Kinderopvang; wachtlijst?

09-07-2020 14:25 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn kinderen aangemeld voor kinderopvang. Nou ben ik momenteel ook aan het solliciteren,
dus grote kans dat ik dingen moet wijzigen qua opvangdagen. Vanaf het eerste kwartaal 2021 heb ik de
opvang nodig. Ik lees alleen allemaal berichten van wachtlijsten van 1-3 jaar in 2019. Iemand enig idee
waar ik nu ongeveer vanuit moet gaan? We wonen in een middelgrote stad buiten de randstad.
Ik woon in een gat grenzend aan een middelgrote stad en de wachtlijsten voor kinderopvang/gastouder zijn hier 1 tot 2 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Is heel verschillend. Hier hadden we bijvoorbeeld helemaal geen wachtlijst.
Ik woon in een groot dorp en hier is de wachtlijst 1-2 jaar voor het kdv en minimaal 2 jaar voor de BSO bij de bekende opvang organisatie.

Bij een andere minder bekende opvang kun je binnen het jaar terecht.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een kleine stad buiten de randstad. De wachttijd geld hier voor 0-3 jarige voor de maandag, dinsdag donderdag, woensdag ochtend. De wachttijd is meerdere maanden. Zeker als je meer als 1 kind hebt is het mission impossible. Baby’s inschrijven zodra je zwanger bent is noodzakelijk en liever te veel als te weinig. Opzeggen is makkelijker als krijgen.
00suus00 wijzigde dit bericht op 09-07-2020 14:32
Reden: Aanvulling
22.35% gewijzigd
Als je niks doet, gebeurt er ook niks!
Alle reacties Link kopieren
Ik stond 8 maanden zwanger op de stoep van het kdv en daar was het geen probleem. Maar het blijkt hier (stad buiten de randstad) ook vaak problematisch te zijn.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Alle reacties Link kopieren
Hier in de Randstad.

Bij aanmelden (rond 16-18 wk zwangerschap) kregen we te horen dat er een wachtlijst was voor de dinsdag. Kind kon wel zonder problemen terecht op maandag en donderdag. We konden dan tijdelijk de woensdag nemen, en zouden dan naar de dinsdag kunnen zodra er plek zou zijn.

Puntje bij paaltje kwam die plek al eerder vrij (er werd wat geschovenin de groepen), en kon kind toch vanaf het begin terecht op de dagen die we graag wilden.
flipje2 wijzigde dit bericht op 09-07-2020 14:34
4.25% gewijzigd
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Gewoon zsm inschrijven
Ik heb even de site van mijn plaatselijke opvang bekeken, die geven aan, dat als je flexibel bent in dagen/locaties, er veel mogelijk is.
Hoe starder de klant, hoe lastiger het wordt
Is het een idee om gewoon eens rond te bellen, want ik schat zo in dat de opvanglocaties zelf een aardig idee hebben van de wachttijd. Beter dan wij met behulp van onze glazen bol. Ook al hebben we hem natuurlijk allemaal net gepoetst.
Alle reacties Link kopieren
De wachtlijsten lopen ook snel op omdat ouders zich bij meerdere opvangorganisaties inschrijven.
Daarnaast heb je nog steeds bepaalde populaire dagen zoals de dinsdag en donderdag terwijl er steeds meer scholen zijn die ivm continuerooster elke dag hetzelfde schoolrposter hebben.
Dus, kan je flexibel zijn ivm je werkdagen, informeer dan naar de woensdag en vrijdag. Op die dagen is de wachtlijst vaak korter.
Alle reacties Link kopieren
Hier in de randstad , dorp 6 -12maanden. Dat was ten tijde van ons oudste kind anders en dat is een peuter.

Dit keer dus al inschrijven met 20 weken
Hier gastouder, geen wachtlijst, BSO niet eens geprobeerd, want enorme wachtlijst en bieden geen opvang op woensdag, die wij wel nodig hebben.
Dorp in de randstad
Alle reacties Link kopieren
Hier in het dorps kdv ligt het er aan wat je wens dagen zijn.
Zoon zit al 2 jaar op 2 ochtenden per week, en 2e kind kan daar vanaf oktober probleemloos bij.

Echter ons neefje blijft op kdv oude woonplaats ook al wonen ze al een jaar hier, omdat de dagen die hun nodig hebben (meerdere uren en andere populaire dagen) pas beschikbaar waren tegen de tijd dat hij al bijna naar school zou gaan...

En er hebben 2 kinderen afscheid genomen omdat hun op komst zijnde broertje of zusje er niet bij kan op dezelfde dagen o_o

Ik vind het super waardevol zo'n klein kdv in het dorp letterlijk om de hoek van waar we wonen maar helaas is de ruimte ook beperkt en zijn er dus ook mensen die niet terecht kunnen...
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
Heel wisselend, twee jaar geleden ging ik solliciteren, drie jonge kinderen (1 kdv en 2 bso nodig) Eerste vier kdv’s die ik heb geprobeerd hadden wachtlijsten van minimaal een jaar. Vijfde die ik probeerde had direct plaats. Bso had ook direct plaats (al hadden mijn kinderen op twee dagen wel de laatste twee plekken). Enige nadeel is dat de locaties een behoorlijk stuk uit elkaar liggen. Maar ach, ze hebben tenminste een plekje.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt je kinderen al aangemeld, schrijf je in de OP. Waarom vraag je het niet aan de organisatie? Die kunnen je een antwoord geven voor jouw specifieke situatie.
Alle reacties Link kopieren
Hier kun je gelijk terecht en uit meerdere kiezen. Ook overstap van bso nadat we verhuisd zijnwas gelijk geregeld.
Als ik bovenstaande reacties lees: hoe doen mensen dat ooit als ze verhuizen? Dan loop je dus risico op eerste 3 jaar geen kdv of bso???
Wij hadden 3 dagen nodig en kregen er 3 maar wel naast een van de gewenste dagen, de woensdag en de vrijdag erbij. Wel op de wachtlijst komen te staan voor de woensdagen. Omdat we al binnenwaren kregen we voorrang op de vrijgekomen dagen. Omdat we binnen dezelfde organisatie bso wilde afnemen konden we zo doorstromen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom bel je niet even met de kinderopvangorganisatie? Zij kunnen aangeven waar je rekening mee moet houden.

Ik bedoel, ik kan wel aangeven dat in de middelgrote stad buiten de randstad waar ik woon geen wachtlijsten zijn, maar daar heb jij niets aan.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
09-07-2020 14:36
Is het een idee om gewoon eens rond te bellen, want ik schat zo in dat de opvanglocaties zelf een aardig idee hebben van de wachttijd. Beter dan wij met behulp van onze glazen bol. Ook al hebben we hem natuurlijk allemaal net gepoetst.
Dit ja. Ik zou het navragen
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een middelgrote, kinderrijke stad in de randstad en hier is sinds Corona plek zat.
Mensen raken uren kwijt of hun hele baan en hebben geen recht meer op opvang.

In 2019 zouden er lange wachtlijsten zijn maar wij konden na 6 maanden terecht, in eerste instantie niet op onze voorkeursdagen en een dag minder dan gewenst maar een paar maanden later loste dat zich ook op. Als je eenmaal binnen bent, krijg je voorrang. En wij zitten bij 1 van de populairste opvangen.

Mijn ervaring: de soep wordt niet zo heet gegeten. Als je nu inschrijft dan heb je in januari heus wel voor minstens een paar dagen een plek.
Alle reacties Link kopieren
Navragen ga ik inderdaad doen zodra ik mijn werkdagen zeker weet. Dan wil ik als het kan 1 dag in de week al eerder in laten gaan. Dan is dat maar vast binnen denk ik dan...
Alle reacties Link kopieren
Senna1985 schreef:
09-07-2020 21:27
Navragen ga ik inderdaad doen zodra ik mijn werkdagen zeker weet. Dan wil ik als het kan 1 dag in de week al eerder in laten gaan. Dan is dat maar vast binnen denk ik dan...
Bedoel je als je nog niet werkt? Dan heb je waarschijnlijk ook nog geen recht op toeslag, dus houd daar wel rekening mee...
(Maar misschien begrijp ik je gewoon verkeerd)
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
flipje2 schreef:
09-07-2020 21:37
Bedoel je als je nog niet werkt? Dan heb je waarschijnlijk ook nog geen recht op toeslag, dus houd daar wel rekening mee...
(Maar misschien begrijp ik je gewoon verkeerd)
Ik werk al wel, zoek alleen iets anders 😊. Ik zal idd de hoeveelheid toeslag etc in de gaten houden.
Ik woon in een grote stad in de Randstad. Oudste is ingeschreven op het kdv bij 20 wkn zwangerschap, er was plaats toen ze 5 maanden was op de geplande dagen.
Jongste is ingeschreven bij 7 weken zwangerschap, daar was maar plaats voor 2 van de 3 dagen toen hij 5 mnd oud was (ondanks voorrang omdat de oudste er al zat). Na 2 maanden was er op de 3e dag ook plaats. Het verschilt dus een beetje.

Nu start de oudste na de vakantie op de basisschool, maar er is nog geen plek op de BSO (staat nu 1.5 jaar ingeschreven). Ze kunnen me absoluut niet vertellen wanneer er wel plek is. Sterker nog, ze worden nogal chagerijnig als ik bel om informatie.

Wat ik me afvraag: hoe lossen ouders dit op??? Bij de jongste hadden we geluk dat mijn zusje tijdelijk geen baan had, en kon oppassen.
Na de zomervakantie zitten we echt met een probleem. Ik werk in het ziekenhuis, man eigen bedrijf met personeel. Thuiswerken is eventjes een optie (voor man dan, voor mij niet), maar geen maanden. Andere BSO’s halen niet op vanaf deze school, gastouderbureau’s hebben niemand.

Sorry TO voor de aanvullende vraag, maar je topic is herkenbaar! (En stressvol o_o ).
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in Limburg en ben begin dit jaar verhuisd. Vanaf september kunnen ze beide (kdv & bso) naar de nieuwe opvang, de 3 dagen die ik wil. Inclusief drukke dinsdag en donderdag.
Wachttijd dus max 6 maanden. Nu is het nog even wat verder heen en weer rijden, maar ach.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven