Werk & Studie alle pijlers

Vakantie opnemen na verlof

03-06-2020 20:51 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zojuist heb ik een onprettige email gekregen van mn leidinggevende.
Sinds week 6 zit ik thuis wegens klachten vd zwangerschap, inmiddels na 12 weken thuis weer aan het werk.
Helaas is tijdens mijn verlof besloten om al vervanging te zoeken voor m'n functie. Deze vervanging kon deels worden afgezegd maar niet helemaal. Zodoende werk ik weer volledig in een halve baan. Ik ben tot het einde van m'n verlof de helft van m'n baan dus kwijt. Kostbaar dus voor het bedrijf. Ik merk aan alles dat ze liever hadden dat ik nog ziek was gemeld.
Ze hebben nu aangegeven dat ik zoveel mogelijk verlof op moet maken voor m'n zwangerschapsverlof en geen verlofdagen mag meenemen na mijn bevallingsverlof. Ik had er graag nog 2 tot 4 weken aan vast geplakt. Want ik heb nog ongelooflijk veel dagen!
Wat mij stoort is dat er nul overleg is met de keuzes die worden gemaakt. Zo is de vervanging tot eind dec geregeld (zonder overleg wanneer m'n verlof eindigt en of ik vakantiedagen erachte wil plakken) en wil werkgever dat ik 6 weken van tevoren stop voor het verlof. Ik wil gewoon 4 weken van tevoren stoppen.
Ze wil dat ik eind dec terugkom terwijl verlof loopt tm eind jan. Ik word heel ongelukkig vd situatie. Eerst ben ik m'n baan al half kwijt en nu is de timing van de vervanging ook niet goed geregeld.
Kan iemand mij vertellen wat m'n rechten zijn omtrent het aanplakken van vakantiedagen na de bevalling?
Daar is geen vaststaand recht op
Alle reacties Link kopieren
Ik heb altijd begrepen dat je bij ziekte door zwangerschap geen keuze meer hebt voor 6 weken van tevoren stoppen.
Met een doekkie erover zijn de meeste dingen toch beter
Alle reacties Link kopieren
Werknemer bepaald of je 6 weken of 4 weken (of er tussen in) van te voren verlof opneemt!
https://www.uwv.nl/particulieren/zwange ... en-wanneer

Te weinig werk, verplicht vakantie opnemen?
https://www.ornet.nl/blog/2020/03/16/co ... 1591210737

Vakantiedagen mag een werknemer bepalen wanneer je die op neemt. Niet de werkgever!
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en-opnemen

Mijn advies is:
Stuur een mail: Dat je best wil meedenken met de situatie, bla bla bla. Verbaasd ben over hun mail, maar dat het volgens jou toch anders zit:
dat je 4 weken voor uitgerekende datum verlof in wil laten gaan. Linkje uwv.
En dat je wettelijk gezien zoveel vakantiedagen mee mag nemen naar volgend jaar. Linkje overheid.nl

Ze proberen het gewoon.
esther55 wijzigde dit bericht op 03-06-2020 21:05
0.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik mag zelf kiezen of ik 4 of 6 weken voor de uitgerekende datum met verlof ga. Mocht ik ziek zijn door zwangerschapsgerelateerde klachten, dan gaat mijn verlof automatisch 6 weken van tevoren al in, wat niet meer dan logisch is.

Vakantiedagen worden bij ons in overleg ingevuld, ik weet niet precies wat daar de regels voor zijn, behalve dat het verboden is dat de werkgever jou verplicht ze op te nemen wanneer het hun uitkomt.
Alle reacties Link kopieren
4 weken van tevoren met verlof kan alleen als je niet ziek bent.
Als je (deels) ziek bent dan moet je 6 weken van tevoren met verlof.
Vakantie weet ik niet. Bij ons is het max 3 weken achter elkaar en anders moet je een aanvraag doen
Alle reacties Link kopieren
Je werkgever kan niet bepalen of je 4 of 6 weken van te voren stopt.
Wanneer je nog ziek bent dan gaat je verlof wel 6 weken van te voren in.

Ik zou in je cao kijken wat er staat over vakantierecht bij zwangerschapsverlof. Meestal is het zo dat andere regels zijn. Dus stel dat je normaal 5 dagen aan verlof mee mag nemen naar het nieuwe jaar, dan is dat meer wanneer je bevallingsverlof hebt gehad in dat jaar.

Wel vervelend dat je werkgever zo doet.
Alle reacties Link kopieren
Lilly1234 schreef:
03-06-2020 21:05
Je werkgever kan niet bepalen of je 4 of 6 weken van te voren stopt.
Wanneer je nog ziek bent dan gaat je verlof wel 6 weken van te voren in.

Ik zou in je cao kijken wat er staat over vakantierecht bij zwangerschapsverlof. Meestal is het zo dat andere regels zijn. Dus stel dat je normaal 5 dagen aan verlof mee mag nemen naar het nieuwe jaar, dan is dat meer wanneer je bevallingsverlof hebt gehad in dat jaar.

Wel vervelend dat je werkgever zo doet.
Val je onder een CAO, TO?
Alle reacties Link kopieren
Ben je nu volledig aan het werk of nog gedeeltelijk ziek?
Want als je gedeeltelijk nog in de ziektewet zit dan moet je inderdaad wel verplicht 6 weken van te voren je verlof in laten gaan.
Zo niet dan 4 of 5 weken, wat je wilt.
En face tot face in gesprek gaan, niet via mail.
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
krullen-bol schreef:
03-06-2020 21:39
Ben je nu volledig aan het werk of nog gedeeltelijk ziek?
Want als je gedeeltelijk nog in de ziektewet zit dan moet je inderdaad wel verplicht 6 weken van te voren je verlof in laten gaan.
Zo niet dan 4 of 5 weken, wat je wilt.
En face tot face in gesprek gaan, niet via mail.
Niet face to face. Dan staat er niks zwart op wit en wordt straks alles verdraaid.

Mail terug sturen, zie het zakelijk, hun roepen wat via mail en jij reageert.
Alle reacties Link kopieren
Het klopt wat men zegt; verlof gaat automatisch in bij 6 weken als je (deels) ziek bent. Ben je dat niet, dan mag je zelf de keuze maken ergens tussen de 6-4 weken voor de uitgerekende datum.

Vakantieverlof wordt vastgesteld op verzoek van de werknemer. Wel mag de werkgever je vragen om het wettelijk verlof in een jaar op te nemen. (Sterker nog, werkgevers kunnen beboet worden als mensen niet het minimum wettelijk verlof opnemen). Er kunnen in een CAO wel afwijkende afspraken zijn gemaakt over verlof rond zwangerschap.

Voor wat betreft verlof na jouw bevalling; de werkgever kan niet tornen aan jouw wettelijk recht op zwangerschapsverlof, en kan jou dus niet verplichten om eerder weer te starten. Als je een verzoek doet voor het opnemen van vakantiedagen aansluitend aan je verlof, dan kan de werkgever dat wel weigeren, maar alleen als er sprake is van zwaarwegend bedrijfsbelang. Een slechte planning van werkgeverszijde is geen zwaarwegend bedrijfsbelang.
Alle reacties Link kopieren
forumdame2011 schreef:
03-06-2020 21:35
Val je onder een CAO, TO?
Of anders in het personeelshandboek.
Alle reacties Link kopieren
esther55 schreef:
03-06-2020 21:49
Niet face to face. Dan staat er niks zwart op wit en wordt straks alles verdraaid.

Mail terug sturen, zie het zakelijk, hun roepen wat via mail en jij reageert.
Dan neem je de bronnen/belangrijke documenten en weet ik wat nodig mee, of zorg dat je die al gemaild hebt, dat dat op een rijtje staat. Maar dan nog zou ik er nog een persoonlijk gesprek aan wagen.
krullen-bol wijzigde dit bericht op 03-06-2020 22:07
0.23% gewijzigd
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dat je al goed advies hebt gehad.
anoniem_398390 wijzigde dit bericht op 03-06-2020 23:00
93.95% gewijzigd
..
Werkgever mag je met 34 weken met verlof laten gaan wanneer je (deels) ziekgemeld bent.

Werkgever mag eisen dat je al je wettelijke vakantie uren opneemt in dit kalenderjaar.

Vakantie/Ouderschapsverlof mag niet zomaar geweigerd worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben inmiddels niet meer ziekgemeld. Ik mag dus als dat zo blijft tot week 36 doorwerken. Werkgever wil dit liever niet. Want er is weinig werk voor mij te doen omdat de vervanging al deels is ingezet.
Ik heb nog zoveel verlof uren dat ik die wil meenemen naar 2021 en achter m'n verlof wil plakken. Ze is niet akkoord. Reden, vervanging is er maar tm eind dec. Ik begrijp van jullie dat een verkeerde planning van haar kant niet mijn probleem is. Desnoods neem ik mn dagen van 2021 op na m'n verlof.
Ouderschapsverlof inzetten is ook nog een optie. Weliswaar onbetaald maar wel mogelijk dus..
Alle reacties Link kopieren
Je mag zelf weten of je 4 of 6 weken voor je bevalling stopt.

Of je dagen mee kunt nemen naar 2021 kan deels, je wettelijke dagen moet je opnemen voor 1/7 meen ik

check https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... hapsverlof wat je wettelijke rechten zijn
Alle reacties Link kopieren
Nou nee, volgens mij zit je niet goed met je aanname over vakantie.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
03-06-2020 21:51
Het klopt wat men zegt; verlof gaat automatisch in bij 6 weken als je (deels) ziek bent. Ben je dat niet, dan mag je zelf de keuze maken ergens tussen de 6-4 weken voor de uitgerekende datum.
Ik ben benieuwd hoe dat zit als je, zoals bij TO, een tijd ziek bent geweest maar daarna toch weer een paar maanden werkt.

Ik vraag dat omdat mijn werkgever ooit tijdens mijn zwangerschap aangaf dat als ik meerdere keren (Ik meen drie keer) ziek zou zijn door zwangerschap, automatisch ook die 6 weken regeling in zou gaan.
Dus toen ik mij ziek meldde vanwege een griep, werd mij niet gevraagd wat ik precies had (dat mag ook niet) maar wel of het zwangerschapsgerelateerd was.
Ik ben benieuwd of dat een verzinsel is geweest van mijn werkgever, of dat ziekte verzuim eerder in de zwangerschap toch nog gevolgen kan hebben voor je verlof rechten.
Alle reacties Link kopieren
carlijntjee schreef:
03-06-2020 22:33
Ik ben inmiddels niet meer ziekgemeld. Ik mag dus als dat zo blijft tot week 36 doorwerken. Werkgever wil dit liever niet. Want er is weinig werk voor mij te doen omdat de vervanging al deels is ingezet.
Ik heb nog zoveel verlof uren dat ik die wil meenemen naar 2021 en achter m'n verlof wil plakken. Ze is niet akkoord. Reden, vervanging is er maar tm eind dec. Ik begrijp van jullie dat een verkeerde planning van haar kant niet mijn probleem is. Desnoods neem ik mn dagen van 2021 op na m'n verlof.
Ouderschapsverlof inzetten is ook nog een optie. Weliswaar onbetaald maar wel mogelijk dus..
Is er een formeel beleid binnen het bedrijf (of cao) over het meenemen van verlof naar een volgend kalenderjaar?
Uit de OP: Ze wil dat ik eind dec terugkom terwijl verlof loopt tm eind jan.
Loopt je zwangerschapsverlof tot eind januari of is dit zwangerschapsverlof plus vrije dagen?

Als je zwangerschapsverlof officieel tot eind januari loopt, kan je werkgever niet verlangen dat je eerder terugkomt.
Maar vakantie opnemen na je zwangerschapsverlof gaat volgens mij in overleg. Sowieso zijn er meestal regels over hoeveel vakantiedagen je mee mag nemen naar het volgende jaar.
Alle reacties Link kopieren
Nijntje* schreef:
03-06-2020 23:25
Ik ben benieuwd hoe dat zit als je, zoals bij TO, een tijd ziek bent geweest maar daarna toch weer een paar maanden werkt.

Ik vraag dat omdat mijn werkgever ooit tijdens mijn zwangerschap aangaf dat als ik meerdere keren (Ik meen drie keer) ziek zou zijn door zwangerschap, automatisch ook die 6 weken regeling in zou gaan.
Dus toen ik mij ziek meldde vanwege een griep, werd mij niet gevraagd wat ik precies had (dat mag ook niet) maar wel of het zwangerschapsgerelateerd was.
Ik ben benieuwd of dat een verzinsel is geweest van mijn werkgever, of dat ziekte verzuim eerder in de zwangerschap toch nog gevolgen kan hebben voor je verlof rechten.
Bij zwangerschapsgerelateerde ziekte betaald het UWV jouw salaris. Daar zal het de werkgever ongetwijfeld om te doen zijn geweest.
Voor wat betreft die 6 weken regeling. Denk dat dit per bedrijf/CAO verschilt. Bij ons is het zo dat als je ziek bent bij aanvang van week 34 of je na week 34 ziek meldt dat je verlof dat per direct ingaat.

Denk dat de beste tip is, CAO/personeelshandboek doorlezen. Als je echt twijfelt over regelingen etc gratis advies inwinnen bij juridisch loket, rechtsbijstand, website diverse vakbonden.

Succes! Niet de leukste dingen om je mee bezig te houden tijdens je zwangerschap.
“Don’t spend time on beating on a wall, hoping it will transform into a door!” ~ Coco Chanel
Alle reacties Link kopieren
aileenn schreef:
04-06-2020 09:05

Voor wat betreft die 6 weken regeling. Denk dat dit per bedrijf/CAO verschilt.
Nee, het is zo geregeld in wet- en regelgeving en geldt dus voor iedereen dat het verlof 6 weken voor de uitgerekende datum ingaat wanneer er sprake is van (deels) arbeidsongeschiktheid.
Alle reacties Link kopieren
Nijntje* schreef:
03-06-2020 23:25
Ik vraag dat omdat mijn werkgever ooit tijdens mijn zwangerschap aangaf dat als ik meerdere keren (Ik meen drie keer) ziek zou zijn door zwangerschap, automatisch ook die 6 weken regeling in zou gaan.

Dit is geen algemene regel, maar het kan wel in een CAO zijn opgenomen.

Dus toen ik mij ziek meldde vanwege een griep, werd mij niet gevraagd wat ik precies had (dat mag ook niet) maar wel of het zwangerschapsgerelateerd was.

Dat is omdat het UWV de loondoorbetaling overneemt bij zwangerschapsgerelateerde ziekte, maar dat niet doet als een zwangere vrouw ziek wordt zonder dat het met de zwangerschap te maken heeft.

Wanneer je ziek wordt in week 6-4 voor de uitgerekende datum, dan maakt het niet uit of het zwangerschapsgerelateerd is of niet, en gaat het verlof dus ook automatisch in bij bijv. een griepje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven