Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 7

02-05-2020 21:43 3018 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al 7 topics zijn we tegen tegel’tuinen’. Tegeltuinen zijn niet alleen ongezellig en lelijk, maar ook dieronvriendelijk. Ze veroorzaken overbelaste riolen met ondergelopen straten tot gevolg, zorgen voor stijgende temperaturen en zijn – in tegenstelling wat pro-tegeltuinierders denken - enorm onderhoudsonvriendelijk.

Tegels eruit, plantjes erin dus!

We delen hier onze passie voor groene tuinen. We inspireren elkaar, maken ons samen zorgen over pleegegels, bespreken de laatste salamanderinvasie, moedigen bijen, hommels en andere nuttige insecten aan, brengen slakken keurig naar een bos verderop en vieren elk vogeltje dat onze tuin komt bezoeken.

Naast dit alles blijkt uit een korte peiling aan het eind van het vorige deel dat we overmatig enthousiast zijn over akeleien, Toscaanse jasmijn, zenegroen en dingen in je tuin bohus blå verven.

Of je nu een stadstuintje hebt, die boerderijtuin waar iedereen hier over droomt, een paar potten op het balkon, al prachtig groene vingers gekweekt hebt, of beginnend tuinierder bent en je afvraagt waar je in vredesnaam moet beginnen om je tuin te vergroenen: welkom! Stel je vraag, deel je tuinplannen, post foto’s of kom gewoon meekletsen!

Handige links:

Handig boekje over tuingeluk, met veel handige tips en gewoon leuk om te lezen;
Handige tips voor de indeling van je tuin (sowieso is de site van Appeltern een aanrader);
De app Plantsnap, voor de ‘welke plant was dit in vredesnaam ook alweer-momenten’;
Ook handig boekje: onkruid herkennen voor dummies
Online cursus tuinvogels herkennen via de Vogelbescherming;
Geweldig blog over moestuinieren;
Site van Gardeners World (vrijdag op BBC2!);
Koop hier je bohus bla verf :proud:
Plaatjes plakken van je eigen tuin of iets moois dat je op internet gevonden hebt? Zie op deze pagina ergens halverwege een uitleg.

Voor de zekerheid, zo moet het dus niet:

Afbeelding

En zo wel:

Afbeelding

Hier waren we gebleven: thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... ges/451483
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 05-06-2020 23:20
31.49% gewijzigd
Tjezus, wat vals
Da's beter dan spruitjeslucht toch :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
29-06-2020 22:38
@CC, maar als je hem aanzet, ruik je woedende wespen :lol:
:O Regelrechte horror.
...
Alle reacties Link kopieren
aaaanne schreef:
29-06-2020 22:39
Da's beter dan spruitjeslucht toch :biggrin:
Ja, dat wel :rofl:
...
Alle reacties Link kopieren
Nou, woedende wespen wil je niet meemaken. Oudste dochter is ooit aangevallen door een zwerm woedende wespen, toen ze een jaar of 10 was. We waren net op een vakantiepark aangekomen en zaten bij mijn zus in het vakantiehuisje koffie te drinken. Kinderen waren op ontdekkingstocht toen we hun ineens gillend en schreeuwend zagen aankomen rennen. Oudste dochter bleek onder de wespen te zitten. De kinderen hadden dus een wespennest in de grond of onder hout verstoord.
We hebben dochter meteen onder de douche gezet om alle wespen van haar lijf en uit haar haar te spoelen. Achteraf heeft ze behoorlijk geluk gehad. Het was herfst, ze droeg lange kleding en had een vest van dikke teddystof aan. De wespen hadden zich volledig vastgeprikt in dat vest, maar niet er doorheen. Ik geloof dat ze er met 7 steken vanaf is gekomen. Het had dus veel erger kunnen zijn. Ze is alleen nu panisch voor alles wat rond haar hoofd komt zoemen.
Alle reacties Link kopieren
Wat een afschuwelijk verhaal Duet. Je dochter heeft zeker geluk gehad zeg en ik snap helemaal dat ze nu panisch is voor alles wat zoemt.
...
Alle reacties Link kopieren
Ja, je reageert meteen instinctief. We konden niet verstaan wat ze riepen, alleen was het wel duidelijk dat er dikke paniek was. Ik zag meteen dat het vest van mijn dochter gekke gele vlekken had, die wespen dus. Die trok ik haar buiten op het terras direct uit en daarna in een ruk onder de douche bij mijn zus. Spoelen, spoelen in de hoop dat een wesp liever niet verzuipt en dus stopt met steken. Uiteraard alle wespen door het putje gespoeld. En zelfs toen we klaar waren, kwam er nog een wesp uit haar lange haar onder in haar nek gekropen. Volgens mij hebben we die in een handdoek vermorzeld.
Dat was wel een adrenaline-shot zo aan het begin van de vakantie.
Alle reacties Link kopieren
Pfff, wat een nachtmerrie. Moet voor jullie als ouders ook flink traumatisch zijn geweest.
...
Alle reacties Link kopieren
Jeetje duet dat is echt afschuwelijk en dan heeft ze inderdaad nog geluk gehad met "maar" 7 steken.

We zijn idd heel blij met de achtertuin. De before-foto kan nl. regelrecht de OP in, en niet op de goede manier. De tuin was volledig bestraat met grote antraciet tegels, met een stukje kunstgras. Dat was in de hete zomer van 2 jaar geleden (toen kwamen we er wonen) echt de HEL. Die tegels werden zó heet dat je er niet meer over kon lopen. Diezelfde winter hebben we de tuin al aangepakt.
Alle reacties Link kopieren
Wat een horror verhaal Duet o_o .

Ik kan al van 1 steek in shock raken en opzwellen :|
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Jeemig Duet wat een horror. Arm kind :-|

Ik ben ff beetje afwezig. Moe 2.0
Been there, done that, got the T-shirt.
Gatver wat een naar verhaal Duet :-o . Knap dat je direct aan de douche dacht, ik heb eigenlijk geen idee of ik daar aan zou denken. Vanaf nu wel, dankzij jouw verhaal! Jeetje wat zullen jullie geschrokken zijn :-(
Of leuk Aija, wil je een before en after plaatsen? Ik vind jullie tuin er veel 'volwassener' uit zien dan pas 2 jaar, knap gedaan!
Alle reacties Link kopieren
https://www.mupload.nl/img/e4l4g420.jpg
Foto van funda is dit. De tegels liepen door tot aan het huis. Het enige groen was het onkruid ertussen.
Het schuurtje dat je ziet is er niet meer,. Ernaast zit nl. ook nog een garage (onder 1 groot plat dak). De muren van de schuur hebben we eruit gesloopt, extra paal ter ondersteuning laten plaatsen en daar is nu dus een grote veranda met de hier zo verfoeide loungeset. Grote wens van man en het is er heerlijk zitten 's avonds. Ik heb er grote kuipplanten neergezet, oa oleanders.

Tuin doet het idd enorm goed. We hebben het wel helemaal laten doen hoor. Er moest zoveel geel zand afgevoerd worden, een mega gat voor de trampoline (grote wens van de kinderen) gegraven, dat zou teveel tijd hebben gekost. En ik heb de hovenier gek gemaakt met heel veel plaatjes van borders en planten die ik mooi vind, waar hij dan de borders op gebaseerd heeft.
Maar ik wil het toch nog groener dus na de zomer gaan we de schuttingen laten begroeien. Ik denk met klimop of wilde wingerd, maar als jullie nog ideeën hebben voor iets groenblijvends.... Jasmijn hebben we al in de tuin, bij de pergola en tegen de groene muur.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Aija :hello:
Je tuin ziet er prachtig uit!

Wat een verhaal duet, bah... Mijn man is allergisch, dus ik heb altijd anti histamine mee om de eerste zwelling te onderdrukken. Afhankelijk van waar hij gestoken is en door wat, door naar ziekenhuis.

CC, ik hoop dat de insectenmeneer je kan verlossen!

Hier ook ff afwezig, druk in huis bezig met sauzen, stucen, opruimen.. Kind naar opvang en dan kunnen we even meters maken ;)
Make it one day
Alle reacties Link kopieren
Aija schreef:
30-06-2020 09:35
https://www.mupload.nl/img/e4l4g420.jpg
Foto van funda is dit. De tegels liepen door tot aan het huis. Het enige groen was het onkruid ertussen.
Het schuurtje dat je ziet is er niet meer,. Ernaast zit nl. ook nog een garage (onder 1 groot plat dak). De muren van de schuur hebben we eruit gesloopt, extra paal ter ondersteuning laten plaatsen en daar is nu dus een grote veranda met de hier zo verfoeide loungeset. Grote wens van man en het is er heerlijk zitten 's avonds. Ik heb er grote kuipplanten neergezet, oa oleanders.

Tuin doet het idd enorm goed. We hebben het wel helemaal laten doen hoor. Er moest zoveel geel zand afgevoerd worden, een mega gat voor de trampoline (grote wens van de kinderen) gegraven, dat zou teveel tijd hebben gekost. En ik heb de hovenier gek gemaakt met heel veel plaatjes van borders en planten die ik mooi vind, waar hij dan de borders op gebaseerd heeft.
Maar ik wil het toch nog groener dus na de zomer gaan we de schuttingen laten begroeien. Ik denk met klimop of wilde wingerd, maar als jullie nog ideeën hebben voor iets groenblijvends.... Jasmijn hebben we al in de tuin, bij de pergola en tegen de groene muur.
Ik zou het echt heel erg vinden als mijn buren weer klimop zouden plaatsen. De wortels hebben hier al een muurtje ontzet en het was echt heel zwaar voorde schutting. Zou voor kamperfoelie of akebia gaan.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Heftig zo, die wespen. Maar beter daar dan in je matras. M'n moeder appte vanmorgen nog een ding door over iemand die een wespennest in het logeerbed vond ;-D

Leuk, nu het minder heet is en wat is gaan regenen is er een plant met allemaal paarse bloemetjes gaan bloeien in de voortuin. Ook wat dat betreft ben ik na drie jaar nog steeds die persoon die het heeft over 'die plant met de paarse bloemetjes' :rofl: Maar genieten doe ik er wel van!
Alle reacties Link kopieren
Nanny_Gytha_Ogg schreef:
30-06-2020 17:01
Heftig zo, die wespen. Maar beter daar dan in je matras. M'n moeder appte vanmorgen nog een ding door over iemand die een wespennest in het logeerbed vond ;-D

Leuk, nu het minder heet is en wat is gaan regenen is er een plant met allemaal paarse bloemetjes gaan bloeien in de voortuin. Ook wat dat betreft ben ik na drie jaar nog steeds die persoon die het heeft over 'die plant met de paarse bloemetjes' :rofl: Maar genieten doe ik er wel van!
Ja, vanochtend hoorde ik de man op de radio.

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... -deventer/
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Brrrr eng vond ik het. Smerig ook trouwens, ik verbaasde me erover dat niemand had bedacht om dat bed even te verschonen voor er iemand kwam logeren. Maar goed, dat is dan weer een onderwerp dat niets met tuinen te maken heeft ...
Dit lijkt me een geschikte vraag voor dit topic, dus kom maar op met jullie tips:

Ik heb de tuin waar jullie zo van gruwelen; voortuin betegeld, achtertuin betegeld, en ter compensatie een paar potten met wat uitgedroogde planten (nu verzopen planten).
We gaan onze tweede zomer in in dit huis en het wordt echt tijd om wat aan de tuin te doen.

Ik houd van groene tuinen, maar heb zelf geen groene vingers. Ik wil dus stapsgewijs overstappen naar een onderhoudsvriendelijke groene tuin, waar we lekker kunnen zitten en de kinderen ook nog speelruimte hebben. Achtertuinuin is ongeveer 5x10 en voortuin 4x5. De planten moeten bij voorkeur winterhard zijn én tegen de nieuwe zomertemperaturen/droogte kunnen, zodat ik niet ieder jaar de tuin opnieuw hoef te beplanten. We hebben op dit moment geen tijd om uren aan een stuk te tuinieren, dus we zoeken naar een manier om in kleine stapjes de boel te veranderen.

Wie helpt mij aan een stappenplan.

(Overigens heeeeeel veel katten in de wijk, dus ineens alle tegels er uit, creëert waarschijnlijk één grote kattenbak, ook daarom doen we het liever beetje bij beetje)

Edit; de kosten mogen ook al niet te hoog liggen, want het betreft een huurhuis waar we max 5 jaar wonen, dus bakken met geld investeren is zonde. (Ik weet het; veel voorwaarden, maar ik stel jullie graag voor een uitdaging ;-) )
Alle reacties Link kopieren
Ha TijdvoorTaart! Goed dat je tegels wilt weghalen :lol:

Hoe is de ligging van je tuin? Veel/weinig zon? Wat voor grond?
Hou er rekening mee, dat als je nu nieuwe planten in de grond zet en er komt weer een warme periode, dat je planten het zwaar krijgen. Herfst is eigenlijk beter.
Je zou kunnen beginnen om de randen tegels weg te halen en daar borders te maken. Die kun je dan zo groot maken als je wilt.
Misschien op marktplaats een paar bosjes scoren?
Als je weet waar je de borders wilt en hoeveel zon er komt, kun je gerichter op planten zoeken.
Make it one day
Alle reacties Link kopieren
TvT, vraag iedereen die je kent of je stekjes uit de tuin mag. En je kan ook zelf zaaien, is ook heel goedkoop.
Inderdaad ook Markplaats in de gaten houden; mensen die hun tuin opknappen bieden vaak planten/struiken gratis aan.
...
Alle reacties Link kopieren
TvT, wij hebben dezelfde tuinafmetingen als jullie voor en achter :). We hebben voor gras en bloemen in potten ( wat wel water geven kost en grasmaaien). En achter veel planten en is een grote vlinderstruik, clematis, klimop tegen de schutting, andere kant corniferenhaag, grote rozenstruik tegen het huis. En ook stukje gras. Mijn tip is toch wel grote struik(en) creëren. Een appelboom en perenboom hebben wij ook. Hierdoor zorg je voor natuurlijke schaduw en daaronder kunnen planten zich ook fijn nestelen. Plus in de zomer op warme dagen is het voor jezelf ook aangenaam. Je moet mij maar even loepen, dan zie je wel foto’s van onze tuin voorbij komen :). Onze achtertuin was eerst ( 9 jaar geleden allemaal tegels, vorige bewoners hielden niet van tuinieren :facepalm: ). En ga naar de lokale kweker in het voorjaar, daar zijn de vaste planten stukken goedkoper dan bij een tuincentrum.
Voor iedereen een groene tuin
Guavepapaya schreef:
30-06-2020 19:23
Ha TijdvoorTaart! Goed dat je tegels wilt weghalen :lol:

Hoe is de ligging van je tuin? Veel/weinig zon? Wat voor grond?
Hou er rekening mee, dat als je nu nieuwe planten in de grond zet en er komt weer een warme periode, dat je planten het zwaar krijgen. Herfst is eigenlijk beter.
Je zou kunnen beginnen om de randen tegels weg te halen en daar borders te maken. Die kun je dan zo groot maken als je wilt.
Misschien op marktplaats een paar bosjes scoren?
Als je weet waar je de borders wilt en hoeveel zon er komt, kun je gerichter op planten zoeken.
Achtertuin ligt in het zuidoosten, dus in de ochtend veel zon, heetst van de dag staat de zon in de voortuin.
Tnx voor de zaai en marktplaats tips.
Ik wil inderdaad zoveel mogelijk wachten tot na de hitte, maar misschien zijn er plantjes die nu al zouden kunnen?

Die borderuibreiding is ook een goed idee.

En welke planten kunnen veel direct zonlicht verdragen, en welke zeker niet?
Alle reacties Link kopieren
De meeste planten zijn gek op de zon. Er zijn een paar uitzonderingen die liever niet vol in de zon staan ( varens, hortensia’s etc). Maar je hebt juist veel keuze als het om zonaanbidders gaat ;-D
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Hier een besloten achtertuin op het zuiden, veel sproeien dus bij droog en warm weer. Wel groeit alles enorm hard en goed.
Voor iedereen een groene tuin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven