Totaal verschillende vakantietypes; waarheen?

30-06-2020 15:04 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Is misschien een beetje een gek ‘probleem’, maar ben benieuwd of er hier mensen zijn die dit herkennen en/of een beetje willen meedenken.

Disclaimer: ja, ik ben me ervan bewust dat vakantie/vliegen nu met Corona niet ideaal is. Ben er eerlijk gezegd ook niet heel gelukkig mee om te gaan vliegen, maar we gaan het toch doen.

Welnu: ik heb al een tijd een relatie met een heel leuke man. We hebben redelijk dezelfde interesses en karakters. In Nederland kunnen we honderden uitstapjes bedenken die we samen willen doen (Efteling, weekendje Maastricht, dagje strand, dierentuinen, een museum met een speciale tentoonstelling, etc), maar nu zijn we een vakantie aan het plannen. En het probleem? We zijn totaal tegenovergestelde types qua vakantie! Vriend is actief, wandelt graag, geniet graag van de natuur en de zon op vakantie, wel actief dus, maar ook genoeg tijd om met een cocktail in de zon te zitten. Waar hij totaal niet van houdt, is een week door een stad lopen en ‘dode dingen bekijken’. Laat dat nou mijn droomvakantie zijn (nee, niet sarcastisch). Ik houd van cultuur en geschiedenis en gewoon de sfeer van steden. De levendigheid, de dingen te doen, musea, etc. Dus we zijn beiden wel redelijk actief, hoeven geen hele dagen op het strand te liggen bakken, maar wel totaal verschillende ideeën van vakantie.

We zijn allebei wel bereid om een deel in te schikken, dat doe je nu eenmaal lijkt me, en we willen allebei dat het voor de ander ook echt vakantie is. Nu is de vraag: is er een vakantiebestemming in Europa waar voor ons beiden leuke dingen te doen zijn? Zelf dachten we aan Spanje of Kroatië, of evt. Malta, Sicilië. Iemand tips? :-)
Sicilië, Zuid-Italië, Andalusië, misschien Kreta of Madeira?
En afspreken dat jullie het afwisselen. Dagje stad, dagje natuur etc. Of af en toe een halve dag apart op stap.
Alle reacties Link kopieren
Al lezend krijg denk ik gelijk weer terug aan hele leuke vakanties. Met z'n tweeën, met opa of pubers, dan is het ook schipperen tussen "stad en sportief".
Wij keken naar wandelvakanties in Italië, Oostenrijk, Andalusië. Zonder veel te wandelen :) wel een indicatie waar leuke steden zijn in combinatie met natuur, voor elk wat wils:

- Triëst, op de grens Italië en Slovenië
- Assisi, Umbrië, overnachten in Agriturismo in de buurt van oude steden.
- Montenegro, verrassend cultuur & natuur
- Estland, Letland en boot Finland
- Pyreneeën aan de Franse kant

Lukt echt om de goede combi te vinden, voorpret.
Alles sal reg kom
Alle reacties Link kopieren
PiNuts14 schreef:
30-06-2020 16:38
Het is niet meer echt Europa, maar vriend en ik hebben ook een ander idee van vakantie vieren en onze vakantie in Israël was echt een mix van beide.
Off topic: Zelf zou ik voor vakantie liever naar een land gaan waar die mooie West Bank met rechtmatige bewoners niet geannexeerd wordt door
een agressieve regering met steun uit Het Witte Huis in de VS.
Alles sal reg kom
Sharing* schreef:
30-06-2020 18:07
Off topic: Zelf zou ik voor vakantie liever naar een land gaan waar die mooie West Bank met rechtmatige bewoners niet geannexeerd wordt door
een agressieve regering met steun uit Het Witte Huis in de VS.
Ja, dat is idd off-topic. En ook in Israël en onder de joden wereldwijd wordt dit niet allemaal maar kritiekloos gesteund. Over ‘rechtmatige bewoners’ kunnen we denk ik een heel eigen topic openen op de actua-pijler (op eigen risico ;) ) Als je met ‘s lands politiek rekening wil of moet houden, dan zijn er overigens heel wat Europese en nabij-Europa gelegen landen die je beter kan mijden.

Maar goed, voor de geschiedenis en in het bijzonder met het oog op het belang in de verschillende religies is Israel wel echt de plek om te bezoeken. De mensen, het eten, de sfeer is ook echt indrukwekkend/geweldig afhankelijk van de regio en de stad.
Alle reacties Link kopieren
Superbedankt voor alle reacties!

We zijn inderdaad van plan om een auto te huren, zodat we een beetje kunnen rondreizen. Dat vinden we allebei ook leuk. Verder zijn we beiden de moeilijksten niet; ik wil best een ochtend of twee besteden aan wandelen en hij vindt het niet erg om drie dagen in een stad te verblijven.

En het is onze eerste vakantie samen, dus we vinden het ook leuk om die tijd met elkaar door te brengen en ons een beetje te schikken naar de ander. Vond het alleen grappig om te merken dat ons idee van vakantie zo totaal verschillend is.

Als ik de reacties zo lees, zijn er inderdaad genoeg opties. Frankrijk valt voor mij af, want vriend komt daar vandaan en hij wil graag wat anders ;-) Verre bestemmingen als Jordanië en Israël lijken me superinteressant, maar voor nu met corona enzo, blijven we liever in Europa (al zegt dat natuurlijk niks, maar is toch dichter bij huis).

Griekenland is geloof ik lastig met toelaten van Nederlanders? Dus die laat ik even buiten beschouwing. Dan blijven we denk ik toch terugkomen op Kroatië, (Zuid-)Spanje en vind Italië ook nog een leuke suggestie inderdaad. Ik ga eens even overleggen met vriend! Andere suggesties of tips zijn altijd nog welkom.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook echt eens kijken naar Slovenië, vond ik echt vele malen leuker dan Kroatië, zowel qua natuur als qua eten. :proud:
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
01-07-2020 13:04
Ik zou ook echt eens kijken naar Slovenië, vond ik echt vele malen leuker dan Kroatië, zowel qua natuur als qua eten. :proud:
Slovenië heeft vorige week helaas de grenzen terug gesloten voor Nederlanders.
In Italië zou je ook kunnen denk aan een combinatie Dolomieten en het merengebied (como/Gardameer) met charmante stadjes eromheen. Vanaf het Gardameer ben je zo in Venetië waar het nu gok ik vele malen rustiger zal zijn dan in andere zomers.
Alle reacties Link kopieren
Ik bekijk op vakantie het liefst ruïnes.

Zeg maar, Pompei in Italië.

Of zoek een kasteel in een leuke omgeving.
Frankrijk heeft er een paar: Chambord, Pierrefonds (en dan meteen de ruïnes van Champlieu 8 kilometer verder).
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
lexi123 schreef:
01-07-2020 12:56

Griekenland is geloof ik lastig met toelaten van Nederlanders? Dus die laat ik even buiten beschouwing.
Griekenland kan weer hoor: https://www.nederlandwereldwijd.nl/land ... reisadvies
Is 'geel'. En de verplichte quarantaine is er ook niet meer voor Nederlanders.
Alle reacties Link kopieren
Istrië in Kroatië. Bijvoorbeeld Rovinj of Porec, daar kan jij genieten van dode dingen en hij kan te voet of per fiets direct de natuur in. En 's avonds met een boot dolfijnen kijken.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
In Spanje is Cuenca ook een goeie optie. Prachtig oud stadje met "hangende huizen" (je ziet het bij veel huizen pas als je het weet, dus ga met een gids mee op rondwandeling). En daar vlakbij heb je het natuurpark Ciudad Encantada met bizarre rotsen (in de vorm van hele grote champignons, schepen of een zeehond), zoek maar eens foto's op via google. En onderweg daarheen kom je langs Ventano del Diablo, een mooi groen natuurgebied waar je vast ook wel kan wandelen.

Een combi van wat jullie allebei leuk vinden kan je vinden op Sicilië: Noto Antica. Dat ligt vlakbij Noto. Noto Antica is de vorige locatie van die stad maar die is vervallen door een aardbeving, en is nu een natuurgebied waar je kan wandelen maar waar je ook ruïnes vindt van die oude stad. Oh ik zie dat het alleen wel tijdelijk gesloten is... misschien volgend jaar dan.

En je had het nog niet over Duitsland maar overweeg eens een hanzestadje in het Harzgebergte zoals Quedlinburg. Voor jou veel te zien in dat UNESCO werelderfgoed (meer dan 1000 oorspronkelijke vakwerkhuisjes en het was in het verleden een belangrijke plaats), en het kasteel in Wernigerode is ook mooi en er zijn nog meer oude stadjes in die omgeving, en een DDR-museum in Thale. En je vriend kan zijn hart ophalen met vele wandelroutes in de bergen (o.a. vanuit Thale! en jij zou zelfs met het kabelbaantje van Thale omhoog naar Hexentanzplatz kunnen, terwijl je vriend daar in 2 uur heen wandelt tegen de berg op). En samen kan je met de stoomtrein naar de top van de Brocken-berg.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Al een paar keer gezegd maar ik blijf bij Kreta. Prachtige wandelgebieden, met of zonder gids. En veel cultuur voor jou. Wel auto huren. En ik vond het leuker om rond Chersonissos te zitten dan in het westen. En van daaruit alle kanten van het eiland te bezoeken. Heb er een jaar gewerkt.

Anders ook leuk : Barcelona. Veel cultuur maar ook vlak aan het strand. Wandelen kan je gaan doen rond Barcelona zelf (Tibidabo bijvoorbeeld) maar er zijn ook wandelroutes rond Montseny en un de Serra Litoral. Zijn berg- en natuurgebieden. Je kan er ook fietsexcurties boeken. Deze wandelingen kan je georganiseerd doen of alleen. Dan wel een auto huren.
Alle reacties Link kopieren
Frankrijk?
Zo ergens bij carcassone? Ik ben er nog niet gewerst, maar het moet er prachtig zijn.
Hieronder wordt kreta genoemd, en daar ben ik het ook mee eens. Vooral rethymnon.
In griekenland is veel natuur én cultuur.
de wereld wacht om ontdekt te worden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven