Samenwonen in zijn huis

30-06-2020 15:39 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door omstandigheden is het zo dat als ik ga samenwonen met mijn vriend, dit in zijn huis zou zijn.
Op dit moment ben ik ongeveer half half in zijn en mijn eigen huis.
De wil om samen te wonen is er bij mij, maar ik heb het er ook wel erg moeilijk mee dat ik mijn eigen huisje moet achterlaten.
Het was maar een tijdelijke woning, echter de eerste die ik helemaal zelf heb kunnen inrichten.
In vorige relaties kon ik nooit zo mijn gang gaan qua de inrichting van het huis.
Nu is mijn huidige vriend niet zo krampachtig, maar feit is natuurlijk wel dat ik in een huis kom wat al ingericht is.
Ik kan wel een ander kleed op de grond leggen, wat kussentjes kopen of iets dergelijks.. maar de basis is toch niet door mij uitgekozen.
Mede door mijn verleden met samenwonen voelt het alsof ik nu een stuk van mijzelf moet inleveren en alsof ik de controle weer verlies.
Ik weet niet goed wat ik met dit gevoel moet, want ik ben wel het liefst samen met mijn vriend en dat heen en weer gependel en gesleep met spullen en dubbele lasten is ook niet wat ik op de lange termijn in stand wil houden.
Herkent iemand dit? Hoe is dit bij jullie gegaan?
Vergeet niet genoeg taart te eten
Alle reacties Link kopieren
De beste basis voor samenwonen is wanneer je daar in je relatie aan toe bent en wanneer je samen afspraken kunt maken over hoe het jullie huis wordt. Samenwonen die je omdat je graag bij elkaar wilt zijn en omdat je samen je levens wilt delen.
Een niet zo goede basis is vaak: gedwongen door de omstandigheden en om finaniele reden in zijn huis wonen terwijl je daar niet aan toe bent.

Je levert gevoelsmatig in omdat jullie nog niet zo ver zijn dat het samenwonen de juiste basis heeft. Dat gaat verder dan omstandigheden, geld en/of spullen.

Een slechte basis los je niet op met kussentjes en een likje verf.
viva-amber wijzigde dit bericht op 30-06-2020 17:51
21.98% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik snap het anders wel. Niet het 'de hele sfeer moet helemaal veranderen naar mijn ding', maar als je in een al ingericht huis intrekt dat dus helemaal is ingericht door de andere persoon die er woont, en het is eigenlijk niet jouw smaak, dan is het toch niet thuis. Ik heb zo ook een tijdje bij mijn ex gewoond, inclusief het meubelset en de vrijgezelle-mannen-stereotoren in de hoek waar ik uit arremoe maar een plantje op gezet had om er een wat minder groot zwart vlak van te maken. Dat was voor mij een eens maar nooit weer.
Toen man en ik gingen samenwonen hebben we de meubels die we hadden gecombineerd. Gaat inderdaad prima. Vervolgens in de loop van de tijd sommige dingen vervangen, en samen gekocht of gekregen. Het huis is echt vanaf het begin niet zijn huis, niet mijn huis, maar ons huis. En dan is het in het begin maar een bij elkaar geraapt rommeltje, dat je er allebei thuis voelt is het belangrijkste.
Zodra ik was verhuisd trok het vele jaren jongere vriendinnetje van mijn ex bij hem in. Alles wat aan poeziewoezie herinnerde heeft vriendin verwijderd, inclusief verf, raambekleding en vloeren. Kortom, ze heeft het hele huis van zolder tot kelder gerestyled. Zelfs de kinderen kregen een compleet andere kamer (zelfs kleding die ze aan hadden als ze naar ex gingen moest ogenblikkelijk uit en werd vervangen door wat zij had gekocht.)
Uiteraard ging de hele metormafose ten laste van de bankrekening van ex. Toen alles klaar was (en ze een paar kinderen verder waren), was de lol er weer af en vertrok mevrouw weer.

Dus, alles opnieuw gaan inrichten zoals jij zelf graag wil, geef geen enkele garantie dat jij je ook daadwerkelijk thuis gaat voelen.
Probeer een balans daar in te vinden, jij mag natuurlijk best wel jouw stempel op het huis drukken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook bij mijn partner gaan inwonen, al was dit op mijn 20e vanuit mijn ouderlijk huis.
Maar echt zo'n mannenhuis was 't.
Totaal niet mijn smaak.
Ook beide geen grote spaarpot, dus in de loop van jaren alles 1 voor 1 aangepakt en zo is het' 'eigen' gaan voelen.
Kostte dus wat tijd maargoed dat hoorde er bij.
Unicorntje schreef:
30-06-2020 17:46
Omdat ik graag samen ben met mijn vriend en samen een toekomst wil.
Hoe lang zijn jullie samen?
Alle reacties Link kopieren
Unicorntje schreef:
30-06-2020 15:52

Maar het voelt niet 'eigen'. Alsof ik uit logeren ga maar dan voor hele lange tijd.

Luister naar je instinct en hou je eigen huis nog een tijdje aan.
Zo.
Alle reacties Link kopieren
Unicorntje schreef:
30-06-2020 17:46
Omdat ik graag samen ben met mijn vriend en samen een toekomst wil.
Moet je daarvoor gaan samenwonen? Jij hebt veel te veel twijfels en je bent ook totaal niet enthousiast over het samenwonen. Je mekkert over de inrichting.

Diep van binnen weet je dat je er niet aan toe bent.
Alle reacties Link kopieren
En zoals eerder gevraagd, Hoelang zijn jullie samen en hoe oud zijn jullie?

Ik word zelf gek van de vraag of ik al samenwoon met mijn vriend of dat van plan zijn...nou NEEEE.

Heb het in het verleden ook een aantal keer geprobeerd, in mijn huis, zijn huis en ook samen in een nieuw huis.

Wat een hel was dat, heb nu een zoon die langzaam ook volwassen begint te worden....pffffffff

Ik ben dan wel extreem tegen samenwonen. Het schijnt de meest logische stap te zijn in een relatie maar vaak ook de stap die de relatie om zeep helpt omdat het vaak veel te snel gebeurd in een relatie.
Alle reacties Link kopieren
.
merylstreepje wijzigde dit bericht op 04-12-2021 22:30
99.77% gewijzigd
I may not be Meryl Streep, but I am not untalented.
MerylStreepje schreef:
30-06-2020 18:52
Ik herken het wel, ik ging ook bij vriend wonen, en ik had zo'n fijn appartement. Hij woonde in een prachtig oud stadspand, maar met alle ongemakken. (Enkel glas, gezamelijke opgang etc)

Mijn meubels waren ook te klein voor zijn huis, en ik was niet zo'n fan van de zijne. Hier ook wel een vriend waarvan ik alles 'mocht' doen, als ik het maar niet roze verfde. Vrijwel al mijn meubels zijn in een opslag gegaan, al het kleine grut ging mee en kwam gewoon overal te staan.
Het was voor mij ook een stukje claimen, maar het duurde even voordat ik me niet meer zo'n gast voelde en het ook mijn huis was.

We wonen nu ergens anders en toeval wil dat nu het meeste van mij is omdat dat nu eenmaal beter past hier, maar langzaam aan wordt dat gecombineerd.

Nodig je vrienden uit, dump je spullen, neem ruimte in beslag, verf een muur, wat dan ook. Just do it :D
En hoe was dat bij al die andere relaties waar je mee ging samenwonen?
Alle reacties Link kopieren
Ab_Normaal schreef:
30-06-2020 18:56
En hoe was dat bij al die andere relaties waar je mee ging samenwonen?
Ik had nooit eerder samengewoond.
I may not be Meryl Streep, but I am not untalented.
MerylStreepje schreef:
30-06-2020 18:59
Ik had nooit eerder samengewoond.
Dat idee had ik al. Dat was juist mijn punt bij TO.
Al mijn andere relaties waar ik bij introk.....
Ik heb precies voor hetzelfde gestaan. Bij hem ingetrokken omdat hij recent een nieuwe eensgezinswoning had gekocht en ik woonde in een piepklein flatje. Ik heb toen heel praktisch mijn meubels weggedaan want allemaal oud of spotgoedkoop. Hij had alles nieuw en hoge kwaliteit/duur. Dus had ik zonde gevonden om allemaal te vervangen. Maar, de inrichting was totaal niet mijn smaak. Alles grijs/zwart en glanzend en ik hou van licht, natuur en kleurrijk. Ik heb wel wat accessoires meegenomen maar uiteindelijk heb ik me een paar jaar lang gevoeld als een logee. Ook al waren we in de tussentijd getrouwd en hebben een kind gekregen. Inmiddels hebben we samen een nieuw huis gekocht en heb ik nu pas een thuisgevoel. Dus, kijk uit met teveel concessies doen. Ik heb altijd tegen mezelf gezegd dat het maar spullen zijn en dat ik me niet druk moest maken, maar ik heb dat achteraf gezien anders moeten aanpakken.
Alle reacties Link kopieren
Ab_Normaal schreef:
30-06-2020 19:00
Dat idee had ik al. Dat was juist mijn punt bij TO.
Al mijn andere relaties waar ik bij introk.....
Ik ben niet bij allemaal andere relaties ingetrokken.
Ik ben een keer bij iemand gaan wonen en een keer samen een huurhuis. In 10 jaar tijd. Nu ben ik 1 jaar samen met mijn huidige vriend.
Vergeet niet genoeg taart te eten
Zijn hij en de moeder van z'n kindje al lang uit elkaar? Anders kan ik me voorstellen dat een compleet nieuw interieur van inwonende vriendin voor de kleine niet leuk is
Alle reacties Link kopieren
Ik ga hier niet meer reageren want ik ben mijzelf alleen maar aan het verdedigen tegen sommige opmerkingen terwijl ik alleen om tips vroeg.
Die heb ik ook gekregen, waarvoor dank. Ik zal er mijn weg wel in vinden binnenkort of later in de toekomst.
Vergeet niet genoeg taart te eten
Unicorntje schreef:
30-06-2020 19:25
Ik ga hier niet meer reageren want ik ben mijzelf alleen maar aan het verdedigen tegen sommige opmerkingen terwijl ik alleen om tips vroeg.
Die heb ik ook gekregen, waarvoor dank. Ik zal er mijn weg wel in vinden binnenkort of later in de toekomst.
Je kunt je aangevallen voelen. Maar mijn tip was serieus.
Trek niet weer zo snel in bij je partner.
Zeker als je er blijkbaar tegenop ziet. Was is er mis met nog een jaar of 2 wachten?
Mocht het fout gaat (en ja dat kan altijd in elke relatie), dan moet je weer op zoek naar een woonruimte voor jezelf
Alle reacties Link kopieren
Indien het, het huis betreft wat hij met zijn ex deelde en waar zijn kind komt en het gaat vooral om spullen en sfeer, bespreek dan goed wat je nodig hebt. Bijv. een eigen plek. Je zegt zelf dat je inlevert maar ik neem aan dat je er ook op vooruit gaat omdat je samen kunt zijn en je minder kosten hebt.

Indien de plussen niet opwegen tegen de minnen dan is het wellicht nog te vroeg.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Als zijn spullen nog te nieuw zijn om te vervangen lat je nog niet lang genoeg :D In de loop der tijd zijn bij vriend en bij mij spullen vervangen. Hij houd voor zijn huis rekening met mijn smaak en ik in mijn huis rekening met zijn smaak. In de loop der jaren zijn we aardig naar elkaar toegegroeid.
We slepen niet met spullen heen en weer. Alles is gewoon dubbel. Scheerapparaat hier, pedicure set daar. Ook liggen in allebei de huizen wat basis dingen als sokken, ondergoed, makkelijke kleding.
Als je nog niet zo ver bent dan ken je mekaar echt nog te kort. Ik zou nog niet gaan samenwonen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu heel vaak bij hem en ben dan steeds niet thuis. Maar thuis zitten zonder hem vind ik ook niet leuk.
Als ik bij hem ga wonen hoef ik mij niet de halve week uit logeren te voelen.
Vergeet niet genoeg taart te eten
Alle reacties Link kopieren
Unicorntje schreef:
30-06-2020 15:52
Mijn meubels zouden niet echt staan in zijn huis.
Ze zijn te klein voor de ruimte.
Hij heeft echt zo'n meubel set.
In principe vind ik zijn inrichting op een paar dingen na wel mooi (niet per se wat ik zou kiezen, maar ook geen doorn in mijn oog).
Maar het voelt niet 'eigen'. Alsof ik uit logeren ga maar dan voor hele lange tijd.

De helft van zijn meubelset (yuk) er uit mikken en een leuke mix maken met jouw eigen spullen.
Het mag dan zijn huis zijn, het wordt jullie woning.


Ow, we waren al op pagina 3....
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in een vergelijkbare situatie gezeten. Mijn ex had een huis gekocht (het was de bedoeling dat ik bij het huis wel een gevoel had, maar hij betaalde dus zijn stem gaf de doorslag) en het was e bedoeling dat we voor het eerst zouden gaan samen wonen. Maar hij wilde graag de inrichting in zijn nieuwbouwhuis perfect hebben (ik was toen nog erg jong, 19, mijn vriend was een paar jaar ouder). Doordat hij alles graag perfect wilde hebben was er geen ruimte voor mijn spullen, waardoor zijn huis er uiteindelijk uit zag alsof het zo uit een woontijdschrift kon komen. Ik kreeg steeds meer heimwee, het voelde voor mij niet als MIJN thuis. Na een aantal maanden heb ik het uitgemaakt.

Nu moet ik wel zeggen dat ik al mijn twijfels had over onze relatie.Ik zou in ieder geval er heel goed over na denken aangezien je nu je eerste eigen plekje hebt waar je je volgens mij erg thuis voelt! Bespreek het met je vriend, misschien kan hij je gerust stellen of kunnen jullie samen een andere oplossing verzinnen.

Ik geloof zeker wel dat als jullie relatie helemaal goed zit dit geen issue hoeft te zijn.
Ja precies. Een verschil in woonsmaak betekent nog geen slechte relatie. Ik wilde heel graag samenwonen met mijn vriend omdat ik me bij HEM thuis voelde, alleen zijn meubels en kleuren waren totaal niet mijn stijl. Het ligt ook erg aan hoe de persoon bij wie je intrekt zich opstelt. Mijn vriend/man heeft altijd gezegd: dit is nu ook jouw huis, je mag er best wat meer je stempel op drukken. Dat ik dat niet zoveel heb gedaan lag vooral aan mijzelf.
Unicorntje schreef:
30-06-2020 19:50
Ik ben nu heel vaak bij hem en ben dan steeds niet thuis. Maar thuis zitten zonder hem vind ik ook niet leuk.
Als ik bij hem ga wonen hoef ik mij niet de halve week uit logeren te voelen.
En naast gedoe om spullen is er geen gedoe over geld/financieen/medehuurschap/medeigenaarschap?
Alle reacties Link kopieren
Slimmekip schreef:
30-06-2020 20:31
Ja precies. Een verschil in woonsmaak betekent nog geen slechte relatie. Ik wilde heel graag samenwonen met mijn vriend omdat ik me bij HEM thuis voelde, alleen zijn meubels en kleuren waren totaal niet mijn stijl. Het ligt ook erg aan hoe de persoon bij wie je intrekt zich opstelt. Mijn vriend/man heeft altijd gezegd: dit is nu ook jouw huis, je mag er best wat meer je stempel op drukken. Dat ik dat niet zoveel heb gedaan lag vooral aan mijzelf.
ach, toen ik bij mijn huidige partner voor het eerst op zijn studentenkamer kwam, dacht ik wel: deze is echt leuk!
Juiste spullen, knusse kamer, geen jongenshol, maar leuke mannenkamer

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven