Geld & Recht alle pijlers

Kosten bruiloft

03-06-2020 20:21 141 berichten
Alle reacties Link kopieren
Toch maar hier, omdat het onderwerp écht over geld gaat.
Trouwen, wat kost dat nou? Ik realiseer me dat je het zo gek en zo duur kunt maken als je wil, maar wat is jullie ervaring?

Zoals wij het graag zouden willen: trouwen en een feest. Dan allerlei dingen af te wegen, want: mijn vriend vindt het toch ook wel veel geld kosten en daar kunnen we nog zoveel andere dingen voor doen etcetera... Best een grote vriendenkring en familie (dan tel ik een paar collega's en goede studievrienden mee: Dan kom je toch wel op 80 a 100 man misschien met aanhang totaal.
Dus wat ik zei: trouwen, met getuigen, mag kleinschalig, maar dan later op de dag een feest, wel of niet dineren samen en met wie dan? Is zoiets te bedenken en samen te stellen voor maximaal tienduizend euro? Wij vinden dat nog wel schappelijk, maar hebben werkelijk geen idee van de tarieven.
Lees graag hoe jullie dat deden of zouden willen!
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk kan dat.
Ik drukte te snel op verzenden.
Wij zijn aan de andere kant van de wereld getrouwd maar volgens mij moet het voor 10k echt wel lukken.
Zeker als je diner alleen met directe familie en getuigen doet. Geen receptie en andere dure zaken.
Alle reacties Link kopieren
Als je groot feest wil zou ik vooraf met ouders, broers/zussen/neefje/nichtjes en paar goede vrienden gaan eten, dan ceremonie en daarna meteen feest.

Als je geen waarde hecht aan jurk en pak, kun je daar met gemak 2.000 euro op bezuinigen. Ook ringen kun je zo duur maken als je zelf wilt.

Wij hadden geen groot feest, maar een andere opzet: lunch, ceremonie, borrel met alle gasten (ongeveer 85) en daarna heel lang diner met nog een afzakkertje (40 man). Waren in totaal ongeveer 19.000 euro kwijt en op zich niks raars gedaan. Wij hadden alleen dure ringen, maar geen band/DJ etc. Jurk en pak zijn door ouders betaald.

Maar denk ook aan kleine dingen: kapper/visagie kost al snel 250 euro, bruidsschoenen zijn als snel 150 euro, lingerie, sieraden etc. Hoeft allemaal niet overigens.
leeuw32 wijzigde dit bericht op 03-06-2020 20:32
46.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Eerste huwelijk 20.000 euro, mooie jurk en pak, trouwen in de kerk, koets met paarden en een limo, open bar en zaal afgehuurd voor 150 gasten, taart, dj, hapjes en cocktails.

Tweede huwelijk, getrouwd op de gratis dag, geen jurk en geen pak, diner voor 20 familieleden was zo’n 700 euro
Alle reacties Link kopieren
Voor 10.000 moet dat kunnen. Het ligt ook aan je locatie. Daarnaast kun je besparen op dingen die je minder belangrijk vindt, zoals de jurk, ringen, fotograaf enz.

Trouwen kun je zo goedkoop en duur maken als je zelf wil. Ik ken mensen die hadden een complete dag voor 5000 en mensen die voor een complete dag 25.000/30.000 kwijt waren. Het ligt eraan wat je wil en hoe je het precies wil.
Wij hadden ook een groot feest. Maar door een zaaltje van een vereniging af te huren, zelf versieren, paar jongeren achter de bar, enz hebben wij een heel leuk feest gehad voor heel weinig geld.
De locatie kostte ons 75,- inc iemand achter de bar.


Ipv een diner een buffet, ipv een trouwauto gewoon een auto geleend, bevriende fotograaf in opleiding die foto’s maakte, wel tegen betaling maar hij moest het leren en wij hadden geen geld. Band was van een vriend die toevallig ook muzikant was. Enzovoorts

Het enige dure waren de ringen. Jurk en pak hebben we gekregen.
Het is 15 jaar geleden hoor, maar meer dan 4000,- hebben wij niet uitgegeven. En er was eten en drinken genoeg. De bar was gewoon onbeperkt.

We waren student en we hadden domweg geen geld. Uiteindelijk kregen we ook zoveel geld kado dat het ons bijna niets gekost heeft. Niet dat we daar op rekenden, geen kados was ook prima geweest.

Maar het maakt nogal verschil of je een 4 gangen diner wilt en een dure locatie. En alles volgens het boekje, of dat je een barbecue ergens geeft nadat je op vrijdagochtend in het stadhuis bent getrouwd.
anoniem_395148 wijzigde dit bericht op 03-06-2020 20:40
9.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden om 3 uur de ceremonie in het gemeentehuis en daarna taart en eten en met 60 man waren we daarmee nog geen 3500 euro kwijt.
Heerlijk gegeten en gedronken trouwens de middag en de avond.
Lopend buffet met van alles er op en er aan.

De fotograaf was in verhouding wel ontzettend duur: 2500 euro maar ook daar geen moment spijt van gehad. Het zijn hele mooie spontane foto's geworden precies zoals wij wilden.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het meest dure, het diner. Dat hebben wij dan ook aangepast (bij een andere locatie....) een gezellige bbq ;) (voor 1/3 van de prijs van een fancy diner....)

Wij hebben het onder de 10.000 kunnen houden (incl echt alles) maar wij hebben wel heel, heel veel zelf geregeld.
Zilveren ringen ipv goud (zagen geen verschil in witgoud of zilver bij onze ringen, scheelde 1250 euro per ring....), zelf taart gemaakt als ook de bedankjes, geen kapster/make-up (zelf gedaan). Zelf uitnodigingen ontworpen, laten drukken bij een "gewone" drukkerij.
40 daggasten (aten allemaal mee), 80 in totaal in de avond. Wél fotograaf ingehuurd (die was best prijzig).
Alle reacties Link kopieren
Scheiden gaat je pas geld kosten. Alleen daardoor zou ik het niet doen
FlowerBomb19 schreef:
03-06-2020 20:37
Scheiden gaat je pas geld kosten. Alleen daardoor zou ik het niet doen
Huur, dat kost pas veel geld.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, dat kan best.
Wel afhankelijk natuurlijk van keuzes en de hoeveelheid gasten die je uit wil nodigen. Nodig je 100 gasten uit voor de volledige dag, dan heb je een heel ander uitgangspunt dan 30 gasten overdag en 70 gasten 's avonds.

Wij waren voor de locatie ( ceremonie, leges gemeente, toast, hapjes tussendoor, uitgeserveerd 3 gangen diner voor 50 gasten, koffie en avondfeest voor 135 gasten) 6800,00 kwijt.

Daar kwam dus wel al het andere bij.
Jurk + sluier ( beiden gekregen), schoenen, ondergoed
Kapper ( was mijn nicht, dus nauwelijks kosten)
Visagiste ( was een andere nicht, nauwelijks kosten)
Ringen ( zilver, beiden houden we niet van goud en ik heb last van eczeem op/tussen mijn vingers, waardoor ik nooit ringen om heb)
Kleding + schoenen voor man ( gekregen)
Fotograaf
Mogelijke trouwauto ( was in ons geval niet nodig, mijn ouders hebben een hele mooie auto voor de deur staan, voor die 2 km vonden we het totaal onnodig om wat anders te regelen)
DJ
Uitnodigingen ( zelf gemaakt met hulp van een bevriende grafisch ontwerper).
Bloemen ( beste vriendin van mijn moeder is bloemiste, de bloemen waren haar cadeau - corsages, bruidsboeket + stuk op de auto).

Dat kun je allemaal zo duur maken als je zelf wilt, de een vindt foto's heel belangrijk, de ander niet zo. De een wil een gouden ring met diamant, de ander ( zoals ik) vindt een zilveren ring prima.

Als we alles zelf hadden betaald, waren we voor onze dag rond de 12.500 euro kwijt geweest. Nu hebben we e.e.a. gekregen, wat ervoor zorgde dat we onder de 10.000 bleven, voor een bruiloft met toch aardig wat genodigden. Ook veel teruggekregen in cadeaus en geld, maar daar mag je van tevoren niet vanuit gaan. Het is geen entreegeld.
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 03-06-2020 20:57
25.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden voor dat geld een bruiloft voor tweehonderd mensen, inclusief eten voor iedereen. Ze werden met een bus vanaf het stadhuis naar de locatie gebracht en savonds weer terug naar het dorp, klein stadje. Sommigen hadden daar een hotel. Een enkeling kon blijven slapen op de locatie. Degenen die in de nacht terug wilden naar hun hotel, werden gebracht door de obers die ook taxichauffeur waren. Onze kleding zat niet in het budget

Maaarrrrrrr, wij hadden een buffet en een tent op eigen land voor het feest en eten,pic nic tafels in de boomgaard. Vanwege de hoeveelheid gasten een wc wagen gehuurd, want 1 oeroude plee gaat dat niet trekken.

De locatie is een oude boerderij in Nederland en hoefden we niet voor te betalen. Maar alles vond buiten plaats. Voor het feest hadden we een dj en voor tijdens en na het eten een bandje met rockabilly muziek...

Kijk goed in je vrienden en familie kring wie wat kan doen voor jullie bruiloft... Heb je iemand met een groot huis in je omgeving? Ken je iemand die in een band speelt? Etc

Wij vonden het heel fijn dat we geen mensen hoefden weg te sturen voor het eten....
Alle reacties Link kopieren
Met wat creativiteit valt het mee met de kosten. Het is maar net hoe bridezillerig je het wil hebben.
Alle reacties Link kopieren
FlowerBomb19 schreef:
03-06-2020 20:37
Scheiden gaat je pas geld kosten. Alleen daardoor zou ik het niet doen
Hangt van de voorwaarden en je inkomen af
Ik betaal mijn ex 640 euro per maand aan partneralimentatie.
Alle reacties Link kopieren
O djiez, veel reacties al. Leuk!
Wat we op het oog hebben: een locatie waar je zowel kunt eten, feesten als slapen. Wel kleinschalig (8 kamers, dus leuk voor familie?).
Ik hoef geen mooie auto, geen dure jurk/pak (master in koopjesjagen en dan toch met iets prachtigs thuiskomen), geen dure ringen, visagie zit in de familie (handig). Dat soort tierelantijndingen hoeven voor mij dus ook echt niet veel te kosten.
Ik heb alleen dus geen idee van de tarieven van zulke locaties waar je bruiloften kunt vieren. Zal ik gewoon eens een offerte opvragen? Al weet ik dan dus al niet wat we precies willen, maar ze kunnen vast prijzen geven toch?
Alle reacties Link kopieren
Meprim schreef:
03-06-2020 20:38
Met wat creativiteit valt het mee met de kosten. Het is maar net hoe bridezillerig je het wil hebben.
Valt reuze mee. Vind het vooral fijn als de mensen er zijn die ik leuk vind. Maar dat zijn er bij elkaar opgeteld toch toch best aardig wat.
Alle reacties Link kopieren
Evin schreef:
03-06-2020 20:48
O djiez, veel reacties al. Leuk!
Wat we op het oog hebben: een locatie waar je zowel kunt eten, feesten als slapen. Wel kleinschalig (8 kamers, dus leuk voor familie?).
Ik hoef geen mooie auto, geen dure jurk/pak (master in koopjesjagen en dan toch met iets prachtigs thuiskomen), geen dure ringen, visagie zit in de familie (handig). Dat soort tierelantijndingen hoeven voor mij dus ook echt niet veel te kosten.
Ik heb alleen dus geen idee van de tarieven van zulke locaties waar je bruiloften kunt vieren. Zal ik gewoon eens een offerte opvragen? Al weet ik dan dus al niet wat we precies willen, maar ze kunnen vast prijzen geven toch?
Gewoon doen :) Hebben wij ook bij veel locaties gedaan! Gewoon aangeven hoeveel gasten, en wat je wel en niet zou willen qua drank afkopen of los (of je vraagt voor allebei de mogelijkheden, hebben wij ook gedaan). Het scheelt echt enorm tussen locaties.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben het gered voor 10K.

1000 jurk en sluier (kreeg ik van mn ouders, dus reken ik niet mee)
1000 pak
1500 ringen (ontworpen bij edelsmid want dat was goedkoper dan bij juwelier)
1000 fotograaf en fotoboek en uitnodigingen (vriendenprijsje)
4500 locatie (ceremonie, 5 gangen voor 18 pers, feest voor 80 pers)
1000 DJ
1000 rest (bloemen, versieringen, taart, bedankjes, make up, schoenen, auto, ambtenaar enz)

Versiering en bedankjes van ali expres. Schoenen van marktplaats.
Auto geleend tegen benzinekosten van een vriend.
Taart van hobbybakker.

Hebben in uitnodiging gezet dat wij sliepen in hotel x. En dat ze voor 100 euro ook een kamer konden boeken. (Vaste prijs afgesproken met hotel) Hebben de ochtend met 40 man ontbeten. Was super leuk afscheid nemen zo.

Was de mooiste dag en ochtend ooit!!
windgong12 wijzigde dit bericht op 03-06-2020 21:06
Reden: Aanvulling
23.61% gewijzigd
..
Alle reacties Link kopieren
Ik zie een aantal reacties met de tip op de ring te besparen. Juist die ring gaat het langste mee. Die draag je elke dag. Daar zou ik dus juist niet op besparen.
De rest is voor één dag.
Alle reacties Link kopieren
Als je voor 100 man eten én drinken wil regelen, dan gaat het wel wat lastig worden voor dat geld, althans als je van de 10.000 ook nog de fotograaf (2500), jurk (1500), pak (1000), ringen (2000) moet betalen. Al kan je genoemde ook zo duur maken als je wil
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels 10 jaar geleden maar dit hebben wij uitgegeven, misschien heb je er iets aan.

Trouwreportage + 220 bedankfotos € 1602,00
Avondfeest met 250 personen € 4820,35
Middagreceptie 140 personen € 2085,85
Eten met daggasten 100 personen € 2185,00
Trouwjurk + accessoires € 2143,00
Trouwpartij + accessoires € 1039,00
Ondertrouw 261,45
Uitnodigingen 150 stuks € 416,02
Muziekbandje € 1050,00
Bloemen € 406,00

De prijzen zullen nu wellicht iets anders zijn maar voor € 10.000,- kan je (denk ik) nu best nog redelijk uitpakken hoor.
Alle reacties Link kopieren
1200 euro voor ons huwelijk: 1000 voor de ringen, 115 kosten voor goedkoopste huwelijk bij gemeente waar dan alleen getuigen bij mochten. En ik vermoed dat we nog geen 85 euro kwijt waren voor een lekkere monchoutaart van de bakker en een lunch met onze ouders (die ook getuige waren) nadat we van het stadhuis kwamen. Mijn jurk was een zomerjurk die ik al had.
We wilden wel graag trouwringen, dus dat was onze grootste kostenpost.

Inmiddels veel huwelijken meegemaakt van vriendinnen, van klein naar groot. Op de manier zoals jij het wilt moet je denk ik rekening houden met een bedrag tussen de 10 en 15 duizend. Wil je een grote bruiloft dan tel je er zo 10k bij op.
Alle reacties Link kopieren
Meprim schreef:
03-06-2020 20:54
Ik zie een aantal reacties met de tip op de ring te besparen. Juist die ring gaat het langste mee. Die draag je elke dag. Daar zou ik dus juist niet op besparen.
De rest is voor één dag.
TO, ik was er eentje met een zilveren ring. Heeft een medische reden, ik kan niet tegen ringen van edelmetaal. Zonde in mijn geval om een dure ring te kopen, wanneer je deze toch niet kan dragen. De zilveren ring verdraag ik een dagje, daarna moet ie weer af. Man heeft zijn ring wel iedere dag om en hij vindt zilver mooier dan goud.
Had in ons geval niets met besparen te maken, kan me voorstellen dat voor andere mensen die ring wel van belang is.
Alle reacties Link kopieren
Dat van ons kostte zo´n 6000 euro, inclusief kleding man, trouwen, dj, gebakjes met onze namen, uitnodigingen, bedankjes, ringen, fotolocatie, fotografen, receptie voor
zo´n 75 man en diner voor 15. Goeie deal vonden we zelf.
Twee jaar laten praten mensen nog vol lof over onze bruiloft.
liebeskind² wijzigde dit bericht op 03-06-2020 21:03
12.36% gewijzigd
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Vergeet de notaris niet, waar je je huwelijkse voorwaarden en eventuele wijzigingen in je testament vastlegt. Ook zo’n 1000 euro.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven