Entertainment alle pijlers

Het viva-boekentopic - deel 6

29-08-2018 11:18 2353 berichten
Een vers boekentopic!

Afbeelding

Deel 5 is vol dus ik ben zo vrij om een nieuw topic te openen.

Voor iedereen die mee wil schrijven over boeken en alles wat er mee te maken heeft: lezen, schrijvers, genres, boekenkasten, leeslijstjes, klassiekers, strandboeken, boekenbeurzen, literatuur, non-fictie, nieuwe hypes en vergeten pareltjes... hier kunnen ze besproken, getipt, afgeraden en gerecenseerd worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
FarFarAway schreef:
28-06-2020 07:20

De boeken van Khaled Hosseini zijn heel goed, zeker het boek 1000 Schitterende zonnen, dat is voor mij het mooiste aangrijpendste verhaal ooit gelezen.
Hij is toch ook van "de vlieger"? Dat vond ik een mooi boek, volgens mij heb ik 1000 schitterende zonnen ook liggen maar nooit aan begonnen. Misschien toch een keer doen dan (als dat zijn tweede boek is, ik weet dat ik zijn tweede boek, dus na de Vlieger heb) (sorry ben pas wakker ben niet zo duidelijk geloof ik) ;-)
Alle reacties Link kopieren Quote
FarFarAway schreef:
28-06-2020 07:20
Tips zijn eigenlijk heel moeilijk. Ik vond De acht bergen die jij hebt gelezen zo saai dat ik maar halverwege ben geraakt. Dus als je van die schrijfstijl houdt kan ik je niet helpen.
Zelf vind ik de boeken van Lucinda Riley geweldig, zeker de Zeven Zussen reeks.
De boeken van Khaled Hosseini zijn heel goed, zeker het boek 1000 Schitterende zonnen, dat is voor mij het mooiste aangrijpendste verhaal ooit gelezen.
Bedankt! 1000 schitterende zonnen ga ik naar kijken!
Alle reacties Link kopieren Quote
Account2 schreef:
28-06-2020 08:35
Hij is toch ook van "de vlieger"? Dat vond ik een mooi boek, volgens mij heb ik 1000 schitterende zonnen ook liggen maar nooit aan begonnen. Misschien toch een keer doen dan (als dat zijn tweede boek is, ik weet dat ik zijn tweede boek, dus na de Vlieger heb) (sorry ben pas wakker ben niet zo duidelijk geloof ik) ;-)

De Vliegeraar bedoel je, ja dat is ook van hem.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tijgerprintje2 schreef:
27-06-2020 22:02
Hoi,
Hebben jullie aanrader voor boeken voor mij? Ik heb niet heel veel tijd om te lezen en ik vond het altijd zo lastig om boeken te zoeken die ik leuk vind. De boeken die ik onlangs heb gelezen (en die ik goed vond) zijn Wolfgetal van Laura van der Haar, We zullen niet te pletter vallen van Nina Polak en De acht bergen van Paolo Cognetti.
Hebben jullie tips?
Ik heb debuutboeken bij Hebban gelezen en kan derhalve aanraden:
Viktor van Judith Fanto
De kaalvreter van Machteld Siegman
Kleihuid van Herien Wensink
Mijn vader is een vliegtuig van Antoinette Beumer (won debuutprijs 2018)
Noord van Sien Volders, ook leuk
Of misschien Ik geef je de zon van Jandy Nelson
Later is nu
Alle reacties Link kopieren Quote
Dreamer schreef:
28-06-2020 11:30
Ik heb debuutboeken bij Hebban gelezen en kan derhalve aanraden:
Viktor van Judith Fanto
De kaalvreter van Machteld Siegman
Kleihuid van Herien Wensink
Mijn vader is een vliegtuig van Antoinette Beumer (won debuutprijs 2018)
Noord van Sien Volders, ook leuk
Of misschien Ik geef je de zon van Jandy Nelson
Oeh dankjewel!
Alle reacties Link kopieren Quote
FarFarAway schreef:
28-06-2020 10:30
De Vliegeraar bedoel je, ja dat is ook van hem.
Ah ja die bedoelde ik...duidelijk nog niet wakker!

Overigens, wat ik een heel slecht boek vond..waar iedereen mee wegliep: Eten bidden en beminnen. Wel uitgelzen maar vooral het deel wat zich afspreelde op Bali, kwam ik moeizaam door heen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben aan het tweede deel van Cockleberry bay begonnen :P
Alle reacties Link kopieren Quote
dolfje schreef:
28-06-2020 14:27
Ik ben aan het tweede deel van Cockleberry bay begonnen :P

Die zag ik in de luisterbieb, misschien dat ik die na Wild ga luisteren :)

Eten, bidden en beminnen vond ik wel een leuke film, maar aan de hand van de film snapte ik al dat het geen boek voor mij is :mrgreen:
Later is nu
Alle reacties Link kopieren Quote
Wild vond ik leuk, de film trouwens ook.

Vorige week eindelijk The Feminine Mystique van Betty Friedan uitgelezen.
Wat een goed boek. Een klassieker uit de tweede feministische golf. Friedan onderzoekt waarom Amerikaanse vrouwen in de jaren '50 zo massaal de werkvloer verlieten waar ze de decennia daarvoor juist zo enthousiast een plek hadden veroverd, en ook waarom die huisvrouwen zo diep ongelukkig zijn.
Intelligent, goed onderbouwd, goed geschreven (je kunt merken dat ze een journalistieke achtergrond heeft). Bijna 60 jaar oud dus op sommige punten gedateerd, met name als het gaat over Freud en homoseksualiteit. Maar ook nu nog relevant, want haar conclusie, dat mensen het nodig hebben zichzelf te ontplooien, blijft stevig staan. Ze legt uit hoe dingen die gevoelsmatig met elkaar samenhangen werken, en laat zien hoe er - zonder dat iemand per se kwade bedoelingen heeft - toch een zeer schadelijk en beperkend beeld kan ontstaan van wat vrouwelijkheid is, en hoe dat ideaal doordringt in allerlei aspecten van een samenleving. Ik zou graag een boek lezen dat een vergelijkbare analyse maakt van de huidige tijd en cultuur.
What a nuanced anxiety
Ik had Eten, Bidden, Beminnen cadeau gekregen. Ik vond het boek ook een beetje meh. Maar de film vond ik wel leuk eigenlijk. Wild staat nu definitief op mijn lijst. Boeken komen er sneller bij dan ze er vanaf gaan, haha.

Heb ereader binnen. Super blij mee. Ik denk dat ik begin met Born a Crime van Trevor Noa.

Ik lees nog een stukje in Slachtoffer 2117, maar als het niet beter wordt geef ik het op. Het is gewoon te belachelijk.

Dat klinkt ook interessant, Tyche. Zal niet heel simpel zijn om een vergelijkbaar boek te vinden denk ik. Ik zit (nog) niet zo heel erg in de feministische non fictie. Mss iets van Angela Davis?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb als puber in dat feministische genre 'Mijn moeders dochter' en 'Ruimte voor vrouwen' gelezen. Beide van Marilyn French. Waren toen boektoppers, volgens mij. Zelf voelde ik me geen feminist, maar vond ik het wel logisch dat mannen en vrouwen gelijke rechten en plichten hebben. Was in de jaren 80
Later is nu
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zit er zelf ook niet zo in Georgie, dus bedankt voor de tip. Naomi Wolf heeft recenter iets soortgelijks geschreven maar dat vond ik veel minder goed.

Born a crime is een geweldig boek! Heb ik hardop om gelachen maar ook veel geleerd.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren Quote
Die staat nog op mijn wishlist

En die lijst is laaaaang.. :sigh:
Ondertussen zit ik m'n tijd te verdoen op het forum
Later is nu
Alle reacties Link kopieren Quote
@ Georgie en @ Dreamer, juist omdat ik het boek niks vond, ben ik nooit aan de film begonnen. Misschien toch een keer kijken. (Eten, bidden en beminnen)
Het is niet de allerbeste film die ik ooit gezien heb, Account2. Maar ik vond 't wel leuk om naar te kijken. Feel good movie.

Ben idd begonnen in Born a Crime. Nu al goed!

Mijn lijst is ook laaaaaang, Dreamer. Ik probeer altijd om het binnen de perken te houden door niet teveel naar nieuwe releases te kijken en vooral backlist te lezen. Maar omdat ik me niet zo goed kon concentreren op veel dingen is mijn lijst stiekem toch gegroeid. Nou ja, er zijn ongetwijfeld boeken bij die me uiteindelijk toch niet boeien. Die kan ik dan snel wegstrepen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Account2 schreef:
28-06-2020 20:17
@ Georgie en @ Dreamer, juist omdat ik het boek niks vond, ben ik nooit aan de film begonnen. Misschien toch een keer kijken. (Eten, bidden en beminnen)

Ach, ik vind Julia Roberts gewoon erg leuk. De film was geen topper ofzo.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren Quote
GeorgieBrown schreef:
28-06-2020 21:58
Het is niet de allerbeste film die ik ooit gezien heb, Account2. Maar ik vond 't wel leuk om naar te kijken. Feel good movie.

Ben idd begonnen in Born a Crime. Nu al goed!

Mijn lijst is ook laaaaaang, Dreamer. Ik probeer altijd om het binnen de perken te houden door niet teveel naar nieuwe releases te kijken en vooral backlist te lezen. Maar omdat ik me niet zo goed kon concentreren op veel dingen is mijn lijst stiekem toch gegroeid. Nou ja, er zijn ongetwijfeld boeken bij die me uiteindelijk toch niet boeien. Die kan ik dan snel wegstrepen.
Ik zie op Hebban nieuwe dingen, maar krijg via bookcrossing ook boeken binnen, die ik éigenlijk gelijk door wil geven, maar sommigen klinken wel interessant. En zo is mijn wil ik lezen lijst in en half jaar vervierdubbeld ofzo... Een aantal boeken kijk ik een paar maanden aan en doe ik dan alsnog weg, trouwens.

Maar zo lees ik nu dus Ansichten en die is leuker dan ik gedacht had. Was ik zonder bookcrossing (en postcrossing) nooit tegengekomen en aan begonnen. :)
Later is nu
Ik heb weleens gehoord van Bookcrossing, maar ik weet niet precies wat het is. Soort kettingbriefachtige constructie, toch? Hebban heb ik ook nog nooit naar gekeken volgens mij.

Ik probeerde vooral boeken van de Rory Gilmore & 300 books to become well-read (veel overlap) boekenlijsten te lezen en dat ging best goed. Maar toen kwam er een verbouwing, verhuizing en pandemie en daardoor kon ik me minder goed concentreren. + veel van de boeken die er nu nog opstaan zijn niet degenen die me het meest aanspreken, want die heb ik al gelezen... Dus ik zat in een leesdip.

Mijn meeste boekentips komen van YouTube en mensen die ik daar volg. Meestal probeer ik niet teveel nieuwe boeken te lezen, maar omdat ik nu op zoek was naar wat luchtigere boeken is de lijst wat uitgebreid. En er zijn wat boeken bijgekomen n.a.v. de BLM movement. (minder luchtig). En nu heb ik hier ook weer tips gekregen die op mijn lijst terecht zijn gekomen. Het is soms ook een beetje een spagaat, want aan de ene kant lees ik voor mijn ontspanning, maar aan de andere kant houd ik niet zo heel erg van echte niemendalletjes. Moet nu sowieso eerst maar weer wat boeken wegwerken voor ik meer op mijn lijst zet. Een te lange lijst werkt nogal verlammend.

*spreekt zichzelf streng toe en slaat boek weer open*
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik probeer mijn lijst tegenwoordig zo kort mogelijk te houden. Binnenkort ga ik op vakantie en dan neem ik alleen mee wat ik al heb en twee boeken van Lisa Gardner van de bieb.

Wel ben ik een nieuwe traditie aan het starten die ik al heel lang wilde: voor elke vakantie krijgt mijn dochter een nieuw boek. Ze is nu 3. De vorige vakantie heb ik zelf twee boeken uitgezocht want toen moesten we ook lang reizen. Dit keer blijven we in de buurt dus het moet bij één boek blijven, dat is ook leuk voor de traditie (ze heeft natuurlijk verder echt genoeg te lezen en ik heb ook een stapel van de bieb). Ik twijfel alleen nog of ik haar (onder begeleiding!) iets ga laten kiezen of dat ik zelf een voorselectie maak.
Alle reacties Link kopieren Quote
Er was toevallig vorige week een topic met tips voor kinderboeken. Kun je daar even fijn tussen kijken Fiorah. Leuke traditie! Ik heb dat een tijd gedaan bij de kinderboekenweek, maar ze lazen niet, of bij vlagen.

Bookcrossing is dat je boeken registreert op de site en dan loslaat 'in het wild' of doorgeeft aan iemand. De bedoeling is dat de vinder/ontvanger het boek ook weer registreert, doorgeeft of zelf houdt. Maar de meeste vinders registreren niet, ook al kan dat ook anoniem. Toch kwam ik zo bij een hele nieuwe lezerscommunity en kreeg van daaruit boeken om te verspreiden, maar ook van bekenden, die hoorden van mijn hobby. Dus ineens heb ik heeeel veel boeken in dozen en tassen in de kamer staan. Ik probeer ze (ook) los te laten in minibiebs, maar dan neem ik ook (te) vaak weer een boek mee. :$ Soms trouwens alleen omdat ze in een themaloslating (soort spelletje op dat forum) passen.

Afijn
Zo kom ik dus bijvoorbeeld aan een boek als Ansichten, die normaliter niet in mijn blikveld zou zijn gekomen. Dat is best leuk :-]
Later is nu
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb vorige jaar al mijn boeken naar een goed doel boekenwinkel gebracht. Had er door nieuwe meubels geen plek meer voor en lees nu bijna alleen nog digitaal. Behalve jeugdboeken die lees ik wel vaak gewoon van papier.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben m'n boekenkast gaan opruimen en kwam zo op bookcrossing. Ik las eigenlijk alleen digitaal (behalve als ik ergens een boek won) nu ineens weer papier :P
Later is nu
Haha, nou dat bookcrossing is dus niks voor mij. Ik probeer van spullen af te komen, en die tassen en dozen met boeken klinken een beetje contraproductief. Ik vind het ook wel leuk om boeken te lezen waar ik anders niet zo snel op zou zijn gekomen. Daarom vind ik die lijstjes wel leuk en ik heb al veel nieuwe favorieten gevonden daardoor. Maar ik probeer wel erg selectief te zien. Want zoveel boeken en zo weinig tijd. Is ook een reden dat ik veel backlist lees. Die boeken hebben al soort van bewezen dat ze niet alleen een hype zijn. Je hebt geen garanties natuurlijk, maar de kans is iets groter dat het een beter boek is. Bij de nieuwere hype boeken die ik lees zit niet zo vaak een 5*.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tijgerprintje2 schreef:
27-06-2020 22:02
Hoi,
Hebben jullie aanrader voor boeken voor mij? Ik heb niet heel veel tijd om te lezen en ik vond het altijd zo lastig om boeken te zoeken die ik leuk vind. De boeken die ik onlangs heb gelezen (en die ik goed vond) zijn Wolfgetal van Laura van der Haar, We zullen niet te pletter vallen van Nina Polak en De acht bergen van Paolo Cognetti.
Hebben jullie tips?


Ik heb hier laatst een post aan gewijd ergens anders:


Goodreads is een super fijne site hiervoor. Het werkt een beetje zoals Spotify, hij raadt boeken aan op basis van wat je leuk vindt en wat je gelezen hebt en je kunt schrijvers volgen en zo.

Ik zelf ben fan van thrillers. Mijn aanraders hiervoor:

The Shining - Stephen King
Heel bekend...Familie meets spookhuis. (Eventueel Dr. Sleep, vervolg op The Shining, maar die vond ik minder)

Pet Sematary - Stephen King
Familie meets spook begraafplaats.

Joyland - Stephen King
Persoon meets spook attractie.

Before I go To Sleep - S.J. Watson
Vrouw meets geheugenverlies waardoor ze steeds als ze in slaap valt alles vergeet.

Dark Matter - Blake Crouch (mijn all time favoriete thriller tot nu toe, echt dikke aanrader deze)
Persoon meets parallel universum.

Vlucht - Blake Crouch
Familie meets iedereen-wil-ons-vermoorden-apocalypse.

De Wayward Pine serie van Blake Crouch (Verbeten, Verlaten en Verloren)
Persoon meets vreemde stad.

Bird Box - Josh Malerman (ook 1 van mijn favorieten)
Familie meets apocalypse.

Voor interessante non-fictie:
De Antwoorden op de Grote Vragen - Stephen Kawking
Of god bestaat volgens Hawking, etc.

Fooled by Randomness - Nassim Nicholas Taleb
Over de overgrote hoeveelheid randomness in ons leven en ons onvermogen daarmee om te gaan.

Het slimme onbewuste - Ap Dijksterhuis
Over het feit dat je in feitje een slaafje bent van je onbewuste.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dreamer schreef:
29-06-2020 07:31
Er was toevallig vorige week een topic met tips voor kinderboeken. Kun je daar even fijn tussen kijken Fiorah. Leuke traditie! Ik heb dat een tijd gedaan bij de kinderboekenweek, maar ze lazen niet, of bij vlagen.
Weet je nog waar die stond? Mijn kind verslindt alle boeken, die kun je gerust 3 uur voorlezen en ze luistert elke dag naar een luisterboek. We hebben dus ook veel boeken. Maar ik vind het zelf zo leuk 🤭

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven