Jort Kelder & het racismedebat

08-07-2020 22:18 3021 berichten
Activisten vinden dat Jort Kelder geen debat over racisme mag leiden.

https://www.ad.nl/show/ophef-om-jort-ke ... ~adf033e9/

Quote:
,,Een debat is een discussievorm waarbij het de bedoeling is een stelling te verdedigen of juist te bestrijden”, stellen de ondertekenaars. ,,Wij vinden dat racisme geen stelling is om te verdedigen of te bestrijden.:

Dat is nogal een draak van een redenering. In feite zeg je dan dat je geen debat of discussie meer mag voeren over racisme. Is dat echt wat men bedoelt?
Alle reacties Link kopieren
Wat vind jij?
Ik zou het heel interessant vinden en zeker kijken. Ik denk dat Prem ook erbij zit.
Maar dit komt inderdaad een beetje op me over als een debat over verkrachting van vrouwen, geleid door Van Kooten in de rol van de vieze man, over of verkrachting nou wel of niet erg is.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 09-07-2020 18:25
Reden: racisme
99.55% gewijzigd
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Dat is nogal een draak van een redenering. In feite zeg je dan dat je geen debat of discussie meer mag voeren over racisme. Is dat echt wat men bedoelt?

Dat is hoe jij het ontvangt. Naast jou nog 17 miljoen mensen in Nederland die het ieder op hun eigen manier interpreteren.
[...]

De penthouses aan de grachten in nieuw-west of de penthouses aan de grachten in zuid-oost?
Ik heb graag exact duidelijk over wélke welgestelde gekleurde warme medemensen we het hebben.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 16-07-2020 23:33
Reden: Quote verwijderd
57.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De activisten die tegen Jort Kelder als debatleider zijn en die sowieso geen debat over racisme willen, schreven het onderstaande in hun brief aan Shula Rijxman:

Racisme is geen mening maar een moorddadig systeem wat al eeuwenlang stelselmatig Zwarte mensen uitbuit, uitsluit, onderdrukt en generationele trauma’s heeft veroorzaakt.

Daar kun je dus heel goed over discussiëren, want als je beweert dat het racisme in Nederland een moorddadig systeem is, dan sla je de plank flink mis. Je kunt al een discussie voeren over de hoofdletter Z in zwarte. Witte wordt dan weer wel met een kleine letter w geschreven.

Ik vind die activisten een sneu clubje en een stel z..kerds.
Het racisme debat betreft natuurlijk niet alleen donkere mensen. Het is juist een debat.

Bij een debat over links tegen rechts. ga je dan ook moeilijk doen of de presentator links of rechts is. waar gaat het over?

En ik wil niet zeggen dat donker nu tegen over blank staat. Volgens mij is het ook niet een debat van een groep tegen de andere groep. Tenzij het debat tegen ku kux klan is.

Iedereen in het debat is tegen racisme neem ik aan.

Het zal waarschijnlijk gaan over wat eraan gedaan moet worden.
Ik gok dat er ook donkere mensen aanwezig zijn in het debat.

Als dat niet het geval was dan pas zou ik erover beginnen.
Niet over welke etnische achtergrond de presentator nu heeft.
Alle reacties Link kopieren
Wie zit er überhaupt nog op een figuur als Jort Kelder zit te wachten.
Een spuit 11 die ook nog even met zijn smoel in beeld moet.
Weer een oeverloos zeikprogramma van en voor lui die willen vasthouden aan een maatschappij die goddank tot het verleden behoort.
Die menen in de juiste positie te verkeren om te oordelen over ervaringen van anderen.
Gewoon, omdat ze met hun kop in de schijnwerpers willen.
Damned if I don’t
Pffff. Hoeveel variaties zijn er nog op het racisme debat? Wat krijgen we hierna? Nick en Simon & het racisme debat? Annie Schilder over BLM? André Rieu en racisme? Het wordt gewoon obsessief
Kijk e
op YouTube eens naar Hans Teeuwen die met nog twee anderen in CHIPS.NOOTJES.BIER wat filosofeert over racisme in Nederland en de hysterie. Zij slaan de spijker op de kop. Zou op tv moeten komen, al breekt de pleuris dan helemaal uit.
Kap toch met die zinloze en ingewikkelde discussies hier. Daar zit toch echt niemand op te wachten.
Activisten houden niet van het debat. Wat onverwacht.

Ze gedragen zich als een stel verwende kleuters. Ik zou ze lekker laten weten dat ze van de gastenlijst zijn gehaald.
Alle reacties Link kopieren
Met ‘maatschappij die tot het verleden behoort’ bedoel ik uiteraard niet een maatschappij waarin racisme voorkomt.
Damned if I don’t
Alle reacties Link kopieren
Het is een belangrijk onderwerp, maar helaas is de nuance ver te zoeken.

Vandaag zag ik deze:

Na de vernieling van het Lego-beeld van André Hazes op de Dam, heeft Mokum Magazine meerdere malen een opmerkelijk verzoek van een vrouw ontvangen: of zij geen aandacht meer willen besteden aan een blanke zanger die volgens haar een nationalistisch publiek zou hebben.

Op Facebook doet de redactie van het blad hun verhaal. Ze schrijven, bij een video waarop de hoofdredacteur op niet mis te verstane wijze kenbaar maakt hoe hij erover denkt: „Maandag werd het prachtige LEGO-beeld van André Hazes op de Dam vernield, vandaag krijgt Mokum Magazine het dringende verzoek van een mevrouw die het nodig vindt om meerdere malen aan ons te vragen of wij géén aandacht meer willen besteden aan een volgens haar ‘witte zanger met een nationalistisch publiek’.”

Het magazine vervolgt: „Het voetballied ‘Wij Houden van Oranje’ zou volgens de dame in kwestie racistisch zijn. ‘Jammer dat Mokum Magazine zich niet losmaakt van foute artiesten’, schrijft ze. Dit is de reactie van onze hoofdredacteur...”


De reactie van de hoofdredacteur is niet de meest elegante maar wel duidelijk. https://www.facebook.com/36925746644045 ... video_list
Alle reacties Link kopieren
Gelezen op Twitter
“De activisten willen geen debat maar een platform”

Ben ik het mee eens
Alle reacties Link kopieren
Gênant ook dat er nog steeds gedebatteerd en gediscussieerd moet worden. Het moet f*ing frustrerend zijn om je gezichtspunt als gekleurd mens keer op keer duidelijk te moeten maken en constant op onbegrip te stuiten.
Damned if I don’t
ViezeHond schreef:
09-07-2020 00:30
Gênant ook dat er nog steeds gedebatteerd en gediscussieerd moet worden. Het moet f*ing frustrerend zijn om je gezichtspunt als gekleurd mens keer op keer duidelijk te moeten maken en constant op onbegrip te stuiten.
genant?

Maar idd. het debateren , doet verder weinig.
Gewoon tolerant naar anderen zijn en niet kijken naar huidskleur.
Gelukkig denkt bijna iedereen er zo over.

En degene die het niet doen. Die ga je hun mindset niet veranderen door een debat of demonstratie.
Het debat gaat ook niet over mensen voor en tegen racisme denk ik. iedereen in het debat is tegen racisme.

Ik ben ook tegen diefstal. Gaan we ook debatteren dat diefstal niet meer kan?
Dat vind iedereen..

Maar uiteraard betekend het niet dat de mensen die diefstal plegen nu ineens denken oh er is een discussie laat ik het nu maar niet meer doen.
Alle reacties Link kopieren
De stelling van het debat is ‘het racismedebat drijft Nederland uit elkaar’. Het gaat dus niet over racisme zelf. Daar is ieder weldenkend mens op tegen.
De stelling waarover gedebatteerd gaat worden vind ik wel interessant. Je ziet echt wel een tweedeling ontstaan. Ook hier op het forum.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
08-07-2020 22:37
Het valt mij altijd op, dat de (gekleurde) mensen die de grootste mond over racisme hebben, zelf volop hebben geprofiteerd van de voordelen van de "blanke" samenleving en veelal er warmpjes bij zitten, een leuk penthouse aan de Amsterdamse grachten hebben en een alleszins comfortabel leven leiden. Als onze samenleving écht zo door en door racistisch zou zijn, hoe komen zij dan aan dat geweldige inkomen en die bevoorrechte positie?
Eigenlijk is het gewoon knap dat je dit bij elkaar kan verzinnen.
bethweeter schreef:
09-07-2020 01:01
Eigenlijk is het gewoon knap dat je dit bij elkaar kan verzinnen.
Inderdaad!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
08-07-2020 22:37
Het valt mij altijd op, dat de (gekleurde) mensen die de grootste mond over racisme hebben, zelf volop hebben geprofiteerd van de voordelen van de "blanke" samenleving en veelal er warmpjes bij zitten, een leuk penthouse aan de Amsterdamse grachten hebben en een alleszins comfortabel leven leiden. Als onze samenleving écht zo door en door racistisch zou zijn, hoe komen zij dan aan dat geweldige inkomen en die bevoorrechte positie?
Begrijp ik dat jij dit niet hebt?
Zijn dat die gratis en met voorrang verkregen 4 kamerwoningen.
Ik lees alleen maar jaloezie.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
08-07-2020 23:08
De activisten die tegen Jort Kelder als debatleider zijn en die sowieso geen debat over racisme willen, schreven het onderstaande in hun brief aan Shula Rijxman:

Racisme is geen mening maar een moorddadig systeem wat al eeuwenlang stelselmatig Zwarte mensen uitbuit, uitsluit, onderdrukt en generationele trauma’s heeft veroorzaakt.

Daar kun je dus heel goed over discussiëren, want als je beweert dat het racisme in Nederland een moorddadig systeem is, dan sla je de plank flink mis. Je kunt al een discussie voeren over de hoofdletter Z in zwarte. Witte wordt dan weer wel met een kleine letter w geschreven.

Ik vind die activisten een sneu clubje en een stel z..kerds.
Het klopt, van de VS tot India.
Alleen niet enkel van wit op zwart.
ViezeHond schreef:
08-07-2020 23:36
Wie zit er überhaupt nog op een figuur als Jort Kelder zit te wachten.
Een spuit 11 die ook nog even met zijn smoel in beeld moet.
Weer een oeverloos zeikprogramma van en voor lui die willen vasthouden aan een maatschappij die goddank tot het verleden behoort.
Die menen in de juiste positie te verkeren om te oordelen over ervaringen van anderen.
Gewoon, omdat ze met hun kop in de schijnwerpers willen.
:worship:
Waarom zou je niet mogen discussiëren over racisme? En waarom toch die cancel-cultuur? Daar wordt het voor niemand beter op. Om begrip te krijgen of te houden moet je júist in gesprek blijven.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
08-07-2020 22:37
Het valt mij altijd op, dat de (gekleurde) mensen die de grootste mond over racisme hebben, zelf volop hebben geprofiteerd van de voordelen van de "blanke" samenleving en veelal er warmpjes bij zitten, een leuk penthouse aan de Amsterdamse grachten hebben en een alleszins comfortabel leven leiden. Als onze samenleving écht zo door en door racistisch zou zijn, hoe komen zij dan aan dat geweldige inkomen en die bevoorrechte positie?
Precies en dan hoor je ze niet.
Alle reacties Link kopieren
Doorenvogels55 schreef:
09-07-2020 08:07
Precies en dan hoor je ze niet.
Ze?oh ja joh!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven