Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 7

02-05-2020 21:43 3018 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al 7 topics zijn we tegen tegel’tuinen’. Tegeltuinen zijn niet alleen ongezellig en lelijk, maar ook dieronvriendelijk. Ze veroorzaken overbelaste riolen met ondergelopen straten tot gevolg, zorgen voor stijgende temperaturen en zijn – in tegenstelling wat pro-tegeltuinierders denken - enorm onderhoudsonvriendelijk.

Tegels eruit, plantjes erin dus!

We delen hier onze passie voor groene tuinen. We inspireren elkaar, maken ons samen zorgen over pleegegels, bespreken de laatste salamanderinvasie, moedigen bijen, hommels en andere nuttige insecten aan, brengen slakken keurig naar een bos verderop en vieren elk vogeltje dat onze tuin komt bezoeken.

Naast dit alles blijkt uit een korte peiling aan het eind van het vorige deel dat we overmatig enthousiast zijn over akeleien, Toscaanse jasmijn, zenegroen en dingen in je tuin bohus blå verven.

Of je nu een stadstuintje hebt, die boerderijtuin waar iedereen hier over droomt, een paar potten op het balkon, al prachtig groene vingers gekweekt hebt, of beginnend tuinierder bent en je afvraagt waar je in vredesnaam moet beginnen om je tuin te vergroenen: welkom! Stel je vraag, deel je tuinplannen, post foto’s of kom gewoon meekletsen!

Handige links:

Handig boekje over tuingeluk, met veel handige tips en gewoon leuk om te lezen;
Handige tips voor de indeling van je tuin (sowieso is de site van Appeltern een aanrader);
De app Plantsnap, voor de ‘welke plant was dit in vredesnaam ook alweer-momenten’;
Ook handig boekje: onkruid herkennen voor dummies
Online cursus tuinvogels herkennen via de Vogelbescherming;
Geweldig blog over moestuinieren;
Site van Gardeners World (vrijdag op BBC2!);
Koop hier je bohus bla verf :proud:
Plaatjes plakken van je eigen tuin of iets moois dat je op internet gevonden hebt? Zie op deze pagina ergens halverwege een uitleg.

Voor de zekerheid, zo moet het dus niet:

Afbeelding

En zo wel:

Afbeelding

Hier waren we gebleven: thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... ges/451483
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 05-06-2020 23:20
31.49% gewijzigd
Tjezus, wat vals
GroenTuintje schreef:
30-06-2020 20:24
TvT, wij hebben dezelfde tuinafmetingen als jullie voor en achter :). We hebben voor gras en bloemen in potten ( wat wel water geven kost en grasmaaien). En achter veel planten en is een grote vlinderstruik, clematis, klimop tegen de schutting, andere kant corniferenhaag, grote rozenstruik tegen het huis. En ook stukje gras. Mijn tip is toch wel grote struik(en) creëren. Een appelboom en perenboom hebben wij ook. Hierdoor zorg je voor natuurlijke schaduw en daaronder kunnen planten zich ook fijn nestelen. Plus in de zomer op warme dagen is het voor jezelf ook aangenaam. Je moet mij maar even loepen, dan zie je wel foto’s van onze tuin voorbij komen :). Onze achtertuin was eerst ( 9 jaar geleden allemaal tegels, vorige bewoners hielden niet van tuinieren :facepalm: ). En ga naar de lokale kweker in het voorjaar, daar zijn de vaste planten stukken goedkoper dan bij een tuincentrum.
Dat ziet er mooi uit. Misschien inderdaad eens nadenken over een fruitboom. Kan een sinaasappelboom goed groeien in NL?
GroenTuintje schreef:
30-06-2020 20:30
De meeste planten zijn gek op de zon. Er zijn een paar uitzonderingen die liever niet vol in de zon staan ( varens, hortensia’s etc). Maar je hebt juist veel keuze als het om zonaanbidders gaat ;-D
Ja, maar ze moeten ook tegen droogte kunnen. Ik wil niet de halve zomer moeten sproeien. We weten nu hoe onze zomers er vanaf nu uit gaan zien en als ik dan toch vanaf nul begin, wil ik het zo milieuvriendelijk en waterbewust mogelijk doen.
Alle reacties Link kopieren
TijdvoorTaart schreef:
30-06-2020 20:33
Dat ziet er mooi uit. Misschien inderdaad eens nadenken over een fruitboom. Kan een sinaasappelboom goed groeien in NL?
Dankje :).
Er schijnen wel winterharde varianten te zijn. Ik heb er zelf geen ervaring mee. Onze perenboom doet het wel fantastisch, vorig jaar was de opbrengst 50 peren. Dit jaar zullen het wel weer rond dat aantal zitten.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
TijdvoorTaart schreef:
30-06-2020 20:36
Ja, maar ze moeten ook tegen droogte kunnen. Ik wil niet de halve zomer moeten sproeien. We weten nu hoe onze zomers er vanaf nu uit gaan zien en als ik dan toch vanaf nul begin, wil ik het zo milieuvriendelijk en waterbewust mogelijk doen.
Dan zou ik natuurlijke schaduw creëren, door middel van struiken en bomen. Hou er wel rekening mee, dat je bij een kleine tuin wel af en toe moet sproeien/begieteren. Want een groene tuin vergt wel zo nu en dan water geven.
Voor iedereen een groene tuin
GroenTuintje schreef:
30-06-2020 20:39
Dan zou ik natuurlijke schaduw creëren, door middel van struiken en bomen. Hou er wel rekening mee, dat je bij een kleine tuin wel af en toe moet sproeien/begieteren. Want een groene tuin vergt wel zo nu en dan water geven.
Dat is ook geen probleem, maar ik sproei er liever niet iedere dag liters water overheen.
Zo'n irrigatie systeem, waar ik hier over las, zou natuurlijk perfect zijn, maar iets voor het volgende huis
Alle reacties Link kopieren
Planten die goed tegen droogte kunnen zijn o.a. lavendel, passiebloem, kogeldistel, tijm, gipskruid, zonnehoed en kattenkruid.
Een hele uitgebreide lijst vind je hier: https://appeltern.nl/nl/tuinadvies/tuin ... en_droogte
...
Alle reacties Link kopieren
Een vlinderstruik kan ook goed zonder water, en is een mooie natuurlijke beschutting qua schaduw :)
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
TijdvoorTaart schreef:
30-06-2020 20:45
Dat is ook geen probleem, maar ik sproei er liever niet iedere dag liters water overheen.
Zo'n irrigatie systeem, waar ik hier over las, zou natuurlijk perfect zijn, maar iets voor het volgende huis
Een druppelslang kan je op iedere tuinslang aansluiten. Werkt prima en je kan hem zo meenemen naar een volgend huis.
Been there, done that, got the T-shirt.
Aija schreef:
30-06-2020 09:35
[foto van een heel lelijke tegeltuin van Funda]
[veel uitleg over huidige tuin]
Zohee, dat is onwijs opgeknapt zeg, heel leuk!!
Alle reacties Link kopieren
Gras kan een half jaar zonder water zonder dood te gaan. (Behalve direct na het zaaien of aanleggen natuurlijk.) Gras is heerlijk koel aan je voeten in de zomer en je steekt redelijk makkelijk een stuk uit als je toch ergens een border wilt. Ik zou beginnen met gras en begroeide erfafscheidingen en van daaruit bedenken waar je de boom wilt :)
Ik vind hier dingen van.
Ik dacht ook vlinderstruik (hoog), lavendel (laag).
Afbeelding

Afbeelding

Wat lekker snel doorgroeit is Hibiscus, wordt hoog en bloeit mooit en kan prima tegen droogte.
Afbeelding

Een vijg groeit ook goed met hoge temperaturen, maar bloeit niet. Wintergroen zijn ze niet, ik doe zelfs in de winter wat bobbeltjesplastic rond de voet tegen bevriezen.
Afbeelding

Wintergroen op de bodem is maagdenpalm, dat groeit ook zo lekker door dat je meestal wel aan stekjes kan komen.
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Prachtige vijgenboom in je plaatje @aaaanne :love:
Voor iedereen een groene tuin
Google, maar ik hoop dat die hoort in de tuin ook zo wordt :)
Alle reacties Link kopieren
TijdvoorTaart schreef:
30-06-2020 20:45
Dat is ook geen probleem, maar ik sproei er liever niet iedere dag liters water overheen.
Zo'n irrigatie systeem, waar ik hier over las, zou natuurlijk perfect zijn, maar iets voor het volgende huis
Splitter op de buitenkraan, "gewone" slang naar de borders en vanaf daar druppelslang.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Ha, ik heb net de grote-zonnebloembladeren-gatenmaker betrapt. Een grote dikke naaktslak die nu via mijn schepje naar de cornifeerheg van de overkant is verhuisd.
Alle reacties Link kopieren
Hahaha met het idee, laat 'm die lelijke coniferen maar opeten?
Alle reacties Link kopieren
Wil toch even het fleurigste straatje bij mij in de stad delen. Bij gebrek aan tuin zijn de bewoners los gegaan langs de openbare weg.

Afbeelding
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Wow, wat supermooi Tickel! :love: Kan amper geloven dat dit in Nederland is.
Zelf heb ik niks met palmbomen maar het past wel mooi bij elkaar zo.
...
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
01-07-2020 12:46
Wil toch even het fleurigste straatje bij mij in de stad delen. Bij gebrek aan tuin zijn de bewoners los gegaan langs de openbare weg.

Afbeelding
oh wow!
Ik geniet in Amsterdam ook altijd van mooie geveltuintjes maar dit is echt heel fleurig
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
01-07-2020 12:46
Wil toch even het fleurigste straatje bij mij in de stad delen. Bij gebrek aan tuin zijn de bewoners los gegaan langs de openbare weg.

Afbeelding
Geweldig creatief zijn die Amsterdammers toch :biggrin: . Erg mooi :heart:
Voor iedereen een groene tuin
Tickel schreef:
01-07-2020 12:46
Wil toch even het fleurigste straatje bij mij in de stad delen. Bij gebrek aan tuin zijn de bewoners los gegaan langs de openbare weg.

Afbeelding
Oh wat leuk!!
Alle reacties Link kopieren
Dat ziet er mooi uit!! Ik houd van dit soort straatjes. Op Mallorca zie je dit ook veel in de kleine bergdorpen, maar dan zijn de straatjes voornamelijk trappen. met overal potten met bloemen en planten. Heerlijk!

Hier regent het al de hele dag, terwijl ik juist vandaag vrij ben en lekker buiten aan de slag wilde. Alles is kletsnat, en het is wel steeds even droog, maar dan begint het weer te regenen.

Ik heb binnen ook genoeg te doen: voliere schoonmaken, aquarium schoonmaken, ramen lappen, de nieuwe badkamer mag ook nog een lik en de keuken schreeuwt om hulp. Laat ik daar nou net helemaal geen zin in hebben... bah. Ik ben sowieso geen hobbypoetsert, en nu is er al helemaal niks aan. Er ligt overal nog rommel vanwege de verbouwing. Spullen die op de verkeerde plek liggen maar nog niet terug kunnen omdat de kasten in onze slaapkamer net vers in de lak/verf staan, en dat moet eerst goed drogen en uitharden. Als de boel weer is opgeruimd, is schoonmaken veel leuker. Maargoed, moet toch maar. Ik ga maar eens beginnen met de voliere.
Alle reacties Link kopieren
Wat prachtig Tickel!

Ik weet weer waarom ik de annabellen grotendeels uit mn tuin wil......

Afbeelding

:facepalm:
Ik hoop dat t weer een bijtrekt, maar ik heb wr een hard hoofd in. Eer zijn er gelukkig maar 2 geknikt.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Oei, wat zonde van die Anabellen. Ik dacht dat er tegenwoordig ook sterkere soorten zijn die wel overeind blijven mocht je ze ooit willen vervangen.
...
Alle reacties Link kopieren
Gewoon wat fleurige foto's van de bloemen in de tuin vandaag.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uit zaadjes opgekweekte cosmos met daartussen ook de witte malva
Afbeelding

Hysterische kleurencombinatie ;-D
Afbeelding

Afbeelding

Sorry voor de overdosis, ik kon niet kiezen :biggrin:
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven