Terrasoverkapping van glas

29-06-2020 20:12 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er ervaring met een glazen terrasoverkapping? Dat is de overkapping die we nu overwegen.

We kunnen niets aan onze façade 'hangen' dus moet de overkapping op zichzelf staan. Een markies/zonnescherm is geen optie. We zoeken iets dat beschermt tegen zon én regen.

Ik vraag me af of het erg snel minder mooi wordt door onder andere regen.. Zou je het aanraden? Tips?
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af in hoeverre een glazen terrssoverkapping beschermd tegen de zon. Zeker in de zomer lijkt het me een enorme broeikas worden tenzij je in het glas iets laat aanbrengen van afscherming.

Verder zijn alle glazen overlappingen of lichtstraten die ik ken bij mensen alleen mooi als je regelmatig schoon (laat) maken. Ben je dat van plan?
Alle reacties Link kopieren
Bij glas zou er inderdaad nog iets op of onder (?) moeten tegen de zon. En ik denk dus ook dat het snel vies wordt.. En dat schoonmaken niet zo makkelijk is.. Ik zie dus vooral nadelen bij glas.

Een groot voordeel is dat het minder massief is dan een daadwerkelijk dak en je op een minder mooie dag de lucht nog kan zien en meer lichtinval hebt..
Alle reacties Link kopieren
Waarom wil je bescherming tegen regen? Wat wil je buiten kunnen doen als het regent? Je kunt ook een paar grote palen neerzetten, met ogen bovenin, en daar een doek tussen spannen. Is goedkoper dan de meeste andere oplossingen, maar vergt wel wat handwerk: je moet het doek elke keer zelf ophangen en weghalen. Maar dat is in een paar tellen gepiept.
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonouders hebben net zo’n glazen afdak laten zetten aan hun huis. Afgelopen zondag (het was 20 graden) was het al een sauna. Ik wil niet weten hoe het was met 30 graden. En ja, ze hebben er een zonnescherm in, maar dat helpt dus blijkbaar alleen tegen te straling/licht, niet zo zeer tegen de benauwde warmte. Ik zou er dus niet aan beginnen, veel te warm om ooit onder te zitten in de zomer.

Moet het tegen de gevel ivm de ruimte? Wij hebben zelf een veranda achterin de tuin, gewoon een dichte dakconstructie. Daar is het lekker bij een hittegolf, en het neemt geen licht weg in huis.
Ik heb een groen afdak, een kiwi (grote bladeren dus lang droog bij regen) In de zomer groen en schaduw (En heerlijke kiwi's boven uw hoofd ;) ), in de winter kaal en veel licht. Je kunt er altijd iets onder maken/hangen voor gehele waterdichtheid, denk aan een schaduwdoek. Daarbij zijn de kiwis pas laat in het jaar rijp, dus doek weghalen en oogsten ;)
anoniem_63cc40bea39de wijzigde dit bericht op 29-06-2020 21:35
33.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben er een van polycarbonaat (melkwit).
We wilden eigenlijk glas, maar dat bleek de leverancier niet te hebben.

Ik ben uiteindelijk heel blij dat het geen glas is geworden, want inderdaad, wordt sneller vies etc. En beschermt niet tegen de zon.

Wij hebben onze overkapping ook aan twee zijkanten zo goed als dicht en het kan inderdaad wel heel warm worden.
Alle reacties Link kopieren
Someonenew schreef:
29-06-2020 21:12
Ik heb een groen afdak, een kiwi (grote bladeren dus lang droog bij regen) In de zomer groen en schaduw (En heerlijke kiwi's boven uw hoofd ;) ), in de winter kaal en veel licht.
Oh wat gaaf! En dat groeit goed in Nederland? Heb je er veel werk aan?
montblanc schreef:
29-06-2020 21:18
Oh wat gaaf! En dat groeit goed in Nederland? Heb je er veel werk aan?
Ja ze groeien supergoed, en veel echt lekkere kiwi's. Wel een zelf bestuivende nemen Jenny heb ik. Je moet wel regelmatig nieuwe uitlopers snoeien, denk aan een druif. In het voorjaar kun je ze goedkoop bij de Lidl of Aldi kopen :idee:
anoniem_63cc40bea39de wijzigde dit bericht op 29-06-2020 21:29
9.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
We willen bescherming tegen de zon omdat de achterkant van het huis tot ver in de middag in de volle zon staat en we nu de hele zomer lang met verduisterde ramen zitten om de warmte buiten te houden.

Bescherming tegen regen is handig voor spullen die buiten staan, het lijkt ons gemakkelijk.
Alle reacties Link kopieren
-Dudette- schreef:
29-06-2020 20:33
Bij glas zou er inderdaad nog iets op of onder (?) moeten tegen de zon. En ik denk dus ook dat het snel vies wordt.. En dat schoonmaken niet zo makkelijk is.. Ik zie dus vooral nadelen bij glas.

Een groot voordeel is dat het minder massief is dan een daadwerkelijk dak en je op een minder mooie dag de lucht nog kan zien en meer lichtinval hebt..
Zoiets misschien een optie?

https://www.veldmanzonwering.nl/product ... verkapping
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben er naar gekeken, een overkapping van 6 bij 3,5 van glas met zonwering (anders wordt het veel te warm met een tuin op het zuiden)
Dit zou bijna 9000 euro gaan kosten; dat vinden we echt veel te veel.... Dan heb ik het dus alleen over glas op het dak, voor de rest gewoon een open overkapping.
Maar een overkapping van polycarbonaat vinden we niet mooi.....denk dus dat het gewoon een nieuw zonnescherm wordt; nadeel daarvan is dat het met regen niet uit kan blijven hangen en bij harde wind klappert het behoorlijk (tenminste, bij degene die we nu hebben; een duurdere variant van rond de 6000 euro is wel windbestendig, maar ook dat vind ik echt veel geld)
Eva1977 schreef:
29-06-2020 21:36
Wij hebben er naar gekeken, een overkapping van 6 bij 3,5 van glas met zonwering (anders wordt het veel te warm met een tuin op het zuiden)
Dit zou bijna 9000 euro gaan kosten; dat vinden we echt veel te veel.... Dan heb ik het dus alleen over glas op het dak, voor de rest gewoon een open overkapping.
Maar een overkapping van polycarbonaat vinden we niet mooi.....denk dus dat het gewoon een nieuw zonnescherm wordt; nadeel daarvan is dat het met regen niet uit kan blijven hangen en bij harde wind klappert het behoorlijk (tenminste, bij degene die we nu hebben; een duurdere variant van rond de 6000 euro is wel windbestendig, maar ook dat vind ik echt veel geld)
Dit blijft ook niet mooi, kennissen van mij hebben het. Toen het net nieuw was echt super mooi, na een aantal jaar niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
29-06-2020 21:35
Zoiets misschien een optie?

https://www.veldmanzonwering.nl/product ... verkapping
Dit vind ik werkelijk prachtig, maar volgens mij is dit waanzinnig duur.. Ik had het tot nu toe niet serieus overwogen, maar zie nu dat ze ook (normale) regen uithouden. Een offerte aanvragen, kan natuurlijk geen kwaad :)
Alle reacties Link kopieren
Someonenew schreef:
29-06-2020 21:38
Dit blijft ook niet mooi, kennissen van mij hebben het. Toen het net nieuw was echt super mooi, na een aantal jaar niet meer.
ja precies, halve wijk heeft dat hier, wordt heel vies.
Alle reacties Link kopieren
-Dudette- schreef:
29-06-2020 21:47
Dit vind ik werkelijk prachtig, maar volgens mij is dit waanzinnig duur.. Ik had het tot nu toe niet serieus overwogen, maar zie nu dat ze ook (normale) regen uithouden. Een offerte aanvragen, kan natuurlijk geen kwaad :)
Ja, dat vind ik ook prachtig! Maar daar zal ook wel een bijbehorend prijskaartje aan hangen ;-)
Eva1977 schreef:
29-06-2020 21:47
ja precies, halve wijk heeft dat hier, wordt heel vies.
Ja echt lelijk. Zonde van het werk, dan beter iets duurder uit zijn en er langer plezier van hebben.
Alle reacties Link kopieren
Hier in de tuin komt een "losse" overkapping van 4 meter lang. De eerste 2 meter met glas, de andere 2 meter met harmonicadoek wat ook onder het glas door loopt.
Verder geen gesloten zijkanten, het is de bedoeling dat daar hoge planten/struiken komen gecombineerd met klimplanten.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
-Dudette- schreef:
29-06-2020 21:27
We willen bescherming tegen de zon omdat de achterkant van het huis tot ver in de middag in de volle zon staat en we nu de hele zomer lang met verduisterde ramen zitten om de warmte buiten te houden.

Bescherming tegen regen is handig voor spullen die buiten staan, het lijkt ons gemakkelijk.
Ik vind glas maar niks. Het tikt als het regent en wordt gloeiend heet.
Ik heb houten palen en laten begroeien met druif en snow (clematis) Na 2 jaar al geprobeerd de snow te verwijderen omdat het té begroeid was :D Gaat heel snel dus.
Kaal in de winter, schaduw in de zomer. Werkt veel beter tegen hitte dan glas.
Alle reacties Link kopieren
-Dudette- schreef:
29-06-2020 21:47
Dit vind ik werkelijk prachtig, maar volgens mij is dit waanzinnig duur.. Ik had het tot nu toe niet serieus overwogen, maar zie nu dat ze ook (normale) regen uithouden. Een offerte aanvragen, kan natuurlijk geen kwaad :)
Je kunt ook alleen het dak (deels) zo doen. Zijkanten kun je, als het echt lang en veel regent, ook zelf dichtmaken met, op maat gemaakt, zeildoek met ringen, twist fasteners of snap studs.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
-Dudette- schreef:
29-06-2020 21:27
We willen bescherming tegen de zon omdat de achterkant van het huis tot ver in de middag in de volle zon staat en we nu de hele zomer lang met verduisterde ramen zitten om de warmte buiten te houden.

Bescherming tegen regen is handig voor spullen die buiten staan, het lijkt ons gemakkelijk.
Ik wilde ook een terrasoverkapping van glas. Correctie, ik wil het nog steeds ondanks de nadelen. Maar de enorm dure prijs maakt dat ik er toch maar vanaf zie. Het glas wordt idd vies, maar ik heb het er graag voor over om twee keer per jaar met een zachte straal het vanuit de bovenverdieping schoon te spuiten. Mijn overkapping zou trouwens op de noordkant staan waar nooit zonlicht valt. Tegenhouden van zon lijkt me dan ook geen doel van een glazen overkapping. Glas vangt juist warmte, ook of zelfs mét zonnebescherming. Dus het zal hoe dan ook warm zijn. Je kunt het wel zo ontwerpen dat je er raampjes van omhoog kunt zetten zodat de warme lucht eronder uitkan.
Maar teken vooral op een hele dikke prijs! Tienduizend euro kun je met een beetje afmeting makkelijk kwijt zijn. Dan lijkt me zo’n kiep kanteldak ook wel iets. Soort lamellen die kunnen draaien. Het enige nadeel is dat dit wél licht wegvangt als het dicht zit.
Alle reacties Link kopieren
Na een nachtje slapen over dit idee, zien we af van glas. Het lijkt me idd erg warm!

Het gaat waarschijnlijk een dak worden, met dakpannen erop. Buren van ons hebben het ook op die manier gedaan en dat is erg aangenaam om onder te zitten. En scheelt veel warmte in huis!

En ziet er mooi uit, dat is ook niet onbelangrijk :)
-Dudette- schreef:
30-06-2020 09:06
Na een nachtje slapen over dit idee, zien we af van glas. Het lijkt me idd erg warm!

Het gaat waarschijnlijk een dak worden, met dakpannen erop. Buren van ons hebben het ook op die manier gedaan en dat is erg aangenaam om onder te zitten. En scheelt veel warmte in huis!

En ziet er mooi uit, dat is ook niet onbelangrijk :)

Je kunt ook voor metalen dakpannen gaan (scheelt ook enorm in gewicht)

https://www.google.com/search?q=metalen ... 66&bih=695
Alle reacties Link kopieren
Ja, daar weet de timmerman wel raad mee..

Bedankt voor het meedenken en het delen van ervaringen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven