Werk & Studie alle pijlers

Onregelmatig rooster + kind, hoe te combineren

29-06-2020 16:41 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds februari ben ik na zwangerschapsverlof begonnen met mijn werk als woonbegeleider in de gehandicaptenzorg. Ik merk dat in combinatie met een baby de flexibiliteit in rooster veel van mij vraagt. Zoveel dat ik
Momenteel thuis zit omdat ik de balans tussen privé en werk kwijt bent.

Ik zou het zelf erg prettig vinden om wat meer vastigheid in rooster te hebben zoals
Bijv op vaste dagen werken en standaard om
Het weekend. Dit hoeft dan nog niet te gaan om vaste diensten. Mijn werkgever geeft aan dat dit niet mogelijk is, ook niet in de Flexpool.

Ik werk nu 28 u per week en ga terug naar 24 uur.

Hoe doen andere dit. Ik merk dat constant oppas regelen. Voor korte diensten terug komen en met 28 uur gemiddeld 5 dagen per week werken me echt op begint te breken.
Alle reacties Link kopieren
Dit verdeel je toch met de vader?
Neem niet aan dat het alleen jouw pakkie an is, dat zou iig niet moeten.
Oei dat klinkt wel erg ingewikkeld! Hoe oud is je kindje nu? Dit omdat je de eerste maanden nog sowieso moet wennen. Afgezien daarvan zou k toch echt vragen om minimaal 1 vaste dag met een 24uurscontract. En op zoek gaan naar een flexibel kinderdagverblijf, die bestaan! Dan heb je niet steeds dat oppasprobleem.

En zoetjesaan op zoek naar een andere werkgever. Het is echt godsgruwelijk hoe er wordt omgesprongen met de planningen van zorgpersoneel, zeker met helpenden en in de gehandicaptenzorg.

Verder goed om jezelf denken nu.
Alle reacties Link kopieren
Heb je geen 6 wekelijks basis rooster oid?
Alle reacties Link kopieren
Hoe zou je baan er uit zien als flexer ? Als je je zelf voor alle diensten - op meerdere locaties - in kunt schrijven kun je werken wat en wanneer je maar wil. Zeker als je verantwoordelijke diensten mag draaien.
Flexen tussen 1 of 2 woningen geeft je te weinig speling.
Als je een groot min/max contract neemt is de druk ook hoog, plus dat je misschien de min in gaat.


Een uitzendbureau geeft je nog meer vrijheid.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat kan zeker wel, en met name in de flexpool. Flexpool betekent namelijk bij 99% van de zorginstellingen dat jii aangeeft wanneer je kan werken (en zij bepalen waar je werkt)

Laat je niet ringeloren en ga snel elders solliciteren als je bij deze werkgever niet je privé en werk goed kan combineren. ( of geef dat duidelijk aan in een gesprek; mogen zij kiezen of ze je willen houden en mee willen de ken )Ik heb toen de kids klein waren gewerkt waar ik kon werken wat mij goed uitkwam.
Alle reacties Link kopieren
Ja of neem ontslag en ga via een uitzendbureau werken terwijl je verder zoekt
Alle reacties Link kopieren
Waar is je partner in dit geval? Het is niet alleen jouw probleem maar van beide ouders. Heb je nog recht op ouderschapsverlof? Dan is dat misschien voor nu ook een optie om tijdelijk minder of niet te werken. Evenzo voor je partner, die heeft ook recht op ouderschapsverlof. Het regelen van oppas kan hij ook.

En bekijk zelf of met een vakbond of er niet wat in de wet of cao staat over arbeidstijden, rusttijden en aantal diensten bij een parttime-dienstverband etc. Is een andere baan met meer vaste uren een optie voor je?

Verder kun je je ook nog melden bij de bedrijfsarts en het daar voorleggen. Dat je vreest dit zo niet aan te kunnen en dat je graag erger voorkomt. Misschien kan daar wat uitkomen.
Alle reacties Link kopieren
absor schreef:
29-06-2020 16:51
Ja dat kan zeker wel, en met name in de flexpool. Flexpool betekent namelijk bij 99% van de zorginstellingen dat jii aangeeft wanneer je kan werken (en zij bepalen waar je werkt) ik bepaal zelf voor welke dienst ( tijd plus locatie ) ik me op geef. Volgens mij is dat de regel, hoor.

Laat je niet ringeloren en ga snel elders solliciteren als je bij deze werkgever niet je privé en werk goed kan combineren. ( of geef dat duidelijk aan in een gesprek; mogen zij kiezen of ze je willen houden en mee willen de ken )Ik heb toen de kids klein waren gewerkt waar ik kon werken wat mij goed uitkwam.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Heb je flexibele kinderopvang?

Mijn zusje heeft soortgelijk werk en flexibele opvang. Die kan bijv op zondagavond 19.00 uur nog een bericht sturen dat beide zoons op maandagochtend om 7 uur gebracht worden.

Normaal krijgt ze haar rooster & gaat samen met vader de agenda naast elkaar. Elk moment dat dan opgevangen moet worden kan ze zo inplannen met de opvang momenten. Ze betaalt zelfs per kwartier.

Heb je veel reistijd?
Hebben jullie de zorg om opvang eerlijk verdeeld?
Kun je wel een vaste vrije dag afspreken?
Of een basisrooster?
Alle reacties Link kopieren
Draai het om: niet een vaste werkdag maar regel een vaste vrije dag waarop je aangeeft niet beschikbaar te zijn. Werkt je partner wel regelmatig? Dan is zoiets het fijnste:

Maandag jij vrij
Dinsdag partner vrij
Woensdag opvang
Donderdag opvang
Vrijdag flexibel
Weekend: partner

Op deze manier hoef je maar 2 dagen vaste opvang af te nemen en heb je per week maar 1 'wisseldag' (vrijdag) over die je flexibel invult. Jij als je vrij bent, partner/grootouders/oppas als je moet werken. 1 zo'n dag is te doen en geeft eindeloos veel meer rust dan alle dagen moeten schipperen. Bovendien is het ook voor je baby veel regelmatiger.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
29-06-2020 16:53
Nouja dat is in de zorginstellingen waar ik heb gewerkt dan niet, als flexer bepaal je de dag en dienst en de flexPoolorganisatie bepaald dan welke afdeling/lokatie of wijk ( bij de thuiszorg) je werkt
Alle reacties Link kopieren
absor schreef:
29-06-2020 16:51
Ja dat kan zeker wel, en met name in de flexpool. Flexpool betekent namelijk bij 99% van de zorginstellingen dat jii aangeeft wanneer je kan werken (en zij bepalen waar je werkt)

Laat je niet ringeloren en ga snel elders solliciteren als je bij deze werkgever niet je privé en werk goed kan combineren. ( of geef dat duidelijk aan in een gesprek; mogen zij kiezen of ze je willen houden en mee willen de ken )Ik heb toen de kids klein waren gewerkt waar ik kon werken wat mij goed uitkwam.
Oh? Bij mijn organisatie gaat dat echt zoals BGB ook al aangeeft. Ook vaste werknemers kunnen iets regelen als ze een reden hebben om (bijvoorbeeld) enkel nacht diensten te willen doen. Veel werknemers zijn best flexibel daarin.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
absor schreef:
29-06-2020 17:02
Nouja dat is in de zorginstellingen waar ik heb gewerkt dan niet, als flexer bepaal je de dag en dienst en de flexPoolorganisatie bepaald dan welke afdeling/lokatie of wijk ( bij de thuiszorg) je werkt
O, oke.
Ik weet niet beter of je ziet op de pc / app alle openstaande diensten en daar teken je voor in. Als je een min/ max contract hebt moet je aan je uren komen dus eigenlijk krijg je die dienst die je wilt altijd wel.
Nog een voordeel : lekker vaak de zondagen pakken, of een feestdag. Goed voor je ORT .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk onregelmatig, mijn vriend regelmatig. Ik werk 3 dagen, hij 4. We hebben 2 dagen opvang, flexibel in te delen.

Volgens mij is het voordeel van werken in de flexpool juist dat je zelf beslist welke diensten je opvult, dat zou het al een stuk makkelijker maken toch?
Alle reacties Link kopieren
En desnoods ga je voor 2 of 3 instellingen tegelijk werken. Weet je zeker dat er zat werk is en je kunt dan heel kieskeurig zijn.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Sla de cao er eens op na, in mijn Cao (v&v) staat dat je recht hebt op een vast dagdeel vrij of werken.

Ik werk de ene week 16 uur, de andere week 32 uur (met weekend erbij).
Gemiddeld 24 uur per week.
Ik werk bijvoorbeeld altijd op maandag en altijd in het zelfde weekend (om en om) dan blijft er nog 1 andere dag in de week over om flexibel op te vangen.
Oké schat
Alle reacties Link kopieren
Hoe doen andere dat ? Samen.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk ook in de gehandicaptenzorg en toen de kinderen klein waren gingen ze naar een gastouder. Die gaf ik mijn rooster door en het was geregeld. Bij een avonddienst aten ze daar nog warm en haalde mijn man ze op. Misschien gastouder proberen te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt mij ook erg onhandig. Dochter van collega heeft ook zulke werktijden, wisselende tijden en wisselende duur. Als ze maandag moet werken past opa op, dinsdag oma, woensdag kdv, donderdag oma, vrijdag papa. Dus ze heeft elke dag iemand standby staan, en afhankelijk van werkrooster passen ze op.
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
29-06-2020 17:34
Hoe doen andere dat ? Samen.
Je zal samen onregelmatig werken. Of single zijn. Of je partner zal maar weken van huis zijn.
En al doe je het samen is 5 dagen op je werk zijn om 28 uur te draaien gewoon ruk.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
29-06-2020 18:03
Je zal samen onregelmatig werken. Of single zijn. Of je partner zal maar weken van huis zijn.
En al doe je het samen is 5 dagen op je werk zijn om 28 uur te draaien gewoon ruk.
Je?

Of TO?


Dus mijn vraag is ook is er een vader in beeld?
Zo, ja waar is de partner/vader van kind in dit verhaal?
Ik zou vooral ook kijken hoe je collega's dit dan doen en naar de regels in de cao. Stel dat meer collega's hier grote moeite mee hebben dan kunnen jullie samen kijken of jullie werkgever een redelijke oplossing kunnen bieden. Dat jij nu ziek bent daar heeft ook niemand wat aan en dat je met 28 uur 5 dagen moet werken is ook geen pretje nee. Maar wellicht dat andere collega's dat juist wel fijn vinden.

Is er een medezeggenschap bij het bedrijf?
Ik zou dit vooral met de vader van het kind bespreken, jullie hebben beiden oppas nodig om te kunnen werken.
Of ben je alleenstaand?
Ik heb een vaste vrije dag gevraagd. Mijn man was ook op een vaste dag vrij. Anders was het bijzonder lastig te bolwerken, mede omdat wij geen grootoudernetwerk achter de hand hebben. Als ze dat op je werk niet willen, zou ik iets anders zoeken. In de zorg zou je als werknemer koning moeten zijn, gezien het personeelsgebrek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven