Black Lives Matter vs. All Lives Matter deel 3

24-06-2020 22:03 3020 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vervolg op deel 1 en 2 van Black Lives Matter versus All Lives Matter.

Deel 1: actueel/black-lives-matter-vs-all-lives ... ges/463321
Deel 2: actueel/black-lives-matter-vs-all-lives ... ges/463956
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
03-07-2020 09:22
Nee, mijn moeder WERKTE toen de gemiddelde witte vrouw thuis op haar reet zat en van haar inkomstenbelasting aanrechtsubsidie ontving. Of de bijstandsmoeder liep uit te hangen.
1 Nuancering in dit verhaal:

Ik woon in een straat met veel vrouwen van je moeders 'leeftijd' (dat ze nu geweest zou zijn) of daarboven. In die periode was het gewoon gebruikelijk dat zodra je aankondigde te gaan trouwen, je arbeidscontract werd ontbonden! Zo wonen hier goed opgeleide vrouwen, die zodra de ring om de vinger werd geschoven, werkloos waren! Dat hadden ze niet gekozen. Zij zijn echt heel blij dat de vrouwen van tegenwoordig gewoon een eigen leven mogen hebben.

Mijn eigen moeder is ietsje jonger. Zij kon en mocht (ja werkelijk, mócht!) na haar trouwen blijven werken. Dat heeft ze gedaan, altijd. Net als mijn vader. Maar dat is uitzonderlijk.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
fashionvictim schreef:
03-07-2020 09:13
Ik zei niet alle andere moeders, ik zei de gemiddelde witte Nederlandse vrouw. Ik weet vrij zeker dat mijn moeder bijvoorbeeld alleen al heel wat meer inkomstenbelasting in de staatskas heeft doen vloeien dan de gemiddelde witte vrouw van haar leeftijd.
Puur als vooroordeel zeg ik gevoelsmatig dat je een punt hebt. Ik ken immers relatief veel gekleurde vrouwen die keihard hebben geknokt voor hun kinderen. Wat je overigens ook nog heel erg terugziet in dankbaarheid van die kinderen. Ze dragen hun moeder vaak op handen en dat is geweldig om te zien.

Echter, ik blijf het onverstandig vinden om het zo te koppelen aan huidskleur en/of geslacht. Jouw moeder is niet geweldig omdat ze dit als Surinaamse vrouw heeft gepresteerd, maar omdat ze dit heeft gepresteerd als mens.

Lijkt mij dan.
wittereiger schreef:
03-07-2020 10:08
Heb je het hele interview gelezen? Want zij zegt juist dat het moeilijk te bewijzen valt.
Ik heb het gelezen. Maar ze zal zeker vooraan staan om het toch te proberen voor haar cliënten. Liesbeth is ook misschien wel de meest aangewezen advocate om daarvoor in te schakelen.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
03-07-2020 10:05
Gebruna liet kleur er toch ook niet buiten? Ik reageerde op haar post over zwarte ouders, hoor.
Ik kan me voorstellen dat bepaalde woordkeuzes triggeren. Actie, reactie. Fair enough, maar om dan willens en wetens laatdunkende opmerkingen te maken over mensen die je niet kent, en daar een kleur bij benoemen druist m.i. tegen fatsoensnormen.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
03-07-2020 09:01
Jammer dat je mij niet snapt. Ik zie die hele BLM-beweging als iets wat collectief een minderwaardigheidsgevoel aanpraat en ophitst en dat heeft veel mensen in hun greep gekregen. Ook mensen bij wie je meer ratio verwacht. Uit persoonlijke ervaring kan ik zeggen dat 'n psych echt super fijn kan zijn om ongecensureerd van je af te kunnen ventileren.

Practice what you preach.
Van jouw xenofobe opmerkingen in dit topic lusten de honden geen brood.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Oakes schreef:
03-07-2020 10:19
Ik kan me voorstellen dat bepaalde woordkeuzes triggeren. Actie, reactie. Fair enough, maar om dan willens en wetens laatdunkende opmerkingen te maken over mensen die je niet kent, en daar een kleur bij benoemen druist m.i. tegen fatsoensnormen.
Dit is wat Gebruna juist deed in enkele lange posts. Dat mag wel?
Wanna grow up to be
Be a debaser
Doreia* schreef:
03-07-2020 10:09
1 Nuancering in dit verhaal:

Ik woon in een straat met veel vrouwen van je moeders 'leeftijd' (dat ze nu geweest zou zijn) of daarboven. In die periode was het gewoon gebruikelijk dat zodra je aankondigde te gaan trouwen, je arbeidscontract werd ontbonden! Zo wonen hier goed opgeleide vrouwen, die zodra de ring om de vinger werd geschoven, werkloos waren! Dat hadden ze niet gekozen. Zij zijn echt heel blij dat de vrouwen van tegenwoordig gewoon een eigen leven mogen hebben.

Mijn eigen moeder is ietsje jonger. Zij kon en mocht (ja werkelijk, mócht!) na haar trouwen blijven werken. Dat heeft ze gedaan, altijd. Net als mijn vader. Maar dat is uitzonderlijk.
In de jaren '80 en '90? Toen de vrouwen van (nu) 65 rond de 25-35 jaar waren? Lijkt me sterk.
Mijn moeder is 10 jaar ouder en ging gewoon aan het werk hoor.
Ken genoeg vrouwen ( moeders) die niet werkten. Wat zij dan wel deden ( met kinderen gewoon de hele dag op school) is mij nog steeds een raadsel.
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
03-07-2020 10:23
Dit is wat Gebruna juist deed in enkele lange posts. Dat mag wel?
Waar FV op los ging was de vraag of (voor-)ouders van kleur iets anders of beters hadden kunnen doen.
Ik las dat niet als een verwijt dat de daarop volgende denigrerende opmerking over witte blanke Nederlandse vrouwen rechtvaardigde.
Alle reacties Link kopieren
Oakes schreef:
03-07-2020 10:35
Waar FV op los ging was de vraag of (voor-)ouders van kleur iets anders of beters hadden kunnen doen.
Ik las dat niet als een verwijt dat de daarop volgende denigrerende opmerking over witte blanke Nederlandse vrouwen rechtvaardigde.
Ik heb het ook zo gelezen, niet als verwijt
Alle reacties Link kopieren
Voornu schreef:
03-07-2020 10:32
In de jaren '80 en '90? Toen de vrouwen van (nu) 65 rond de 25-35 jaar waren? Lijkt me sterk.
Mijn moeder is 10 jaar ouder en ging gewoon aan het werk hoor.
Ken genoeg vrouwen ( moeders) die niet werkten. Wat zij dan wel deden ( met kinderen gewoon de hele dag op school) is mij nog steeds een raadsel.
10 jaar eerder dan dat. Jaren 70 en daarvoor. Mijn moeder is in de jaren 80 getrouwd en moeder geworden. Zij mócht dus blijven werken. Zo stond het ook echt in haar nieuwe contract vanwege de wijziging vanwege getrouwde naam. Ik verzin dit niet.
En de buurvrouwen praatten hier met spijt in de stem over hun verloren carrières en het thuis moeten blijven voor de kinderen en het huishouden. Die gingen vrijwilligerswerk doen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
03-07-2020 10:23
Dit is wat Gebruna juist deed in enkele lange posts. Dat mag wel?
Precies. En heel wat keren inderdaad, wordt er vernederend over zwarte mensen geschreven en 1 keer zegt FV iets over een gemiddelde witte vrouw, wat niet eens zo moeilijk is te verifiëren, bovendien als reactie op een nogal nare manier van vraagstelling, en het forum is te klein.
Hoezo hypocriet en een enorm gebrek aan zelfreflectie.
Bovendien ook nog eens allemaal ‘op de man’, terwijl FV zich in algemene bewoordingen uitlaat. Jullie moeten je schamen. Heel diep.
ardni schreef:
02-07-2020 22:43
Ja kan, heb jij een ouder die tentoongesteld is?
Er zijn dus nu nog mensen in leven die tentoongesteld zijn, als een wild dier.
Ja daar mag je als staat wel voor dokken.

Nogmaals meer dan tien miljoen doden.
Een verblijfsvergunning zal niks oplossen, dat geloof ik ook niet, maar betalen indien het leed bewezen kan worden is wel degelijk het enige juiste.
Het lollige is dat iedereen met dat cijfertje smijt, maar dat dat cijfer niet wetenschappelijk onderbouwd is en bij experts serieus in twijfel wordt getrokken.
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
03-07-2020 10:23
Dit is wat Gebruna juist deed in enkele lange posts. Dat mag wel?
Toen Gebruna over zelfreflectie en nog wat onzin begon heb ik, en ook enkele anderen, haar daarop aangesproken.

Maar goed, ik zal nu stoppen met deze discussie en weer on topic gaan.
Alle reacties Link kopieren
Oakes schreef:
03-07-2020 10:35
Waar FV op los ging was de vraag of (voor-)ouders van kleur iets anders of beters hadden kunnen doen.
Ik las dat niet als een verwijt dat de daarop volgende denigrerende opmerking over witte blanke Nederlandse vrouwen rechtvaardigde.
De laatste zin van die post was echter de vraag of zelfreflectie een wit privilege was. Even kort geciteerd.
Dat is in mijn beleving wel echt een hele foute opmerking. En net als dat ik aansloeg op de post van FV omdat dat naar mijn gevoel ging over de groep vrouwen waar mijn moeder toe behoorde, kan ik mij voorstellen dat zij aansloeg op deze post. De vorm van beide posts is op zijn zachts gezegd niet charmant.
Alle reacties Link kopieren
Oakes schreef:
03-07-2020 10:35
Waar FV op los ging was de vraag of (voor-)ouders van kleur iets anders of beters hadden kunnen doen.
Ik las dat niet als een verwijt dat de daarop volgende denigrerende opmerking over witte blanke Nederlandse vrouwen rechtvaardigde.
Nee, dat was de druppel. Lees maar eens terug, ze was al een tijdje bezig.
kadanz schreef:
03-07-2020 09:07
Precies. Zoals zo vaak gezegd is dit een pijnlijke discussie. Je legt je ziel bloot. Niet om lekker discussie te voeren, maar in de hoop dat er hier en daar een kwartje valt bij sommigen. Dat weten sommigen in hun horkerige arrogantie niet op waarde te schatten, helaas.
Als iemand zich kwetsbaar opstelt zie ik wel kwartjes vallen, maar er zijn een paar regelmatige posters die het structureel negeren. Zij gaan voorlopig stug door met oogkleppen op. Ik besteed m'n energie er niet meer aan.
DS1971 schreef:
03-07-2020 10:14
Ik heb het gelezen. Maar ze zal zeker vooraan staan om het toch te proberen voor haar cliënten. Liesbeth is ook misschien wel de meest aangewezen advocate om daarvoor in te schakelen.
Ja natuurlijk. Als zij denkt dat er een redelijke kans bestaat, neemt ze het aan. Het zal alleen niet om veel geld gaan.

Ze zegt ook dit in het interview:

Maar ik moet er wel meteen bij aantekenen dat de roep om excuses in Nederland vaak helemaal niet over geld gaat. Het zijn altijd relatief kleine bedragen die hier als schadevergoeding worden betaald. Dus het idee dat je geen excuses aanbiedt, omdat er dan immense bedragen moeten worden uitbetaald, is echt volstrekte nonsens.

Ja, er zijn daarvoor weleens een paar mensen bij me op gesprek geweest. Ik heb lang met ze gesproken. Maar ik heb die zaak niet aangenomen. Je moet voor een juridische procedure kunnen aantonen dat mensen schade hebben geleden. Die schade is in het geval van de slavernij best vaag. Hij is er wel, hoor. Maar hij is niet gemakkelijk waar te maken.
Oakes schreef:
03-07-2020 10:35
Waar FV op los ging was de vraag of (voor-)ouders van kleur iets anders of beters hadden kunnen doen.
Ik las dat niet als een verwijt dat de daarop volgende denigrerende opmerking over witte blanke Nederlandse vrouwen rechtvaardigde.
Het was ook geen verwijt, het was hengelen met de bedoeling daarna zwarte mensen in de hoek te zetten. Zo doorzichtig als wat en heel laag.
Alle reacties Link kopieren
Oakes schreef:
03-07-2020 10:35
Waar FV op los ging was de vraag of (voor-)ouders van kleur iets anders of beters hadden kunnen doen.
Ik las dat niet als een verwijt dat de daarop volgende denigrerende opmerking over witte blanke Nederlandse vrouwen rechtvaardigde.

Dank, ook aan Giselle.
De vraag was inderdaad in het kader van het éénrichtingsverkeer van de verwijten; het ging niet over kleur, maar over de rol van vorige generaties en de éénzijdige belichting van het aanwijzen van wat daar beter zou hebben gekund.

In het kader van die zelfreflectie.
Van het benoemen van hoe wij het 'samen' moeten doen, ....maar de acties allemaal kennelijk van één kant zouden moeten komen: "wie niets zegt, is net zo schuldig aan racisme" is aardig als algemene leus.
Maar ook die schuld zou uitsluitend bij Nederlanders liggen, want de eigen ouders hebben desgevraagd "geen verbeterpunten"; waaruit zou volgen dat zowel de schuld als de oplossing ligt alleen de Nederlanders en de Nederlandse voorouders...

Daarmee zeg ik dus NIET dat mensen dankbaar moeten zijn e.d. (en wat men er verder allemaal van maakt - maar daar oordeelt iedere lezer zelf maar over), maar dan probeer ik duidelijk te maken dat men de rol en invloed van de Nederlanders juist veel te groot acht.
Alle reacties Link kopieren
Wilhetnietweten schreef:
03-07-2020 10:46
Nee, dat was de druppel. Lees maar eens terug, ze was al een tijdje bezig.

Bezig waarmee?
Spiegel voorhouden? Beschuldigingen weerleggen?
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
03-07-2020 09:22
Nee, mijn moeder WERKTE toen de gemiddelde witte vrouw thuis op haar reet zat en van haar inkomstenbelasting aanrechtsubsidie ontving. Of de bijstandsmoeder liep uit te hangen.
Als ik dan toch 'bezig' ben, even wat cijfers anno nu:

Bijstand.
Cijfers t/m april 2020 - https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/82016NED/table
Tot de AOW leeftijd totaal 418.000 uitkeringen, waarvan Nederlands 165.000, Westers 40.000 en Niet-Westers 214.000.

Omgeslagen naar aandeel / aantal inwoners per bevolkingsgroep van 20-65 jaar:
respectievelijk NL 2.1 %, Westers 3.4 % en Niet-Westers 14.6 % van de potentiële beroepsbevolking.


Onderzoeksrapport, publicatie juni 2019 “inkomensongelijkheid naar migratieachtergrond”, onderzoek onder mannen en vrouwen van 30-40 jaar oud, uitgevoerd in 2017 (CPB).
Via deze link te downloaden (rechtsonder op de pagina)
https://www.cpb.nl/inkomensongelijkheid ... chtergrond

Op pagina 10 (van 41) bij figuur 3.8: sociaal economische positie, uitkering naar type uitkering en migratieachtergrond: achtereenvolgens de percentages inwoners met een arbeidsongeschiktheids-, een WW, een bijstand, of overige sociale uitkering (zie rechts; vrouwen)

Nederlands: 3-1-3-3 (totaal 10 %)
Marokkaans: 9-2-18-3 (32 %)
Turks: 9-2-12-2 (25 %)
Surinaams: 4-2-13-3 (22 %)
Antilliaans: 3-2-19-3 (26 %)

Dus nee, de gemiddelde Nederlandse vrouw "zit niet op haar reet". En zeker niet vaker dan vrouwen uit andere bevolkingsgroepen.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
03-07-2020 10:10
Puur als vooroordeel zeg ik gevoelsmatig dat je een punt hebt. Ik ken immers relatief veel gekleurde vrouwen die keihard hebben geknokt voor hun kinderen. Wat je overigens ook nog heel erg terugziet in dankbaarheid van die kinderen. Ze dragen hun moeder vaak op handen en dat is geweldig om te zien.

Echter, ik blijf het onverstandig vinden om het zo te koppelen aan huidskleur en/of geslacht. Jouw moeder is niet geweldig omdat ze dit als Surinaamse vrouw heeft gepresteerd, maar omdat ze dit heeft gepresteerd als mens.

Lijkt mij dan.
Mijn moeder is hier in Nederland echt schandalig behandeld, daar lusten de honden echt geen brood van, van wat mijn moeder in dit land naar haar hoofd geslingerd heeft gekregen en wat voor obstakels en vooroordelen zij heeft moeten overwinnen. En dat terwijl ze geboren is als Nederlander en gestorven als Nederlander.

En desondanks heeft mijn moeder nooit geklaagd, nooit op haar reet gezeten maar met twee kinderen en een partner die het haar zacht gezegd ook niet al te makkelijk maakte extra studies gevolgd, carrière gemaakt, twee succesvolle kinderen opgevoed, vrijwilligerswerk gedaan, you name it.

Echt hoor, daar kunnen die witte wijven die haar hier de maat zitten te nemen nog wat van leren, van mijn moeders werkethiek, doorzettingsvermogen, lef, en vooral optimisme.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
03-07-2020 11:47
Mijn moeder is hier in Nederland echt schandalig behandeld, daar lusten de honden echt geen brood van, van wat mijn moeder in dit land naar haar hoofd geslingerd heeft gekregen en wat voor obstakels en vooroordelen zij heeft moeten overwinnen. En dat terwijl ze geboren is als Nederlander en gestorven als Nederlander.

En desondanks heeft mijn moeder nooit geklaagd, nooit op haar reet gezeten maar met twee kinderen en een partner die het haar zacht gezegd ook niet al te makkelijk maakte extra studies gevolgd, carrière gemaakt, twee succesvolle kinderen opgevoed, vrijwilligerswerk gedaan, you name it.

Echt hoor, daar kunnen die witte wijven die haar hier de maat zitten te nemen nog wat van leren, van mijn moeders werkethiek, doorzettingsvermogen, lef, en vooral optimisme.
Ik val jouw moeder niet aan en ik geloof ook meteen dat ze het moeilijk heeft gehad. Het gaat alleen om de manier waarop je het brengt. Nu ook weer ‘witte wijven’. Het is de toon die de muziek maakt.
Alle reacties Link kopieren
Gebruna schreef:
03-07-2020 11:39
Als ik dan toch 'bezig' ben, even wat cijfers anno nu:

Bijstand.
Cijfers t/m april 2020 - https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/82016NED/table
Tot de AOW leeftijd totaal 418.000 uitkeringen, waarvan Nederlands 165.000, Westers 40.000 en Niet-Westers 214.000.

Omgeslagen naar aandeel / aantal inwoners per bevolkingsgroep van 20-65 jaar:
respectievelijk NL 2.1 %, Westers 3.4 % en Niet-Westers 14.6 % van de potentiële beroepsbevolking.


Onderzoeksrapport, publicatie juni 2019 “inkomensongelijkheid naar migratieachtergrond”, onderzoek onder mannen en vrouwen van 30-40 jaar oud, uitgevoerd in 2017 (CPB).
Via deze link te downloaden (rechtsonder op de pagina)
https://www.cpb.nl/inkomensongelijkheid ... chtergrond

Op pagina 10 (van 41) bij figuur 3.8: sociaal economische positie, uitkering naar type uitkering en migratieachtergrond: achtereenvolgens de percentages inwoners met een arbeidsongeschiktheids-, een WW, een bijstand, of overige sociale uitkering (zie rechts; vrouwen)

Nederlands: 3-1-3-3 (totaal 10 %)
Marokkaans: 9-2-18-3 (32 %)
Turks: 9-2-12-2 (25 %)
Surinaams: 4-2-13-3 (22 %)
Antilliaans: 3-2-19-3 (26 %)

Dus nee, de gemiddelde Nederlandse vrouw "zit niet op haar reet". En zeker niet vaker dan vrouwen uit andere bevolkingsgroepen.
Tja, je kan er cijfers tegenaan gooien wat je wil maar mijn moeder heeft geen dag in haar leven een uitkering gehad.

En ook mijn moeder was getrouwd in de jaren 70, in 72 om precies te zijn. Maar waar heel veel witte Nederlandse vrouwen van haar leeftijd zogenaamd niet mochten werken omdat ze getrouwd waren, heeft zij gewoon altijd gewerkt, hoor. En ze had trouwens wel meer vrouwelijke collega's, ook witte, want ik ging als peutertje al weleens mee naar haar werk. Maar goed, dat zal wel in dat parallelle universum zijn waar nooit racisme voorkomt en waar elke witte Nederland een lichtend voorbeeld voor de mensheid is.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
bethweeter schreef:
03-07-2020 11:53
Ik val jouw moeder niet aan en ik geloof ook meteen dat ze het moeilijk heeft gehad. Het gaat alleen om de manier waarop je het brengt. Nu ook weer ‘witte wijven’. Het is de toon die de muziek maakt.
Dat is Gebruna toch? Of Redbulletje? Zelf nota bene een uitkering maar dan hardwerkende zwarte vrouwen voor uitvreters uitmaken.

Kom nou, als we zo gaan beginnen dan kan ik het ook, hoor. Rot lekker op met je beledigingen, zowel mijn zwarte moeder als ik hebben jouw uitkering betaald.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven