Ervaringen dakopbouw en/of uitbouw

05-07-2020 08:02 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
We denken erover na om ons jaren 30 huis uit te breiden met een dakopbouw en/of uitbouw. Hebben jullie hier ervaring mee?

Hoe lang duurde dit proces bij jullie, en konden jullie gewoon in het huis blijven wonen?

Ik ben benieuwd naar ervaringen of tips! Wat zouden de handigste stappen zijn om eerst te nemen? Uit het bestemmingsplan blijkt dat een dakopbouw in principe mogelijk is, maar we zouden hier natuurlijk wel een vergunning voor moeten aanvragen. Hoe hebben jullie dit gedaan qua buren: eerst de buren geïnformeerd (lijkt me wel zo netjes?), of eerst aannemers laten komen? En hoe zit dit met het aanvragen van een tweede hypotheek, waar in het proces begin je daarmee?

Ik zie vooral op tegen de verbouwing an sich/troep en het gezeur wat het met de buren zal opleveren.. Toen we hier jaren terug kwamen wonen hebben we al aardig wat verbouwd, en dat werd ons niet in dank afgenomen.

Kortom, veel vragen. Ik ben benieuwd of jullie tips hebben!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben jaren geleden een opbouw laten plaatsen op ons huis.
Niet te vergelijken waarschijnlijk, want wij hebben een nieuwbouwhuis en hebben de opbouw op het plat dak/dakterras van de eerste verdieping laten plaatsen. Hier in de straat waren al verschillende mensen die dit hadden laten doen en we hebben eerst de aannemer een offerte laten maken. Daarna de buren gevraagd of ze mee wilden doen, de ene wilde graag meedoen, de andere niet. De aannemer heeft voor ons de vergunning geregeld en we hebben voor de verbouwing Geen tweede hypotheek nodig gehad, dus daarover geen tips.

De verbouwing duurde zo’n twee weken en we konden gewoon in ons huis blijven wonen. Ze hebben eerst de opbouw gezet en zijn pas toen het dicht was gaan slopen. Er hing en soort stofgordijn, dus ook weinig rotzooi in huis, gelukkig. En de bouwvakkers gingen allemaal buitenom, dus ik zat ook niet de hele dag met die mannen in ‘huis’.

Maar nogmaals ik zou beginnen met een aannemer te zoeken en die kan al veel vragen beantwoorden.
Maar hoe zo gezeur met de buren?
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
05-07-2020 09:04
Maar hoe zo gezeur met de buren?
Omdat ze niet willen dat we ons huis uitbouwen of opbouwen, wat ik me wel kan voorstellen. Overlast, en met een uitbouw kijken ze tegen onze zijmuur aan, en zitten ze tussen 2 uitbouwen in.
Alle reacties Link kopieren
Bruschetta_ schreef:
05-07-2020 09:15
Omdat ze niet willen dat we ons huis uitbouwen of opbouwen, wat ik me wel kan voorstellen. Overlast, en met een uitbouw kijken ze tegen onze zijmuur aan, en zitten ze tussen 2 uitbouwen in.
Ik zou dan zeker de buren informeren over je voornemen. Wel zo netjes.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Vertel je buren dat je je aan het oriënteren bent en vraag naar hun bedenkingen. Laat ze meedenken en met ideeën komen. Mogelijk zijn er bouwsels waar jullie allebei mee kunnen leven en waar jullie nog niet aan gedacht hebben. Het zou zonde zijn die kans te laten liggen toch? Een goede verstandhouding met je buren is minstens zo bepalend voor je woongenot als extra ruimte.

De uitbouw van mijn buren bijvoorbeeld heeft lage zijmuren en een puntdak met oude dakpannetjes. Zowel van binnen als van buiten ziet dat er heel gezellig uit.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
05-07-2020 09:24
Ik zou dan zeker de buren informeren over je voornemen. Wel zo netjes.
Ja natuurlijk, maar mijn vraag is vooral waar in het proces je dit met ze gaat bespreken. Voordat je aannemers laat langskomen, of daarna? Voor hetzelfde geld is het helemaal niet mogelijk ivm de fundering of wat dan ook, en dan creëer je al iets zonder dat het nodig was. Aan de andere kant weet ik niet hoe snel zoiets kan gaan nadat je akkoord hebt gegeven voor een vergunningsaanvraag etc. Vandaar dat ik vraag naar ervaringen van anderen.
Ik zou vooraf het met deburen bespreken

Misschien willen ze wel meedoen?
Buren kunnen misschien ook wel bezwaar aantekenen tegen zo'n vergunning he.
Ik zou mijn buren juist niet al teveel meenemen in het proces. Pas als er concrete plannen liggen. Je gaat toch niet je buren laten meebepalen wat voor opbouw je neemt? En dan verhuizen de buren en zit je met andere buren. Bovendien, wat als je het er niet mee eens bent, dan heb je het ze gevraagd en doe je alsnog je eigen zin.

Nee, laat eerst plannen en tekeningen maken en laat buren daar op reageren en formeel bezwaar maken. Dat is ook makkelijker dan op een vaag plan reageren.
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
05-07-2020 09:50
Buren kunnen misschien ook wel bezwaar aantekenen tegen zo'n vergunning he.
Ja klopt inderdaad, maar ik las dat aan je voldoet aan de regels van het bestemmingsplan etc dat zo'n bezwaar dan vaak niet wordt gehonoreerd. Maar goed, het blijven natuurlijk je buren en ik wil ze ook niet voor het hoofd stoten!

Het zou helemaal fijn zijn als ze mee willen doen natuurlijk, maar van de buren van de ene kant weet ik bijna zeker dat ze dat niet willen/kunnen helaas. Die van de andere kant wellicht wel, die hebben zelf ook al een uitbouw dus dat zal sowieso minder problemen opleveren gok ik.
Alle reacties Link kopieren
Bruschetta_ schreef:
05-07-2020 09:15
Omdat ze niet willen dat we ons huis uitbouwen of opbouwen, wat ik me wel kan voorstellen. Overlast, en met een uitbouw kijken ze tegen onze zijmuur aan, en zitten ze tussen 2 uitbouwen in.
Zou in ons geval een heerlijk luw plaatsje op ons terras maken. :)
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Bruschetta_ schreef:
05-07-2020 09:34
Ja natuurlijk, maar mijn vraag is vooral waar in het proces je dit met ze gaat bespreken. Voordat je aannemers laat langskomen, of daarna? Voor hetzelfde geld is het helemaal niet mogelijk ivm de fundering of wat dan ook, en dan creëer je al iets zonder dat het nodig was. Aan de andere kant weet ik niet hoe snel zoiets kan gaan nadat je akkoord hebt gegeven voor een vergunningsaanvraag etc. Vandaar dat ik vraag naar ervaringen van anderen.
Laten we even simpel nadenken. Het komt maar zelden voor dat een uitbouw (ik neem aan dat het om hooguit 3 of 4 meter gaat, aangebouwd aan je woonkamer, en niet over een compleet nieuwe "vleugel" aan het huis), het komt dus maar zelden voor dat die niet gerealiseerd kan worden. Funderingen kunnen gewoon gelegd worden. Als de muur van de uitbouw op de erfgrens komt, kan het zomaar gebeuren dat de metselaars e.d. in de tuin van de buren moeten zijn om jouw buitenmuur te voegen of anderszins af te werken. Dus wel zo netjes om dat van tevoren te bespreken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
rumforviva schreef:
05-07-2020 09:53
Ik zou mijn buren juist niet al teveel meenemen in het proces. Pas als er concrete plannen liggen. Je gaat toch niet je buren laten meebepalen wat voor opbouw je neemt? En dan verhuizen de buren en zit je met andere buren. Bovendien, wat als je het er niet mee eens bent, dan heb je het ze gevraagd en doe je alsnog je eigen zin.

Nee, laat eerst plannen en tekeningen maken en laat buren daar op reageren en formeel bezwaar maken. Dat is ook makkelijker dan op een vaag plan reageren.

Dit.

En de buren van de buren hebben al een uitbouw begrijp ik? Ga daar eens mee praten over hoe zij het hebben aangepakt, en kijk direct (ook binnen) of die uitbouw zoals zij dat hebben de extra ruimte biedt die je graag wilt.
Als je denkt dat die andere buren het vrijwel zeker niet willen en je vraagt het vooraf dan kun je je plannen nu wel opbergen als je hun antwoord mee wil laten wegen.
Alle reacties Link kopieren
MIDA schreef:
05-07-2020 08:20
Wij hebben jaren geleden een opbouw laten plaatsen op ons huis.
Niet te vergelijken waarschijnlijk, want wij hebben een nieuwbouwhuis en hebben de opbouw op het plat dak/dakterras van de eerste verdieping laten plaatsen. Hier in de straat waren al verschillende mensen die dit hadden laten doen en we hebben eerst de aannemer een offerte laten maken. Daarna de buren gevraagd of ze mee wilden doen, de ene wilde graag meedoen, de andere niet. De aannemer heeft voor ons de vergunning geregeld en we hebben voor de verbouwing Geen tweede hypotheek nodig gehad, dus daarover geen tips.

De verbouwing duurde zo’n twee weken en we konden gewoon in ons huis blijven wonen. Ze hebben eerst de opbouw gezet en zijn pas toen het dicht was gaan slopen. Er hing en soort stofgordijn, dus ook weinig rotzooi in huis, gelukkig. En de bouwvakkers gingen allemaal buitenom, dus ik zat ook niet de hele dag met die mannen in ‘huis’.

Maar nogmaals ik zou beginnen met een aannemer te zoeken en die kan al veel vragen beantwoorden.
Wij overwegen iets soortgelijks. Mag ik vragen aan welke prijsrange ik moet denken hiervoor? En welke afwerking jullie gekozen hebben? Via internet meerdere bedrijven aangeschreven voor een indicatie maar geen reactie.
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
05-07-2020 10:00
Als je denkt dat die andere buren het vrijwel zeker niet willen en je vraagt het vooraf dan kun je je plannen nu wel opbergen als je hun antwoord mee wil laten wegen.
Hun stellingname gáát meewegen. Zo simpel is het. Als hun achtertuin wordt gereduceerd tot een spelonk tussen twee hoge muren aan weerszijden waar geen zon of daglicht mee (kan) binnentreden, hebben ze gewoon recht van spreken. Dus of je het nou vroegtijdig bespreekbaar maakt of pas als de definitieve plannen op tafel liggen, ze hebben gewoon inspraak.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
05-07-2020 10:00
Als je denkt dat die andere buren het vrijwel zeker niet willen en je vraagt het vooraf dan kun je je plannen nu wel opbergen als je hun antwoord mee wil laten wegen.
Nee klopt inderdaad. Het zou dan meer om een soort mededeling ter kennisgeving gaan. We gaan ze verder geen toestemming vragen, als ze bezwaar willen maken staat dat ze natuurlijk wel vrij. Maar ik zou het wel netjes vinden om ze vooraf te informeren, en niet pas als de vergunningsaanvraag al de deur uit is denk ik..

Goede tip van de andere buren inderdaad!
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
05-07-2020 09:53
Ik zou mijn buren juist niet al teveel meenemen in het proces. Pas als er concrete plannen liggen. Je gaat toch niet je buren laten meebepalen wat voor opbouw je neemt? En dan verhuizen de buren en zit je met andere buren. Bovendien, wat als je het er niet mee eens bent, dan heb je het ze gevraagd en doe je alsnog je eigen zin.

Nee, laat eerst plannen en tekeningen maken en laat buren daar op reageren en formeel bezwaar maken. Dat is ook makkelijker dan op een vaag plan reageren.
Dat is wel het stomste wat je kunt doen. Juist door je buren te betrekken creëer je gunfactor. Ze bepalen niets maar krijgen de mogelijkheid om hun bezwaren en ideeën te uiten. Daar kunnen best ideeën of oplossingen uit komen die voor allebei prima zijn, dingen waar je zelf nog niet aan gedacht hebt of die je minder belangrijk vindt. Maar uiteindelijk beslis je natuurlijk zelf. En ook al kom je er niet (helemaal) samen uit, dan zal gebaar wel gewaardeerd worden. Dus je hebt niets te verliezen.

Nieuwe buren is natuurlijk een kul argument, want die hebben het huis geaccepteerd in de huidige staat en dus geen probleem met de uitbouw van hun nieuwe buren. Ik heb er nog nooit van gehoord dat nieuwe bewoners stennis gaan maken van de bestaande uitbouw van hun nieuwe buren. Als dat zo bezwaarlijk is, kopen ze het huis niet.
Ik vind hier dingen van.
pejeka schreef:
05-07-2020 10:03
Hun stellingname gáát meewegen. Zo simpel is het. Als hun achtertuin wordt gereduceerd tot een spelonk tussen twee hoge muren aan weerszijden waar geen zon of daglicht mee (kan) binnentreden, hebben ze gewoon recht van spreken. Dus of je het nou vroegtijdig bespreekbaar maakt of pas als de definitieve plannen op tafel liggen, ze hebben gewoon inspraak.
Jazeker, maar er is een verschil of je mensen vooraf hun mening over het maken van plannen vraagt, ze vinden het allemaal maar niets en je zet het traject toch in werking, waarna ze vervolgens officieel bezwaar kunnen maken. Waarom heb je het ze dan helemaal vooraf gevraagd? Je moet alleen iets vragen als je ook wat met het antwoord wil.
Sabeltandcavia schreef:
05-07-2020 10:15
[...]

Nieuwe buren is natuurlijk een kul argument, want die hebben het huis geaccepteerd in de huidige staat en dus geen probleem met de uitbouw van hun nieuwe buren. Ik heb er nog nooit van gehoord dat nieuwe bewoners stennis gaan maken van de bestaande uitbouw van hun nieuwe buren. Als dat zo bezwaarlijk is, kopen ze het huis niet.
Ik bedoel met die nieuwe buren, dat mensen zich soms druk maken over verstandhoudingen met mensen die daar misschien niet eens voor altijd wonen.
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 05-07-2020 10:18
31.68% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je bespreekt het vooraf zodat je hun ideeën waar jij je ook in kunt vinden meteen kunt meenemen in het ontwerp. En omdat je ze niet voor het blok wilt zetten.
Ik vind hier dingen van.
Aanbouwen aan de achterzijde tot 4m is in principe vergunningsvrij en mag tot 5m hoogte (tenzij je een monument hebt). Dus buren kunnen daar wel bezwaar tegen hebben, maar kunnen je uitbouw niet tegenhouden.

Wil je opbouwen op zolder? Dakkapel met nokverhoging of zo? Daar heb je wel vergunning voor nodig, maar zullen de buren heel lastig bezwaar tegen kunnen indienen, want welke last kunnen ze daar nou van ondervinden (mits het een normale opbouw is natuurlijk, niks ‘geks’).

Dus lekker doorgaan met je plannen, aanvraag indienen voor de opbouw en dan mededelen aan de buren voor het in het plaatselijke suffertje gepubliceerd staat.
Alle reacties Link kopieren
Zelf zou je het toch ook prettig vinden als je de kans krijgt om mee te denken? Zo'n uitbouw is enorm bepalend voor je woongenot dus als er kleine aanpassingen mogelijk zijn die voor jou veel schelen en waar je buren best wel in mee willen gaan dan is dat toch alleen maar fijn? Een gesprekje, hoeveel moeite is dat nou?

Ik denk bijvoorbeeld aan de buitengevel. Die zie je zelf niet, dus waarom de buren niet laten meedenken over de steen die je daarvoor gebruikt. Of misschien vinden ze de uitbouw minder erg als ze die muur in een kleur mogen schilderen, er plantenbakken tegen mogen hangen of houten delen ertegen mogen timmeren.
Ik vind hier dingen van.
Ik vind dat jullie allemaal enorm vanuit de buren denken. Ja natuurlijk moet TO de buren vertellen van de plannen. Maar ik zou pas met concrete plannen/voorstellen van de aannemer naar de buren gaan. Eerst de aannemer wat laten tekenen, bijv 2 opties, en dan pas met de buren in overleg over de plannen.

Jullie doen alsof de buren heel veel zeggenschap hebben. Dat valt nogal tegen hoor. Ja, je wilt een goeie verstandhouding, maar als ik het zo lees hebben meerdere mensen in de straat zo'n uitbouw, dan hebben de buren van TO echt niet veel ruimte voor een gegrond bezwaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven