Werk & Studie alle pijlers

Werkgever vraagt mij om een taak erbij te nemen

09-07-2020 11:44 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Baas heeft mij gevraagd om een nieuwe taak erbij te nemen. Had het al aan mijn collega gevraagd maar die heeft geweigerd. Ik krijg er eerlijk gezegd ook geen energie van. Het gaat om het inboeken van de administratie. Ik ga een dag minder werken en heb het al druk genoeg. Ik heb nl. dit jaar al eerder mijn taken uitgebreid die wel in het verlengde van mijn werk liggen en waar ik voor mijn gevoel al een enorme verantwoordelijkheid voor draag. Heb trouwens ook totaal geen ervaring met financiële administratie.

Ik wil het niet... en voel mij bezwaard om dat te zeggen. Als ik mijn takenpakket zou willen uitbreiden dan heb ik andere ambities. Waar ik hem echt mee vooruit zou helpen. Hij vraagt dit alleen aan mij omdat hij de kosten wil drukke. Ik mocht er even over nadenken en stond eigenlijk niet echt te springen om dit met dit voorstel.. p.s. we zouden binnenkort nog even om tafel om zaken te bespreken voor na mijn verlof. ik voel mij gewoon heel bezwaard om te zeggen dat ik dit niet wil doen. Ik wil hem graag tevreden houden maar ik vind met plezier naar het werk gaan veel belangrijker. Ik wilde dit even van mij afschrijven en eigenlijk vragen hoe jullie dit zouden verwoorden naar hem. Dank alvast.
Gewoon aangeven dat je het niet wilt. Het past niet in de beschikbare tijd en je hebt er ook geen ervaring mee, dus je bent volgens jezelf geen ideale kandidaat om dit te doen.
Alle reacties Link kopieren
'Ik wil het niet doen doen.'
Een dag minder werken maar wel een taak erbij nemen gaat niet samen. Dat lijkt me een prima argument naar je werkgever toe.
Volgens mij kun je het beste met je collega overleggen over hoe hij of zij deze taak weer van zijn schouders gekregen heeft.

Dat was namelijk bewezen succesvol. Zelfde baas, zelfde administratie, zelfde vraag.... dus hetzelfde antwoord zou prima moeten werken.
Alle reacties Link kopieren
Uit welke werkzaamheden bestaan je huidige functie?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon eerlijk en open het gesprek in gaan. Aangeven dat jij je bezwaard voelt om het te moeten zeggen, maar dat de werkzaamheden niet in het verlengde van je takenpakket / vakgebied liggen en dat je het ook niet leuk gaat vinden. Wellicht dat je het wel tijdelijk zou willen doen, om de werkgever tegemoet te komen, maar wel met het oog op vervanging.
Alle reacties Link kopieren
Hij wil de kosten drukken.

Dat zegt genoeg over hoe jij zijn werknemers behandelt.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Je collega zei nee en dit moet jij nu ook doen
Dan gaat hij maar naar iemand anders

Ik heb er geen tijd voor is een prima argument
@Doreia
Dat hij kosten wil drukken zegt toch niets over hoe hij 'zijn werknemers behandelt'??
Misschien wil hij er juist wel voor zorgen dat alle werknemers hun baan kunnen behouden na verliezen door Corona ofzo?

Ook al vind je het werk niet leuk, als je tijd hebt om het te doen dan zou ik het gewoon doen. Anders kan het gewoon niet. Je werkt waarschijnlijk bij een kleiner bedrijf. Dan heb je vaak een flexibelere taakverdeling!
Alle reacties Link kopieren
FitsSprits schreef:
09-07-2020 11:55
Gewoon eerlijk en open het gesprek in gaan. Aangeven dat jij je bezwaard voelt om het te moeten zeggen, maar dat de werkzaamheden niet in het verlengde van je takenpakket / vakgebied liggen en dat je het ook niet leuk gaat vinden. Wellicht dat je het wel tijdelijk zou willen doen, om de werkgever tegemoet te komen, maar wel met het oog op vervanging.
Tijdelijk? voor hoe lang dan?

En hoe wordt het nu gedaan?

Mijn advies:
zeg dat u recent al extra taken gekregen heeft, en dat u korter werken ging.
en dat het niet bij uw taakomschrijving past.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Je gaat minder werken en hebt het al te druk, het lijkt me dat je dat prima kunt zeggen tegen je werkgever wanneer je aangeeft het niet te gaan doen. En laat je niet ompraten.
Alle reacties Link kopieren
Als je andere klussen allemaal zo enorm verantwoordelijk zijn, dan is inboeken administratie toch juist een ontspannen klusje tussendoor? Ik doe het als ik even bij moet komen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in elk geval niet zeggen dat je "er geen energie van krijgt". Als baas zou ik je dan hartelijk uitlachen.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
09-07-2020 11:56
Hij wil de kosten drukken.

Dat zegt genoeg over hoe jij zijn werknemers behandelt.

Eeuh, nou natuurlijk zijn werkgevers vaak op zoek naar manieren om de kosten te drukken. Bovendien vraagt hij het haar gewoon, ik heb niet de indruk dat ze niet mag weigeren. Nee, is ook een antwoord.

TO; zou het gewoon eerlijk zeggen, dat je het lastig vindt om hem teleur te moeten stellen, maar dat je dit er echt niet bij kan en wil hebben
Als je je baas tevreden wilt houden moet je eerlijk zijn, en geen taken op je nek nemen die je niet aankunt. Daar wordt namelijk op den duur niemand beter van. Ga je niet verontschuldigen. Zeg gewoon dat het teveel is, aangezien je ook al een dag minder gaat werken. Niet ingaan op de inhoud van het werk. Komt er later een taak die je wel ziet zitten, dan kun je daarover gewoon het gesprek aangaan. Dan is er tijd verstreken en weet je inmiddels of je meer werk aan zal kunnen of niet.
Alle reacties Link kopieren
'Nee bedankt dat zie ik niet zitten, ik ga een dag minder werken en heb mijn handen meer dan vol aan mijn huidige takenpakket en ik heb er vorig jaar al extra taken bij genomen.'

Vind het vreemd dat het blijkbaar ook wordt gevraagd om die taken er dan bij te doen bovenop je huidige taken terwijl je een dag minder gaat werken. Dat is eigenlijk alleen haalbaar als je enkele van je huidige taken weer laat vallen.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
09-07-2020 11:56
Hij wil de kosten drukken.

Dat zegt genoeg over hoe jij zijn werknemers behandelt.
Jij wilt loonsverhoging.
Dat zegt genoeg over hoe je je baas behandelt.

TO: Als je deze taak er niet bij wil doen, maar wel een andere taak dan kun je dat gewoon aangeven? Met een goede onderbouwing moet dat bespreekbaar zijn. Als je denkt dat hij het uit kostenbesparende overwegingen vraagt, dan kun je hem vast overtuigen je een andere taak te laten doen die geld opbrengt.
Alle reacties Link kopieren
Sorry, er ging wat mis
Alle reacties Link kopieren
Poeszie schreef:
09-07-2020 12:59
Eeuh, nou natuurlijk zijn werkgevers vaak op zoek naar manieren om de kosten te drukken. Bovendien vraagt hij het haar gewoon, ik heb niet de indruk dat ze niet mag weigeren. Nee, is ook een antwoord.
Collega heeft het ook geweigerd, dus zou vreemd zijn als dat bij TO, die ook nog eens minder gaat werken, ineens een scheve blik oplevert.
Niet aan beginnen. Ook niet tijdelijk.
Zeggen dat t niet in het verlengde van je studie en ambities ligt.. en het argument dat je minder gaat werken en er geen tijd voor vrij wil maken omdat je je werk en je taken heel leuk vind.
Alle reacties Link kopieren
chentolove schreef:
09-07-2020 12:09


Ik heb er geen tijd voor is een prima argument
Dat is geen goed argument, dan heb je kans dat hij leuke dingen uit je pakket schrapt, zodat je wel tijd krijgt, en rotwerk.
Aangeven dat je die taak niet wilt, en dat omschrijven.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
09-07-2020 12:50
Je gaat minder werken en hebt het al te druk, het lijkt me dat je dat prima kunt zeggen tegen je werkgever wanneer je aangeeft het niet te gaan doen. En laat je niet ompraten.

Dit en zeg er vooral ook bij dat je niet wil dat het ten koste van de kwaliteit gaat. Als je iets doet, wil je het goed doen 😉.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou je antwoord niet te ingewikkeld maken.

Wil je deze taak erbij doen?
Nee. Mijn takenpakket is recent uitgebreid en ik ga een dag minder werken. Het past niet, ik kan de taak niet op me nemen.

Kun je het tijdelijk doen?
Nee, dat lukt niet. Ik ben Juist bezig mijn huidige takenpakket in minder uren te passen zodat anderen niks van mij hoeven over te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Nee is ook gewoon een antwoord,
En een zeer goed antwoord als je recent minder bent gaan werken en al extra taken hebt gekregen de laatste tijd.

Werkgevers zijn altijd op zoek naar manieren om de kosten te drukken en het is een gedeelde verantwoordelijkheid van de werknemer om daarin je eigen grenzen aan te geven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven