Black Lives Matter vs. All Lives Matter deel 2

14-06-2020 12:45 3020 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vervolg op deel 1 van Black Lives Matter versus All Lives Matter.

Deel 1: actueel/black-lives-matter-vs-all-lives ... ges/463321
Alle reacties Link kopieren
Plankenkoorts?
Let’s Go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Ik mag niet quoten uit het andere topic maar ik vraag me serieus af waarom FV vindt dat de discussie zich zou moeten beperken tot de Surinaamse en Antiliaanse gemeenschap?
Ik mag niemand naar zijn afkomst vragen want ze komen uit Kutkrabbeveen dus hoe weet ik dat jij een Surinaamse [...] bent en geen Ghanees.
Ze wil de discussie beperken tot Surinamers en Antillianen maar ik kan aan de buitenkant niet zien welke afkomst iemand heeft.

En daarbij zijn veel slaven uit Afrika gehaald en naar de kolonieen gebracht dus feitelijk zijn de meeste Antillianen en Surinamers Afrikanen als je maar ver genoeg terug gaat in de tijd.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-06-2020 13:05
Reden: Ongepast
0.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
14-06-2020 12:56
Ik mag niet quoten uit het andere topic maar ik vraag me serieus af waarom FV vindt dat de discussie zich zou moeten beperken tot de Surinaamse en Antiliaanse gemeenschap?
Ik mag niemand naar zijn afkomst vragen want ze komen uit Kutkrabbeveen dus hoe weet ik dat jij een Surinaamse [...] bent en geen Ghanees.
Ze wil de discussie beperken tot Surinamers en Antillianen maar ik kan aan de buitenkant niet zien welke afkomst iemand heeft.

En daarbij zijn veel slaven uit Afrika gehaald en naar de kolonieen gebracht dus feitelijk zijn de meeste Antillianen en Surinamers Afrikanen als je maar ver genoeg terug gaat in de tijd.
Nee hoor. Surinamers komen overal vandaan. Veel hindoes uit Indië, veel Javanen, en natuurlijk ook Afrikanen. Maar misschien hebben de Afrikaanse Surinamers het alleenrecht op het gediscrimineerd voelen. Want zoals je in het vorige topic hebt kunnen lezen doen de Javanen en de Surinaamse moslims niet mee in dit verhaal. Niet zwart genoeg.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-06-2020 13:08
Reden: Quote aangepast.
0.58% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nou nee, ze stelde dat de BLM-discussie zich zou moeten richten op daadwerkelijk donkere mensen. Mensen met een Noordafrikaans of Arabisch uiterlijk hebben met andere problematiek te maken, die hebben feitelijk niets te maken met het slavernijverleden (nou ja, eigenlijk wel :roll: ). Je kunt niet alles op 1 hoop schuiven. Want dat vertroebelt de discussie.
En dan krijg je dus dat vanmiddag in Amsterdam naast een BLM-protest er dus ook pro-Palestina-sprekers komen. :wtf: Hopelijk blijven Parijse toestanden uit, maar het is natuurlijk totale bullshit.
Alle reacties Link kopieren
Slaat de opmerking van FV nu op de BLM-demonstraties in Nederland? Ik schreef al eerder dat ik nog veel vragen heb over BLM in Nederland, maar ik krijg er steeds meer vragen bij.

En hoe zit het dan met jou FV? Heb jij niet een blanke ouder? Waarom zou het dan wel over jou moeten gaan en niet over iemand uit Oeganda die hier woont en die hier misschien zelfs geboren is? Wel donker genoeg, maar niet de goede afstamming? En een heel lichte Antilliaan? Wel de goede afstamming, maar het verkeerde RAL-nummer?
Alle reacties Link kopieren
willem1959 schreef:
14-06-2020 13:02
Nee hoor. Surinamers komen overal vandaan. Veel hindoes uit Indië, veel Javanen, en natuurlijk ook Afrikanen. Maar misschien hebben de Afrikaanse Surinamers het alleenrecht op het gediscrimineerd voelen. Want zoals je in het vorige topic hebt kunnen lezen doen de Javanen en de Surinaamse moslims niet mee in dit verhaal. Niet zwart genoeg.
Toch wel maar dat was meer aan het einde.
In het begin kwamen er veel slaven via de WIC naar Suriname maar later ook vanuit Afrika

suriname.nu/301ges/slavenhand02.html#:~ ... 20Portugal
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
14-06-2020 13:06
Nou nee, ze stelde dat de BLM-discussie zich zou moeten richten op daadwerkelijk donkere mensen. Mensen met een Noordafrikaans of Arabisch uiterlijk hebben met andere problematiek te maken, die hebben feitelijk niets te maken met het slavernijverleden (nou ja, eigenlijk wel :roll: ). Je kunt niet alles op 1 hoop schuiven. Want dat vertroebelt de discussie.
En dan krijg je dus dat vanmiddag in Amsterdam naast een BLM-protest er dus ook pro-Palestina-sprekers komen. :wtf: Hopelijk blijven Parijse toestanden uit, maar het is natuurlijk totale bullshit.
En als je van gemengde afkomst bent? Als mensen met een iets lichtere tint dan donkerbruin of zwart tegen dezelfde problemen van racisme aanlopen, waarom zou de BLM-discussie zich dan alleen op heel donkere mensen moeten richten? Dat slaat toch helemaal nergens op? En wat is dan donker genoeg? Wie bepaalt dat dan?
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
14-06-2020 13:08
Toch wel maar dat was meer aan het einde.
In het begin kwamen er veel slaven via de WIC naar Suriname maar later ook vanuit Afrika

suriname.nu/301ges/slavenhand02.html#:~ ... 20Portugal
Inderdaad, als je je verdiept in de geschiedenis van Nederland tijdens de VOC dan lees je dat in Batavia er ook slaven uit die contreien waren en niet uit Afrika.
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
14-06-2020 13:06
Nou nee, ze stelde dat de BLM-discussie zich zou moeten richten op daadwerkelijk donkere mensen. Mensen met een Noordafrikaans of Arabisch uiterlijk hebben met andere problematiek te maken, die hebben feitelijk niets te maken met het slavernijverleden (nou ja, eigenlijk wel :roll: ). Je kunt niet alles op 1 hoop schuiven. Want dat vertroebelt de discussie.
En dan krijg je dus dat vanmiddag in Amsterdam naast een BLM-protest er dus ook pro-Palestina-sprekers komen. :wtf: Hopelijk blijven Parijse toestanden uit, maar het is natuurlijk totale bullshit.
Alleen ben ik nu wel de draad kwijt. Want BLM komt over vanuit Amerika. Waar het merendeel van de zwarte mensen geen Surinaamse of Antiliaanse roots heeft. En als je zo gaat individualiseren naar afkomst, huidskleur, geloof enzv maak je dan juist niet de kracht van de groep zwakker? Terugkomend op het topic titel, wordt het dan niet juist all lives matter ipv blm?
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
14-06-2020 13:10
En als je van gemengde afkomst bent? Als mensen met een iets lichtere tint dan donkerbruin of zwart tegen dezelfde problemen van racisme aanlopen, waarom zou de BLM-discussie zich dan alleen op heel donkere mensen moeten richten? Dat slaat toch helemaal nergens op? En wat is dan donker genoeg? Wie bepaalt dat dan?
BLM is dan ook een racistische organisatie
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
14-06-2020 13:06
Nou nee, ze stelde dat de BLM-discussie zich zou moeten richten op daadwerkelijk donkere mensen. Mensen met een Noordafrikaans of Arabisch uiterlijk hebben met andere problematiek te maken, die hebben feitelijk niets te maken met het slavernijverleden (nou ja, eigenlijk wel :roll: ). Je kunt niet alles op 1 hoop schuiven. Want dat vertroebelt de discussie.
En dan krijg je dus dat vanmiddag in Amsterdam naast een BLM-protest er dus ook pro-Palestina-sprekers komen. :wtf: Hopelijk blijven Parijse toestanden uit, maar het is natuurlijk totale bullshit.
Volgens mij zijn die pro Palestina mensen er elke week, staat los van blm.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Maar het is toch niet FV die bepaalt hoe iedereen er naar moet kijken? Ze geeft aan wat voor haar belangrijk is.
Maar het is makkelijker om er een stok mee te maken om FV te kunnen slaan, dat is duidelijk.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
14-06-2020 13:10
En als je van gemengde afkomst bent? Als mensen met een iets lichtere tint dan donkerbruin of zwart tegen dezelfde problemen van racisme aanlopen, waarom zou de BLM-discussie zich dan alleen op heel donkere mensen moeten richten? Dat slaat toch helemaal nergens op? En wat is dan donker genoeg? Wie bepaalt dat dan?
Hoho, niemand bepaalt dat (en ik al helemaal niet). Ik ben het wel met haar eens dat je gewoonweg niet alle mensen met een andere kleur dan blank op 1 hoop moet gooien. De rest moet je maar aan FV vragen.
Alle reacties Link kopieren
tonkje schreef:
14-06-2020 13:12
Volgens mij zijn die pro Palestina mensen er elke week, staat los van blm.
Van twitter (Amsterdam Bij1): Ook voor Palestina geldt genoeg is genoeg! Steun morgen het protest voor Palestina op het Museumplein. Sprekers zijn o.a. actief BIJ1 lid Daryll Ricardo Landbrug en activist Jerry Afriyie. Zondag 14 juni om 14:00u op het Museumplein! https://bit.ly/2Yv6Hyh
Ik ben FV niet maar volgens mij ging het erom dat mensen Akwasi en Sylvana Simons geen geschikte vertegenwoordiger/woordvoerder vinden van BLM. Toen werden o.a. Ali B en Aboutaleb als voorbeeld gegeven wat wel goede vertegenwoordigers zijn van BLM. Net als FV (als ik haar tenminste goed begrijp hoor) vind ik dit vreemd omdat zij Marokkaans zijn en dus niet zwart. En uiteraard kunnen zij ook iets vinden van BLM, maar ze zijn niet zwart. Het lijkt wel een beetje alsof het zwarte mensen gewoon niet gegund wordt om een eigen beweging te hebben. Als alternatieven wordt er dan ALM gezegd of gezegd dat BLM voor alle POC is.

En toen werd er opeens homogeweld bijgehaald wat natuurlijk helemaal niets te maken heeft met BLM. Maar het blijft gewoon vreemd dat mensen met een andere afkomst als etniciteit in Nederland als 1 grote groep wordt gezien.
Alle reacties Link kopieren
https://www.briefjevanjan.nl/aan-de-deug-bners/
Alle reacties Link kopieren
lovechild schreef:
14-06-2020 13:18
Ik ben FV niet maar volgens mij ging het erom dat mensen Akwasi en Sylvana Simons geen geschikte vertegenwoordiger/woordvoerder vinden van BLM. Toen werden o.a. Ali B en Aboutaleb als voorbeeld gegeven wat wel goede vertegenwoordigers zijn van BLM. Net als FV (als ik haar tenminste goed begrijp hoor) vind ik dit vreemd omdat zij Marokkaans zijn en dus niet zwart. En uiteraard kunnen zij ook iets vinden van BLM, maar ze zijn niet zwart. Het lijkt wel een beetje alsof het zwarte mensen gewoon niet gegund wordt om een eigen beweging te hebben. Als alternatieven wordt er dan ALM gezegd of gezegd dat BLM voor alle POC is.

En toen werd er opeens homogeweld bijgehaald wat natuurlijk helemaal niets te maken heeft met BLM. Maar het blijft gewoon vreemd dat mensen met een andere afkomst als etniciteit in Nederland als 1 grote groep wordt gezien.
Maar, zoals in het eerdere topic aangehaald, worden de blanken, ook wel witte mensen genoemd, wel op één hoop gegooid.
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
14-06-2020 13:13
Hoho, niemand bepaalt dat (en ik al helemaal niet). Ik ben het wel met haar eens dat je gewoonweg niet alle mensen met een andere kleur dan blank op 1 hoop moet gooien. De rest moet je maar aan FV vragen.
Blank is ook geen vaste kleur. Ik ben "donkerder" dan mijn roodharige vriendin. Maar weer een stuk lichter dan mijn donkerharige moeder
granny71 wijzigde dit bericht op 14-06-2020 13:23
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een heleboel gelezen in dit topic en moet steeds meer hier aan denken:

Davids dagboek: De Multiculturele Samenleving

De mensen die ze allochtonen noemen, denken de hele dag na wat het betekent om te horen bij de mensen die ze allochtonen noemen. Bij iedere sociale interactie orden ze eraan herinnerd dat dit niet hun land is.

Hollanders denken nooit na over wat het betekent om te horen bij de mensen die ze allochtonen noemen.

De mensen die ze allochtonen noemen willen precies weten wat je bent.

Voor Hollanders maakt het niet uit bij welke groep iemand hoort. Het zijn allemaal allochtonen.

Hollanders zien geen verschil tussen een Antilliaan en een Surinamer. Ook niet tussen een Turk en een Marokkaan.

Turken zijn boos op Marokkanen omdat die hun een slechte naam geven.

Om dezelfde reden zijn Surinaamse negers boos op Antillianen. Ook dragen Antillianen te veel goud, spreken ze geen Nederlands en zijn ze dom. Alle lelijke slaven werden op Curaçao uit de boot gezet. De mooie slaven mochten doorvaren naar Suriname.

Volgens Antillianen denken Surinamers altijd dat ze de elite zijn.

Als een Hollander thuis komt met een nieuwe verkering die hoort bij de mensen die ze allochtonen noemen, weet iedereen: die kon niet beter krijgen.

Surinaamse negers vinden dat Surinaamse Hindoestanen kapsones hebben.

Hindoestanen vinden negers lui en dom.

Hollanders denken dat alle Zuid-Amerikaanse, Afrikaanse, Oost-Europese en Aziatische vrouwen die in Nederland wonen hoeren zijn.

Antillianen uit Curaçao vinden Arubanen kapsones hebben. Dat komt doordat ze lichter zijn.

Arubanen denken dat Curaçaoënaars lui en dom zijn. Ze geven de Antillianen een slechte naam omdat het allemaal criminelen zijn.

Voor Hollanders is het normaal om grappen te maken over luie zwarte mensen die te laat komen. En over Marokkanen die liegen en stelen. Ze doen dit nooit in het gezelschap van mensen die ze allochtonen noemen.

Nog een Hollandse grap: zwarte mannen gaan iedere dag vreemd. Hollandse mannen gaan niet vreemd. Die gaan naar de hoeren. Dat is makkelijker, veiliger en op de lange termijn goedkoper.

Stadsnegers zeggen dat bosnegers achterlijke inboorlingen zijn. Stadsnegers komen uit paramaribo, boslandcreolen uit het binnenland van Suriname. Bosnegers vinden dat stadsnegers denken dat ze elite zijn.

Israëli’s vinden dat Nederlandse joden mietjes zijn. Als zij in de Tweede Wereldoorlog in europa hadden gewoond, zouden ze die Duitsers even een lesje hebben geleerd.

Nederlandse joden vinden Israëli’s barbaren, die op een beestachtige manier omgaan met Palestijnen.

Hollanders uit de randstad weten dat Brabanders en Limburgers altijd liegen. Dat komt doordat ze katholiek zijn. Mensen uit het noorden en oosten zijn achterlijke boeren.

Alle Kaapverdianen wonen in Rotterdam. Niemand ziet het verschil tussen een Kaapverdiaan en een Antilliaan.

Kaapverdianen zijn boos omdat Antillianen hun een slechte naam geven.

Hollanders gaan er onbewust van uit dat de mensen die ze allochtonen noemen minder slim en ijverig zijn dan echte Nederlanders.

Mensen die ze allochtonen noemen weten dat ze op school en op het werk altijd worden achtergesteld.

Negers denken iedere dag aan de slavernij. Behalve negers denkt nooit iemand aan de slavernij.

Joden denken iedere dag aan de Tweede Wereldoorlog. Behalve joden denkt niemand aan de Tweede Wereldoorlog.

Hollanders weten dat joden gierig zijn, en ze moeten eens ophouden met dat gezeur over de oorlog.

Joden vertrouwen Hollanders niet. Wat er in de oorlog gebeurde, kunnen ze zo weer laten gebeuren. Alleen gebeurt het dan niet met joden, maar met Marokkanen.

Surinamers en Antillianen vinden dat Afrikanen ruw zijn, en onbeschoft en te zwart. Ze dansen raar en ze wonen met twintig mensen op een flat. Afrikaanse mannen zijn verkrachters die niet weten dat nee betekent: nee. Ze willen altijd betaalde seks doen met kleine meisjes. Afrikaanse vrouwen hebben snorren, baarden en een slechte huid.

Volgens Afrikanen denken Surinamers en Antillianen dat ze beter zijn, alleen omdat ze Nederlands spreken.

Amsterdammers kijken neer op de rest van Nederland. De rest van Nederland vind dat ze in 020 kapsones hebben.

Het zijn niet alleen Turken - alle mensen die ze allochtonen noemen zijn boos op Marokkanen, omdat die hun een slechte naam geven.

Marokkanen zijn boos op iedereen.

Uit: ‘Alleen maar nette mensen’ van Robert Vuijsje
.
Fizz schreef:
14-06-2020 13:11
Inderdaad, als je je verdiept in de geschiedenis van Nederland tijdens de VOC dan lees je dat in Batavia er ook slaven uit die contreien waren en niet uit Afrika.
Wat je sowieso merkt is dat de discussie over slavernij zich heel erg toespitst op een bepaald deel van die geschiedenis. En met name in de VS leeft dat door omstandigheden en die discussie is naar hier overgewaaid.

Maar feitelijk was slavernij een mondiaal gegeven en is de beëindiging voortgekomen uit Europa.

Zo denken veel mensen dat slavernij in Amerika is geïmporteerd door Europeanen, maar dat kenden ze daar al voordat er een Europeaan voet op de bodem zette.

Zoals altijd is de geschiedenis niet in strakke lijnen onder te brengen.

Veel Ieren in de VS zijn als slaaf door de Engelsen naar de VS gekomen. Dus het is bepaald niet zwart-wit, letterlijk en figuurlijk.
lovechild schreef:
14-06-2020 13:18
Ik ben FV niet maar volgens mij ging het erom dat mensen Akwasi en Sylvana Simons geen geschikte vertegenwoordiger/woordvoerder vinden van BLM. Toen werden o.a. Ali B en Aboutaleb als voorbeeld gegeven wat wel goede vertegenwoordigers zijn van BLM. Net als FV (als ik haar tenminste goed begrijp hoor) vind ik dit vreemd omdat zij Marokkaans zijn en dus niet zwart. En uiteraard kunnen zij ook iets vinden van BLM, maar ze zijn niet zwart. Het lijkt wel een beetje alsof het zwarte mensen gewoon niet gegund wordt om een eigen beweging te hebben. Als alternatieven wordt er dan ALM gezegd of gezegd dat BLM voor alle POC is.

En toen werd er opeens homogeweld bijgehaald wat natuurlijk helemaal niets te maken heeft met BLM. Maar het blijft gewoon vreemd dat mensen met een andere afkomst als etniciteit in Nederland als 1 grote groep wordt gezien.

Ik schreef toch echt dat ik Akwasi en Sylvana Simons geschikt vind hoor. :)
Alle reacties Link kopieren
makkelijk, heel makkelijk
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
willem1959 schreef:
14-06-2020 13:21
Maar, zoals in het eerdere topic aangehaald, worden de blanken, ook wel witte mensen genoemd, wel op één hoop gegooid.

Dit
LOEP ME MAAR aub.
granny71 schreef:
14-06-2020 12:56
Ik mag niet quoten uit het andere topic maar ik vraag me serieus af waarom FV vindt dat de discussie zich zou moeten beperken tot de Surinaamse en Antiliaanse gemeenschap?
Ik mag niemand naar zijn afkomst vragen want ze komen uit Kutkrabbeveen dus hoe weet ik dat jij een Surinaamse [...] bent en geen Ghanees.
Ze wil de discussie beperken tot Surinamers en Antillianen maar ik kan aan de buitenkant niet zien welke afkomst iemand heeft.

En daarbij zijn veel slaven uit Afrika gehaald en naar de kolonieen gebracht dus feitelijk zijn de meeste Antillianen en Surinamers Afrikanen als je maar ver genoeg terug gaat in de tijd.
Ik ben het op dit punt niet eens met FV, maar ik begrijp het ook weer wel. Gelijkheidsbeginsel is niet alleen gelijke gevallen ongelijk behandelen, maar ook ongelijke gevallen gelijk behandelen.

Ook is een belangrijk deel dat mensen gehoord willen worden. Als individu. Maar daarom vind ik dus juist dat we niet in groepen moeten denken. Want ook de groep Surinamers is geen homogene groep. En hoe je ook gaat opdelen, er valt altijd weer een dee buiten de boot.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven