Baby musthaves en missers

08-07-2020 20:47 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik mij als zwangere oriënteer op dingen die handig zijn voor als de kleine geboren is plaats ik het onder zwangerschap. Ik denk dat er met mij veel andere aankomende moeders zijn die ook wel behoefte zullen/kunnen hebben aan deze info :)

Ik ben dus vooral benieuwd naar wat anderen goed bevallen is, en wat je beter niet kan kopen.
Zo zag ik een video waarin onder andere werd aangeraden om een rugzak luiertas te kopen en niet één met een schouderband. Toen dacht ik, ja dat klinkt inderdaad verstandig!
Is ook zo zonde geld om dingen te kopen die je uiteindelijk toch niet gebruikt.

Dus wat zijn aanraders en afraders, maakt niet uit waarmee: kleding, slaapspullen, wandelwagens, hygiëne producten, luiers, voeding, etc etc
Brand los :biggrin:
Ik ben erg benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
Ik had drie aankleedkussens:
Boven, beneden, Achterbank
Alle reacties Link kopieren
- Nou, een luiertas :-). Nooit gebruikt. Veel te groot, lomp. Alles ging in een bag-in-bag in mijn gewone werktas/handtas. Dat zag en zie ik nog steeds veel gebeuren.
- zo’n angelcare geval. Dat alarm ging constant af
- flessenwarmer
- alle kleding in maat 44 t/m 69 met een capuchon (m.u.v. jasje)
- heel veel spullen (box, wipstoeltje, wiegje, etc.) die wij amper hebben kunnen gebruiken maar die andere mensen juist een essentieel onderdeel van de uitzet vinden.

Mijn beste aankoop ooit (en had ik dat van tevoren geweten dan had ik mij die hele Bugaboo kunnen uitsparen, gelukkig had ik de Bee en heeft hij wel flink km’s gemaakt als buggy): een draagdoek. Maar ook dat verschilt van baby tot baby. Mijn nichtje had daar echt helemaal geen trek in.

Edit: en ik had zo’n geplastificeerd verschoningsmatje dat je echt heel klein kon opvouwen. Dat heb ik echt veel gebruikt.
lemoos2 wijzigde dit bericht op 08-07-2020 21:01
7.67% gewijzigd
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik was juist erg blij met schoudertas luiertas, die hing ik dan aan de kinderwagen als ik boodschappen ging doen.
Waar ik niets aan heb gehad, de box! Gelukkig destijds mogen lenen van familielid, want anders was het echt zonde van mijn geld geweest. Dochter vond de box verschrikkelijk, ging hartverscheurend tekeer in dat ding. Haha
Alle reacties Link kopieren
Deryan peuter tentje
(veel) hydrofiele doeken
Babygym
Draagzak (ik vind die van Ergobaby prettig)
Bij borstvoeding lekschalen en Purelan
Boxpakjes (ideaal bij jonge babies)
Overslagrompers
Aanraders: een goede kinderwagen en een lekker matras.
Afraders: v-tech. Veel te zwaar voor een kleintje om iets mee te kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 6 jaar (want meerdere kinderen) met een schoudertas gelopen. Echt geen enkel probleem! Laat je dus niet afschrikken als je een leuk model vindt!

Kopen: zo’n grote hydrofieldoek (1x1 meter). Handig voor inbakeren, voeden met pottekijkers, kindje beetje uit de zon houden, kinderwagen afdekken (niet tegen de zon maar in bijv drukke omgeving), kindje ergens neerleggen om te verschonen etc etc. Oh ja, je kunt er ook gewoon mee afdrogen. (Nee, heb geen aandelen). Je kunt natuurlijk ook iets anders gebruiken maar ik vind ze erg handig!

Totaal nutteloos: Bumba babyseat. Al zie ik dat ze daar ondertussen een riempje in hebben. Misschien dat ze dan beter werken (‘in mijn tijd’ overstrekte m’n kind zich, floep en lag op de grond. Leuk spelletje overigens!)
Alle reacties Link kopieren
Zo weinig mogelijk was ons motto.
Wij hebben alleen wat kleding, wasbare luiers, 2de hands meubels en 2de hands kinderwagen gekocht, een Maxi-Cosi een en draagdoek.
Dat was in het begin meer dan genoeg.

Qua kleding vind ik overslag rompers en gewone beide prima. Rekbare zachte kleding is fijn.

Speelgoed hebben wij niet gekocht, alleen maar gekregen.

Verzorgingsproducten, gebruik Ik baby olie en zinkzalf en water.
Alle reacties Link kopieren
Sudocreme en Balneum badolie (mijn kind had een hele droge huid en Balneum is een heerlijke vette olie voor in bad).
Alle reacties Link kopieren
Autospiegel! Die hang je dus aan hoofdsteun van de plek waar de maxi cosi staat en dan kun je vanuit je eigen achteruitkijkspiegel je kindje zien.
Hadden wij pas wat later en had die dus bij de 1e graag eerder gehad.

Verder ben ik van doe maar gewoon dat is al gek genoeg.
Geen baby nestjes of dat soort Andere dingen vind ik niet echt nodig.
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
zo'n rugzak luiertas lijkt mij nou totaal niet handig want die moet je zelf dragen.
Die andere hang je gewoon aan je kinderwagen.

Ik vond overslagrompers super onhandig.
Anderen vinden ze handig omdat ze niet over het hoofdje hoeven . Maar gewone rompertjes kun je ook via de onderkant aandoen.

Koop geen kleding met capuchon dat ligt niet fijn voor de baby. En geen opstaande kraagjes die in het gezicht kriebelen want baby's hebben een kort nekje.
Alle reacties Link kopieren
Ook nooit een luiertas gebruikt
Alle reacties Link kopieren
Moonbird1980 schreef:
08-07-2020 20:59
Waar ik niets aan heb gehad, de box! Gelukkig destijds mogen lenen van familielid, want anders was het echt zonde van mijn geld geweest. Dochter vond de box verschrikkelijk, ging hartverscheurend tekeer in dat ding. Haha
Die vond ik pas handig bij nummer 2 die vrij snel volgde, zodat nr 1 niet liefdevol op de baby ging liggen/zitten/hangen als ik even niet keek😅
Alle reacties Link kopieren
Oh ja overslag rompers ook niet echt gebruikt en boxpakjes ook niet.
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de box juist heel veel gebruikt :P Als ik wilde douchen, koken, naar de wc moest, etc. Zeker op de leeftijd als ze begonnen te draaien en tijgeren.
Alle reacties Link kopieren
Niet nodig:
- Haarkam/borstel
- Nagelschaartje (eerste weken mag je ze niet knippen)
- thermometer voor badje (je kunt beter op jezelf leren vertrouwen)
- Babynestje (hier nauwelijks gebruikt iig)
- Spijkerbroekjes, rokjes/jurken (Leuk, maar sommige kleding is echt onhandig)
- Dekens voor ledikant (hier niet gebruikt: baby eerst in co-sleeper. Daarna slaapzak aan in bed ipv dekentje.
- Slofjes/schoentjes kleiner dan maat 19/20

Wel handig!:
- Bio stretch rompers van de Hema
- Zachte broekjes/pakjes waar een beetje rek in zit. Overslagshirtjes.
- Babysokken van de kruidvat (bambino), die blijven goed zitten
- Hydrofiele doeken
- Purelan voor als je borstvoeding wil geven, maar ook te gebruiken bij droge huid ed
Alle reacties Link kopieren
Afraders:
- Rompers met lange mouwen. Een paar leuke is wel handig om zonder shirtje te dragen met een broekje, maar wat een gepriegel om lange mouwen rompers onder een shirtje te krijgen met lange mouwen.

- Een badzitje. Baby ligt half boven water waardoor hij koud wordt en het levert wat mij betreft totaal geen gemak op.


Aanraders:
- Rompers met stretch
- Puckababy Piep inbakerslaapzakje voor de eerste 2 maanden
- Dr Browns flessen
Alle reacties Link kopieren
Twee keer gebruikt; de standaard voor het badje. Het bleek veel handiger om dat badje gewoon in het grote bad te zetten, in plaats van ermee over de gang te sjouwen. Badje met standaard op de badkamer, was bij ons de badkamer te klein voor.

De voorgeschreven 12 hydrofielluiers. Pure onzin, ik heb er in totaal denk ik hooguit vier gebruikt. Met een baby heb je elke dag wel was en een vaak gewassen hydrofiel bleek stukken fijner dan die mooie nieuwe. De vier tweedehandse heb ik echt gebruikt en de nieuwe zijn nagenoeg nieuw doorgegaan naar de volgende.

Kruiken. Ik 'moest' er twee. Ik heb er precies eentje 1x gebruikt. Achteraf heb ik gedacht: als ik gewoon een fles met fijn warm water had gevuld was dat ook prima geweest.

Kleertjes. Ik kreeg een grote stapel tweedehands, wat prima was. Achteraf heeft Lon daarvan niet veel gedragen, iedereen vond het zo leuk om kleren te kopen dat ze veel dingen maar één keer heeft gedragen. Dus koop niet teveel.

Idem met knuffels, die vermeerderen helemaal vanzelf. Ik kocht er eentje. Tegen de tijd dat we verhuisden, ze was toen vijf jaar, had ze er 257...

Wat ik absoluut wel weer zou aanschaffen: meerdere setjes beddengoed. Een kind dat overgeeft doet dat maar zelden één keer. Na de derde keer gaf ze nog een keer over in ons bed en sliep daarna als een blok. Wij niet.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
08-07-2020 21:03
zo'n rugzak luiertas lijkt mij nou totaal niet handig want die moet je zelf dragen.
Die andere hang je gewoon aan je kinderwagen.
Ik heb een rugzak luiertas van Ali en deze hang ik ook gewoon aan de kinderwagen met de riempjes met klittenband die eraan zitten.
Alle reacties Link kopieren
En een draagzak en een wipstoeltje van babybjorn. Die laatste zorgde ervoor dat ik af en toe even mijn handen vrij kon hebben. Onze reflux-baby wilde nergens liggen.
Alle reacties Link kopieren
moizer schreef:
08-07-2020 21:03
Die vond ik pas handig bij nummer 2 die vrij snel volgde, zodat nr 1 niet liefdevol op de baby ging liggen/zitten/hangen als ik even niet keek😅
grappig, tussen die van ons zit 17 maanden en de onveiligste plek voor de baby was de box! Want het was zo leuk om daar in te klimmen en op de baby te gaan liggen. Als ze samen op t speelkleed lagen, gebeurde er niks geks. :-)

Mijn ervaring:
babygym, box en kinderwagen zijn overrated. Heb ook nooit een luiertas gehad trouwens.
draagdoek is essentieel

Maar ieder gezin/kindje heeft zn eigen behoefte. Kijk vooral wat voor jullie werkt :)
Alle reacties Link kopieren
Er was al eens zo'n topic :)

Ik heb daar veel tips uit gehaald!! Er moet hier nog bevallen worden ;) *wacht vol ongeduld.....*

-Wij hebben een klein badje (2e hands) gekocht (Shnuggle), want kleine badkamer (en geen fan van zo'n emmer).
-We hebben geen box
-Geen wipstoel
-We hebben wél een babykuipje voor op een triptrap (en die triptrap hebben we van zus gekregen, na 15 jaar nog geen krasje ;) )
-We hebben (zo ongeveer) de kleinste combinatie kinderwagen gemaakt (want klein behuisd en geen auto) We hebben de Cybex autostoel waarvan de rugleuning bijna volledig plat kan (dus geen grote bak nodig én tevens autostoel) en een YoYo Zen+ onderstel. Zonder autostoel (dus alleen de Zen+) is in te klappen en past in een fietstas (of onder je vliegtuigstoel bijv). En het was een hele betaalbare prijs (want gedeeltelijk 2e hands, niet de autostoel).
-We gaan een gewone rugtas gebruiken (nou ja, gewoon, wel eentje met goede schouderbanden, een soort kleine backpack) Luiertassen vind ik zó overrated en vooral een hoop lucht (en zou aan onze kinderwagencombinatie niet kunnen hangen, haha, die weegt zelf maar 3 kilo of zo, haha)
-We hebben wasbare luiers (want hele goede aanbieding, dus hopelijk vinden we ze fijn werken, haha)
Wel:
- hydrofieldoeken, zowel normaal als XLformaat. Multifunctioneel inzetbaar.
- IKEA kinderstoel, desnoods als 2e voor erbij. Ideaal voor in de tuin en om mee te nemen (want de poten kunnen er af).
- Slabbetjes met armen, voor als de kleine wat ouder is. Silly billyz bijvoorbeeld.
- Voedingskussen. Zowel handig bij borst- als flesvoeding. En voor de tweede helft van de zwangerschap, als je buik in bed in de weg gaat zitten.
- Boxkleed, ook buiten de box te gebruiken als speelkleed.

Niet:
- Pakjes die niet aan de onderkant open kunnen. Heel onhandig als je bij het verschonen eerst dat hele pakje uit moet trekken en weer aan.
- Hippe kussentjes en hoezen voor in de stokke kinderstoel. Ik bleef ze wassen.
- Rompers met lange mouwen bij de kleine maatjes. Veel te veel gepriegel.
- Wipstoel: vrijwel niet gebruikt
- Flessenwarmer
- Flessensterilisator. Ik heb onze flessen een paar keer uitgekookt en op een gegeven moment heb ik ze gewoon in de vaatwasser gemikt.
- Babygym. Onhandige sta-in-de-weg en ze gebruiken hem maar heel kort.
anoniem_371479 wijzigde dit bericht op 08-07-2020 21:20
6.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ook afraders: pakjes uit één stuk, de zogenaamde onesies. Even snel een luier verschonen? Moet je je hele kind uitkleden of je hebt dat gepriegel met tachtig drukkertjes. Nog een nadeel, al is dat persoonlijk; die van mij had en heeft lange benen. Dus dan was het bovenstukje eigenlijk prima, was het bij de beentjes eigenlijk te kort.

Billendoekjes. Echt he, veeg voor de grap je kont eens kapot en ga er dan met zo´n doekje overheen, dan snap je meteen waarom de meeste kleintjes het op een gillen zetten. Neem thuis gewoon een washandje met wat water en die doekjes alleen in geval van nood.

Box is bij ons maar heel weinig gebruikt, de vloer deed het prima. Maar goed, geen tweede kind en geen hond in huis maken daarin natuurlijk wel het verschil.

Aparte babykast. Die zijn minder diep dan gewone kledingkasten. Als je hem krijgt of voor een prikkie kunt overnemen; doen. Als je geld moet spenderen koop je beter meteen een fatsoenlijke kast. Bij voorkeur zo groot mogelijk, kun je er later ook speelgoed, verkleedkleren, speelgoed en boeken in kwijt.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Zwartgroen schreef:
08-07-2020 21:17

- Flessensterilisator. Ik heb onze flessen een paar keer uitgekookt en op een gegeven moment heb ik ze gewoon in de vaatwasser gemikt.
Gaat bij ons, op de ouderwetse manier, koken worden :bonk: Geen magnetron én geen vaatwasser :-D (en geen auto, en geen droger.... Sommigen gaan zich afvragen of we in een hutje in een bos wonen, haha)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven