Het Chin.Ind.spec.restaurant

03-07-2020 21:14 252 berichten
Naar aanleiding van het nieuws dat het Chinese restaurant op de lijst voor immaterieel erfgoed komt (zie:https://nos.nl/artikel/2339171-chinees- ... Nederland.) gecombineerd met het trieste feit dat de jeugd van tegenwoordig geen afhaalchinees meer wil eten en dus veel Chinese restaurants hun deuren sluiten, is de tijd wel rijp voor een topic over dit uitzonderlijk Nederlandse culinaire fenomeen.

Een breed topic, met plek voor de geschiedenis van deze schitterende eetcultuur, maar ook voor het ophalen van herinneringen aan roze tafellinnen, gegraveerd glas met grote goudvissen erop en menukaarten met spelfouten.
Alle reacties Link kopieren
en een enorm aquarium!
Ja! En een bar met halflege drankflessen die daar al dertig jaar staan en waar niemand ooit een slok uit neemt, want wie bestelt er in vredesnaam baileys bij de Chinees?
Die wachtbankjes :love:
En wij halen nog regelmatig een paar porties op, heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
en mee met mijn vader om het eten af te halen, en dan kreeg hij een biertje van de zaak en ik cola en kroepoek

en rond kerst een hele mooie kalender en zomers een waaier
Alle reacties Link kopieren
Tijdje terug was er ook een item over of een boek geloof ik. De meeste zonen en dochters willen het restaurant niet overnemen daarom gaan ze ter ziele. Doodzonde!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, vroeger ging ik 1x per jaar met mijn ouders naar de stad waar mijn vader een aantal jaren gewoond heeft toen hij net in Nederland kwam. Dan gingen we aan het eind van de dag altijd naar 'De Chinees'. Wat een feest.

Ik kan me die geur nog goed herinneren.... een soort sloffe kroepoekgeur.
En de enige die Nederlands sprak stond bij de bestelbalie.
Alle reacties Link kopieren
Babi pangang spek met bami, daar kun je mij voor wakker maken.
nouschi wijzigde dit bericht op 03-07-2020 21:20
7.83% gewijzigd
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
03-07-2020 21:18
En wij halen nog regelmatig een paar porties op, heerlijk!
laatste keer is jaren terug, en toen was het ronduit smerig
Maar krijg er plots veel zin in!
Bami met een plak ham en een glazig ei, en babi pangang
Alle reacties Link kopieren
En de reuze gekleurde Boeddha.s
En Chinese vazen met veel bladgoud er op. En de rooie lampjes.

Zo.n keer of vier per jaar eten we nog wel eens babi pangan en n loempia..
chrisjoh wijzigde dit bericht op 03-07-2020 21:22
28.57% gewijzigd
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
Alle reacties Link kopieren
Ja, zo'n 'plastic' ei bovenop zo'n bak bami.
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
03-07-2020 21:19
Tijdje terug was er ook een item over of een boek geloof ik.
klopt, het al eens kado gedaan aan een leeftijdsgenoot :)
Nouschi schreef:
03-07-2020 21:19
Tijdje terug was er ook een item over of een boek geloof ik. De meeste zonen en dochters willen het restaurant niet overnemen daarom gaan ze ter ziele. Doodzonde!
Ja van Van Wonderen (ik wil steeds Kees zeggen, maar dat is een voetballer, dacht ik). Ik vind het ook heel jammer, want ik vind het nog steeds echt heel lekker.
Ergens is het wel logisch natuurlijk, want het is ook rotwerk. Ik heb nog wel eens een kind van een eigenaar van zo'n restaurant in de klas, maar die kinderen worden ook allemaal enorm gestimuleerd iets heel anders te gaan doen.
Inmiddels het boek gekocht met al die foto's er in?
Afbeeldinghttps://www.chinindspecrest.nl/
lilalinda schreef:
03-07-2020 21:20
laatste keer is jaren terug, en toen was het ronduit smerig
Maar krijg er plots veel zin in!
Bami met een plak ham en een glazig ei, en babi pangang
Bij ons zit echt nog een goeie, maar inderdaad er zit veel verschil in.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
03-07-2020 21:21
Ja van Van Wonderen (ik wil steeds Kees zeggen, maar dat is een voetballer, dacht ik). Ik vind het ook heel jammer, want ik vind het nog steeds echt heel lekker.
Ergens is het wel logisch natuurlijk, want het is ook rotwerk. Ik heb nog wel eens een kind van een eigenaar van zo'n restaurant in de klas, maar die kinderen worden ook allemaal enorm gestimuleerd iets heel anders te gaan doen.
vriendin van mij had juist vorig jaar nog klassiek probleemgeval in de klas, juffen dachten tot aan groep 6, dat het meiske gewoon heel verlegen was, bleek... sprak geen woord Nederlands
Ik kan me herinneren dat wij als gezin eens Chinees gingen eten in Duitsland (dat zal wel aan de Moezel geweest zijn, ergens) en dan eerst de teleurstelling dat er geen nasi en bami was en al helemaal geen foeyonghai en toen bleek al het eten uit best lekkere, maar enorm lichtverteerbare jullienne gesneden groentes te bestaan. Meh.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
03-07-2020 21:18
en mee met mijn vader om het eten af te halen, en dan kreeg hij een biertje van de zaak en ik cola en kroepoek

en rond kerst een hele mooie kalender en zomers een waaier
Ik wilde net binnenvallen met de vraag: heeft iemand de kalender al genoemd? :rofl:
Love it. Ik kom er nog steeds regelmatig en krijg serieus nog elk jaar zo'n kalender.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
lilalinda schreef:
03-07-2020 21:22
vriendin van mij had juist vorig jaar nog klassiek probleemgeval in de klas, juffen dachten tot aan groep 6, dat het meiske gewoon heel verlegen was, bleek... sprak geen woord Nederlands
Wat erg! Ik ken van heel dichtbij echt zo'n typisch tijgergezin, maar ik kan ook niet zeggen dat ik dat een heel fijne opvoedstijl vind. Wel enorm gedreven om elke dag het beste uit jezelf te halen.
En zo'n versierde wortel :lol:
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
03-07-2020 21:23
Ik kan me herinneren dat wij als gezin eens Chinees gingen eten in Duitsland (dat zal wel aan de Moezel geweest zijn, ergens) en dan eerst de teleurstelling dat er geen nasi en bami was en al helemaal geen foeyonghai en toen bleek al het eten uit best lekkere, maar enorm lichtverteerbare jullienne gesneden groentes te bestaan. Meh.
Engelse vrienden vonden onze Indiër ook raar
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen zijn dol op afhaalchinees eten. :-) Van de week nog gehaald.

De mandjes met kroepoek bij de balie, sambal in boterhamzakjes, de achtergrondmuziek, de grote porseleinen soeplepels. Met kerst kregen we een kalender die je op kon rollen. Heerlijk allemaal.
Wij halen nog regelmatig chinees,in Zutphen zit een heel goede afhaal .Ik hoop dat die blijft :-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven