NL staat aangeklaagd wegens afsluiten water gezinnen

12-07-2020 17:07 331 berichten
De Nederlandse Staat wordt aangeklaagd omdat er gezinnen met kinderen zijn waar het water wordt afgesloten: https://eenvandaag.avrotros.nl/item/ned ... rinkwater/

Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet vinden. Enerzijds moet je als kind toegang hebben tot water. Anderzijds moet er wel een prikkel voor ouders zijn om hun rekening te betalen.

Wat vinden we ervan?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het nogal overdreven, eerlijk gezegd. Water kost bijna helemaal niets.
Het lijkt mij dat als je zelfs dat niet meer betaald, je kinderen beter ergens anders kunnen gaan wonen.
Want het betekent dat ze verder ook echt geen leven hebben.

Als je kinderen krijgt, heb je verantwoordelijkheden. Naast liefde en aandacht, zorgen dat er voldoende geld binnenkomt, een behoorlijk dak boven het hoofd, geld om eten en kleren te kopen voor de kinderen.
Veel te veel mensen blijven hangen in een soort van slachtofferschap, terwijl ze gewoon aan de bak moeten.
Alle reacties Link kopieren
Als het 500 dossiers per jaar zijn zou ik vooral geval per geval gaan oordelen.
En proberen te achterhalen wat de reden van niet betalen is.

En niet dadelijk afsluiten bij een eerste vergeten factuur zonder een aantal herinneringen.
En kijken of mensen met kinderen gekend zijn bij de gemeente.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Onderdak is ook een eerste levensbehoefte voor kinderen.
Ook maar geen huur meer betalen als je toch niet uitgezet kan worden op als je kinderen hebt?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het even nagezocht, onze waterrekening is een tientje per maand. En dan ga ik er ook vanuit dat je één of twee betalingsherinneringen krijgt. Ben je dan echt het slachtoffer als het water afgesloten wordt, zoals de dame met drie kinderen in het artikel?
haley wijzigde dit bericht op 12-07-2020 17:20
6.48% gewijzigd
Ik denk dat het in de meeste gevallen gaat om niet kunnen ipv niet willen.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
12-07-2020 17:20
Ik denk dat het in de meeste gevallen gaat om niet kunnen ipv niet willen.
Als je geen 10 euro in de maand kan missen voor water dan is er heel wat meer mis.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik overigens wel een goed idee vind is om verhuurders en nuts bedrijven melding te laten maken bij de gemeente als de rekeningen niet betaald worden.
Dan kan de gemeente actief aan de slag met een gezin, om te voorkomen dat schulden uit de hand lopen.

Ook zouden al die kleine kredieten, van bijvoorbeeld postorder bedrijven, gewoon verboden moeten worden. Ze zijn vaak asociaal duur en zorgen alleen maar voor problemen. Zo'n bedrijf als Wehkamp bijvoorbeeld haalt 60 % van hun omzet uit verkoop op afbetaling (met een rente boven de 10%!) en bijna alle winst van het bedrijf komt van de rente die ze incasseren van mensen die het eigenlijk niet kunnen betalen.
granny71 schreef:
12-07-2020 17:22
Als je geen 10 euro in de maand kan missen voor water dan is er heel wat meer mis.
Zeker. En er zal wel niet meer betaald worden. Of niet meteen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je dan nog wel betalen?
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn weten sluiten ze je bij eerste gemiste betaling niet af.
Heb een paar jaar terug ook een aantal maand termijnen gemist. Kreeg eerst herinneringen (helaas in het spamfilter). Daarna komt er een brief met het voornemen tot afsluiten en dan pas de werkelijke afsluiting.
Ik heb bij de brief contact opgenomen. Kon de gemiste termijnen in termijnen betalen met de extra kosten en de normale termijnbedragen.
Het kost extra geld en moeite maar je wordt niet compleet onverwacht afgesloten.

Je straft je kinderen zelf doordat je bij financiële problemen je kop in het zand te steken. Je krijgt mogelijkheden genoeg om hulp te vragen.

Ik vind dat de Nederlandse staat meer moet doen om opstapeling van schuld te verminderen.
Bij niet betaalde rekening komt er teveel boete bedrag bij op. Je kunt bijna niet meer bovenop komen als je in de financiële problemen komt.
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig kon die Manuela uit dat filmpje nog wel een paar Nike schoenen van €100,- betalen. Het leven is tenslotte prioriteiten stellen.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
12-07-2020 17:26
Waarom zou je dan nog wel betalen?
Dat inderdaad. Water is geen grote kostenpost. Ik heb het idee dat men er wellicht makkelijk over gaat denken in de zin van: ze sluiten me toch niet af. Dat maakt dat mensen hun waterrekening zouden kunnen gaan zien als een soort van vrijwillige bijdrage. Dat is het natuurlijk niet.
Ik neem wel even aan dat er wel eerst contact is opgenomen en/of herinneringen zijn gestuurd. Als het echt een keiharde kwestie van niet kunnen betalen is, zijn er heel grote problemen. Dan moet er echt hulp komen.
Alle reacties Link kopieren
Pepermint_Patty schreef:
12-07-2020 17:27


Ik vind dat de Nederlandse staat meer moet doen om opstapeling van schuld te verminderen.
Bij niet betaalde rekening komt er teveel boete bedrag bij op. Je kunt bijna niet meer bovenop komen als je in de financiële problemen komt.
Dit dus ook.

In no time is je rekening van 100 euro geen 100 euro maar 500 euro.

Als je al geen geld hebt zal je in veel gevallen zeker die extra 400 euro niet hebben.
En op die 400 euro komen ook weer continu intresten bij.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
jo12345 schreef:
12-07-2020 17:30
Gelukkig kon die Manuela uit dat filmpje nog wel een paar Nike schoenen van €100,- betalen. Het leven is tenslotte prioriteiten stellen.
Hoe weet je dat ze die zelf heeft betaald?
jo12345 schreef:
12-07-2020 17:24
Wat ik overigens wel een goed idee vind is om verhuurders en nuts bedrijven melding te laten maken bij de gemeente als de rekeningen niet betaald worden.
Dan kan de gemeente actief aan de slag met een gezin, om te voorkomen dat schulden uit de hand lopen.

Ook zouden al die kleine kredieten, van bijvoorbeeld postorder bedrijven, gewoon verboden moeten worden. Ze zijn vaak asociaal duur en zorgen alleen maar voor problemen. Zo'n bedrijf als Wehkamp bijvoorbeeld haalt 60 % van hun omzet uit verkoop op afbetaling (met een rente boven de 10%!) en bijna alle winst van het bedrijf komt van de rente die ze incasseren van mensen die het eigenlijk niet kunnen betalen.
Ik ken zelf die “kleine kredieten” niet. Maar als zij niet controleren of iemand de lening wel terug kan betalen lijkt een verbod me prima. Al vraag ik me af of mensen dan wel hun rekening voor het water gaan/kunnen betalen.
Jufjoke schreef:
12-07-2020 17:32
Dat inderdaad. Water is geen grote kostenpost. Ik heb het idee dat men er wellicht makkelijk over gaat denken in de zin van: ze sluiten me toch niet af. Dat maakt dat mensen hun waterrekening zouden kunnen gaan zien als een soort van vrijwillige bijdrage. Dat is het natuurlijk niet.
Ik neem wel even aan dat er wel eerst contact is opgenomen en/of herinneringen zijn gestuurd. Als het echt een keiharde kwestie van niet kunnen betalen is, zijn er heel grote problemen. Dan moet er echt hulp komen.
Goede opmerking over die “vrijwillige bijdrage”. Er staat in die link in de OP iets over dat de zorgverzekering niet beëindigd wordt bij niet-betaling. Maar idd zien mensen de betaling dan niet als een soort vrijwillige bijdrage? (En de eventuele zorgtoeslag wordt dan mogelijk ergens anders aan uitgegeven?)
Ik vind het raar dat de staat dit in zijn schoenen geschoven krijgt. Als ouder ben je verantwoordelijk voor het eten en drinken van je kinderen. Als je geen werk hebt kun je een uitkering krijgen waar prima 10/20 euro vanaf kan om de drinken van jezelf en je kinderen te betalen.
Alle reacties Link kopieren
Het recht op water is een grondrecht.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Alles wordt hier automatisch afgeschreven, zo kan je nooit iets "vergeten" te betalen. Wat er over is kan je uitgeven aan voeding, kleding, bezine, etc.
ik geef mn bek ook maar een douw
Sophiever schreef:
12-07-2020 17:44
Ik vind het raar dat de staat dit in zijn schoenen geschoven krijgt. Als ouder ben je verantwoordelijk voor het eten en drinken van je kinderen. Als je geen werk hebt kun je een uitkering krijgen waar prima 10/20 euro vanaf kan om de drinken van jezelf en je kinderen te betalen.
Die vrouw in dat filmpje zegt dat ze niet kan werken omdat ze drie kinderen heeft waarvan een baby van 6 maanden. Volgens mij krijg je zelfs als je niet werkt toeslagen en een kindgebonden budget... Ze zegt ook dat ze de grip op de financiën kwijt was maar daar is in Nederland toch hulpverlening voor?
Alle reacties Link kopieren
Bijkomende vraag:

Is zo'n giga achterstand / afsluit een melding bij Veilig Thuis waard als er kinderen bij betrokken zijn?

Want je wil ook niet dat die kinderen maanden en jaren zonder water zitten en dat de boel wel een beetje opgevolgd wordt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
valentinamaria schreef:
12-07-2020 17:46
Het recht op water is een grondrecht.
Maar wel iets wat betaald moet worden. Dat ze niet mogen afsluiten vind ik al iets raars. Wat voor slecht mens ben je als je niet eens bereid bent om van het geld dat je krijgt 10 of 20 euro opzij te zetten zodat je gezin te drinken heeft.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind GWL echt wel duur. Water kost me een tientje per maand, volgens mij vooral vastrecht, maar gas en elektra 158. Op een minimuminkomen is dat misschien wel 15%.
kamillet wijzigde dit bericht op 12-07-2020 17:51
10.30% gewijzigd
Wissewis schreef:
12-07-2020 17:49
Bijkomende vraag:

Is zo'n giga achterstand / afsluit een melding bij Veilig Thuis waard als er kinderen bij betrokken zijn?

Want je wil ook niet dat die kinderen maanden en jaren zonder water zitten en dat de boel wel een beetje opgevolgd wordt.
Dat vind ik wel ja. Als je geldproblemen hebt dan zijn er mogelijkheden genoeg in Nederland. Bij niet willen betalen voor je kinderen is dat wel een melding waard want je ontneemt ze goede zorg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven