Werk & Studie alle pijlers

'Ik ben hoogopgeleid'

30-06-2020 19:14 695 berichten
Deze zin lees ik vaak in één van de topics hier op het forum, maar wat is hoogopgeleid volgens jou? De denifitie in de Nederlandse Encylopopedie geeft dit weer:

1) Gestudeerd
Gevonden op https://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwo ... opgeleid/1
hoogopgeleid

2). Hoogopgeleid
Iemand die een moeilijke opleiding heeft afgemaakt, bijvoorbeeld een studie aan de universiteit of Hogeschool.

Maar wie bepaalt er dan of een opleiding moeilijk is?

TO moet volgens mij aftrappen, ik gebruik het woord zelf (nog? haha) niet, ik denk aan iemand die bijvoorbeeld €5000 netto per maand verdiend.
Alle reacties Link kopieren
Tijgerprintje2 schreef:
30-06-2020 20:51
HBO lijkt gemiddeld te zijn, dus is dat dan nog hoger opgeleid? Ik ben zelf nog bezig met mijn WO-studie, maar noem mezelf niet hoger opgeleid, dat mag pas als je bent afgestudeerd, vind ik :-D.
Ik vind het trouwens altijd opvallend dat zodra het over opleidingsniveau gaat, mensen altijd roepen dat er ook slimme mbo-ers zijn en domme universitaire studenten. Dat zal zo zijn, maar ik merk echt wel verschil tussen de gemiddelde mbo-er en WO-er.
Als 60 % maximaal MBO doet is HBO dus niet gemiddeld.

Dan ligt het gemiddelde op MBO3 of MBO4.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
30-06-2020 20:46
Klopt. Het gevoel dat ik daar vaak bij krijg is dat mensen die dit zo sterk benadrukken zich willen onderscheiden. En sorry dat ik het zeg, ik krijg dat gevoel vooral bij hbo’ers die zich van mbo’ers willen onderscheiden. Als die discussie er weer eens is over ‘wanneer ben je een student en wanneer en scholier’ en dan heel trots verkondigen dat zij tot de hoogopgeleiden behoren en de mbo’er dat niet is, dat we beter over theoretisch versus praktisch opgeleid kunnen gaan spreken, dan denk ik wel ooit: hallo, jij hebt ook “gewoon” een vak gekozen. Ja, je mag jezelf hogeropgeleid noemen want zo is dat formeel afgesproken, maar naar mijn idee heeft het er vaak te maken dat men het interessanter en academischer wil laten klinken dan wat het eigenlijk is.
Hier ben ik het mee eens. Overigens doen sommige hbo's ook net alsof ze een universiteit zijn, met hun "University of applied sciences". Dat snap ik ook niet, noem het gewoon een hogeschool.
NYC schreef:
30-06-2020 20:46
Klopt. Het gevoel dat ik daar vaak bij krijg is dat mensen die dit zo sterk benadrukken zich willen onderscheiden. En sorry dat ik het zeg, ik krijg dat gevoel vooral bij hbo’ers die zich van mbo’ers willen onderscheiden. Als die discussie er weer eens is over ‘wanneer ben je een student en wanneer en scholier’ en dan heel trots verkondigen dat zij tot de hoogopgeleiden behoren en de mbo’er dat niet is, dat we beter over theoretisch versus praktisch opgeleid kunnen gaan spreken, dan denk ik wel ooit: hallo, jij hebt ook “gewoon” een vak gekozen. Ja, je mag jezelf hogeropgeleid noemen want zo is dat formeel afgesproken, maar naar mijn idee heeft het er vaak te maken dat men het interessanter en academischer wil laten klinken dan wat het eigenlijk is.
Jammer voor die mensen dat mbo'ers nu ook studenten heten :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
Voor mij is iemand hoog opgeleid als diegene een universitaire studie heeft afgerond. HBO heb ik gevoelsmatig nooit geschaard onder hoogopgeleid. Maar ik ken menig HBO’er die zo de vloer met mij aanveegt in een discussie over politiek oid. Ik ben eigenlijk alleen sterk in mijn eigen vakgebied. Helaas verwachten veel lager oftewel praktisch opgeleiden in mijn omgeving dat ik op alle gebieden goed presteer, want universitair geschoold :'-(
Tijgerprintje2 schreef:
30-06-2020 20:57
Hier ben ik het mee eens. Overigens doen sommige hbo's ook net alsof ze een universiteit zijn, met hun "University of applied sciences". Dat snap ik ook niet, noem het gewoon een hogeschool.
Dit is gewoon omdat er in het buitenland geen hbo bestaat en daarom universiteit en hbo als hetzelfde wordt gezien, het ligt ook dichter bij elkaar dan mbo/hbo vind ik persoonlijk.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
30-06-2020 20:46
Klopt. Het gevoel dat ik daar vaak bij krijg is dat mensen die dit zo sterk benadrukken zich willen onderscheiden. En sorry dat ik het zeg, ik krijg dat gevoel vooral bij hbo’ers die zich van mbo’ers willen onderscheiden. Als die discussie er weer eens is over ‘wanneer ben je een student en wanneer en scholier’ en dan heel trots verkondigen dat zij tot de hoogopgeleiden behoren en de mbo’er dat niet is, dat we beter over theoretisch versus praktisch opgeleid kunnen gaan spreken, dan denk ik wel ooit: hallo, jij hebt ook “gewoon” een vak gekozen. Ja, je mag jezelf hogeropgeleid noemen want zo is dat formeel afgesproken, maar naar mijn idee heeft het er vaak te maken dat men het interessanter en academischer wil laten klinken dan wat het eigenlijk is.
Ik denk dat het hbo ook best verwaterd is in de afgelopen 25-30 jaar.
Heb zelf MTS Autotechniek (zo heette de school, inclusief hoofdletters) gedaan en ben in 1992 van school gekomen. Tegenwoordig is mbo autotechniek de startkwalificatie voor een automonteur. Op mijn school werd destijds gezegd dat als je een jaar of 3 na het van school komen in een overall in de werkplaats stond, je de verkeerde opleiding had gekozen. Je werd opgeleid voor het middenkader of een eigen bedrijf.
Van iemand die de opleiding tegenwoordig kent, hoorde ik dat het huidige hbo autotechniek zo’n beetje het niveau heeft van mijn MTS. Misschien een tikkie hoger.
Het was ook best een pittige opleiding. Voornamelijk theoretisch met een hoop wiskunde, maar ook Engels en Duits.
In elk geval functioneer ik al jaren prima in een baan met hbo werk-en denkniveau.

Maar ik zal mezelf nooit als hoog opgeleid beschouwen, want dat ben ik niet.
Zelf roep ik altijd dat ik ook maar gewoon een simpele MTS-er ben.
When in doubt, the auditor is always right!
Ik kan me er niet druk om maken, wat mij betreft noemt iedereen zich hoopopgeleid. Uiteindelijk moet je mensen leren kennen om te weten wat ze kunnen. En natuurlijk mag je van bepaalde opleidingsinstituten bepaalde eindtermen verwachten, maar er valt altijd wel iemand door de mazen.
captain_hindsight schreef:
30-06-2020 20:58
Jammer voor die mensen dat mbo'ers nu ook studenten heten :mrgreen:
Ja :D Maar als de Speld dan komt met zo’n berichtje, van “iedereen die basisschool heeft is vanaf nu hoogopgeleid” dan denk ik, och mennekes toch, op de pik getrapt dat de hbo’er zich nu niet meer zo duidelijk kan onderscheiden van de mbo’er?
Alle reacties Link kopieren
happyface97 schreef:
30-06-2020 21:02
Dit is gewoon omdat er in het buitenland geen hbo bestaat en daarom universiteit en hbo als hetzelfde wordt gezien, het ligt ook dichter bij elkaar dan mbo/hbo vind ik persoonlijk.
ik heb beiden gedaan, hbo en universiteit
en ik vind het totaal verschillend. Op het hbo kom je weg met rijtjes stampen, pas op de universiteit word je uitgedaagd zelf te denken
NYC schreef:
30-06-2020 21:17
Ja :D Maar als de Speld dan komt met zo’n berichtje, van “iedereen die basisschool heeft is vanaf nu hoogopgeleid” dan denk ik, och mennekes toch, op de pik getrapt dat de hbo’er zich nu niet meer zo duidelijk kan onderscheiden van de mbo’er?
Ja, ik ook. Lekker boeiend. Binnen de universitaire wereld kijken de betastudies weer neer op de gammastudies en die weer op de alfastudies. Oftewel: het is toch nooit goed dus lekker boeiend.
happyface97 schreef:
30-06-2020 21:02
Dit is gewoon omdat er in het buitenland geen hbo bestaat en daarom universiteit en hbo als hetzelfde wordt gezien, het ligt ook dichter bij elkaar dan mbo/hbo vind ik persoonlijk.
Grappig, dat vind ik dan dus weer niet.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
30-06-2020 21:17
Ja :D Maar als de Speld dan komt met zo’n berichtje, van “iedereen die basisschool heeft is vanaf nu hoogopgeleid” dan denk ik, och mennekes toch, op de pik getrapt dat de hbo’er zich nu niet meer zo duidelijk kan onderscheiden van de mbo’er?
ik was eens op een diploma-uitreiking voor mavo-leerlingen.
Waar een leerling "cum-laude' kreeg, dat vond ik vooral heel erg sneu voor het jong
Ik snap niet dat er zo neerbuigend wordt gedaan over hbo opleidingen. In het buitenland bestaat dat onderscheid helemaal niet, en wordt het inderdaad allemaal als college of university gezien. Ik heb zowel op hbo niveau als op wo niveau lesgegeven, en het verschil is helemaal niet zo groot (als in: je hoeft echt nauwelijks slimmer te zijn voor wo). Het verschil is dat hbo's meer nadruk leggen op het opleiden tot professional, en wo tot academici / wetenschappers.
Alle reacties Link kopieren
Tenminste één universitaire studie met succes hebben afgerond. Beter twee, plus nog wat vervolgstudies.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
captain_hindsight schreef:
30-06-2020 21:19
Ja, ik ook. Lekker boeiend. Binnen de universitaire wereld kijken de betastudies weer neer op de gammastudies en die weer op de alfastudies. Oftewel: het is toch nooit goed dus lekker boeiend.
En de alfa's op elkaar. Ik heb me jarenlang beziggehouden met uitzonderlijk complexe grammatica, nachtmerrieveroorzakende filosofen en Bijzonder Ingewikkelde Literatuur en dan zou mijn diploma net zoveel waard zijn als dat van iemand die fokking communicatiewetenschappen gestudeerd heeft?
Betty_Slocombe schreef:
30-06-2020 21:22
En de alfa's op elkaar. Ik heb me jarenlang beziggehouden met uitzonderlijk complexe grammatica, nachtmerrieveroorzakende filosofen en Bijzonder Ingewikkelde Literatuur en dan zou mijn diploma net zoveel waard zijn als dat van iemand die fokking communicatiewetenschappen gestudeerd heeft?
Helaasch pindakaasch! :puh:
captain_hindsight schreef:
30-06-2020 21:23
Helaasch pindakaasch! :puh:
Het gaat echt even mis in mijn black box nu.
Communicatiewetenschappers zijn echt het schuim der aarde.
Betty_Slocombe schreef:
30-06-2020 21:25
Het gaat echt even mis in mijn black box nu.
Laat Skinner het niet horen.
Hoogopgeleid is inderdaad gewoon duidelijk gedefinieerd. Kun je wel vinden dat dit alleen voor universitair geschoolden geldt, maar zo werkt dat nou eenmaal niet.
Ik snap ook nooit waarom sommigen daar zo tegenaan schoppen, alsof het een schande is om in hetzelfde groepje te vallen als hbo'ers.
En uiteindelijk is opleiding leuk, maar wat je daarna doet veel belangrijker. Ik heb collega's die vroeger mbo hebben gedaan, maar nu echt niet onderdoen voor collega's die universiteit hebben gedaan (en andersom werkt het helaas ook...dat je je afvraagt hoe iemand ooit zn master heeft kunnen halen).
Dus tja, wat zegt zo'n papiertje dan nog. Het gaat uiteindelijk om je werk- en denkniveau. Maar daar ging dit topic niet over ;-) Dus hoogopgeleid is hbo en wo.
Betty_Slocombe schreef:
30-06-2020 21:22
En de alfa's op elkaar. Ik heb me jarenlang beziggehouden met uitzonderlijk complexe grammatica, nachtmerrieveroorzakende filosofen en Bijzonder Ingewikkelde Literatuur en dan zou mijn diploma net zoveel waard zijn als dat van iemand die fokking communicatiewetenschappen gestudeerd heeft?
Habermas, Wittgenstein, de Sausurre, Derrida, Heidegger... allemaal linguïsten / filosofen die je in communicatiewetenschappen tegenkomt.

Anyway, ik dacht altijd dat iedereen (alfa's en beta's) op de gamma studies neerkeek (mijn eigen achtergrond ^^).
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
30-06-2020 21:25
Communicatiewetenschappers zijn echt het schuim der aarde.
volgens mij doet geen hond die studie nog
tegenwoordig is het international business
Alle reacties Link kopieren
Adelaide schreef:
30-06-2020 21:21
Ik snap niet dat er zo neerbuigend wordt gedaan over hbo opleidingen. In het buitenland bestaat dat onderscheid helemaal niet, en wordt het inderdaad allemaal als college of university gezien. Ik heb zowel op hbo niveau als op wo niveau lesgegeven, en het verschil is helemaal niet zo groot (als in: je hoeft echt nauwelijks slimmer te zijn voor wo). Het verschil is dat hbo's meer nadruk leggen op het opleiden tot professional, en wo tot academici / wetenschappers.
Maar de meeste studenten met alleen een hbo-propedeuse die doorstromen naar het WO halen hun BSA niet.
Maar wanneer 'noemen' mensen zichzelf uiteindelijk het een of het ander? Zowat nooit toch? Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit mijn opleidinsniveau heb genoemd in een gesprek. Wel de opleiding zelf ( of het werk wat ik doe), wat het indirect aangeeft wellicht voor mensen die er in thuis zijn.
( als iemand zegt dat hij 'communicatie' studeert weet ik ook niet direct of dit op een mbo, hbo of uni is. Bij 'medicijnen' dan weer wel).
Adelaide schreef:
30-06-2020 21:27
Habermas, Wittgenstein, de Sausurre, Derrida, Heidegger... allemaal linguïsten / filosofen die je in communicatiewetenschappen tegenkomt.

Anyway, ik dacht altijd dat iedereen (alfa's en beta's) op de gamma studies neerkeek (mijn eigen achtergrond ^^).
Oh... nou ik ben een gamma en wij keken zeker weten neer op de alfa's ;-D

(Ik ben nu natuurlijk verstandiger en zou dat nooit meer doen en blablabla)
anoniem_191117 wijzigde dit bericht op 30-06-2020 21:29
8.72% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven