Spanningen / klappen in huis door stand grondwater

30-06-2020 13:52 47 berichten
Ben me net kapot geschrokken. Zit hier thuis en opeens enorme klappen / bonken in de muur. Het leek letterlijk of het huis ging instorten. Ik hoorde het gruis gewoon vallen in de muren.

Jaren geleden hebben we dit ook een keer gehad maar dat is al lang geleden en sindsdien nooit meer. Volgens m'n man kwam het door de stand van het grondwater. Hij had zitten klooien en was vergeten een pomp terug aan te zetten. Nu begon het opeens weer (in een andere muur) maar man heeft niks gedaan. Volgens hem komt dit wel weer door de stand van het grondwater en hebben ze wellicht van waterschap iets in de buurt gedaan.

Het is nu weer even stil maar automatisch ga je zitten wachten tot het weer begint. Was is dat een vreselijk eng iets zeg.

Ik vraag me dus af; zijn er mensen die dit herkennen of ook wel eens last van hebben (gehad)?
gizzmo-returns schreef:
30-06-2020 13:59
Ik schrok en dacht dat je mishandeld werd o_o
Ja, het zijn meer knallen dan klappen denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Ken je deze website?
https://www.kcaf.nl/wat-doet-het-kcaf/
Funderingsviewer waarop je kunt inzoomen tot op jouw woonplaats en straat: https://www.kcaf.nl/funderingsviewer/
nounou
Alle reacties Link kopieren
Hebben je buren hier ook last van?
Ik vind het eigenlijk aannemelijker dat het een probleem is met temperatuurverschillen en daardoor krimpen of uitzetten van balken of leidingen in de muur, dan dat het iets met grondwaterstand te maken zou hebben.
Lopen er bijvoorbeeld verwarmingsbuizen of waterleidingen door de muren die deze knallen gaven? En heb je er ook last van bij de buitenmuur of muur tussen jouw huis en die van de buren?
Alle reacties Link kopieren
Als je een fundering op beton hebt verwacht ik niet dat klappen of spanningen in je muren door de grondwaterstand komen. Hoe is je man met deze oorzaak gekomen de vorige keer? Hebben jullie hier door een constructeur oid naar laten kijken?
Alle reacties Link kopieren
masatu schreef:
30-06-2020 14:55
Hebben je buren hier ook last van?
Ik vind het eigenlijk aannemelijker dat het een probleem is met temperatuurverschillen en daardoor krimpen of uitzetten van balken of leidingen in de muur, dan dat het iets met grondwaterstand te maken zou hebben.
Lopen er bijvoorbeeld verwarmingsbuizen of waterleidingen door de muren die deze knallen gaven? En heb je er ook last van bij de buitenmuur of muur tussen jouw huis en die van de buren?
De redenen die jij noemt lijken mij inderdaad meer voor de hand liggend!
Wij wonen vrijstaand dus geen directe buren. Het ene huis naast ons is in 1950 zoiets gebouwd en het andere huis is nog maar iets van 4 jaar oud. Ik heb er nog niet naar gevraagd, zal ik eens doen maar ik verwacht zomaar dat zij dit niet hebben.

Dat met die temperatuurverschillen in balken / leidingen klinkt aannemelijk maar toch denk ik niet dat dat het is. Die geluiden ken ik namelijk ook maar dat kun je absoluut niet vergelijken met dit. Er lopen leidingen door bijna alle muren maar geen verwarmingsbuizen (enkele maar)

Mijn man was jaren geleden vergeten een soort drainage pomp uit te zetten waardoor het grondwater volgens hem 'allemaal' onttrokken werd en wat dus voor een vrij snelle verandering in het grondwater zorgde. Omdat we het sindsdien nooit meer hadden gehad klonk dat ook wel logisch. Maar nu opeens uit het niets was het weer. (in een andere muur)
rumforviva schreef:
30-06-2020 14:49
Ja, het zijn meer knallen dan klappen denk ik.
Ja sorry, dat was inderdaad een betere titel en het zijn ook meer knallen dan klappen. Kon nog niet helemaal logisch nadenken denk ik :-)
Zazamaenade schreef:
30-06-2020 14:51
Ken je deze website?
https://www.kcaf.nl/wat-doet-het-kcaf/
Funderingsviewer waarop je kunt inzoomen tot op jouw woonplaats en straat: https://www.kcaf.nl/funderingsviewer/
Bedankt!
Ik kende het niet maar ik denk dat dit niet van toepassing is omdat ons huis nog maar 10 jaar oud is en niet op houten fundering gebouwd.
Alle reacties Link kopieren
masatu schreef:
30-06-2020 14:55
Hebben je buren hier ook last van?
Ik vind het eigenlijk aannemelijker dat het een probleem is met temperatuurverschillen en daardoor krimpen of uitzetten van balken of leidingen in de muur, dan dat het iets met grondwaterstand te maken zou hebben.
Lopen er bijvoorbeeld verwarmingsbuizen of waterleidingen door de muren die deze knallen gaven? En heb je er ook last van bij de buitenmuur of muur tussen jouw huis en die van de buren?
Ze woont in een polder. Daar gebeurt het wel vaker dat de grondwaterstand van invloed is op de bebouwing.
Als het van oorsprong een veenpolders is, en die kans is behoorlijk groot in het gebied waar ze woont, dan moet de grondwaterstand zo hoog mogelijk blijven. Nu is het te droog en dan krijg je inklinking van het veen door een te lage grondwaterstand.

Hier kan je zien wat voor ondergrond je hebt en kan je ook gegevens vinden over de grondwaterstand:
https://www.dinoloket.nl/
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Een huis stort niet zomaar in elkaar, dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Spanning op muren bv doordat er een latei of steunbalk het gewicht niet goed kan dragen zorgt voor scheurtjes. Dat geeft niet, zorgt alleen voor cosmetische schade ( scheurtjes in je stucwerk). Wat wel zou kunnenis dat je betonnen fundering in zijn geheel, door verlaagd grondwater een milimeter uit het lood gaat. Dat lijkt weinig maar geeft een druk op muren die dan niet meer gelijk verdeeld word waardoor een muur meer moet gaan dragen. Kan een huis hebben. Door je muren zitallerlei buiswerk, voor electra, water en gas, die raken op sommige plekker je muren, dat kan dan, bij die spanning op een muur, een geluid geven. Of dat het geluid is wat jij omschrijft weet ik niet. Je muren zijn dubbelsteens, je plafonds bestaan uit platen met buisvormige holtes.
Hoe dan ook, ik zou er een expert naar laten kijken, want nu voelt het voor jou niet prettig.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Heb je een openhaard? Als er teveel brandbare stoffen zich opstapelen in de schouw kan dit ook zorgen voor een hele harde explosie van roet.
Andere dingen waar ik aan zit te denken zijn betonbalken die over elkaar heen schuiven, leidingen die niet genoeg ruimte hebben bij het inkrimpen van huis.
suzyqfive schreef:
30-06-2020 15:21
Ze woont in een polder. Daar gebeurt het wel vaker dat de grondwaterstand van invloed is op de bebouwing.
Als het van oorsprong een veenpolders is, en die kans is behoorlijk groot in het gebied waar ze woont, dan moet de grondwaterstand zo hoog mogelijk blijven. Nu is het te droog en dan krijg je inklinking van het veen door een te lage grondwaterstand.

Hier kan je zien wat voor ondergrond je hebt en kan je ook gegevens vinden over de grondwaterstand:
https://www.dinoloket.nl/
Volgens mijn man is het geen veenpolder maar klei/zand hier. Maar goed, hij heeft niet altijd gelijk natuurlijk :)
Maar we hebben toch wel vaker droogtes gehad, nog nooit eerder meegemaakt. En toen jaren geleden was het november (in ieder geval najaar of winter)

Bedankt voor de link! Heb al even gekeken maar kwam er niet direct aan uit, zal later nog eens op het gemakje kijken.
SweetFirefly schreef:
30-06-2020 15:26
Een huis stort niet zomaar in elkaar, dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Spanning op muren bv doordat er een latei of steunbalk het gewicht niet goed kan dragen zorgt voor scheurtjes. Dat geeft niet, zorgt alleen voor cosmetische schade ( scheurtjes in je stucwerk). Wat wel zou kunnenis dat je betonnen fundering in zijn geheel, door verlaagd grondwater een milimeter uit het lood gaat. Dat lijkt weinig maar geeft een druk op muren die dan niet meer gelijk verdeeld word waardoor een muur meer moet gaan dragen. Kan een huis hebben. Door je muren zitallerlei buiswerk, voor electra, water en gas, die raken op sommige plekker je muren, dat kan dan, bij die spanning op een muur, een geluid geven. Of dat het geluid is wat jij omschrijft weet ik niet. Je muren zijn dubbelsteens, je plafonds bestaan uit platen met buisvormige holtes.
Hoe dan ook, ik zou er een expert naar laten kijken, want nu voelt het voor jou niet prettig.
Bedankt voor je uitgebreide uitleg. We hebben sowieso geen cosmetische schade door deze knallen. De scheurtjes die we wel hebben is puur gekomen door het 'zetten' van het huis wat volgens mij ieder nieuwbouwhuis heeft? (wij hebben gestuukte muren dus je ziet ze helaas wel. Gelukkig zijn het er niet veel)

Wat ik onderstreept heb in jouw bericht klinkt wel logisch.

Ik denk dat iedereen wel in meer of mindere mate geluiden in huis hoort, inderdaad het uitzetten van balken / leidingen / dakpannen e.d maar die geluiden ken ik en schrik ik niet van. Dat kun je absoluut niet vergelijken met deze knallen / explosies. Ik overdrijf echt niet als ik zeg dat het lijkt of het huis gaat instorten. Ik weet ergens wel dat dat niet zomaar kan maar op zo'n moment van knallen raak ik letterlijk wat in paniek.

Misschien wel een idee om het minstens na te vragen aan een expert, al is het maar voor geruststelling. Hij mag ook komen kijken maar er is niets te zien en waarschijnlijk op dat moment niets te horen. (het is nog steeds stil... afkloppen)
Alle reacties Link kopieren
Wel lief dat je meteen aan de kat dacht en die naar buiten deed. Het beestje zal wel gedacht hebben. Wordt jij nu compleet genegeerd door de kat? ;-D
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Armbandkraaltje schreef:
30-06-2020 14:03
Wij hebben het ook, maar dan zonder die klappen. Maar hier vallen af en toe stukken gruis en brokken van de muren.

Volgens man kan dit geen kwaad en heeft het met het weer te maken en als de muren gestuukt gaan worden zou het over zijn. Wij wonen overigens wel in een heel oud huis.
Toch schrik ik ook elke keer als er weer wat brokken liggen hoor.
Waarschijnlijk is jullie huis niet onderheid, net zoals het mijne. Door de lage grondwaterstand zakt je huis sneller. Die scheuren kun je natuurlijk wel stuken, maar het zakken blijft.

Leuk stukje over funderen.
https://bouwhistorie.blogspot.com/2013/ ... nhuid.html
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het huis gefundeerd? In het westen van het land dus op betonnen palen waarschijnlijk? Daar zou de grondwaterstand geen enkele invloed op moeten kunnen hebben.

Of is er sprake van een fundering 'op staal' (oftewel een fundering zonder lange betonnen of andere palen, dus direct op de ondergrond). Dan kan er wel sprake zijn van invloed door de grondwaterstand. (maar als daar kans op zou zijn, dan zou bij een nieuw huis helemaal niet voor dit funderingstype gekozen zijn).

Ik ben het dus eens met degenen die adviseren om er een bouwkundig expert bij te halen.
SweetFirefly schreef:
30-06-2020 16:08
Wel lief dat je meteen aan de kat dacht en die naar buiten deed. Het beestje zal wel gedacht hebben. Wordt jij nu compleet genegeerd door de kat? ;-D
Neehoor, kat is graag buiten maar was toevallig aan z’n middagdutje bezig :-D Hij schrok zelf ook geloof ik want hij kroop onder tafel. Hij heeft me alweer vergeven na een extra grote portie blikvoer
nimbus schreef:
30-06-2020 16:26
Hoe is het huis gefundeerd? In het westen van het land dus op betonnen palen waarschijnlijk? Daar zou de grondwaterstand geen enkele invloed op moeten kunnen hebben.

Of is er sprake van een fundering 'op staal' (oftewel een fundering zonder lange betonnen of andere palen, dus direct op de ondergrond). Dan kan er wel sprake zijn van invloed door de grondwaterstand. (maar als daar kans op zou zijn, dan zou bij een nieuw huis helemaal niet voor dit funderingstype gekozen zijn).

Ik ben het dus eens met degenen die adviseren om er een bouwkundig expert bij te halen.
Het is een fundering op staal. Ik heb geen idee of verstand ervan waarom ze dan hiervoor gekozen hebben. In 2009 is ons huis gebouwd. Misschien dan inderdaad beter om een expert in te schakelen, desnoods voor telefonisch advies.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
30-06-2020 15:21
Ze woont in een polder. Daar gebeurt het wel vaker dat de grondwaterstand van invloed is op de bebouwing.
Als het van oorsprong een veenpolders is, en die kans is behoorlijk groot in het gebied waar ze woont, dan moet de grondwaterstand zo hoog mogelijk blijven. Nu is het te droog en dan krijg je inklinking van het veen door een te lage grondwaterstand.

Hier kan je zien wat voor ondergrond je hebt en kan je ook gegevens vinden over de grondwaterstand:
https://www.dinoloket.nl/
Maar in een veenpolder zou je als aannemer van een nieuwbouwhuis toch nooit kiezen voor een fundering op staal (= beton zoals in het geval van TO).
Alle reacties Link kopieren
Doubletree20 schreef:
30-06-2020 16:50
Het is een fundering op staal. Ik heb geen idee of verstand ervan waarom ze dan hiervoor gekozen hebben. In 2009 is ons huis gebouwd. Misschien dan inderdaad beter om een expert in te schakelen, desnoods voor telefonisch advies.
Ik zou dit zeker doen hoor. Mocht je fundering erg ongelijkmatig aan het verzakken zijn (waardoor dus spanningen in draagbalken ect. kunnen ontstaan) kun je daar wel problemen door krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Doubletree20 schreef:
30-06-2020 15:36
Volgens mijn man is het geen veenpolder maar klei/zand hier. Maar goed, hij heeft niet altijd gelijk natuurlijk :)
Maar we hebben toch wel vaker droogtes gehad, nog nooit eerder meegemaakt. En toen jaren geleden was het november (in ieder geval najaar of winter)

Bedankt voor de link! Heb al even gekeken maar kwam er niet direct aan uit, zal later nog eens op het gemakje kijken.
Kan hoor :)
De Nederlandse bodem heeft vele bodemsoorten.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
lindaapinda schreef:
30-06-2020 16:51
Maar in een veenpolder zou je als aannemer van een nieuwbouwhuis toch nooit kiezen voor een fundering op staal (= beton zoals in het geval van TO).
Nee, klopt, maar dat het fundering op staal was had ik niet gezien.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven