Wel of niet verhuizen.. Twijfels

28-06-2020 12:54 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij weten het even niet meer. Dus even ons verhaal doen en misschien zijn er mensen met andere inzichten, vergelijkbare situaties etc.

7 jaar geleden kochten we ons huisje. Een oud arbeidershuisje in het centrum uit 1890. Na veel verbouwen is het lange tijd ons droomhuisje.
Nu hebben we een zoon van 1,5 en ons droomhuisje is maar 50m2. We groeien er een beetje uit.

Man vindt dat het nog kan en is tevreden met de ruimte die we hebben. Hij denkt dat het zeker haalbaar is om hier te wonen tot zoon 5 jaar is.
Bij mij komen de muren (en al onze spullen) geregeld op me af. Ik krijg het huis niet meer netjes en er is bijvoorbeeld geen ruimte voor een eettafel of een normale speelhoek voor zoon.
Vorige week hebben we een huis bezichtigd in een veel nieuwere buitenwijk.
Dit huis is erg mooi met een prachtige tuin en veel ruimte. We hebben een bod uitgebracht en moeten voor maandag een eindbod doen.

Nu slaat de twijfel toe. We gaan uit ons leuke oude buurtje weg en komen terecht in een nieuwbouwwijk.
We kunnen niet meer zomaar even de stad inlopen.

Wanneer we een huis in onze huidige buurt willen kopen dat groter is, zal dit een enorme hypotheek betekenen. Dan kunnen we het of niet krijgen of zitten we aan onze max op 2 salarissen.

We kunnen natuurlijk ook wachten en sparen. Maar het bezichtigd huis was echt erg mooi maar heeft niet de charme van een oud huis.

Tuurlijk kunnen jullie geen keuze maken. Maar wat zouden jullie doen😅?
Alle reacties Link kopieren
Er zijn 3 dingen belangrijk in een huis: Lokatie, lokatie en lokatie. Je klinkt te twijfelend vind ik, voor een twijfelhuis zou ik mijn kleine droomhuisje niet weg willen doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou verhuizen. Hoe aantrekkelijk het midden in de stad ook is, met een kind wil ik meer ruimte.
Wachten
Bij twijfel Niet doen
Verhuizen. Bewegingsruimte is best prettig.
Doorzoeken naar je droomhuis. Als nieuwbouw dat niet voor je is, wellicht een ouder opknapboerderijtje met wel genoeg ruimte en grond.

Op 50 m2 wonen met 2 personen zou ik al beklemmend vinden. Wat klein!
Ugli schreef:
28-06-2020 12:57
Er zijn 3 dingen belangrijk in een huis: Lokatie, lokatie en lokatie. Je klinkt te twijfelend vind ik, voor een twijfelhuis zou ik mijn kleine droomhuisje niet weg willen doen.
Blijkbaar is het nu geen droomhuis meer.
Alle reacties Link kopieren
Hoe ver is het nieuwe huis van de stad? Is het te fietsen? Al dan niet met elektrische fiets? En hoe groot is de nieuwbouw wijk? Heb je nu een tuintje?

Ik heb niet zoveel met enorme nieuwbouw wijken, maar voor kleine kinderen is het waarschijnlijk heel fijn.
50m2 met een kleine lijkt me echt verschrikkelijk..
Bij twijfel niet oversteken
Alle reacties Link kopieren
Je man geeft aan dat het nog wel kan tot kind 5 jaar is. Dat is over 3,5 jaar, dan willen jullie beiden verhuizen. Ruimte is zo fijn! Ik snap het een droomhuis is waar jullie nu wonen maar over 3,5 jaar vinden man en jij het beiden te klein. Dan zou ik al 3,5 jaar eerder gelukkig zijn met mijn nieuwe ruime (minder karakter) huis. Ik neem aan dat jullie dan lekker vanuit die wijk naar de stad kunnen fietsen, jullie kind kan lekker buiten spelen.

Ik zou het wel weten.
Ik doe mijn best
Kun je je huidige huis beter/slimmer inrichten? Een kleine eettafel die je kunt opklappen tot groter? Spullen wegdoen?
Hen je nu ook een tuin! Of meer een klein plaatsje buiten?

Hoe nieuw is nieuw? Is de nieuwbouwwijk al wel bewoond? En dus al ‘aangekleed’, denk aan tuinen van anderen, voorzieningen, of is het zo nieuw dat sfeer nog moet komen? Spreken de mensen die er al wonen je aan?

Ruimte is fijn, een tuin ook. Sfeer kun je er zelf inbrengen, al snap ik dat het oude huis dat van zichzelf al heeft.
anoniem_275457 wijzigde dit bericht op 28-06-2020 13:11
1.98% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
En een oud huis moet altijd onderhouden worden, je bent nooit klaar. Verbouwen/klussen met een kind is niet prettig.
Ik doe mijn best
Alle reacties Link kopieren
Nemain• schreef:
28-06-2020 13:00
Blijkbaar is het nu geen droomhuis meer.
Maar zo noemt ze het wel. In haar post lees ik dat het nieuwe huis minder leuk is dan het oude huis, maar wel groter. Voor alleen groter zou ik het niet doen als alle andere punten slechter uit pakken dan het oude huis. Je kan beter klein en fijn wonen dan ruim en mwah.
Ugli schreef:
28-06-2020 13:06
Maar zo noemt ze het wel. In haar post lees ik dat het nieuwe huis minder leuk is dan het oude huis, maar wel groter. Voor alleen groter zou ik het niet doen als alle andere punten slechter uit pakken dan het oude huis. Je kan beter klein en fijn wonen dan ruim en mwah.
Als de beperkte ruimte een beklemmend gevoel geeft, dan is het niet fijn.
En kind gaat meer ruimte innemen nu het groter wordt.
Alle reacties Link kopieren
Gaat het hier om amsterdam toevallig?
..
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties zo snel!

Huidige huis heeft 3 kamers. Woonkamer van 8 bij 3,5m met open keuken daarbij in. 2 hele kleine slaapkamers. Een plaatsje van 4 bij 4.
Anders indelen kan niet echt. Wel kan je de nok verhogen zodat de vliering een kamer wordt. Dit wordt dan wel een heel klein kamertje.. Hebben we naar gekeken maar het maakt het huis natuurlijk niet breder en de benedenverdieping niet groter.
Sommige mensen bouwen een uitbouw op het plaatsje maar dan heb je geen buitenruimte meer.
50m2 is klein. Met zijn tweeën voelde het altijd prima omdat er 3 kamers zijn.

'nieuwe' huis is niet echt nieuwbouw, we kopen het al van een particulier. Gehele wijk is bewoond. De wijk is op ongeveer 5 a 10 minuten fietsen van het centrum. Niet ver dus.
Alle reacties Link kopieren
Als je twijfelt zou ik de komende recessie afwachten. Iedereen zegt dat we nu op de top van de berg staan qua prijzen en het binnenkort weer keldert. Zit je daar in je zielloze nieuwbouwwoning die je veel geld kost en niet kunt verkopen zonder verlies.

Ondertussen: sparen en opruimen. Verkoop wat je niet gebruikt, gooi dingen weg, pot je geld op, dan hoef je straks hopelijk ook geen tophypotheek.
Hoe is de nieuwbouwwijk? Is er wel ea te doen, genoeg winkels, een park oid, goede school? Kun je wel naar de stad fietsen?
Ik zou verhuizen. Meer ruimte en minder onderhoud.

Als je zeker weet dat je hier niet eeuwig blijft wonen, zou ik in ieder geval verhuizen voor jullie kind naar school gaat. Zodat hij niet van school hoeft te wisselen.
Alle reacties Link kopieren
Westerpaviljoen schreef:
28-06-2020 13:09
Gaat het hier om amsterdam toevallig?
Haha nee niet Amsterdam. Ze noemen het wel klein Amsterdam..
Gaat om ** (haal ik zo weer weg dus niet kopiëren svp).
nochoice wijzigde dit bericht op 28-06-2020 14:13
Reden: Woonplaats verwijderd.
1.46% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
28-06-2020 13:12
Als je twijfelt zou ik de komende recessie afwachten. Iedereen zegt dat we nu op de top van de berg staan qua prijzen en het binnenkort weer keldert. Zit je daar in je zielloze nieuwbouwwoning die je veel geld kost en niet kunt verkopen zonder verlies.

Ondertussen: sparen en opruimen. Verkoop wat je niet gebruikt, gooi dingen weg, pot je geld op, dan hoef je straks hopelijk ook geen tophypotheek.
Is waar. Aan de andere kant is ons huis verdubbeld in waarde in deze tijd en is de rente laag.
Qua hypotheek zullem we dus niet heel verkeerd uitkomen.
Alle reacties Link kopieren
nochoice schreef:
28-06-2020 13:11
Bedankt voor alle reacties zo snel!

Huidige huis heeft 3 kamers. Woonkamer van 8 bij 3,5m met open keuken daarbij in. 2 hele kleine slaapkamers. Een plaatsje van 4 bij 4.
Anders indelen kan niet echt. Wel kan je de nok verhogen zodat de vliering een kamer wordt. Dit wordt dan wel een heel klein kamertje.. Hebben we naar gekeken maar het maakt het huis natuurlijk niet breder en de benedenverdieping niet groter.
Sommige mensen bouwen een uitbouw op het plaatsje maar dan heb je geen buitenruimte meer.
50m2 is klein. Met zijn tweeën voelde het altijd prima omdat er 3 kamers zijn.

'nieuwe' huis is niet echt nieuwbouw, we kopen het al van een particulier. Gehele wijk is bewoond. De wijk is op ongeveer 5 a 10 minuten fietsen van het centrum. Niet ver dus.
Je geeft zelf het antwoord al-lang he? Je wilt heel graag ergens anders wonen en hoe je het ook wend of keert je zoon zal ook iets meer ruimte nodig hebben en eigen ruimte als hij ouder wordt.

Ik vind het knap dat jullie het trekken op deze kleine ruimte maar goed ik woon binnenkort op 200 vierkante meter.
Alle reacties Link kopieren
Nu ik je aanvulling lees (dat het gaat om 5 tot 10 minuten fietsen van het centrum, en dat het geen modderige nog-op-te-bouwen nieuwbouwwijk is), zou ik me geen seconde meer bedenken. Het is toch onwijs fijn om fatsoenlijk de ruimte te hebben met een kind?

Daarnaast, hebben jullie eventueel een wens voor een tweede? Anders moet je straks halsoverkop op zoek naar een nieuw huis. Ik zou het dus zonder twijfel doen.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
28-06-2020 13:13
Hoe is de nieuwbouwwijk? Is er wel ea te doen, genoeg winkels, een park oid, goede school? Kun je wel naar de stad fietsen?
Ik zou verhuizen. Meer ruimte en minder onderhoud.

Als je zeker weet dat je hier niet eeuwig blijft wonen, zou ik in ieder geval verhuizen voor jullie kind naar school gaat. Zodat hij niet van school hoeft te wisselen.
Huis ligt naast een park. Stad dichtbij dus winkels ook.
De school waar zoon heengaat is op fietsafstand. Nu op loopafstand.
Alle reacties Link kopieren
Je nickname zegt trouwens alles he?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven