Progammeren

10-07-2020 12:23 37 berichten
Hoi allen,

Heb sinds kort interesse in progammeren, kwam even iets tegen wat ik niet helemaal begrijp

Zitten er hier toevallig programmeurs die mij simpel kunnen uitleggen wat string interpolation is en waarvoor het gebruikt wordt.... wat kun je er uiteindelijk mee?

Groetjes
Alle reacties Link kopieren
Dat is als je twee verschillende stukjes tekst hebt en dat je da hetzelfde deel eruit haalt.

Je kunt het gebruiken om te zoeken op google
Alle reacties Link kopieren
Nou, stel je hebt een programma en je wil dat die zegt "welkom gebruikersnaam", en de gebruikersnaam hangt dan af van wie er ingelogd is. Dan kun je zeggen:

Gebruikersnaamvariabele = Hier fetch je de betreffende gebruikersnaam

Print("welkom %d" % Gebruikersnaanvariabele)

En dan krijg je als output "welkom Ugli". Je kan het ook gebruiken als het aantal variabel is bijvoorbeeld, eigenlijk alles wat steeds veranderd.
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft het niet te gebruiken maar als je taal het biedt en je gebruikt het wordt je code vast leesbaarder en minder pijnlijk om te schrijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er geen verstand van, maar ik vind het wel grappig dat je drie verschillende antwoorden krijgt.

:-o

Inmiddels even gegoogled, (had jij ook kunnen doen)

1 van de drie is juist!
hecamel wijzigde dit bericht op 10-07-2020 13:05
Reden: Update
26.35% gewijzigd
Hecamel schreef:
10-07-2020 13:02
Ik heb er geen verstand van, maar ik vind het wel grappig dat je drie verschillende antwoorden krijgt.

:-o
:-D

Ben nu nog erger in de war dan voordat ik de vraag stelde inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
moentje_ schreef:
10-07-2020 13:05
:-D

Ben nu nog erger in de war dan voordat ik de vraag stelde inderdaad.
Je kan ook even googlen, ik ben er inmiddels achter wat het is, en 1 van de drie is dus juist.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heeft Ugli gelijk, en klopt de omschrijving van Karl_Marx niet.

Toevallig schrijf ik meestal programma'tjes waarin geen "Welkom haarklover", "welkom Ugli" enz. nodig zijn.

dus het advies van madamzonderm volg ik niet op.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Misschien heeft de term meerdere betekenissen?

Dit is iig de codering waar ik op doel :

${huppeldepup}.
Alle reacties Link kopieren
moentje_ schreef:
10-07-2020 13:12
Misschien heeft de term meerdere betekenissen?

Dit is iig de codering waar ik op doel :

${huppeldepup}.
Dit is inderdaad string interpolation: een eerder gedeclareerde variabele binnen een string kunnen aanroepen, die dan evalueert naar de toegewezen waarde.
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
Hecamel schreef:
10-07-2020 13:02
Ik heb er geen verstand van, maar ik vind het wel grappig dat je drie verschillende antwoorden krijgt.

:-o

Inmiddels even gegoogled, (had jij ook kunnen doen)

1 van de drie is juist!
Ik gaf geen definitie/uitleg van wat het is! Er waren pogingen gedaan. Ik probeerde "wat kun je er uiteindelijk mee?" een klein beetje te beantwoorden.

Voor een uitleg over string interpolation pak je een boek of lees je online, een tekst waar meer moeite en voorbeelden worden gegeven.
Als is het maar:
https://en.wikipedia.org/wiki/String_interpolation
Alle reacties Link kopieren
kantlijn schreef:
10-07-2020 13:16
Dit is inderdaad string interpolation: een eerder gedeclareerde variabele binnen een string kunnen aanroepen, die dan evalueert naar de toegewezen waarde.
Nee.
kantlijn schreef:
10-07-2020 13:16
Dit is inderdaad string interpolation: een eerder gedeclareerde variabele binnen een string kunnen aanroepen, die dan evalueert naar de toegewezen waarde.
Deze uitleg komt het meest overeen met wat ik zo een beetje erover gelezen heb, zoals jij het omschrijft snap ik het nu wel iets beter.

Dankje
Alle reacties Link kopieren
madamzonderm schreef:
10-07-2020 13:29
Nee.
Euh, jawel
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
kantlijn schreef:
10-07-2020 13:54
Euh, jawel
Blijkbaar is moentje_ geholpen met een onnauwkeurige omschrijving. Nu kan ze het gaan proberen en zien waar die uitleg niet klopt.
Alle reacties Link kopieren
madamzonderm schreef:
10-07-2020 14:14
Blijkbaar is moentje_ geholpen met een onnauwkeurige omschrijving. Nu kan ze het gaan proberen en zien waar die uitleg niet klopt.

Ik ben informaticus en ik heb programmeertrainingen gegeven. Mijn uitleg is afdoende.
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
madamzonderm schreef:
10-07-2020 14:14
Blijkbaar is moentje_ geholpen met een onnauwkeurige omschrijving. Nu kan ze het gaan proberen en zien waar die uitleg niet klopt.
Vul vooral aan als je het beter denkt te weten :)
Alle reacties Link kopieren
moentje_ schreef:
10-07-2020 13:12
Misschien heeft de term meerdere betekenissen?

Dit is iig de codering waar ik op doel :

${huppeldepup}.
Ja dit is wat ik bedoelde, alleen iedere programmeertaal heeft zijn eigen manier om het weer te geven. In Python is het %d en in C# is het $ bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
kantlijn schreef:
10-07-2020 14:24
Ik ben informaticus en ik heb programmeertrainingen gegeven. Mijn uitleg is afdoende.
Ik hoopte al zo erg dat je dit zou zeggen. :rofl:
¡Apagando las luces!
Alle reacties Link kopieren
kantlijn schreef:
10-07-2020 14:24
Mijn uitleg is afdoende.
Dat zeg ik, maar ook onnauwkeurig.
moentje_ schreef:
10-07-2020 14:30
Vul vooral aan als je het beter denkt te weten :)
Als je doet wat kantlijn zegt kom je niet eens door de compiler heen (best-case scenario; je weet snel dat het niet werkt). Of je krijgt dingen die je niet wil (~worst-case scenario; anderen kunnen last hebben van je werk).

In welke taal werk je? Ik zou voorbeelden gebruiken om uitleg te geven als ik de taal ken. Of leer je beter van puur concepten?
Aan de andere kant, wat ik al zei, probeer het eens en zie waar het misgaat.
Op zich zijn de posts van Ugli prima als voorbeelden. Informeel en wat pseudocode maar zonder onnauwkeurigheden.
Alle reacties Link kopieren
SombraOnline schreef:
10-07-2020 14:57
Ik hoopte al zo erg dat je dit zou zeggen. :rofl:
Ik weet echt niet wat ik met het autoriteitsargument moet. Ergens is het grappig maar zo sneu dat hij/zij het mis heeft. Al bedoelt ie het vast goed.
Alle reacties Link kopieren
madamzonderm schreef:
10-07-2020 15:04
Ik weet echt niet wat ik met het autoriteitsargument moet. Ergens is het grappig maar zo sneu dat hij/zij het mis heeft. Al bedoelt ie het vast goed.

TO is zelf aan het programmeren geslagen en vraagt om een simpele uitleg over string interpolation, ze is geen eerstejaarsstudent die vraagt hoe een red-black tree te implementeren. Dan kun je heel gewichtig 'read the docs' gaan zitten roepen en een wikipedialink gaan zitten geven, maar TS is ongetwijfeld van na de oorlog en niet op haar achterhoofd gevallen, ergo ruim bekend met wikipedia en hoe daar iets op te zoeken. Waarschijnlijk werd het haar daar ook niet duidelijk omdat ze in de eerste drie zinnen vijf termen tegenkomt die ze niet kent en die ze dan ook recursief kan gaan zitten uitpluizen. Dat schiet niet op. Waarschijnlijk is ze in javascript of python bezig (en komt er geen compiler aan te pas) om data types onder de knie te krijgen en gaat het in eerste instantie om gepersisteerde data in een geprinte string te krijgen.

Dan kun je wel gaan doen alsof het absolute noodzaak is om tot in detail te weten hoe stringinterpolatie in zijn werk gaat maar uiteindelijk is het allemaal niet zo interessant en veel handiger dat TO gewoon door kan naar het volgende onderwerp. Dat zal dan deep comparison zijn en dan kan ze weer 18 pagina's wikipedia en MDN doornemen. Uiteindelijk zien beginners dan door de bomen het bos niet meer, daarom is het beter om soms wat te vereenvoudigen.
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
madamzonderm schreef:
10-07-2020 15:03
Op zich zijn de posts van Ugli prima als voorbeelden. Informeel en wat pseudocode maar zonder onnauwkeurigheden.
Uiteraard, het gaat om het idee. :p
Alle reacties Link kopieren
kantlijn schreef:
10-07-2020 14:24
Ik ben informaticus en ik heb programmeertrainingen gegeven. Mijn uitleg is afdoende.

Als iemand op die trainingen van jou zegt dat ze het te vaag vinden en niet snappen, antwoord je dan ook met "Mijn uitleg is afdoende"?
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
10-07-2020 16:08
Als iemand op die trainingen van jou zegt dat ze het te vaag vinden en niet snappen, antwoord je dan ook met "Mijn uitleg is afdoende"?

Nee, maar uitgerekend TO geeft aan wel wat met mijn antwoord te kunnen. Blijkbaar kan ik dus toch wel redelijk inschatten hoe iets voor beginners inzichtelijk te krijgen.
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven