Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 7

02-05-2020 21:43 3018 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al 7 topics zijn we tegen tegel’tuinen’. Tegeltuinen zijn niet alleen ongezellig en lelijk, maar ook dieronvriendelijk. Ze veroorzaken overbelaste riolen met ondergelopen straten tot gevolg, zorgen voor stijgende temperaturen en zijn – in tegenstelling wat pro-tegeltuinierders denken - enorm onderhoudsonvriendelijk.

Tegels eruit, plantjes erin dus!

We delen hier onze passie voor groene tuinen. We inspireren elkaar, maken ons samen zorgen over pleegegels, bespreken de laatste salamanderinvasie, moedigen bijen, hommels en andere nuttige insecten aan, brengen slakken keurig naar een bos verderop en vieren elk vogeltje dat onze tuin komt bezoeken.

Naast dit alles blijkt uit een korte peiling aan het eind van het vorige deel dat we overmatig enthousiast zijn over akeleien, Toscaanse jasmijn, zenegroen en dingen in je tuin bohus blå verven.

Of je nu een stadstuintje hebt, die boerderijtuin waar iedereen hier over droomt, een paar potten op het balkon, al prachtig groene vingers gekweekt hebt, of beginnend tuinierder bent en je afvraagt waar je in vredesnaam moet beginnen om je tuin te vergroenen: welkom! Stel je vraag, deel je tuinplannen, post foto’s of kom gewoon meekletsen!

Handige links:

Handig boekje over tuingeluk, met veel handige tips en gewoon leuk om te lezen;
Handige tips voor de indeling van je tuin (sowieso is de site van Appeltern een aanrader);
De app Plantsnap, voor de ‘welke plant was dit in vredesnaam ook alweer-momenten’;
Ook handig boekje: onkruid herkennen voor dummies
Online cursus tuinvogels herkennen via de Vogelbescherming;
Geweldig blog over moestuinieren;
Site van Gardeners World (vrijdag op BBC2!);
Koop hier je bohus bla verf :proud:
Plaatjes plakken van je eigen tuin of iets moois dat je op internet gevonden hebt? Zie op deze pagina ergens halverwege een uitleg.

Voor de zekerheid, zo moet het dus niet:

Afbeelding

En zo wel:

Afbeelding

Hier waren we gebleven: thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... ges/451483
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 05-06-2020 23:20
31.49% gewijzigd
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
Bankie is binnen :heart: We hebben een zitkussen voor erin, maar dat moet ik nog een stukje korter maken! En dan wat sierkussentjes erop & chillen maar :sun:

Het kacheltje moet trouwens wel verplaatst worden, anders dient de bank als stookhout ben ik bang :$
Alle reacties Link kopieren
Zojuist kwam ik deze heester tegen. Zuilvormig, zo'n 2,5 meter hoog en ongeveer 50 cm breed. Het blad en de bessen doen me aan hulst denken, maar dan niet-gekarteld en veel smaller. Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Afbeelding
Pinaco schreef:
02-07-2020 10:24
Nee haha! Zeeland of Gelderland gok ik :sherlock:
:rofl:
Ik had al even gekeken dat het niet te nauwkeurig zou worden ;-)
Alle reacties Link kopieren
Een Viburnum opulus misschien?
...
Mooi Pinaco!!
Die struik ken ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Of hemelse bamboe Trotter, daar lijkt het ook wel wat op.
...
Alle reacties Link kopieren
Nee, die had ik allebei wel herkend. Het blad is kleiner, donkerder en steviger/dikker.
Alle reacties Link kopieren
Skimmia japonica subsp. reevesiana

Afbeelding
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
De skimmia's die ik ken hebben ook grotere bladeren. Ik zal, als ik er weer een keer langs loop, een foto maken met meetlat. :P
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
02-07-2020 16:08
De skimmia's die ik ken hebben ook grotere bladeren. Ik zal, als ik er weer een keer langs loop, een foto maken met meetlat. :P
Of even foto op plantsnap
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Is t geen Aucuba?
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Hoe zit het bij jullie in het dorp/stad waar jullie wonen. Doet de gemeente daar ook aan "bloemetjes" in de zomermaanden? Hier wel, binnen de singels en net er buiten, maar wat "ze" als centrum beschouwen. Op lantarenpalen en brugleuningen Ik vind dit een erg mooi initiatief van onze gemeente.

Afbeelding
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Jaaaa, in mijn mini-dorp doen ze aan plantenbakken aan de lantarenpalen :heart: Volgens mij gesponsord door wat lokale ondernemers. Erg leuk, t is al best een lief dorp maar die bloemen voegen wel echt wat toe vind ik.
ze hadden hier in het voorjaar een paar groenstroken volgezet met bloembollen. Zag er ook prachtig uit
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat soort initiatieven geweldig.
Mijn dorp doet niet alleen aan bloemenzuilen in het centrum maar een paar jaar geleden is de doorgaande weg helemaal gerenoveerd en zijn i.s.m. Buro Mien Ruys prachtige groene en bloeiende bermen en rotondes met vaste planten en groenblijvende heesters gemaakt. Ook het park bij het gemeentehuis is heel mooi aangelegd en zijn er plekken met bijenhotels gemaakt.
calamitycat wijzigde dit bericht op 02-07-2020 23:07
Reden: Foto's verwijderd i.v.m. link naar woonplaats.
41.17% gewijzigd
...
Alle reacties Link kopieren
En ik ga er natuurlijk 's nachts op uit om alle gele bloemen een kopje kleiner te maken ;-D
...
Alle reacties Link kopieren
Dat ziet er echt heel gezellig uit CC. Aan deze kant van de stad hebben ze bloembollen geplant in het gras in de middenberm van de aanrijroute. Aan de andere kant staat roestige kunst in het gras.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
02-07-2020 20:42
En ik ga er natuurlijk 's nachts op uit om alle gele bloemen een kopje kleiner te maken ;-D
Dus zoiets zou je niet in je tuin willen?
Afbeelding
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
02-07-2020 21:00
Dus zoiets zou je niet in je tuin willen?
Afbeelding
Nee, eigenlijk niet. Die kleuren vind ik echt te schreeuwerig. Doet me teveel denken aan de catalogus van Bakker, kitscherig.
...
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
02-07-2020 20:59
Dat ziet er echt heel gezellig uit CC. Aan deze kant van de stad hebben ze bloembollen geplant in het gras in de middenberm van de aanrijroute. Aan de andere kant staat roestige kunst in het gras.
Ook mooi. Bloembollen hebben we hier genoeg :-D
...
Hier zijn prachtige wilde bloemen bermen, die om de een of andere rare reden allemaal als ze vol in bloei staan worden gemaaid, waar dan heel het bloemliefhebbend deel van de bewoners over valt, dit meldt bij de gemeente en die vervolgens het volgende precies zo doet.

Verder zijn er op een paar nieuwe rotonders mooie vaste planten gezet zag ik. In de middenberm van een van de grotere wegen het centrum in staan in het voorjaar allemaal narcissen.
En sommige gemeenteperkjes mogen bijgehouden worden door de aanwonende bewoners, die er de prachtigste tuintjes van maken.

Ik geloof dat er in het centrum wel hier en daar een bloembak hangt, maar niet zo veel. Hoeft van mij ook niet, ik vind van die ronde bakken met geraniums aan de lantarenpalen eigenlijk een beetje kitcherig ;-).
uitgebloeid en nog steeds prachtig! Dan maar op de tuintafel
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
02-07-2020 20:42
En ik ga er natuurlijk 's nachts op uit om alle gele bloemen een kopje kleiner te maken ;-D
:HA:
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Hier in de gemeente zijn ze heel veel met wilde bloemen bezig.
Onze wijk uit de jaren negentig is indertijd al bijna volledig met onkruidbermen aangeplant. En ook die werden steeds vroeg gemaaid. Daar zijn ze gelukkig nu van terug gekomen.
We hebben hier in de wijk nu ook een heus bijen- en vlinderveldje met allerlei bloemen en bord met uitleg hierover. Dat staat er echt prachtig bij.
Op de singel rond de binnenstad zag ik dat ze een vlinderlint hebben aangeplant en al enkele jaren worden de bloembakken op de markt gevuld met de wat wildere soorten planten, in ieder geval geen petunia's en roosjes, maar ooievaarsbek, salvia etc.
Ze hebben de afgelopen jaren ook jaarlijks een actie waarbij inwoners een of meer fruitbomen en fruitstruiken gratis kunnen afhalen om zo mensen te stimuleren om hun tuinen groener te maken.
Ik vind dat ze hier goed bezig zijn.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
02-07-2020 14:55
Zojuist kwam ik deze heester tegen.

Ik had denk ik toch gelijk met mijn eerste indruk, ik vermoed dat het een Ilex aquifolium 'Pyramidalis' is (of een variëteit die daarop lijkt). Hulst dus.

Hier in de gemeente hangen ook veel bloembakken rond lantaarnpalen in de lente en zomer. Ziet er altijd erg gezellig uit. Gras wordt, afhankelijk van het doel, vaker of minder vaak gemaaid. Stroken met wildebloemenmengsels worden pas gemaaid als de bloemen uitgebloeid zijn.

Over kleur gesproken: ik houd niet van oranje bloemen, die wil ik dus ook niet in de tuin. En liever ook geen gele. Mijn man is niet zo dol op roze. Ik denk dat ik de uitdaging maar aanga om alleen witte, groene, paarse en blauwe bloemen te kiezen. ;-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven