Wat is er leuk aan alleen wonen?

30-06-2020 11:47 102 berichten
Ik woon nu al een jaar alleen en ik vind het nog steeds moeilijk. Wat vind jij leuk aan alleen wonen?
Alle reacties Link kopieren
snownow schreef:
30-06-2020 12:46


Ja, ik moet er ook voor waken om de lat niet laag te leggen voor een nieuwe relatie. Ik moet op de een of andere manier leren om het alleen ook leuk te hebben. Ik doe mijn best.
of voor jou niet he?
dat mag ook

een vriend van mij, wordt diep ongelukkig als hij niet in een relatie is, hij is niet graag "alleen".
Dan kun je krampachtig doen of het niet zo is, of omarmen hoe je bent
Alle reacties Link kopieren
Heb alleen de OP gelezen.

Leuk aan alleen wonen vind ik dat je precies kunt doen wat je zelf wilt.
Geen gezeur over het huishouden.
Geen tripjes in het weekend waar ik maar matig zin in heb.
Zelf weten hoe laat ik ga eten.
Geen rommel in mijn huis van een ander, bv dan de heren kat.
Geen enorme waslijst aan boodschappen hoeven halen en betalen.
Lekker tv kunnen kijken zonder commentaar op het programma.
'smiddags lekker kunnen slapen zonder je schuldig te voelen .
Alle reacties Link kopieren
vivinnetje schreef:
30-06-2020 12:37
Als je dit zo kan zien / ervaren, is dat natuurlijk een wereld van verschil! Heeft dus absoluut ook met mindset te maken...

Maar zelf kan ik alle dingen die je opnoemt ook gewoon met een ander. En ik heb geen moeite om me af en toe aan te passen. Zeker als je relatie goed zit, is er weinig om je aan te ergeren. Ik erger me zeker wel eens, maar dat weegt niet op tegen alle dingen die veel leuker zijn om samen te ervaren. Ook veel van die dingen die je beschrijft... dat ontbijtplankje, samen dingen uitzoeken voor jullie huis, na een afspraak met vrienden niet alleen naar huis hoeven...
Oh sommige dingen zullen ongetwijfeld gezelliger zijn. Maar ik vind het juist een luxe om juist ook even dat sociale niet te hoeven hebben (ook al ben je met je partner, toch ben je dan nog in aanwezigheid van een ander); dat ik gewoon echt even alle 'sociale functies' als het ware even kan uitzetten. Ik vraag me ook echt af of ik bijv. het woonshoppen echt zoveel leuker zou vinden met een partner; mijn huis voelt echt als mijn eigen "fort" ofzo. Het geeft mij ook een heel veilig gevoel dat ik voor mijn woon/leefsituatie niet afhankelijk ben van de liefde die de ander voor mij voelt. Oké dit is de introvert in mij die spreekt ;-D .
Alle reacties Link kopieren
Ik woon nu samen, naar mis stiekem de periode dat ik alleen woonde wel. Omdat ik alleen rekening met mezelf hoefde te houden. Wat voor eten er op tafel stond, welke kleur op de muur kwam, wat de vakantiebestemming zou worden, niet hoeven te appen hoe laat ik thuis ben, waar ik voor ging sparen etc. Vond dat echt heel prettig, zeker omdat we op veel vlakken tegenpolen zijn en we dus altijd water bij de wijn moeten doen (en ik de dingen graag op mijn manier doe ;-D )
Alle reacties Link kopieren
Timetraveler schreef:
30-06-2020 12:58
Oh sommige dingen zullen ongetwijfeld gezelliger zijn. Maar ik vind het juist een luxe om juist ook even dat sociale niet te hoeven hebben (ook al ben je met je partner, toch ben je dan nog in aanwezigheid van een ander); dat ik gewoon echt even alle 'sociale functies' als het ware even kan uitzetten. Ik vraag me ook echt af of ik bijv. het woonshoppen echt zoveel leuker zou vinden met een partner; mijn huis voelt echt als mijn eigen "fort" ofzo. Het geeft mij ook een heel veilig gevoel dat ik voor mijn woon/leefsituatie niet afhankelijk ben van de liefde die de ander voor mij voelt. Oké dit is de introvert in mij die spreekt ;-D .
zo lag ik zondagavond, na het eten even alleen boven.
Heerlijk groot bed voor mij alleen, telefoon bij de hand, boek naast me etc

Half uurtje later komt mijn man boven:
"oh hier ben je!"
"ja, ik wil even alleen zijn"

en hij duikt zo naast me!
whaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

en tja, ik kan het hem niet verbieden, het is ook zijn huis. Maar ik heb echt soms behoefte aan ruimte en "eenzaamheid"
Hi Snow,

Ik woon na een scheiding (dwz, zit er nog midden in) met 3 kinderen in co-ouderschap voor het eerst in mijn leven alleen. Zijn 20 jaar samen geweest. Laatste jaar was ik in oude huis permanent nerveus en op mijn hoede. Nu sinds afgelopen woensdag alleen in mijn huis. Had verwacht/gehoopt te kunnen ontspannen maar voel me zo nerveus. Is niet permanent aanwezig maar genoeg om mij ongemakkelijk te voelen. Moet echt mijn draai nog vinden. Voel mij moe (maanden op de bank geslapen) maar vind het moeilijk mij er aantoe te geven. Het huis voelt fijn, had mij verheugd op bakken, lekker sporten. Echt bizar dat je verwachtingen zo anders kunnen zijn.
Mijn advies aan jou is hetzelfde als wat ik tegen mezelf zeg: geef het tijd...

Liefs :rose:
Ik vind het heerlijk om alleen te wonen.
In het verleden twee keer samengewoond en toen ik jonger was ook meerdere keren faciliteiten zoals badkamer en keuken gedeeld met huisgenoten.
Ging allemaal prima, maar wat mij betreft is er niks fijners dan je eigen plekje hebben wat echt helemaal van jezelf is en niet te hoeven overleggen wat,hoe,waar en waarom over dingen.
Ik kan me helemaal opladen thuis omdat ik met niemand rekening hoef te houden.
Als ik geen zin heb om alleen te zijn nodig ik iemand uit, voor het eten bijvoorbeeld.
Tuurlijk komt het ook weleens voor dat ik het jammer vind dat er niemand is. Dan bel ik bijvoorbeeld even iemand.
Hopelijk kan je snel een manier vinden om je prettiger te voelen in je huis.
@Alice75, nou, na heel lang op eieren lopen lijkt het me niet gek dat een paar dagen alleen wonen nog niet tot rust bij je heeft geleid. Toen ik net alleen woonde, stelde ik elke maand een doel: de eerste maand alle dozen uitpakken en een vaste plek voor alles verzinnen, de tweede maand beter eten en aankomen (ik ben vorig jaar heel veel afgevallen), de derde maand beginnen met sporten bij een sportclub, etc. Beetje rustig aan.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
30-06-2020 13:02
zo lag ik zondagavond, na het eten even alleen boven.
Heerlijk groot bed voor mij alleen, telefoon bij de hand, boek naast me etc

Half uurtje later komt mijn man boven:
"oh hier ben je!"
"ja, ik wil even alleen zijn"

en hij duikt zo naast me!
whaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

en tja, ik kan het hem niet verbieden, het is ook zijn huis. Maar ik heb echt soms behoefte aan ruimte en "eenzaamheid"
Ja, dit. Ik ben graag alleen en houd ook van gezelligheid hoor, maar ik wil graag zelf bepalen wanneer. Als mijn man op zondagochtend zegt dat zijn ouders ‘s middags komen, kan ik daar echt sjacherijnig van worden. Woon je alleen, dan bepaal je lekker zelf wanneer je sociale gelegenheden opzoekt.
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft geen sorry te zeggen als je een scheetje laat
Westerpaviljoen schreef:
30-06-2020 13:31
Je hoeft geen sorry te zeggen als je een scheetje laat
Als je alleen woont ben je altijd de leukste thuis.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet eens wíllen samenwonen!
Op mijn werk ben ik altijd omringd door veel mensen en drukte, door elkaar praten etc etc, en ik geniet juist elke avond weer ontzettend van de stilte als ik thuis kom. Zou er niet aan moeten denken dat mijn vriend dan ook nog eens druk tegen me zou gaan praten, écht geen zin in. Ik hoef mijn vriend sowieso niet elke dag te zien.
Alle reacties Link kopieren
Westerpaviljoen schreef:
30-06-2020 13:31
Je hoeft geen sorry te zeggen als je een scheetje laat
...Lekker hardop boeren en scheten onder de dekens laten, heerlijk!!
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
30-06-2020 13:25
Ja, dit. Ik ben graag alleen en houd ook van gezelligheid hoor, maar ik wil graag zelf bepalen wanneer. Als mijn man op zondagochtend zegt dat zijn ouders ‘s middags komen, kan ik daar echt sjacherijnig van worden. Woon je alleen, dan bepaal je lekker zelf wanneer je sociale gelegenheden opzoekt.
oh ik ook
ben in staat dan weg te gaan,
gewoon daarom
Alle reacties Link kopieren
Ik ben GEK op alleen wonen. Om alle redenen die al genoemd zijn. Woon nu alweer 10 jaar met man en 7 met kinderen er bij. En ik mis mn eigen oude appartement nog best wel eens. Alleen thuis ervaar ik de diepste ontspanning en vrijheid.

De grootste pre van samen is het samen slapen. De rest vind ik echt minder ontspannend, hoe gezellig ook. Als onze kinderen het huis uit zijn WIL ik een pied a terre.
Alle reacties Link kopieren
snownow schreef:
30-06-2020 13:32
Als je alleen woont ben je altijd de leukste thuis.
Ik maak als ik alleen ben geen grappen hoor.
Alle reacties Link kopieren
MadameJean schreef:
30-06-2020 13:46
Ik ben GEK op alleen wonen. Om alle redenen die al genoemd zijn. Woon nu alweer 10 jaar met man en 7 met kinderen er bij. En ik mis mn eigen oude appartement nog best wel eens. Alleen thuis ervaar ik de diepste ontspanning en vrijheid.

De grootste pre van samen is het samen slapen. De rest vind ik echt minder ontspannend, hoe gezellig ook. Als onze kinderen het huis uit zijn WIL ik een pied a terre.
ik roep ook wel eens: Ik ga op kamers!
tegen man & kinderen
Alle reacties Link kopieren
snownow schreef:
30-06-2020 13:32
Als je alleen woont ben je altijd de leukste thuis.
:-D
Ik vond alleen wonen echt zalig vanwege alle vrijheden maar ik functioneer beter in een relatie. Ik ben compleet zelfstandig maar vooral met dingen regelen vind ik de feedback van man echt fijn, daarnaast is de weg naar knuffels en seks lekker kort. Wij wonen in een groot huis zodat we wel alle vrijheid hebben om ons terug te trekken als we even niks willen.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn is aan alleen wonen:
- dat alles schoon is
- dat er geen overbodige troep is
- dat je genoeg ruimte hebt voor al je eigen spullen
- dat je alles kunt inrichten zoals jij dat wil
- dat je alles kan kopen wat jij wil
- dat je alles kan opruimen zoals jij dat wil
- dat je rustig kunt slapen met het raam open (mijn vriend wil het raam dicht) en geen last hebt van gesnurk
- dat je alles kunt eten wat je wil en wanneer je dat wil
- dat je kunt doen wat je wil en wanneer je dat wilt
etc.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Een boek lezen of tv kijken zonder dat iemand tegen je aan praat. Jeetje wat mis ik dat.
Het huis is makkelijker schoon te houden. Geen ergernis dat de ander de rommel niet ziet.

Toch kan niks op tegen samenwonen. Altijd iemand om te vertellen hoe de dag was, mee te knuffelen, leuke plannen maken, de ander laten schoonmaken, iemand die thee voor me zet als ik zelf geen zin heb om van de bank te komen, ik vond thuiskomen in een leeg huis na een lange werkdag echt niet leuk.
Westerpaviljoen schreef:
30-06-2020 13:48
Ik maak als ik alleen ben geen grappen hoor.
Zelfs zonder grappen ben je dan de leukste.
lilalinda schreef:
30-06-2020 13:02
zo lag ik zondagavond, na het eten even alleen boven.
Heerlijk groot bed voor mij alleen, telefoon bij de hand, boek naast me etc

Half uurtje later komt mijn man boven:
"oh hier ben je!"
"ja, ik wil even alleen zijn"

en hij duikt zo naast me!
whaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

en tja, ik kan het hem niet verbieden, het is ook zijn huis. Maar ik heb echt soms behoefte aan ruimte en "eenzaamheid"
Als je alleen wil zijn, dan moet dat toch kunnen? Je geeft het duidelijk aan. Het is ook zijn huis, dat klopt, maar dat betekent niet dat je nooit eens alleen kunt zijn. Het lijkt me vreselijk om met iemand samen te wonen die je grenzen daarin niet accepteert.
1111love schreef:
30-06-2020 14:49
Een boek lezen of tv kijken zonder dat iemand tegen je aan praat. Jeetje wat mis ik dat.
Het huis is makkelijker schoon te houden. Geen ergernis dat de ander de rommel niet ziet.

Toch kan niks op tegen samenwonen. Altijd iemand om te vertellen hoe de dag was, mee te knuffelen, leuke plannen maken, de ander laten schoonmaken, iemand die thee voor me zet als ik zelf geen zin heb om van de bank te komen, ik vond thuiskomen in een leeg huis na een lange werkdag echt niet leuk.
Waarom kan dat niet als je samenwoont?
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
30-06-2020 11:59
Het enige wat ik wel eens mis van alleen wonen is chips eten op maatschappelijk onacceptabele momenten. Nu ik met een sloot mensen in een huis woon, moet ik altijd netjes eten, want anders heeft dat meteen effect op hun voedselbeeld. Zo jammer is dat.
Het is maar goed dat ik niet alleen woon, scheelt zeker 30 kg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven