Het Tegen Tegel Tuinen Topic deel 8

08-07-2020 17:59 3009 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het TTT is alweer toe aan deel 8!
Dit is het topic voor Tuinengekkies, Gesjeesde Groene Vingers, Garden Guerillistas en iedereen die de groene tuin met zo min mogelijk beton een warm hart toedraagt.
We prediken hier al 7 delen lang alle voordelen van een weelderig groene tuin in vergelijking met de betonnen tuinen die helaas zo oprukken in het Nederlandse tuinenlandschap. We blijven hier mee bezig totdat iedereen ervan overtuigd is dat groen beter is voor het milieu, fijner en minder heet in de zomer, en dat beestjes van allerlei soorten, van insecten tot egels, vogels en eekhoorns (en hier en daar een paar kippen) de tuin tot een waar paradijsje maken.

We zijn een hecht groepje dat van alles deelt, er vliegen zaden en planten over en weer en alle advies kost niks. Iedereen kan aansluiten, hoe meer zielen, hoe meer vreugd.
Allen weer veel plezier in deel acht!
Hieronder weer een paar voorbeelden van hoe het niet en wel moet.

De lelijke tegeltuin. Dit zou je niet moeten willen:

Afbeelding

En zo kan het dus ook:
Afbeelding
Afbeelding

Linkjes van MJ:

Handig boekje over tuingeluk, met veel handige tips en gewoon leuk om te lezen;
Handige tips voor de indeling van je tuin (sowieso is de site van Appeltern een aanrader);
De app Plantsnap, voor de ‘welke plant was dit in vredesnaam ook alweer-momenten’;
Ook handig boekje: onkruid herkennen voor dummies
Online cursus tuinvogels herkennen via de Vogelbescherming;
Geweldig blog over moestuinieren;
Site van Gardeners World (vrijdag op BBC2!);
Koop hier je bohus bla verf :proud:
Plaatjes plakken van je eigen tuin of iets moois dat je op internet gevonden hebt? Zie op deze pagina ergens halverwege een uitleg.
tuingravin wijzigde dit bericht op 08-07-2020 19:50
36.46% gewijzigd
Tuingravin schreef:
08-07-2020 19:45
🐌🐛🦟🦎🐜🐝🦇🐞🦋🐓🌳🍀☘️🌿🍃🍂🍁🌾🌷🌹🌺🥀🌸🌼🌻🎋🌧💦🏡 op de iphone zijn er zat... hahaha. Het forum mag er idd wel meer tuingerelateerde smileys op zetten.
Yup, die zijn wel leuk. Je kan ze hier zien, dus deze kan je ook in de OP plakken :D (moet je vooral zelf weten trouwens of je daar zin in hebt natuurlijk :-) )
maxi14 schreef:
08-07-2020 19:08
Hellup...volgens de Groei en Bloei is het een goede tijd om waterloten te verwijderen van appel en perenbomen. Nu heb ik een appelboompje en volgens internet zijn waterloten takjes die recht omhoog groeien. Nu groeien er inderdaad wek de nodige kleine takjes redelijk recht omhoog, maar zijn dat echt waterloten en moeten die er echt allemaal af? Iemand enig idee?
Afbeelding

De laatste dagen zit er trouwens een grote mussenfamilie in de plataan. Heel gezellig, maar de hele stoep en border eronder zit inmiddels onder de poep. Maar ze zijn zo gezellig en schattig dat ik ze dat vergeef :love:
Goed punt, de appel hier ziet er ongeveer vergelijkbaar uit :D
Ik denk inderdaad dat die uitlopers er af mogen (moeten is ook weer zo wat). Die steken verder uit dan de appels. Als je ze laat groeien gaat er minder energie naar de appel want er gaat ook nog energie naar die uitloper. Dus ik denk dat ik ze binnenkort (als het wat minder regent dan nu) ook maar eens er af ga knippen.

Leuk die mussen :heart:
Volgens mij zijn dit ongeveer de waterloten die je er af zou kunnen knippen:
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
friezinnetje2014 schreef:
08-07-2020 19:58
welke ben je geweest?

En ik kwam die akebia laatst ook tegen, maar ik durf het niet aan. Te veel woekeren.
Die in Buitenpost, Friesland.

Ik heb/krijg een vrij grote pergola dus mag wel wat woekeren
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik lees al even mee in dit leuke topic.
Wij hadden zeker geen tegeltuin, maar een soort Engelse tuin met heeeel veel buxus en helaas kwam daar de onvermijdelijke buxusmot in....
We konden nog onze tuin uitbreiden met zo'n 55 m3. Dus we hebben even geleden besloten om het stuk grond erbij te kopen en een week of 8 geleden alles eruit te halen en helemaal opnieuw te beginnen. Een behoorlijke klus! Maar nu alzo blij mee!! Kan niet wachten tot alles weer goed aanslaat en begint te groeien!
Maar ik kan het en der wel wat tips en inspiratie gebruiken om het nog mooier te maken. Dus ik schrijf/lees graag met jullie mee!
Alle reacties Link kopieren
Dank aaanne, dan ga ik daar dit weekend eens mee aan de slag!
Alle reacties Link kopieren
Tuingravin schreef:
08-07-2020 19:50
Volgens mij doen de linkjes het weer. :)
:bigkiss:
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
badmuts111 schreef:
08-07-2020 20:43
Die in Buitenpost, Friesland.

Ik heb/krijg een vrij grote pergola dus mag wel wat woekeren
daar ben ik ooit ook wel eens geweest, maar dat is al flink wat jaren geleden.

Welke kleur heb je gekocht?
Alle reacties Link kopieren
TVP, ik lees jullie zo graag :heart:
Alle reacties Link kopieren
Thanks voor het nieuwe topic TG 🐿️
Alle reacties Link kopieren
friezinnetje2014 schreef:
08-07-2020 21:18
daar ben ik ooit ook wel eens geweest, maar dat is al flink wat jaren geleden.

Welke kleur heb je gekocht?
Ze schrijft Alba dus ik denk wit :biggrin:
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Calamitycat schreef:
08-07-2020 22:00
Ze schrijft Alba dus ik denk wit :biggrin:
wordt tijd dat ik mijn bed ga opzoeken :P
Alle reacties Link kopieren
friezinnetje2014 schreef:
08-07-2020 22:02
wordt tijd dat ik mijn bed ga opzoeken :P
:D
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
08-07-2020 22:00
Ze schrijft Alba dus ik denk wit :biggrin:
Idd de witte ;)
De paarse is wat makkelijker te vinden en bestel ik via directplant.
Alle reacties Link kopieren
Ohhh ik was jullie kwijt!

Ben ook veel te druk met alles, maar resultaat mag er zijn. Er is een kilo af, ja ja een hele kilo ;)
Nog 29 te gaan...

Heb enorm genoten en gelachen om de kipjes en slakken en gladiolen :heart:
Dus wel meegelezen.
En wat een plaatjes van tuinen, CC, Moosey en Alecta hebben echt indruk gemaakt! Wauw!

Hier ook veel regen, alles wordt goed voorzien deze dagen!
Ik zal wat meer van me laten horen ;)

TG bedankt voor het openen :bigkiss:
Make it one day
Sabeltandcavia schreef:
08-07-2020 20:29
Ik mis nog een kip, een eekhoorn en een kikker.
Wat is die tiende dan?
Tuingravin schreef:
08-07-2020 19:45
[...]...............🐓.................. [...]
🐿️🐸🦆🐓🦔🐇🕊️🦉🦢🐠🦗🦟
Nog wat onderdelen

Edit hee de haan wil niet blijven staan, die wordt een kip.. o_o
anoniem_122552 wijzigde dit bericht op 08-07-2020 22:36
20.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik sluit ook weer aan.
Alle reacties Link kopieren
Heee ik wist helemaal niet dat iPhone smileys het gewoon doen hier. Hoera, dank TG voor deze revelatie.

Ik had, ondanks regen, een lekkere buitendag vandaag. Was eerst naar een tuin hier in de buurt waar groenten gekweekt worden voor het leukste lokale restaurant en snijbloemen door een hele leuke tuinintwerpster. Ik had aangeboden dat ik de bloemenwei daar wel wilde komen maaien met de zeis, nou, dat heb ik geweten. t Was heel dicht en met behoorlijk taaie planten, dus het kost best kracht om te maaien. Maar heerlijk gewerkt (ik werk toch altijd lekkerder in andermans tuinen, gewoon een heel gerichte klus doen ipv de hele tijd overal over nadenken en proberen te bedenken hoe het ooit nog allemaal anders moet in de tuin enzo..) ookal regende het en het was ook erg gezellig. Heb het sowieso niet afgekregen dus ik ga binnenkort nog ns verder, en ik wil er sowieso wel wat vaker wat gaan doen. Niet dat ik niet genoeg te doen heb in eigen tuin maar het is een heerlijke plek en ook leuk om wat like-minded mensen te leren kennen in de omgeving (ik woon in een nógal conservatieve streek) Als dank kreeg ik nog een prachtig bosje vers geplukte lathyrus mee in verschillende kleuren, zo mooi 🥰

Thuisgekomen meteen nog maar even verdergemaaid, en erachter gekomen waarom je eigenlijk in juni wel echt de eerste keer je bloemenwei moet maaien. Het stukje wat ik nog niet had gemaaid was enorm plat gaan liggen en heeft zichzelf hier en daar ook behoorlijk verstikt, flinke bruine plekken het en der. Komt allemaal wel weer goed, maar ik kon het ook niet normaal meer maaien, heb het bosje bij bosje met een handsikkel losgehaald. Goeie leer voor de volgende keer.

Die appelbomen moet ik ook echt gaan doen ja, die van mij zien er ook zo uit. Mag best een beetje rigoreus hoor, dat snoeien, fruitbomen hebben lucht in de kruin nodig.
Verder moet ik ook de blauwe regen nog snoeien en de haagwinde weer even stevig aanpakken. Maaien bij de bessenstruiken en de o.i. Kers streng toespreken.

Oh, en ik had bijna een massa kleine sedumpjes gekocht bij de Welkoop om m’n stapelmuurtje mee te beplanten, maar volgens de mevrouw van de kassa waren ze niet winterhard. Heb ik ze maar laten staan. Maar er moeten toch zat winterharde sedums bestaan lijkt me, als al die daken ermee beplant worden?
Alle reacties Link kopieren
@TG, er zitten vijgen aan de vijgenboom die jij mij gegeven had :cheer2:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Hm, maf, als ik zo wat Google waren de succulenten die ik wilde kopen sempervivums, en die zijn gewoon wel winterhard. Twijfel nu of ik ze alsnog bij de Welkoop ga halen (support your locals!) of dat ik ze goedkoper op internet bestel..
Alle reacties Link kopieren
Mijn laatste tuinklus was het opknappen van een oud petroleumstelletje met twee grote pitten zodat ik nu een buitenkachel heb - met een terracotta pot er omgekeerd op. Ik was nog niet klaar of het regende pijpestelen, ik weet nu waarom die uitdrukking bestaat. Heel knusjes, zat ik daar warm onder mijn afdakje 🔥 met kletterende tegen.

Ik droom, sinds de foto hier, van eekhoorntjes in mijn tuin. Ik moet het doen met een woelrat. Helaas. Echt een nachtmerrie, die vreetzak. 🐀
Alle reacties Link kopieren
Moosey schreef:
08-07-2020 23:02
Hm, maf, als ik zo wat Google waren de succulenten die ik wilde kopen sempervivums, en die zijn gewoon wel winterhard. Twijfel nu of ik ze alsnog bij de Welkoop ga halen (support your locals!) of dat ik ze goedkoper op internet bestel..
Ik kan ook een poging doen tot opsturen. Dei mijne knallen de aardbeienpot uit :O

deze o.a.: Foto van wiki
Afbeelding
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
08-07-2020 22:48
@TG, er zitten vijgen aan de vijgenboom die jij mij gegeven had :cheer2:

Die verschijnen toch altijd in de winter al? Tenminste, bij mij wel. En omdat ze op mijn balkon achter glas staan kan ik ze nu al oogsten. Helaas waren het er dit jaar niet zo veel, ik denk een stuk of 15 in totaal. Vorig jaar had ik er meer dan 50.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
09-07-2020 07:09
Die verschijnen toch altijd in de winter al? Tenminste, bij mij wel. En omdat ze op mijn balkon achter glas staan kan ik ze nu al oogsten. Helaas waren het er dit jaar niet zo veel, ik denk een stuk of 15 in totaal. Vorig jaar had ik er meer dan 50.
Ik heb een jonge stek in pot staan, pasgeleden gekregen :)
Voor iedereen een groene tuin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven