Geld & Recht alle pijlers

Wie doet er mee? Minder geld uitgeven!

17-06-2020 11:00 1529 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik weet dat er al topics over zijn, maar ten eerste wordt daar volgens mij niet of al een tijdje niet in geschreven en ten tweede kan ik ze niet vinden, dus toch maar een nieuw topic.

Begin vorig jaar begon ik met een schone lei: ik had mijn financiën op orde en toen werd het tijd om eindelijk eens te gaan sparen. Dat lukte heel goed, maar helaas viel mijn vakantie toen een stuk duurder uit dan verwacht, ben ik minder gaan werken en moest ik nog wat grotere uitgaven doen, waardoor mijn spaarrekening weer op 0 stond. Daardoor was ik niet meer gemotiveerd en lukte het me gewoon niet meer. Ik heb geen schulden, maar wat ik heb moet op. Ik heb altijd wel weer iets "nodig", voor mezelf of de kinderen. En ik merk dat ik steeds meer lekker makkelijk met mijn creditcard betaal, waardoor ik elke maand alweer begin met minder geld dan ik dacht, omdat het dan afgeschreven wordt. Niet handig én niet slim.

Nu ben ik er dus klaar mee en ga ik opnieuw beginnen waar ik vorig jaar gestopt ben: minder uitgeven en sparen. Waar ik vooral veel teveel geld aan uitgeef, zijn boodschappen. Ik koop teveel en ben super chaotisch (ADD), waardoor ik niet doorheb wat er allemaal in huis is en ik het uiteindelijk moet weggooien. Daarbij koop ik veel te dure producten. Dat moet dus anders.

Vanaf vandaag ga ik ervoor! Wie doet er mee?
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
17-06-2020 21:29
Beste tip is ; blijf weg bij Ikea action xenos etc.
Daar heb ik dan weer geen last van. Ik kom vrijwel nooit bij die winkels. Mijn probleem is juist dat ik te dure spullen koop. In sommige gevallen niet zo erg, want qua kleding koop ik weinig, maar wat ik koop is vrij duur en doe ik jaren en jaren mee. Maar qua gebruiksartikelen zoals make-up en verzorging tikt het hard aan. Deo van 18 euro, soort crème voor mijn haar die ik bij de kapper kocht van 27 euro.

En de boodschappen tikken de 1000 euro bijna elke maand wel aan, echt bizar. Ik dacht dat ik daar rond de 700 euro aan uitgaf en dat was ook mijn budget. Maar de Rabobank heeft nu een tool waar je alles heel duidelijk in kan zien en daarin staat toch echt dat er zoveel naar de Appie en de Jumbo gaat elke maand.
Leuk topic!
Sinds ik voor mezelf werk (begin dit jaar), ben ik ook enorm aan het budgetteren en financieel plannen geslagen. Ook sinds kort spaarpotjes aangemaakt op mijn rekening. Nooit verwacht dat ik nog eens lol zou krijgen in mijn financiën, maar ik vind het echt leuk om mee bezig te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Kun je de creditcard niet opzeggen. Mocht je hem dan echt nodig heb dan kun je misschien die van je man gebruiken (als hij er een heeft).
Ik weet niet hoe groot je gezin is maar 1000 euro voor boodschappen is best wel veel.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe mee, maar ik 'doe' dit al een tijdje.

Porterenee is inderdaad leuk om te volgen (blog of Instagram). Gierige Gerda trouwens ook.

Ik werk met een Excel die ik een paar keer per week bijwerk. Klinkt als veel werk, is het niet, maar ik vind het ook erg leuk. Ik probeer zoveel mogelijk te sparen om hypotheekvrij te zijn in het jaar waarin we 40 worden. Nog 10 jaar te gaan!

Ik heb spaarpotjes op de rekening en ik vind het erg leuk om daar mee te werken. Verder spaar ik koopzegels en die lever ik eind oktober/begin november in en met dat geld kopen we alle cadeautjes voor de feestdagen plus de lekkere extra's op het gebied van eten voor die periode (oliebollen bijv. ben ik gek op).

We drinken weinig frisdrank en de aankopen van snoep/snacks/ijs probeer ik zoveel mogelijk te beperken. Wel eten we veel vlees (vaak ook nog van de boer) en groentes en fruit. Vooral fruit is erg prijzig, maar Lidl heeft goede kwaliteit en elke week wel een aanbieding naar mijn zin. Jumbo beweert de goedkoopste te zijn, maar zij hebben eigenlijk nooit aanbiedingen zoals 1+1. Dan kan je beter naar de Appie of een plaatselijke keten zoals hier in Friesland de Poiesz.
Verder probeer ik wasmiddel en vaatwastabletten zo goedkoop mogelijk te kopen bij Kruidvat. Let er wel op dat die vaak sneaky aanbiedingen hebben die helemaal niet zo goedkoop zijn.
Koop nooit drogisterij producten buiten een aanbieding om. Het is zonde om een fles douchegel te halen voor €4 terwijl je 'm ook als 1+1 gratis kan krijgen (bij een andere winkel of de week erna bijv.).

Ik gebruik de AlleFolders app vaak om aanbiedingen te zoeken en hier kan je je favorieten ook 'uitknippen'. Wel handig.

Verder koop ik geen merk kinderkleding (ook niet in de aanbieding) en wacht ik bijna altijd op de uitverkoop of andere aanbiedingen. Lidl heeft ook leuke kleding voor kinderen zo nu en dan. Ook positiekleding trouwens, voor de zwangeren onder ons.

Ik kom weinig in winkels zoals de Action. En anders alleen wat ik echt moet hebben (bio recycle zakjes bijv.).
_melon wijzigde dit bericht op 18-06-2020 16:09
4.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bloemkoolroosje schreef:
18-06-2020 15:54
Leuk topic!
Sinds ik voor mezelf werk (begin dit jaar), ben ik ook enorm aan het budgetteren en financieel plannen geslagen. Ook sinds kort spaarpotjes aangemaakt op mijn rekening. Nooit verwacht dat ik nog eens lol zou krijgen in mijn financiën, maar ik vind het echt leuk om mee bezig te zijn.
Lukt het ook om te sparen?
Alle reacties Link kopieren
Oh en ik doe ook aan spaarprogramma's en enquêtes invullen (daar is hier op dit forum ook een goedlopend topic over) en die extraatjes gaan op de spaarrekening of worden ook gebruikt voor cadeaus. Meestal zijn het Bol.com bonnen waarvoor je spaart en Bol.com heeft tegenwoordig ook zowat alles, dus dan bestel ik daar cadeautjes.
Alle reacties Link kopieren
Wat mij erg geholpen heeft:

Capsule wardrobes. Eentje voor lente/zomer, eentje voor herfst/winter. Schoenen vallen er ook onder. Voor het hele gezin ingevoerd en het scheelt bakken geld, tijd (was/strijk) en vooral heel veel bergruimte.

Het was echt zo’n moment waarop ik mij ineens afvroeg: “Hoeveel witte sneakers heeft een mens nu helemaal nodig?”
Een paar. En omdat ik van mijzelf nog maar één paar mag hebben, kijk ik veel langer rond voordat ik een paar koop. Versus voorheen: ‘ Ah die zijn leuk...passen misschien bij dat ene setje’, week later: ‘Oeh, 40% korting en dat model kan overal bij’.

Mijn make-up heb ik meer dan gehalveerd, ik gebruik alleen mascara, rouge, lippenstift en poederfoundation regelmatig. Een concealer just in case, een mini bronzer (just in case) en een klein palet oogschaduw voor een feestje. Waar ik voorheen een hele lade van 120 cm breed nodig had om alle zooi op te bergen. Idem met huid- en haarverzorging.

En het scheelt echt klauwen vol geld, ik heb er weer plezier in om zaken te vergelijken voordat ik ga kopen (zoals vroeger, toen ik echt eerst moest rekenen of ik die nieuwe jas wel kon betalen :-)). En tijd (alles past bij elkaar dus wat ik ook uit de kast trek, het is een ‘match’). Saai? Ja zonder accessoires wel. Maar daar heb ik gelukkig ook nog kasten vol van.

Boodschappen lukt mij maar niet. Koken met seizoenskookboeken geprobeerd, weekmenu, etc.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic!
Ik ben ook sinds begin dit jaar bezig en het gaat heel goed!!
Ik ben alleenstaand en heb mezelf een budget gegeven van 500 euro per maand.
Ik heb potjes gemaakt in mijn internetbankieren app namelijk; boodschappen, benzine en leuke dingen.
Als ik bijv. 20 euro aan boodschappen pin, zet ik 20 euro van het potje weer op mijn betaalrekening.
Ook kijk ik per week al wat ik heb uitgegeven.
De laatste week heb ik meestal niet zoveel meer over, maar dan maak ik restjes op uit de vriezer of lever ik oude flessen in en ik heb nog een pot met kleingeld staan.....
Het is me nu al 5 maanden op rij gelukt om me hieraan te houden en het heeft me veel inzicht gegeven.
Voor de rest betaal ik me scheel aan energiekosten maar ik laat mijn muur isoleren van mijn vakantiegeld dus dat word hopelijk een goede investering.
:cheer:
pamelacourson schreef:
18-06-2020 16:08
Lukt het ook om te sparen?
Ja enorm. Ik zit fulltime op een interim klus voor de rest van het jaar. Het geld komt echt met bakken binnen op het moment. Maar wat er in 2021 gebeurt weet ik niet. Een andere klus. Verlenging van dezelfde klus. Of géén klus. Als corona verder om zich heen grijpt worden de economische gevolgen natuurlijk alleen maar groter. Zzp'ers vliegen er doorgaans als eerste uit.
Dus het is wel zaak om nu verstandig met mijn financiën om te gaan voor het geval volgend jaar minder rooskleurig is. Ik heb geen partner om op terug te vallen dus ik wil nu als een malle een flinke buffer opbouwen.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil meedoen! Ik geef ook veel geld uit aan boodschappen, we zijn met zn 2en en als we niet opletten zitten we zo op 400 euro in de maand. Dat is wel inclusief dingen als wasmiddel, hooikoortstabletten, (alles van de drogist dat we beiden gebruiken gaat van de gezamenlijke rekening) maar vind het toch bizar veel.

Mijn eigen tips die ik tot nu toe met succes heb toegepast:

Qua kleding en schoenen alleen kopen wat ik echt nodig heb of heeeeeeeeel leuk vind en zeker weten veel gebruik. Word er steeds beter in maar het is nog niet perfect hoor. Denk vaak een paar dagen na over een aankoop en besluit meestal dat ik het niet nodig heb. Soms koop ik het toch. Maar al met al heeft me dit een hoop nodeloze aankopen bespaard.

Saldosparen: aan het einde van de maand vlak voor salaris wordt boven een bepaald bedrag automatisch naar mijn spaarrekening geboekt. Doe ik pas kort maar het werkt wel. Voorheen zou ik dat geld uitgeven, want over..nu is het niet over maar gespaard.

Veel kleingeld "creëeren" door vaak contant te betalen, en het wisselgeld van elke aankoop grotendeels in een spaarpot doen. Stop er ook gerust briefgeld in als ik ergens bv met 50 euro betaald heb en daar briefjes wisselgeld van heb. Vol = Openmaken en storten op de spaarrekening. Maar heb er ook wel eens een mooie nieuwe handtas van gekocht die ik erg graag wilde maar veel te duur vond. Toch uiteindelijk heel blij mee! Ik draag maar 1 handtas dus die moet dan ook helemaal goed zijn.

Uit eten met vriendinnen af en toe vervangen voor thuis samen koken of ergens picknicken tijdens een wandeling. Uit eten is echt een grote hobby van me, kan het zeker niet helemaal laten, maar wel minderen.

Qua boodschappen probeer ik met wisselend succes: de vriezer leegeten, van te voren een weekmenu bedenken, minder snoep en andere rommel kopen, geen aanbiedingen kopen van dingen die ik normaal ook niet koop. Maar hou heel erg van lekker (en veel) eten en drinken en vind tegelijkertijd koken maar een saaie klus en dus vind dat moeilijk...
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
lieverlustdanliefde wijzigde dit bericht op 18-06-2020 20:38
99.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
LieverLustDanLiefde schreef:
18-06-2020 20:14
Ik wil meedoen! Ik geef ook veel geld uit aan boodschappen, we zijn met zn 2en en als we niet opletten zitten we zo op 400 euro in de maand. Dat is wel inclusief dingen als wasmiddel, hooikoortstabletten, (alles van de drogist dat we beiden gebruiken gaat van de gezamenlijke rekening) maar vind het toch bizar veel.
Mhoah, 400 is niet heeeel weinig, maar ook weer niet bizar veel hoor, zeker niet als je wasmiddel ed meerekent :)
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
18-06-2020 20:19
Mhoah, 400 is niet heeeel weinig, maar ook weer niet bizar veel hoor, zeker niet als je wasmiddel ed meerekent :)
We kunnen het betalen en het is vast voor veel mensen geen bizar bedrag, maar ik weet dat het minder kan en dat we dan ook gewoon prima eten en drinken, minder luxe maar wel lekker en gezond. Mijn doel is onder 350 blijven, en die andere plusminus 50 euro dan op te sparen voor een weekendje weg samen. Vriend maakt het niet zo veel uit, heeft ook weinig vergelijkingsmateriaal. Toen ik op mezelf woonde als student en de eerste jaren als werkende moest ik het van veel minder doen en was daar prima tevreden mee.
Alle reacties Link kopieren
Dat weekendje zouden we anders ook doen overigens, maar dan beiden met inleg van onze privé rekening. Ook geen punt, maar een soort doel aan het besparen koppelen is wel leuk :)
Wij geven minder geld uit door 1 keer in 2 weken groenten en fruit te laten bezorgen (soort box van een boer) en de andere week eten bij de groothandel te halen. Verder gaan we niet naar een supermarkt. Creditcard gebruiken we regelmatig, is voor ons niet anders dan een pinpas en je betaalt alleen rente als je te laat bent met betalen. Wij krijgen altijd 1 à 2% van het totale bedrag terug. Als je vaak er iets onnuttigs mee koopt is het misschien wel slim om hem op te bergen. Ik zou hem zelf niet opzeggen maar dat is omdat wij hem vaak nodig hebben (vluchten, Amazon, niet in Nederland). Het is altijd verleidelijk om dingen te kopen die je niet nodig hebt, wat bij mij werkte is om te bedenken of ik het echt nodig heb of dat het weer extra spul is. En de vriezer vol hebben zodat er altijd wat in huis is en je niet vaak naar de supermarkt moet. Als ik namelijk voor 1 ding naar de supermarkt moet dan kom ik sowieso met 10 dingen thuis.

Oja misschien dingen wat je kosten kunnen verlagen: laag telefoonabonnement, niet mobiel inruilen na 2 jaar. Alles opzeggen wat je niet gebruikt (al had je dat al gedaan las ik). Eventueel Netflix ipv tv abonnement. Als je een auto hebt, verzekering onderhandelen (geen idee of dat kan). Dus groenten en fruit van de boer. Internet provider wisselen als het hoog is.
anoniem_397598 wijzigde dit bericht op 18-06-2020 21:00
Reden: Toevoeging
16.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat voor mij werkt:

Waardeer de spullen die je hebt & wees zuinig.
Prul zoals Aliexpress heb je niets aan en is geldverspilling.
Doe research voordat je iets koopt. Misschien kan je het elders goedkoper krijgen.
Schrijf iedere maand op wat er in je vriezer + voorraadkast ligt en probeer er minimaal een week lekkere maaltijden van te maken.
Houd de aanbiedingen in de gaten. Dan maar een keer wortels als ik zin heb in sperziebonen.
Sperziebonen zelf doppen, aardappels zelf schillen en kruiden, etc.
A-merken koop ik alleen in de aanbieding (bijvoorbeeld 1+1).
Goedkoop en simpel broodbeleg. Basic jam & hummus.
Geen brood van de bakker maar gewoon goedkoop brood van de supermarkt.
Geen afbakbroodjes, luxe snacks etc, in mijn geval makkelijk omdat deze toch vaak niet vegan zijn.

The list goes on.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit altijd wel interessant en ga in elk geval meelezen! Zo nu en dan misschien ook wat schrijven, over het algemeen heb ik de financiën aardig goed onder controle, en houd ik ook alles bij in Excel. Op dit moment ligt er nog een stapel bonnetjes te wachten... en heb ik de uitgaven van Mei nog niet berekend... geen goed teken. Wel moet ik zeggen dat vaak wanneer ik denk: ''geen goed teken'' dat het nog best meevalt, en we misschien minder gespaard hebben, maar wel meer dan ik dacht. Goed, een mooie inspiratie om weer even wat actiever te worden hierin.
Alle reacties Link kopieren
Erg herkenbaar.

Mijn rekeningen en afschrijvingen liepen allemaal door elkaar. Nu worden alle vaste lasten van 1 rekening afgeschreven en stort ik mijn weekgeld, bestaande uit boodschappen en vrij te besteden/ leuke dingen iedere week op de Rabo rekening. Die hebben nu een feature op de app dat alles automatisch onder wordt verdeeld zodat je handig zicht hebt op je uitgaven. Je hoeft hierdoor geen lijstje of Excel bij te houden.

Ook gingen dingen zoals eigen risico, een kapotte wasmachine etc de ene keer van vakantiegeld af, dan weer 13e maand of het beetje wat er op de spaarrekening stond. Kortom: totaal geen overzicht. Nu heb ik hier een potje van 1000 euro voor. Als er dan onvoorziene uitgaven zijn geweest is dit de eerste pot die aangevuld wordt.

Dan heb ik nog een lange termijn buffer. De rest wat overblijft gaat hier op. In principe meteen een vast bedrag zodra het loon is gestort, maar als er dus in die eerste pot wat uit is gehaald zal er op dat moment een keer wat minder op de lange termijn buffer worden gestort.

Het is begonnen met consuminderen vanwege het milieu en omdat ik merkte dat ik nooit bevredigd was. Altijd maar op zoek naar het volgende koopje en gaf achteraf zo veel uit aan klein prullaria, kleding, afhaaleten etc.. Ik heb me ontdaan van heel veel spullen (maar verre van minimalist) en het is echt een verademing. Ooit begonnen met het bijhouden wat ik ieder jaar uit gaf aan kleding. Dat bleek 1500 euro te zijn.. Ieder jaar werd dat steeds minder en zit nu gemiddeld op 300 per jaar. Het blijft wel een hobby van me

Om te besparen en te consuminderen ben ik toen begonnen met 2e hands kleding te kopen maar ook mee te doen aan kledingruilen. Boeken haal ik tegenwoordig uit de minibibliotheekjes en spullen veelal (bijna) gratis van MP, de buurtapp of Facebook etc.. Vooruitkijken en bepaalde aanbiedingen goed inslaan helpt ook heel goed. Het bevalt me prima zo.

Zoals het er naar uit ziet bereik ik mijn spaardoelen van dit jaar al begin september.
Alle reacties Link kopieren
Probeer voor je boodschappen gaat doen je voorraadkast en vriezer zoveel mogelijk leeg te eten. Hoe minder je hebt, hoe minder je kunt vergeten dat je het had, hoe minder over datum gaat. Geen eten over datum laten gaan uit gemakzucht alsjeblieft, er zijn genoeg mensen op de wereld die van de honger sterven. :( Af en toe kan gebeuren natuurlijk, maar niet te vaak.

Drankjes en snacks tikken aan. Alcohol helemaal. Koop anders bijvoorbeeld 1 fles cola en doe daar een hele week mee (of 2-3 weken als je wil, thee en water is ook lekker). Is hij op, dan is hij op en komt er pas na een week een nieuwe. Is ook nog eens goed voor de lijn. :)

Kijk wat er in de aanbieding is en gebruik dat als inspiratie voor je eten. Ik eet bijvoorbeeld alleen shoarma en schnitzel als het in de reclame is, als ik het zie pak ik gelijk mijn kans en eet ik het die week of vries ik het in. Het kan niet bij alles, maar als je een beetje op let merk je dat bepaalde producten vaak genoeg in de aanbieding zijn om niet voor de volle mep te hoeven kopen. Drogisterijmeuk en maandverband zijn daar hele goede voorbeelden van, want die zijn heel vaan 1+1. Koop dan niet maar 2 flesjes maar wat meer zodat je tot de volgende aanbieding genoeg hebt.

Ikzelf hou mijn financien tot op de cent bij in een Dashboard. Die geeft mij ook hoeveel meer of minder ik gemiddeld uit geef dit jaar ten opzichte van de vorige jaren en zo en of ik over het budget ga of niet. Hij houdt ook mijn spaarsaldo bij en het is heel motiverend om die omhoog te zien gaan. Ooit maak ik het nog zo dat hij gaat voorspellen of ik mijn spaardoel ga halen dit jaar, maar daar moet ik nog een keertje zin voor maken.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips mensen, maar dit topic is bedoeld om met anderen die hetzelfde willen doen te schrijven en elkaar te motiveren. Ik heb heel goed zicht op mijn financiën, weet precies wat eruit gaat en waar ik op moet besparen, maar me eraan houden is lastig. Daarom vind ik het leuk om het daar samen met anderen over te hebben.

Ik zal straks even verder reageren.
Ik ga meelezen en laat me hopelijk inspireren mezelf te verbeteren. :$
Boodschappen vallen hier wel mee en door dingen voor in huis e.d. laat ik me ook niet verleiden, het zijn hier een paar hobby's/verzamelwoede die behoorlijk aantikken (bijv. draagdoeken/-zakken en dekens van hetzelfde merk, er liggen meer dan 20 dekens in de kast @( ). Daar heb ik nu echt een stop op gezet en ik probeer ook wat dingen te verkopen.
Ergens wat eten/drinken hebben we ook behoorlijk gereduceerd, bizar hoeveel geld daar naartoe ging.
Voor de kinderen koop ik kleding nu de helft nieuw en de helft tweedehands, i.p.v. enkel alles nieuw. Voor mezelf koop ik vrijwel nooit kleding.

Er is dus een beginnetje gemaakt, maar het kan nog altijd veel beter.
Alle reacties Link kopieren
Fuckmeup666 schreef:
18-06-2020 16:33
Leuk topic!
Ik ben ook sinds begin dit jaar bezig en het gaat heel goed!!
Ik ben alleenstaand en heb mezelf een budget gegeven van 500 euro per maand.
Ik heb potjes gemaakt in mijn internetbankieren app namelijk; boodschappen, benzine en leuke dingen.
Als ik bijv. 20 euro aan boodschappen pin, zet ik 20 euro van het potje weer op mijn betaalrekening.
Ook kijk ik per week al wat ik heb uitgegeven.
De laatste week heb ik meestal niet zoveel meer over, maar dan maak ik restjes op uit de vriezer of lever ik oude flessen in en ik heb nog een pot met kleingeld staan.....
Het is me nu al 5 maanden op rij gelukt om me hieraan te houden en het heeft me veel inzicht gegeven.
Voor de rest betaal ik me scheel aan energiekosten maar ik laat mijn muur isoleren van mijn vakantiegeld dus dat word hopelijk een goede investering.
:cheer:
Goed dat je het al 5 maanden volhoudt! Is die 500 euro voor alles wat je uitgeeft in een maand? Dat lijkt me erg weinig, zelfs als je single bent. Of valt dat mee?
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
19-06-2020 09:59
Goed dat je het al 5 maanden volhoudt! Is die 500 euro voor alles wat je uitgeeft in een maand? Dat lijkt me erg weinig, zelfs als je single bent. Of valt dat mee?
Als single moet je het daar wel mee kunnen redden toch. Ik heb mezelf een budget voor 60 euro per week gegeven en red me er vooralsnog mee. Denk dat uiteindelijk 80 euro per week wel een prima bedrag is.

Moet je alleen niet iedere week uit eten willen, naar de kroeg gaan, een pedicure en kleding shoppen etc..
Alle reacties Link kopieren
Fae_ schreef:
19-06-2020 08:10
Ik ga meelezen en laat me hopelijk inspireren mezelf te verbeteren. :$
Boodschappen vallen hier wel mee en door dingen voor in huis e.d. laat ik me ook niet verleiden, het zijn hier een paar hobby's/verzamelwoede die behoorlijk aantikken (bijv. draagdoeken/-zakken en dekens van hetzelfde merk, er liggen meer dan 20 dekens in de kast @( ). Daar heb ik nu echt een stop op gezet en ik probeer ook wat dingen te verkopen.
Ergens wat eten/drinken hebben we ook behoorlijk gereduceerd, bizar hoeveel geld daar naartoe ging.
Voor de kinderen koop ik kleding nu de helft nieuw en de helft tweedehands, i.p.v. enkel alles nieuw. Voor mezelf koop ik vrijwel nooit kleding.

Er is dus een beginnetje gemaakt, maar het kan nog altijd veel beter.
Grappig om te zien dat iemand zoveel geld kan uitgeven aan iets waar iemand anders er hooguit 1 van zou kopen :-D 20 dekens O_O

Aan kinderkleding heb ik veel uitgegeven, vooral toen mijn oudste klein was. We hadden een geweldige kinderkledingzaak om de hoek zitten die erg duur was, maar waar ik elke week wel weer van alles kocht. Helaas weigerde mijn jongste dochter de meeste van die kleding aan te trekken (moest uiteraard wel voor een deel) en is alles gratis naar mijn nichtje gegaan.
Het scheelt mij nu veel geld dat mijn oudste kleedgeld krijgt (dan kan ik nooit meer uitgeven dan gepland en zij is zelf extreem zuinig) en de jongste gek is op kleding van goedkope winkels zoals de Primark en Bershka etc. en in die dure winkels alles lelijk vindt :mrgreen:

Ik ben nu aan het kijken waar ik nog op kan besparen, maar ik heb de nodige abonnementen al opgezegd incl. bibliotheek (waar ik afgelopen jaar lid van ben geweest, maar uiteindelijk welgeteld 2x iets heb geleend). Verder ga ik een nieuwe batterij in mijn iPhone 7 laten zetten in plaats van een nieuwe telefoon te kopen. Hij is nu 2,5 jaar oud en doet het verder nog perfect.

Ik heb gisteren en vanochtend maar 1 kopje Nespresso genomen ipv 3 of zelfs 4. Dat tikt ook altijd flink aan, gemiddeld 3 kopjes per dag à 40 cent. Scheelt zo 25 euro per maand als ik er nog maar 1 drink. En de cola die er staat, drink ik nog op en daarna koop ik geen nieuwe meer, behalve voor visite natuurlijk.

Straks moet ik boodschappen doen, dan ga ik meteen alles voor het hele weekend halen en me goed aan het lijstje houden; niks extra's kopen.
Alle reacties Link kopieren
broodtrommel schreef:
19-06-2020 10:12
Als single moet je het daar wel mee kunnen redden toch. Ik heb mezelf een budget voor 60 euro per week gegeven en red me er vooralsnog mee. Denk dat uiteindelijk 80 euro per week wel een prima bedrag is.

Moet je alleen niet iedere week uit eten willen, naar de kroeg gaan, een pedicure en kleding shoppen etc..
Ik heb geen idee, het is al 20 jaar geleden dat ik single was :proud: Het lijkt me wel makkelijker, nu koop ik vaak dingen voor de kinderen (bijvoorbeeld frambozen, blauwe bessen etc. omdat ze het zo graag eten en het gezond is) die ik voor mezelf zou laten liggen en met avondeten veel verschillende dingen omdat de een vegetarisch eet, de ander (ik) veganistisch en mijn man bepaalde dingen niet lust. Dat kost ook veel meer natuurlijk. In mijn eentje zou ik een heleboel tegelijk koken in invriezen.
Aan de andere kant zijn single verpakkingen wel weer duurder en heb jij weer andere hogere kosten die je met meer mensen deelt als je een relatie of gezin hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven