Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel XI

02-07-2020 20:25 2997 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vorige 10 delen waren een groot succes. In deel 11 gaan we weer verder met het delen van gierige acties.

Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
* Deel 8
* Deel 9
* Deel 10
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
Zo’n collega hebben wij ook sinds kort Klubnika. Mijn collega klassieke talen noemt hem ‘meneer do ut des’ (ik geef opdat jij geeft). Hij geeft bijvoorbeeld heel gul drie gekookte eitjes (van vier uit een bakje) aan drie collega’s bij de lunch (allemaal met een lunchtrommel salade/boterhammen van thuis). Ook nog half opgedrongen: “Zonde om weg te gooien maar kan geen vier eieren eten, ah joh, toch lekker bij die salade”.
Daags erop wil een collega broodjes laten bezorgen en vraagt of er nog iemand iets wil van zaak X. Nieuwe collega zoekt het duurste broodje uit en zegt dan doodleuk tegen een collega die daags ervoor een eitje mocht ontvangen: “Doe jij dan deze keer de lunch betalen?”

Hij vindt het dan ook heel raar als zelfs een stagiaire de stilte verbreekt met een ‘Serieus?’. Denk niet dat hij in de toekomst nog een eitje/stuk komkommer/restje filet American kan slijten aan de collega’s :-)
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
04-07-2020 17:31
Aangezien we maanden samen gereisd hadden, wist hij precies wat ik allemaal bij me had. Dit gaat om een vriend he, niet een willekeurige backpackbuddy. En niet om een ingepakt pakje, maar om een paar sandalen ofzo.
Sorry, maar je zou de eerste “vriend” niet zijn die een ander hiermee in de problemen brengt. Ik neem ook nooit iets mee voor een ander, tenzij ik het zelf bij de winkel kan kopen en meenemen.
Noem me achterdochtig, maar ik zou het risico ook niet nemen alleen omdat jij je sandalen niet meer rond wil sjouwen.
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Alle reacties Link kopieren
prinses30 schreef:
04-07-2020 19:59
Sorry, maar je zou de eerste “vriend” niet zijn die een ander hiermee in de problemen brengt. Ik neem ook nooit iets mee voor een ander, tenzij ik het zelf bij de winkel kan kopen en meenemen.
Noem me achterdochtig, maar ik zou het risico ook niet nemen alleen omdat jij je sandalen niet meer rond wil sjouwen.
Jep, exact dit. De ‘goede daad’ staat voor mij in geen enkele verhouding tot het risico. Scheelt natuurlijk wel tussen welke landen je reist hè, van/naar zuid Frankrijk ben ik net wat minder spastisch.
En het neemt niet weg dat je de vraag natuurlijk altijd mag stellen of iemand iets voor jou mee wil nemen, en als het antwoord dan nee is, is dat niet altijd uit luiheid. Hoe goed je vriendschap ook is
Tvp
Alle reacties Link kopieren
Marels schreef:
04-07-2020 14:23
Jeeeetje dat dit topic nog bestaat!
(verkapte TVP dus om er na jaren forumafwezigheid maar goed in te komen weer)
hee Marels is terug , :hello:
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Marels schreef:
04-07-2020 14:23
Jeeeetje dat dit topic nog bestaat!
(verkapte TVP dus om er na jaren forumafwezigheid maar goed in te komen weer)
Hoooooi!
Ozo.
Alle reacties Link kopieren
Airecolette1 schreef:
04-07-2020 23:14
Jep, exact dit. De ‘goede daad’ staat voor mij in geen enkele verhouding tot het risico. Scheelt natuurlijk wel tussen welke landen je reist hè, van/naar zuid Frankrijk ben ik net wat minder spastisch.
En het neemt niet weg dat je de vraag natuurlijk altijd mag stellen of iemand iets voor jou mee wil nemen, en als het antwoord dan nee is, is dat niet altijd uit luiheid. Hoe goed je vriendschap ook is

O, is je goed recht hoor. Dat speelde hier iig niet mee. Zo goed ken ik mijn vriend dan wel weer ;)
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Marels schreef:
04-07-2020 14:23
Jeeeetje dat dit topic nog bestaat!
(verkapte TVP dus om er na jaren forumafwezigheid maar goed in te komen weer)
Hé dat is lang geleden!
Alle reacties Link kopieren
Marels schreef:
04-07-2020 14:23
Jeeeetje dat dit topic nog bestaat!
(verkapte TVP dus om er na jaren forumafwezigheid maar goed in te komen weer)

Idd lang geleden! Vanwaar die lange pauze? Leuk je weer te lezen!
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Bambi91 schreef:
04-07-2020 10:51
Ik heb er ook nog wel 1.

Meerdere keren tussendoor tijdens het werk vroeg een collega om ergens af te spreken om wat te gaan drinken/lunchen. We spraken dan ergens halverwege af omdat we voor ons werk op verschillende locaties waren. Zodra de rekening kwam hij met de medeling dat der portemonnee in de auto lag en of 1 van ons willen voorschieten. (5 minuten lopen vandaan). Natuurlijk geen probleem doen we met liefde.

Echter presteerde deze collega het elke keer weer toen met de mededeling, ik geef het je zo direct terug wat natuurlijk nooit gebeurt. Zelfs toen een andere collega het hem terug vroeg kreeg die te horen dat deze gierig was om der geld terug te vragen :hihi:

Hij kwam zelf ook een keer met het idee om iets te gaan doen, en nadien afgelopen was het zelfde kunstje te flikken bij de kassa om het voor te schieten omdat hij zijn portemonnee niet mee heb. Hints sturen, tikkies sturen helpt allemaal niet.

Hij is verder hartstikke lief en aardig maar dit is wel raar gedrag om dan vervolgens op te scheppen hoeveel spaargeld je hebt. Maar te gierig bent om terug te betalen of te lui bent om je portemonnee te halen.

Sommige details zijn wat verandert ivm herkenbaarheid.

Ditzelfde kunnen jullie toch ook terug doen? Ergens gaan eten en dan zeggen dat jullie je portemonnee niet mee hebben, vragen of het even kan worden voorgeschoten. En als hij dan om zijn geld vraagt, zeggen dat hij gierig is. Dan is het denk ik wel snel klaar.
Alle reacties Link kopieren
Tvp :proud:
Alle reacties Link kopieren
Het ligt er even aan of ik het mee zou nemen, als het een paar sandalen is wat in mijn eigen tas past, ja waarom niet. Maar als ik er een extra tas voor moet meenemen vind ik het weer wat anders.

Ik vind mensen soms ook wel makkelijk met vragen of je iets mee wilt nemen vanuit het buitenland. Ik ging een jaar geleden naar Japan, en allemaal mensen die opeens vragen of ik iets wilde meenemen. Begon met mijn broer die een judo pak wilde hebben, nou voor mijn broer wil ik het best meenemen. Kon het in de laatste week op halen en hoefde het niet de hele tijd met mij meeslepen.

Maar ik had ook filmpjes gemaakt in een supermarkt en mensen stuurde echt, oh wil je dat voor mij meenemen? En de overtreffende trap was dat een ex (ik had er alleen af en toe contact mee via social media, geen face to face contact meer) die mij appte of ik één of andere speciale saus wilde meenemen.

Hij gaf aan dat ik er 3 mocht kopen op zijn kosten en dan 2 voor hem en de derde was dan mijn moeite. Ik dacht, 3 sausflessen! (ik zat al op het randje van overgewicht) en daarna dacht ik, daaag dan moet ik ook nog met hem afspreken om het te geven :bye: :bye: :bye: :bye
Vind dat vragen of anderen spullen voor je mee willen nemen ook raar. En nee is geen raar antwoord, waarom beledigd zijn?

Heeft trouwens helemaal niks met gierigheid te maken. Iemand nog iets ontopic?
Wij hebben goede vrienden die op dit moment financieel niet zo goed staan.

Normaal splitten we altijd de rekening, nu gaat dat minder makkelijk voor hen.

We zijn laatst uit eten geweest naar een restaurant, waar wij hebben betaald. No prob.

Maar er stond ook nog een afspraak voor een erg luxe restaurant een paar weken erna, die heb ik afgezegd omdat we waarschijnlijk dan 400 euro kwijt zouden zijn en ik dit keer geen zin had om weer de rekening op te pakken.

Het zijn echt goede vrienden en we zijn nooit gierig bij elkaar.
Maar deze keer zag ik het gewoon even niet zitten zoveel geld neer te leggen voor een avondje gezelligheid.
Alle reacties Link kopieren
Felidaes schreef:
05-07-2020 11:23
Wij hebben goede vrienden die op dit moment financieel niet zo goed staan.

Normaal splitten we altijd de rekening, nu gaat dat minder makkelijk voor hen.

We zijn laatst uit eten geweest naar een restaurant, waar wij hebben betaald. No prob.

Maar er stond ook nog een afspraak voor een erg luxe restaurant een paar weken erna, die heb ik afgezegd omdat we waarschijnlijk dan 400 euro kwijt zouden zijn en ik dit keer geen zin had om weer de rekening op te pakken.

Het zijn echt goede vrienden en we zijn nooit gierig bij elkaar.
Maar deze keer zag ik het gewoon even niet zitten zoveel geld neer te leggen voor een avondje gezelligheid.
Dat snap ik, maar ik snap vanuit hun kant niet dat ze zelf niet hebben afgezegd? Als je financieel krap zit, dan bezuinig je toch hierop?
Felidaes schreef:
05-07-2020 11:23
Wij hebben goede vrienden die op dit moment financieel niet zo goed staan.

Normaal splitten we altijd de rekening, nu gaat dat minder makkelijk voor hen.

We zijn laatst uit eten geweest naar een restaurant, waar wij hebben betaald. No prob.

Maar er stond ook nog een afspraak voor een erg luxe restaurant een paar weken erna, die heb ik afgezegd omdat we waarschijnlijk dan 400 euro kwijt zouden zijn en ik dit keer geen zin had om weer de rekening op te pakken.

Het zijn echt goede vrienden en we zijn nooit gierig bij elkaar.
Maar deze keer zag ik het gewoon even niet zitten zoveel geld neer te leggen voor een avondje gezelligheid.
Is niet gierig. En vonden ze de annulering vervelend? Vast niet hoop ik?
Op zich denk ik dat dat heel verstandig is om af te zeggen, want je brengt hun mss ook in verlegenheid door die rekening op te pakken . Ik zooi me iig best bezwaard voelen als iemand anders zo’n rekening zou oppakken.
Maar als je het wel leuk vind om de avond samen door te brengen, kun je misschien voorstellen om dat etentje te verplaatsen naar een gelegenheid die voor hun op dit moment beter in hun bestedingsruimte past. ( En als je dat zo formuleert, is het ook duidelijk dat je niet van plan bent om weer te trakteren).
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dan als vrienden niet eens in dat dure restaurant willen gaan eten, wetende dat we de helft niet kunnen betalen. Ik zou je dan bijvoorbeeld thuis uitnodigen om te komen eten ipv uit eten, als bedankje voor het betalen van de laatste rekening
Alle reacties Link kopieren
Ik schijn krap een jaar geleden nog terug geweest te zijn.
Af en toe waai ik even binnen.

Forummoe denk ik, andere dingen te doen.
En ik geloof ook niet dat ik het nog zo leuk vind als vroeger. ;-D
Traag geworden. Gisteren 5 nieuwe berichten in de lijst op een uur of... 4, 5. Dat was vroeger wel anders, toen vernieuwde de hele lijst elk uur.
En die reclame :cry:

Maar goed af en toe moet ik nog eens binnen waaien dus, wie weet hoe lang ik blijf nu.
668, the neighbour of the Beast
Luci_Morgenster schreef:
05-07-2020 11:36
Is niet gierig. En vonden ze de annulering vervelend? Vast niet hoop ik?
Ze vonden het niet erg, maar ik heb er verder niet bij gezegd dat ik af zei omdat ik de rekening (dit keer) niet wilde betalen.
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
03-07-2020 09:19
Doet me denken aan een reis die ik maakte met een vriend. Na maanden backpacken ging hij eerder terug dan ik en ik vroeg of hij wat spullen van mij vast mee naar huis wilde nemen, dan hoefde ik het de rest van mijn reis niet mee te slepen. Wilde hij niet. Dat heb ik altijd een beetje apart gevonden, of was het een 'gierige' vraag van mij??
Niet gierig, maar je moet NOOIT iets meenemen van een ander op je reis van / naar het buitenland. Weet je hoeveel mensen wel niet in de problemen zijn gekomen zo? Ook niet doen voor die beste vriend / vriendin. Gewoon nooit doen.
Alle reacties Link kopieren
Felidaes schreef:
05-07-2020 12:49
Ze vonden het niet erg, maar ik heb er verder niet bij gezegd dat ik af zei omdat ik de rekening (dit keer) niet wilde betalen.
Ook een beetje raar hoor. Als je geen geld hebt, dan zeg je de afspraak toch zelf af? Je verwacht toch niet dat de ander de rekening zomaar betaald?. Als jij de afspraak niet had afgezegd, dan was je waarschijnlijk dan weer met hen gaan eten en hadden jullie dus gewoon even betaald. Bijzondere vriendschap is dat.
Alle reacties Link kopieren
Gisselle schreef:
05-07-2020 13:27
Ook een beetje raar hoor. Als je geen geld hebt, dan zeg je de afspraak toch zelf af? Je verwacht toch niet dat de ander de rekening zomaar betaald?. Als jij de afspraak niet had afgezegd, dan was je waarschijnlijk dan weer met hen gaan eten en hadden jullie dus gewoon even betaald. Bijzondere vriendschap is dat.
Dat weet je toch helemaal niet? Misschien hebben ze wel geld opzij gelegd omdat ze zo graag in dit restaurant wilden eten, weet jij veel.
Alle reacties Link kopieren
meisje85 schreef:
05-07-2020 13:29
Dat weet je toch helemaal niet? Misschien hebben ze wel geld opzij gelegd omdat ze zo graag in dit restaurant wilden eten, weet jij veel.

Er staat toch dat die mensen nu financieel niet goed zitten en dat de rekening voor hen werd betaald, dan zouden ze over een paar weken wel de rekening van een duur restaurant kunnen betalen?. Ja.... misschien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven