft dat ook op de universiteit een propedeuse gehaald moet worden en je titel dus ambigu is. Als je bedoelt met een hbo propedeuse naar de universiteit dan is het beter om dat te zeggen. Als je dit een vervelende/ domme / overdreven opmerking vindt, (Als je nu bijvoorbeeld denkt: dat begrijp je toch wel, of: dan moet jij maar beter lezen) dan kun je beter niet naar de universiteit gaan. Als je het wel redelijk vindt als je erover nadenkt en het voortaan onambigu wil opschrijven dan kun je prima naar de universiteit komen.
Anna2208 schreef:
29-05-2020 08:53
Op de universiteit verwachten docenten bijvoorbeeld van je dat je beseft dat ook op de universiteit een propedeuse gehaald moet worden en je titel dus ambigu is. Als je bedoelt met een hbo propedeuse naar de universiteit dan is het beter om dat te zeggen. Als je dit een vervelende/ domme / overdreven opmerking vindt, (Als je nu bijvoorbeeld denkt: dat begrijp je toch wel, of: dan moet jij maar beter lezen) dan kun je beter niet naar de universiteit gaan. Als je het wel redelijk vindt als je erover nadenkt en het voortaan onambigu wil opschrijven dan kun je prima naar de universiteit komen.
Whut?
Alle reacties Link kopieren
Toen bleek dat er in mijn hbo studierichting weinig tot geen werk te vinden was ben ik na 3,5 jaar gestopt. Ik heb in 4 maanden tijd wiskunde b, natuurkunde, scheikunde en biologie certificaten gehaald op vwo niveau en ben met mijn hbo propedeuse en vwo certificaten overgestapt naar een technische studierichting.
Ik had mij van te voren ingesteld op het feit dat ik waarschijnlijk keihard zou moeten werken voor zesjes. Bij sommige vakken was dat inderdaad zo, voor andere vakken haalde ik gewoon prima cijfers zonder dat ik idioot veel moeite hoefde te doen. Ik heb niet het gevoel gehad dat ik er heel veel harder voor moest werken dan mijn medestudenten.
Alle reacties Link kopieren
wat een slimme mensen hier die zich verveelde op het HBO, welke opleiding was dat dan joh? Ik heb me geen seconde verveelt iig
Betty_Slocombe schreef:
29-05-2020 08:55
Whut?
Wat begrijp je niet van wat ik zeg?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven