Kleuterverlening of door naar groep 3

12-06-2020 00:17 338 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag een gesprek gehad met de juf en meester van onze dochter die in december 6 wordt. De meester vindt dat ze beter nog een jaartje groep 2 kan doen omdat er geen lampje ging branden toen hij vroeg welke maand het nu was. Dat ze soms nog de dagen van de week omdraait en onder haar werkjes uit probeert te komen. Als ze haar werkjes maakt, maakt ze ze volgens de meester juist wel weer goed. Hij zei ook dat ze met elk kind uit de klas kan spelen dus dat ze niet per se optrekt met de oudste kleuters en het voor haar dus prima zou zijn om nog een jaartje groep 2 te doen. Hij zei ook dat ze nog graag speelt. Thuis speelt ze ook graag en kan ze zich echt uren vermaken met playmobil. Als wij haar vergelijken met haar zus dan is ze inderdaad een kind dat graag speelt. Wij denken alleen dat dit altijd zo zal blijven.
De juf daarentegen heeft het hele gesprek eigenlijk weinig gezegd..

Dochter roept al weken dat ze graag naar groep 3 zou willen omdat ze wil leren lezen, schrijven en rekenen. Afgelopen periode heeft ze zichzelf leren lezen (voor Corona kende ze de letters van haar naam en die van de naam van haar zus en zusje), pakt regelmatig een Okki om daarin opdrachtjes te maken en we hoeven haar maar 1x iets te vertellen of ze onthoudt/snapt het. Wij twijfelen dus enorm wat goed voor haar zou zijn. We willen absoluut niet dat ze op haar tenen zou moeten lopen.

Heeft een van jullie hier ervaringen mee?
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
16-06-2020 23:05
Werkervaring hiermee, was een heel leuk jaar en had voor groep 2 zoveel voordelen. School had gekozen voor sterke leerlingen in groep drie en voor groep-2-leerlingen die qua taal nog wel wat extra oefening konden gebruiken.
HIer hebben ze al jaren een 1/2 en een 2/3. In 2/3 zitten de groep 2-ers die zelfstandiger kunnen werken, een voorsprong hebben op leerdoelen en dan aangevuld met de oudste groep 2-'rs tot ze twee ongeveer even gelijkwaardige groepen hebben qua kinderen en zorgvraag. Waarbij er in groep 1/2 natuurlijk nog instroomt en dat is al een zorg op zich. Qua thema's hebben ze het zo uitgewerkt dat ze in de 3 leerjaren alle thema's behandelen en dat doen ze dus met 1, 2 en 3 samen. Voor groep 4/5/6 en 7/8 hebben ze ongeveer hetzelfde en werken ze ook vaak groepsdoorbroken aan thematisch onderwijs en werken ze horizontaal met vaste tijdsblokken. Waardoor les op niveau mogelijk is door ze naar instructie te laten gaan in een andere klas. Zo werken kinderen aan hun eigen ontwikkeling ipv continue op tenen of hurken te moeten lopen. Ik moet zeggen, Er lopen 2 onderwijsassistenten rond die kan begeleiden of toezicht houden zodat er ook met groepen en kinderen apart gewerkt kan worden met en door de juf.ik vind dat ze op ons dorpsschooltje best aardig bezig zijn met individueel en adaptief onderwijs. Misschien geboren uit nood omdat ze door het dalend leerlingaantal toch combinaties moeten maken, maar je kan zo ook van nood een deugd maken. Maar goed, daar heeft TS niets aan, al is ze van harte welkom.
Alle reacties Link kopieren
MrsDuck schreef:
17-06-2020 11:42
HIer hebben ze al jaren een 1/2 en een 2/3. In 2/3 zitten de groep 2-ers die zelfstandiger kunnen werken, een voorsprong hebben op leerdoelen en dan aangevuld met de oudste groep 2-'rs tot ze twee ongeveer even gelijkwaardige groepen hebben qua kinderen en zorgvraag. Waarbij er in groep 1/2 natuurlijk nog instroomt en dat is al een zorg op zich. Qua thema's hebben ze het zo uitgewerkt dat ze in de 3 leerjaren alle thema's behandelen en dat doen ze dus met 1, 2 en 3 samen. Voor groep 4/5/6 en 7/8 hebben ze ongeveer hetzelfde en werken ze ook vaak groepsdoorbroken aan thematisch onderwijs en werken ze horizontaal met vaste tijdsblokken. Waardoor les op niveau mogelijk is door ze naar instructie te laten gaan in een andere klas. Zo werken kinderen aan hun eigen ontwikkeling ipv continue op tenen of hurken te moeten lopen. Ik moet zeggen, Er lopen 2 onderwijsassistenten rond die kan begeleiden of toezicht houden zodat er ook met groepen en kinderen apart gewerkt kan worden met en door de juf.ik vind dat ze op ons dorpsschooltje best aardig bezig zijn met individueel en adaptief onderwijs. Misschien geboren uit nood omdat ze door het dalend leerlingaantal toch combinaties moeten maken, maar je kan zo ook van nood een deugd maken. Maar goed, daar heeft TS niets aan, al is ze van harte welkom.

Wat een goed systeem. Zouden veel scholen nog een voorbeeld aan kunnen nemen. Op onze school hebben ze een groep 1/2, groep 3/4 etc. Dan ook nog de losse klassen 3 tm 8. Bij de combinatieklassen gaan ze uit van meer zelfstandigheid en ze hebben dan voor de onderbouw als de bovenbouw 2 interne begeleiders.

We zien bij onze oudste dat ze echt wel heel erg letten op de ontwikkeling van het kind zelf. Bij de kleuters doen ze dat als school blijkbaar minder.
Llientje schreef:
17-06-2020 16:52
Wat een goed systeem. Zouden veel scholen nog een voorbeeld aan kunnen nemen. Op onze school hebben ze een groep 1/2, groep 3/4 etc. Dan ook nog de losse klassen 3 tm 8. Bij de combinatieklassen gaan ze uit van meer zelfstandigheid en ze hebben dan voor de onderbouw als de bovenbouw 2 interne begeleiders.

We zien bij onze oudste dat ze echt wel heel erg letten op de ontwikkeling van het kind zelf. Bij de kleuters doen ze dat als school blijkbaar minder.
Wel slecht hoor. Terwijl het echt niet vanzelfsprekend is dat ze in 2 zou moeten blijven. Zelfs niet als ze van januari was.
hier een kleuterjuf, wellicht enorm mosterd heb niet alles gelezen. Ik ben nu druk met het kijken naar de ontwikkeling van de kinderen, voor hun rapport. Of ze naar groep 3 gingen, is voor Corona al bepaald. Echter heb ik er twee die nog een jaar blijven en over een van deze twee sloeg de twijfel bij mij toe. Heb de klas halverwege corona tijd overgenomen. De intern begeleider heeft mij een aantal testen gegeven die ik heb afgenomen en waar ik goed mee kon meten of ze niet zou verzuipen in groep 3, dat is waar voornamelijk naar gekeken wordt. Het tempo in groep 3 is hoog en als je het maar net aan kan, loop je snel op je tenen. Overigens vind ik de maanden van het jaar niet echt een maatstaf voor groep 3, maar dat terzijde.
Enkele belangrijke dingen:


- ik noem de e en de i. Zijn deze klanken verschillend of hetzelfde, dit kan je met meerdere klanken doen.
- ik zeg mus, kan jij deze eens hakken: m u s
- Welke letter komt het eerst? en het laatst? En de middelste? (deze begrippen moeten ze kennen en dat moeten ze kunnen horen.
- ik zeg M U S kan jij de letters eens plakken? Welk woord krijg je dan?
- Rijmen: wat rijmt er op kip? Wat rijmt er op tafel? Dit is actief rijmen. Passief rijmen is een stukje moeilijker: kan jij twee woordjes aan mij laten horen die rijmen? Mag je zelf verzinnen en hoeft geen bestaand woord te zijn.
- Een letter blad geven met veel letters erop: kan jij de letters van je naam omcirkelen? Belangrijk daarbij is dat ze begint met de eerste en de goede volgorde aanhoudt, dan heeft ze dit geautomatiseerd voor haar naam.
- Ik noem een rijtje kip, tak, poot. Wat zei ik? En dan uitbouwen naar vier woordjes, kind moet in goede volgorde deze woordjes teruggeven aan je.
- Woordstukken klappen: klap het woord: televisie eens.


rekenen:

- cijfers tot 20 herkennen
- plaats van 1 tot 20 goed op de getallenlijn kennen. Ook weten dat 15 voor 16 komt en 8 na 7. Getallenrij laten neerleggen, ogen dicht en jij pakt er een weg? Welke is er weg?
- Wat is meer? 15 of 10? (begrijpen dat 15 dus hoger is dan 10)
- Sommetjes tot 10 kunnen maken.

Dit zijn wat maatstaven waar op gelet wordt, naast de sociaal-emotionele ontwikkeling, concentratie en werkhouding.

Hopelijk heb je hier nog iets aan.
Alle reacties Link kopieren
Leuk die testjes, maar als het om rijmen en hakken-plakken gaat dan zou mijn dochter nog in groep 2 zitten, zeker omdat ze knippen nog steeds niet geweldig kan... Ze kreeg in groep 2 logopedie en bijles op school. Misschien had ze wel dyslexie... Echt niet. Maar ze is 10 en is sinds eind groep 4 AVI-uit en is in groep 5 gaan begrijpend lezen bij groep 7/8 omdat de a-tekst van Nieuwsbegrip te simpel was. Komend schooljaar gaat ze naar groep 7 en krijgt ze de c-tekst, die normaal bij de brugklas wordt gebruikt. Het zegt dus helemaal niets. Dat scholen gesloten zijn geweest wil niet zeggen dat kinderen gestopt zijn met ontwikkeling en leren. Sommige kinderen hebben thuis, verlost van frustraties en irritaties in de klas, misschien wel hun echte potentieel laten zien. Om dan als juf te zeggen, ja het stond 15 maart al vast...vind ik kort door de bocht. Geef kinderen eens wat vaker het voordeel van de twijfel en reken ze niet af op wat ze het slechtst kunnen. Een goede ib'r kan ook werken aan mindset en sociale weerbaarheid.
liek1976 schreef:
28-06-2020 17:11
- Rijmen: wat rijmt er op kip? Wat rijmt er op tafel? Dit is actief rijmen. Passief rijmen is een stukje moeilijker: kan jij twee woordjes aan mij laten horen die rijmen? Mag je zelf verzinnen en hoeft geen bestaand woord te zijn.

Nee, passief rijmen is benoemen of twee woorden rijmen, actief rijmen is zelf een rijmwoord bedenken bij een startwoord. Het tweede is een stuk moeilijker.

- plaats van 1 tot 20 goed op de getallenlijn kennen. Ook weten dat 15 voor 16 komt en 8 na 7. Getallenrij laten neerleggen, ogen dicht en jij pakt er een weg? Welke is er weg?

Dit is absoluut geen vereiste voor eind groep 2, hier gaan ze in groep 3 nog volop mee aan de slag.

- Sommetjes tot 10 kunnen maken.

Dit idem: eind groep 3 pas geautomatiseerd.
Eind groep 2 zijn de eisen:
- kleuren en vormen actief en passief kennen
- eenvoudige rekentaal beheersen (groter, kleiner, evenveel)
-tot 20 kunnen tellen en een globaal begrip hebben van de betekenis van deze getallen
- ongeveer 15 letters actief en passief kennen
- auditieve synthese en analyse (het bekende hakken en plakken)

Deze eisen zijn overigens vrij soft, er is echt ruimte voor groei in groep 3.

Dit is hoe mijn ex-collega’s de kinderen bekeken.

En ik zal wel weer een zeikerd zijn, maar ik vind je zowel qua vormgeving als qua inhoud niet uitstralen dat je voor de klas staat. Maar dat is off-topic.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
28-06-2020 22:23
Eind groep 2 zijn de eisen:
- kleuren en vormen actief en passief kennen
- eenvoudige rekentaal beheersen (groter, kleiner, evenveel)
-tot 20 kunnen tellen en een globaal begrip hebben van de betekenis van deze getallen
- ongeveer 15 letters actief en passief kennen
- auditieve synthese en analyse (het bekende hakken en plakken)

Deze eisen zijn overigens vrij soft, er is echt ruimte voor groei in groep 3.

Dit is hoe mijn ex-collega’s de kinderen bekeken.

En ik zal wel weer een zeikerd zijn, maar ik vind je zowel qua vormgeving als qua inhoud niet uitstralen dat je voor de klas staat. Maar dat is off-topic.
Zijn die eisen officieel?

Ik dacht dat iedere school die zelf kan opstellen?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
28-06-2020 22:30
Zijn die eisen officieel?

Ik dacht dat iedere school die zelf kan opstellen?
Niet echt, een kind wordt geacht de leerlijnen van groep 1 en 2 te hebben doorlopen. Die kun je overigens allemaal hier vinden: tule.slo.nl

En logisch ook, dat je overgaat als je de stof beheerst. Dus niet allemaal zelfverzonnen eisen gaan toevoegen zoals zoveel scholen helaas doen. Zie het voorbeeld hierboven met de testjes.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
28-06-2020 22:53
Niet echt, een kind wordt geacht de leerlingen van groep 1 en 2 te hebben doorlopen. Die kun je overigens allemaal hier vinden: tule.slo.nl

En logisch ook, dat je overgaat als je de stof beheerst. Dus niet allemaal zelfverzonnen eisen gaan toevoegen zoals zoveel scholen helaas doen. Zie het voorbeeld hierboven met de testjes.
Ik weet dat de school van mijn kinderen de eisen vrij hoog had liggen, waardoor er vrij veel herfstkinderen langer kleuterden.
Vervolgens hadden ze dan wel weer in verhouding veel kinderen die de middenbouw (groep 3, 4 en 5) in twee jaar deden.

Aangezien langer kleuteren niet als doubleren geteld wordt had deze school lagere doublurecijfers dan gemiddeld, maar hogere versnellingscijfers, waardoor het leek alsof ze een zeer goede school waren, met veel aandacht voor de slimmere leerling.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ja, die scholen ken ik inderdaad. Waar zo’n 15-20% van de leerlingen uit groep 2 doubleerden. Want dat is het uiteindelijk gewoon. Een kritische noot hierbij plaatsen werd niet gewaardeerd.

Er gaat helaas veel mis binnen het onderwijs, dit is natuurlijk het zoveelste topic over een dergelijk onderwerp. Het meest trieste is dat scholen ook vaak snel inbinden als je als ouders een stevig gesprek aangaat. Dan kan er ineens veel meer.

Het zou toch helpen als hier wat minder naar randzaken werd gekeken en school weer wat meer om het vergaren van kennis zou draaien. En natuurlijk moet je dan oog hebben voor het geestelijk welzijn van het individuele kind. Maar ik vind de balans momenteel nogal zoek.
Alle reacties Link kopieren
Ik was ook een speels kind, maar mijn ouders hebben me groep 3 laten doubleren. Hoewel ik de lesstof aankon en dat mij veel beter afging dan knutselen, miste ik het spelen van de kleuterklas. En ook mijn jongere vriendinnen die daar nog zaten. Mijn klasgenoten in groep 3 waren best ouwelijk en daar paste ik niet goed tussen. Op een paar meiden na. Met de gedachte dat ik nog 5 jaar in die klas moest doorbrengen leek het mijn ouders beter voor me om een jaartje over te doen. Dat was het ook. Ik kwam weer in die leuke klas en heb daar tot eind groep 8 plezier van gehad.
Tiana_76 schreef:
28-06-2020 23:14
Het meest trieste is dat scholen ook vaak snel inbinden als je als ouders een stevig gesprek aangaat. Dan kan er ineens veel meer.

Herkenbaar. Ik geef al sinds begin 2019 - december 2014 kind - aan dat ik haar gezien haar ontwikkeling in augustus 2020 in groep 3 zou willen zien starten.
Nou daar was het laatste woord niet over gezegd en tot eind februari bleef school ook in haar geval voorstander van lang kleuteren.

Eind februari gaf ik aan kennis te hebben genomen van het rapport van de PO-raad over dit onderwerp.
Toen kwam Corona.
2 juni ging dochter weer naar school na drie weken extra thuisonderwijs.
Met de mededeling van school dat ze naar groep 3 mag.
Haar peers blijven in 2.
Tiana_76 schreef:
28-06-2020 22:53
En logisch ook, dat je overgaat als je de stof beheerst. Dus niet allemaal zelfverzonnen eisen gaan toevoegen zoals zoveel scholen helaas doen. Zie het voorbeeld hierboven met de testjes.

O, dit hoor en lees ik zo vaak. Alsook: we zijn voorstander van lang kleuteren.

Kijk naar het kind. Soms is dat goed. Soms niet.
Is er echt iets dat kleuterverlening heet? of moet het verlenging zijn
Ik zou de expertise laten waar hij is: op school. Vermoeiend dit, ouders die het beter weten
Alle reacties Link kopieren
SanneH01 schreef:
29-06-2020 02:18
Ik zou de expertise laten waar hij is: op school. Vermoeiend dit, ouders die het beter weten
Dat ben ik niet met je eens. In de ideale situatie is er samenspraak tussen school en ouders. School heeft expertise, maar ouders kennen hun kind goed.
Sommige kinderen laten op school niet zien, wat ze thuis wel doen en andersom. Voorbeeld: dochter kon ik groep 2 lezen. Niet tegen de juf zeggen, want lezen leer je pas in groep 3 (juf wist dat natuurlijk wel). Andersom bleek dochter op bso zelf brood te smeren maar thuis 'kon' ze dat niet.

Zeker als je kind niet gemiddeld is, is die afstemming / interactie belangrijk.
SanneH01 schreef:
29-06-2020 02:18
Ik zou de expertise laten waar hij is: op school. Vermoeiend dit, ouders die het beter weten

Zeg jij dit als ouder of als leerkracht?

Als ouder? Graag hand in eigen boezem: Vermoeiend dit, ouders die het beter weten.

Als leerkracht? Ik mag hopen dat je snel zelf leert wat beter naar ouders te luisteren.
Alle reacties Link kopieren
SanneH01 schreef:
29-06-2020 02:18
Ik zou de expertise laten waar hij is: op school. Vermoeiend dit, ouders die het beter weten
Dat is dus het probleem: die expertise is er helemaal niet op scholen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
29-06-2020 07:40
Dat is dus het probleem: die expertise is er helemaal niet op scholen.

Ik ben het hier (dit onderwerp) vaak met je eens, maar nu even niet.

die expertise is er helemaal niet altijd op scholen.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
29-06-2020 08:11
Ik ben het hier (dit onderwerp) vaak met je eens, maar nu even niet.

die expertise is er helemaal niet altijd op scholen.
De overgangseisen van groep 2 naar groep 3 verschillen enorm van school tot school en hebben dus weinig met expertise te maken, maar met een mening.

De overige argumenten (sociaal-emotioneel enzo) zijn ten eerste boterzacht en vallen daarnaast echt buiten de competentie van een leerkracht.

Dus 'niet altijd' is wat mij betreft een iets te rooskleurige voorstelling van zaken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
de testen doen wij om een beeld te krijgen waar het kind zit, is niet leidend om ze wel of niet naar groep 3 te laten gaan. Ik vind het wel een goed beeld geven, vooral bij een kind waar er getwijfeld wordt.
Persoonlijk ben ik voor doorstromen naar groep 3. Maar soms is het echt moeilijk en is het juist fijn om het met de ouders erover te hebben, soms laat een kind thuis andere dingen zien en komt het er op school niet uit.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
29-06-2020 08:11
Ik ben het hier (dit onderwerp) vaak met je eens, maar nu even niet.

die expertise is er helemaal niet altijd op scholen.
En zelfs al is de expertise er dan ben je nog afhankelijk van die ene juf...
Alle reacties Link kopieren
liek1976 schreef:
29-06-2020 12:19
de testen doen wij om een beeld te krijgen waar het kind zit, is niet leidend om ze wel of niet naar groep 3 te laten gaan. Ik vind het wel een goed beeld geven, vooral bij een kind waar er getwijfeld wordt.
Persoonlijk ben ik voor doorstromen naar groep 3. Maar soms is het echt moeilijk en is het juist fijn om het met de ouders erover te hebben, soms laat een kind thuis andere dingen zien en komt het er op school niet uit.
En waarom test je dan meer dan nodig voor overgang? Je gaat doortoetsen als je een voorsprong vermoedt en het onderwijs passend wil maken. Niet om herfstleerlingen op te laten verlengen, waarom zouden zij meer moeten laten zien dan kinderen die in maart jarig zijn?
Alle reacties Link kopieren
MrsDuck schreef:
29-06-2020 14:08
En waarom test je dan meer dan nodig voor overgang? Je gaat doortoetsen als je een voorsprong vermoedt en het onderwijs passend wil maken. Niet om herfstleerlingen op te laten verlengen, waarom zouden zij meer moeten laten zien dan kinderen die in maart jarig zijn?
Vertelt ze dat ze die testjes wel bij herfstleerlingen en niet bij voorjaarsleerlingen doet?

Het gaat om twijfelgevallen. Mijn moeder heeft ooit heel erg lang geleden zo’n test ge-eist en daar kwam uit dat ik veel meer kon dan ik liet zien. Ik was zo’n kind dat school niet liet zien wat ze kon en wist. En ging dus naar klas 1, ipv nog een jaartje verlenging.
Andersom schreef:
29-06-2020 06:33
Zeg jij dit als ouder of als leerkracht?

Als ouder? Graag hand in eigen boezem: Vermoeiend dit, ouders die het beter weten.

Als leerkracht? Ik mag hopen dat je snel zelf leert wat beter naar ouders te luisteren.
Als ouder van kinderen waarvan 1 uiteindelijk naar de sbo is gegaan en 1 heeft gedoubleerd in groep 3. ( had eigenlijk in groep 2 al gemoeten achteraf)

De samenwerking en jnslraal van ouders is belangrijk maar bij twijfel had ik echt wel vertrouwen in de expertise van school. Zo bijzonder als je denkt dat je kind is, is het waarschijnlijk niet, zij hebben vergelijkingsmateriaal en jarenlang ervaring met veel verschillende kinderen.
Hier heus wel eens een leerkracht getroffen waarmee we niet op 1 lijn zaten. Bij een gemiddeld kind maakt dat niet zoveel uit, bij een kind met een gebruiksaanwijzing is dit heel vervelend.

Toch vind ik dat veel ouders op de stoel van expert gaan zitten, een vervelende ontwikkeling en het ondermijnt de leerkracht. En is niet het beste voor een kind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven