750 miljard en de 'vrekkige vier'

01-06-2020 12:37 389 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://t.co/adD8lQ4BLR?amp=1

Er liggen plannen voor een herstelfonds naar aanleiding van de coronacrisis met giften ter waarde van 500 miljard euro en leningen van 250 miljard euro voor landen waar de economie er het slechtst voorstaat.

Dit plan zal Nederland 25 tot 30 miljard euro gaan kosten.
De kosten naar aanleiding van de coronacrisis bedragen hier nu al 100 miljard en dit bedrag zal naar verwachting nog fors oplopen. Deze bedragen zullen allemaal terugbetaald moeten worden door de burgers.

Nederland, Zweden, Denemarken en Oostenrijk zijn tegen dit Frans- Duitse plan en willen leningen in plaats van giften. Zij worden nu ook wel 'de vrekkige vier' genoemd.

Ik hoop van harte dat het herstelfonds zoals dat nu gepresenteerd wordt, er niet komt! Nederland is ook zwaar getroffen en ik denk dat wij hier nog een behoorlijke crisis tegemoet gaan. Er wordt zelfs al gesproken over een depressie vergelijkbaar met de jaren 30.

Jarenlang is hier enorm bezuinigd en zijn de lasten verhoogd, pensioenen zijn niet geindexeerd, alles wordt in rap tempo duurder. De publieke sector is kapot bezuinigd. Nu staan we er voor wat betreft de staatsschuld in Nederland relatief goed voor.
Om dit bedrag dan zonder voorwaarden weg te geven aan andere landen vind ik waanzin! Echter, bij leningen met een zeer lange looptijd zie je waarschijnlijk ook niks van het geld terug.

Het schijnt echter zo te zijn dat bijvoorbeeld de gemiddelde burger in Italie veel rijker is dan de gemiddelde Nederlander. Italie had voor de coronacrisis een staatsschuld van 130% van het bbp. Nu loopt deze al op naar 160 %.
Ik denk dat de schulden onhoudbaar aan het worden zijn. Nu worden er weer allerlei EU belastingen geopperd. Nog meer geld en macht naar de EU.

Ik denk dat meer geld bijdrukken absoluut niet de oplossing is. Dit zal alleen maar zorgen voor nog meer schulden en verdamping van spaar- en pensioengeld. Wat is dan wel de oplossing? Ik heb geen idee en ben ook zeker geen expert op dit gebied. Het onderwerp is ook te complex om hier in een aantal regels helemaal toe te lichten, maar het gaat om zo veel miljarden dat dit gegarandeerd een hele grote invloed gaat hebben op ons land. Ik ben benieuwd naar jullie zienswijze.
summer234 wijzigde dit bericht op 09-06-2020 19:40
0.04% gewijzigd
Landen die hun financiën niet op orde hebben en wel geld verwachten van de landen die wel netjes gespaard hebben in betere tijden.
Nee dus, los je eigen problemen maar op. Heb je tenslotte aan je eigen wanbeheer te danken.
En die hele eu kost ook meer geld dan dat het Nederland oplevert dus misschien moeten wij ook eens, net zoals de britten denken aan een n-exit. En dan gewoon verdragen afsluiten voor de handel. Hebben en verdienen wij veel meer aan.
:biggrin:

Dus zo ver gaat het zeemzoete "we moeten er allemaal samen door" of het al even doorzichtige "solidair kunnen we alles aan, zeker Corona"

I told you so :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
01-06-2020 12:46
:biggrin:

Dus zo ver gaat het zeemzoete "we moeten er allemaal samen door" of het al even doorzichtige "solidair kunnen we alles aan, zeker Corona"

I told you so :biggrin:
Logisch toch dat NL niet op wil draaien voor anderen, elke keer weer.
justagirly schreef:
01-06-2020 12:48
Logisch toch dat NL niet op wil draaien voor anderen, elke keer weer.
Logisch? Misschien.
Heerlijk in contradictie met de eerdere "kumbaya"-mentaliteit? Absoluut!
Het blijkt maar al gauw dat fameuze "geld doet er niet toe, dit gaat over mensenlevens"-stellingen enkel geldig zijn wanneer dat geld uit anderen hun zak komt. Schadenfreude als iemand die in een regime woont waar zoiets tot staatsvorm verheven is? Hell yeah :biggrin:

Enfin, stap gerust uit de EU hoor. De wereld kan heus wel een tweede brexit-comedy gebruiken om eens goed te lachen.
Mijn zienswijze is dat je beter een plan kunt hebben dat landen helpt met ‘echt’ belastinggeld, dan dat de ECB doorgaat met het opkopen van schuldpapier van probleemlanden. Dat laatste gebeurt nu, zonder dat het al te zichtbaar is en zonder iets dat lijkt op democratische controle. Dat leidt tot een systeemrisico, want vroeg of laat verlies alles en iedereen het vertrouwen in de euro als blijkt dat de ECB een Enron-achtige balans heeft. Alleen Duitsland (Karlsruhe arrest) heeft door dat hier iets gebeurt dat niet de bedoeling is.

Met een reddingsplan kun je in ieder geval nog voorwaarden verbinden aan steun, zoals pensioenhervormingen bijvoorbeeld.

En als de EU / Eurozone klapt, heeft Nederland een probleem dat nog wel een magnitude groter is dan de bijdrage aan dit reddingsplan.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat we de vrekkige lijn volhouden en voortzetten. Idioterie.

Dat er overheden zijn die leven alsof er geen winter komt, soit. Ik wil ook nog best onze notenvooraad delen zodat ze niet omkomen, maar terugbetalen zal je.

En die bedrijven die eerst miljarden graaien en da na een maand crisis voor steun aan het collectief aankloppen: van mij mag je failliet gaan. Gisteren.
Alle reacties Link kopieren
De keerzijden van de globalisering worden inmiddels zo prominent dat ik het heel goed snap dat veel mensen graag een stukje soevereiniteit terug willen.

In dit geval gaat het weer om de gebruikelijke chantage door Zuid-Europa: Geef ons geld, anders verlies je een afzetmarkt die voor jullie economie en de stabiliteit van de Euro onmisbaar is.

Als het niet Zuid-Europa is, dan is het wel Erdogan met zijn variant: Geef mij geld, anders overspoel ik jullie met vluchtelingen.

Dan hebben we ook nog de grote bedrijven: Red ons met belastinggeld of zorg ervoor dat we geen belasting hoeven te betalen, anders vertrekken we en is het baanverlies en de economische schade niet te overzien.
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
01-06-2020 13:05
Mijn zienswijze is dat je beter een plan kunt hebben dat landen helpt met ‘echt’ belastinggeld, dan dat de ECB doorgaat met het opkopen van schuldpapier van probleemlanden. Dat laatste gebeurt nu, zonder dat het al te zichtbaar is en zonder iets dat lijkt op democratische controle. Dat leidt tot een systeemrisico, want vroeg of laat verlies alles en iedereen het vertrouwen in de euro als blijkt dat de ECB een Enron-achtige balans heeft. Alleen Duitsland (Karlsruhe arrest) heeft door dat hier iets gebeurt dat niet de bedoeling is.

Met een reddingsplan kun je in ieder geval nog voorwaarden verbinden aan steun, zoals pensioenhervormingen bijvoorbeeld.

En als de EU / Eurozone klapt, heeft Nederland een probleem dat nog wel een magnitude groter is dan de bijdrage aan dit reddingsplan.
Daar zit wel wat in, maar toch...
Het is reddingsplan na reddingsplan. Dan weer Griekenland, dan de banken, Nu Italië (en Spanje) straks weer de banken (Hoekstra heeft immers al getekend voor redding vanuit Nederland als er Europese banken failliet gaan). Waar stopt dit...??! We kunnen wel aan de gang blijven met allerlei reddingen, maar er vinden geen fundamentele veranderingen plaats. De schulden worden alsmaar groter en groter en er moet steeds meer geld bij. Eens gaat die bubbel toch klappen lijkt me?
Alle reacties Link kopieren
Hobbelschaap schreef:
01-06-2020 13:14
De keerzijden van de globalisering worden inmiddels zo prominent dat ik het heel goed snap dat veel mensen graag een stukje soevereiniteit terug willen.

In dit geval gaat het weer om de gebruikelijke chantage door Zuid-Europa: Geef ons geld, anders verlies je een afzetmarkt die voor jullie economie en de stabiliteit van de Euro onmisbaar is.

Als het niet Zuid-Europa is, dan is het wel Erdogan met zijn variant: Geef mij geld, anders overspoel ik jullie met vluchtelingen.

Dan hebben we ook nog de grote bedrijven: Red ons met belastinggeld of zorg ervoor dat we geen belasting hoeven te betalen, anders vertrekken we en is het baanverlies en de economische schade niet te overzien.
Helemaal mee eens!
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad de crux zit in belastingen betalen. Veel te veel landen halen veel te weinig belasting binnen, terwijl er best dik geld verdiend wordt.
Daarbij overigens vaak geholpen door Nederland en de Nederlandse belastingwetgeving. Het is niet voor niets dat alle grote Franse en Italiaanse bedrijven hun hoofdkantoren naar Amsterdam verplaatst hebben. Door geheime overeenkomsten met de Nederlandse belastingdienst betalen zij nauwelijks belasting.

Dit moet gezamenlijk aangepakt worden in Europa zodat zowel rijke burgers als rijke bedrijven gewoon hun eerlijke belastingen gaan betalen over wat ze in een land verdienen.

Op die manier gaat er ook genoeg binnenkomen om schulden af te lossen.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
01-06-2020 12:55
Logisch? Misschien.
Heerlijk in contradictie met de eerdere "kumbaya"-mentaliteit? Absoluut!
Het blijkt maar al gauw dat fameuze "geld doet er niet toe, dit gaat over mensenlevens"-stellingen enkel geldig zijn wanneer dat geld uit anderen hun zak komt. Schadenfreude als iemand die in een regime woont waar zoiets tot staatsvorm verheven is? Hell yeah :biggrin:

Enfin, stap gerust uit de EU hoor. De wereld kan heus wel een tweede brexit-comedy gebruiken om eens goed te lachen.
Ik heb er echt de ballen verstand van hoor. Ga me verder dus ook niet in een discussie hierover mengen.
Ik ben voor vrekkigheid wat de EU betreft. Ze verhogen daar de belastingen maar ipv dat ons geld daar naartoe gaat terwijl we zelf in een megacrisis zitten.
jo12345 schreef:
01-06-2020 13:28
Inderdaad de crux zit in belastingen betalen. Veel te veel landen halen veel te weinig belasting binnen, terwijl er best dik geld verdiend wordt.
Daarbij overigens vaak geholpen door Nederland en de Nederlandse belastingwetgeving. Het is niet voor niets dat alle grote Franse en Italiaanse bedrijven hun hoofdkantoren naar Amsterdam verplaatst hebben. Door geheime overeenkomsten met de Nederlandse belastingdienst betalen zij nauwelijks belasting.

Dit moet gezamenlijk aangepakt worden in Europa zodat zowel rijke burgers als rijke bedrijven gewoon hun eerlijke belastingen gaan betalen over wat ze in een land verdienen.

Op die manier gaat er ook genoeg binnenkomen om schulden af te lossen.
Daar heb je ze al: anderen die moeten betalen :)
Alle reacties Link kopieren
Volledig eens met de vrekkerige 4.
Lenen kan.. Maar we blijven toch geen sinterklaas of kerstman spelen omdat we nu eenmaal één Europa heten?
Alle reacties Link kopieren
Summer234 schreef:
01-06-2020 13:20
Daar zit wel wat in, maar toch...
Het is reddingsplan na reddingsplan. Dan weer Griekenland, dan de banken, Nu Italië (en Spanje) straks weer de banken (Hoekstra heeft immers al getekend voor redding vanuit Nederland als er Europese banken failliet gaan). Waar stopt dit...??! We kunnen wel aan de gang blijven met allerlei reddingen, maar er vinden geen fundamentele veranderingen plaats. De schulden worden alsmaar groter en groter en er moet steeds meer geld bij. Eens gaat die bubbel toch klappen lijkt me?
Doodeng inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
01-06-2020 12:46
:biggrin:

Dus zo ver gaat het zeemzoete "we moeten er allemaal samen door" of het al even doorzichtige "solidair kunnen we alles aan, zeker Corona"

I told you so :biggrin:

Die slogans krijgen we ook maar de strot geramd hoor.
Alle reacties Link kopieren
Hobbelschaap schreef:
01-06-2020 13:14
De keerzijden van de globalisering worden inmiddels zo prominent dat ik het heel goed snap dat veel mensen graag een stukje soevereiniteit terug willen.

In dit geval gaat het weer om de gebruikelijke chantage door Zuid-Europa: Geef ons geld, anders verlies je een afzetmarkt die voor jullie economie en de stabiliteit van de Euro onmisbaar is.

Als het niet Zuid-Europa is, dan is het wel Erdogan met zijn variant: Geef mij geld, anders overspoel ik jullie met vluchtelingen.

Dan hebben we ook nog de grote bedrijven: Red ons met belastinggeld of zorg ervoor dat we geen belasting hoeven te betalen, anders vertrekken we en is het baanverlies en de economische schade niet te overzien.
Inderdaad. Bizar dit. Ik ben blij dat Nederland er eens niet als een mak schaap achteraan loopt.
Alle reacties Link kopieren
Werd Nederland een paar weken geleden niet uitgefoeterd door andere Europese leiders?
Dat we arrogant en egoïstisch waren omdat we aan een intelligente lockdown deden i.p.v een volledige?
Maar voor het trekken van de portemonnee zijn we inmiddels wel weer goed?
Ik ben geen econoom hoor! Maar hier zakt mijn broek vanaf.
pindakaasjes wijzigde dit bericht op 01-06-2020 13:45
3.77% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
01-06-2020 13:32
Ik ben voor vrekkigheid wat de EU betreft. Ze verhogen daar de belastingen maar ipv dat ons geld daar naartoe gaat terwijl we zelf in een megacrisis zitten.
Ik ook!
Alle reacties Link kopieren
De grap is dat wij linksom of rechtsom toch wel gaan betalen voor de economieën in Zuid Europa. Het monetaire beleid van de ECB zorgt daar wel voor.

Of iemand hier denkt dat de gigantische berg aan Zuid Europese schulden die is opgeslagen in een kelder in Frankfurt ooit gaat worden afgelost. Ik neem niet aan dat we nog in sprookjes geloven.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
01-06-2020 13:45
De grap is dat wij linksom of rechtsom toch wel gaan betalen voor de economieën in Zuid Europa. Het monetaire beleid van de ECB zorgt daar wel voor.

Of iemand hier denkt dat de gigantische berg aan Zuid Europese schulden die is opgeslagen in een kelder in Frankfurt ooit gaat worden afgelost. Ik neem niet aan dat we nog in sprookjes geloven.
Dat sowieso ook.

Er wordt altijd geroepen dat geld dat naar Afrika gaat in een bodemloze put terechtkomt. Nou, deze Europese landen doen er niet voor onder.
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
01-06-2020 13:42
Werd Nederland een paar weken geleden niet uitgefoeterd door andere Europese leiders?
Dat we arrogant en egoïstisch waren omdat we aan een intelligente lockdown deden i.p.v een volledige?
Maar voor het trekken van de portemonnee zijn we inmiddels wel weer goed?
Ik ben geen econoom hoor! Maar hier zakt mijn broek vanaf.
Ja, dat klopt! En vervolgens werd Nederland weer uitgefoeterd, omdat het niet akkoord wilden gaan met eurobonds. En nu weer omdat ze het geld dat GEEIST wordt, niet zomaar willen geven.
Nederland moet gewoon een lucratief stuk Spaans/Italiaans kustgebied over mogen nemen in ruil voor de financiering.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
01-06-2020 13:45
De grap is dat wij linksom of rechtsom toch wel gaan betalen voor de economieën in Zuid Europa. Het monetaire beleid van de ECB zorgt daar wel voor.

Of iemand hier denkt dat de gigantische berg aan Zuid Europese schulden die is opgeslagen in een kelder in Frankfurt ooit gaat worden afgelost. Ik neem niet aan dat we nog in sprookjes geloven.
Ik denk het ook!

Maar waarom betalen wij dan nog belasting met zijn allen? Waarom doen we zoveel moeite om de staatsschuld omlaag te krijgen? Waarom nog bezuinigen en lasten verhogen? Als schulden blijkbaar toch niet afbetaald hoeven te worden en als geld gewoon bijgedrukt kan worden?

Ik snap dat we door een lage staatsschuld nu heel goedkoop kunnen lenen en het is ook goed dat onze staatsschuld zo laag is, maar als daar in andere euro landen zo anders mee omgegaan wordt en wij iedere keer kunnen bijlappen, is dat natuurlijk van de zotte.
summer234 wijzigde dit bericht op 01-06-2020 14:00
18.63% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven