Werk & Studie alle pijlers

Tijd niet gewerkt, nu geen zin meer.

14-07-2020 01:08 138 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eind vorig jaar raakte ik een baan kwijt waar ik al 12 jaar heel gelukkig in was.
Daar baalde ik stevig van. Niet lang daarna begon natuurlijk de hele Corona ellende, en uiteindelijk heeft het me een half jaar gekost om een nieuwe baan te vinden.
In dat half jaar kwam ik erachter hoe heerlijk ik het vind om niet te werken.
Ik heb me geen seconde verveeld, ik vond het zalig om nergens elke dag verwacht te worden. Ik was nog druk ook, lekker rommelen in huis en tuin. Alle tijd voor de hond, en als het pokkeweer was de vrijheid te besluiten dat het een ideale pyjama dag was.

Nu heb ik sinds een maand weer een baan, en de heersende mening lijkt te zijn dat ik wel blij zal zijn.
Ik ben helemaal niet blij.
Zal ook wel komen omdat ik niet geloof dat ik die baan echt leuk vind, maar voornamelijk heb ik gewoon zo enorm sterk het gevoel helemaal niet meer te willen werken. Niet werken is geen optie natuurlijk, de hypotheek moet ook betaald worden en dus sleep ik mezelf elke dag weer naar kantoor.

Hier op deze pijler lijkt de motivatie hoog. Iedereen wil hogerop, doorstuderen, carrière maken.
Ben ik nou echt de enige die eigenlijk helemaal geen zin heeft?
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Nee hoor, daar ben je niet de enige in. Heb ook eens een paar maanden thuis gezeten, heerlijk. Inderdaad, geen moment verveeld, terwijl ik toch echt geen bijzondere dingen ondernomen heb. Gewoon lekker lummelen in en om het huis. Zondagavond niet alweer voor hoeven bereiden op wat je maandag te wachten staat. Ontspannen.

Maar ja, ik moet nog zo’n 30 jaar werken, niets aan te doen. Maar als ik de jackpot win heb ik gisteren

Ik heb overigens een leuke baan.
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 14-07-2020 08:38
3.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik werk nu 27 jaar en heb altijd luid geroepen dat ik nooit thuis zou willen blijven, dat ik gek zou worden thuis.

En nu ben ik al 4 maanden werkloos door Corona. In het begin was het fijn, tijd voor al die achterstallige klusjes en voor mijn puberzoon die ook al die tijd thuis was. Toen kwam de verveling. Nutteloze dagen zonder veel prestaties.

Maar nu begint het te wennen en vraag ik me ook af hoe ik zal reageren als ik bericht krijg dat ik terug naar kantoor mag/moet. Financieel zal het een opluchting zijn maar voor de rest...

Waar ik helemaal bang voor ben is dat ik nu nog een nieuwe job zou moeten zoeken. Ik moet er niet aan denken helemaal opnieuw te beginnen. Ik houd van de routine die ik heb. Ik word binnenkort 50.

Nooit kon ik begrijpen dat er mensen uitkeken naar hun pensioen. Zo stellig ben ik nu niet meer. Ik merk dat het fijn is thuis.
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
Alle reacties Link kopieren
Ik moet nog 4 jaar tot mijn pensioen. Altijd gewerkt, nooit in de WW gezeten. Ik vind mijn werk nog steeds leuk, maar als het financieel mogelijk was dan stopte ik acuut!
Komt waarschijnlijk ook omdat de sfeer in het bedrijf totaal is veranderd, en niet bepaald ten goede.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het zeker. Mijn man en ik bereiden een lange wereldreis voor, we dromen ervan om enkele jaren niet te moeten werken en te kunnen reizen.
Tijdens de corona zijn we samen zo’n 7 weken thuis geweest, heerlijk.
Terug gaan werken deden we met lood in onze schoenen ook al hebben we beide een goede baan waar we eigenlijk geen hekel aan hebben. Maar dat ‘andere’ leven met meer rust, natuur, buiten zijn,... daar verlangen we gewoon heel erg naar. We zijn begin 40 dus we moeten in principe nog wel even.
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor, je bent niet de enige. Ik heb absoluut geen hekel aan mijn werk, maar het blijft wel werk. Ik doe het omdat ik er geld voor krijg. Mijn huur moet toch ergens van betaald worden.

Verder heb ik eerlijk gezegd ook niet veel ambities op werkgebied. Ik hoef niet per se een hogere functie en er is eigenlijk niets wat ik per se wil bereiken. Ik wil gewoon iets doen wat ik enigszins leuk vind, met gezellige collega's en waar ik de rekeningen van kan betalen. Dat is voor mij genoeg.

Dat zal voor sommige mensen vast ongemotiveerd klinken, maar dat is dan maar zo.
Aurorus schreef:
14-07-2020 06:50
Nee hoor, je bent niet de enige. Ik heb absoluut geen hekel aan mijn werk, maar het blijft wel werk. Ik doe het omdat ik er geld voor krijg. Mijn huur moet toch ergens van betaald worden.

Verder heb ik eerlijk gezegd ook niet veel ambities op werkgebied. Ik hoef niet per se een hogere functie en er is eigenlijk niets wat ik per se wil bereiken. Ik wil gewoon iets doen wat ik enigszins leuk vind, met gezellige collega's en waar ik de rekeningen van kan betalen. Dat is voor mij genoeg.

Dat zal voor sommige mensen vast ongemotiveerd klinken, maar dat is dan maar zo.
Ik denk dat dit voor veel mensen geldt hoor.
Alle reacties Link kopieren
Aurorus schreef:
14-07-2020 06:50
Dat zal voor sommige mensen vast ongemotiveerd klinken, maar dat is dan maar zo.
Vast, maar genoeg mensen die acuut zullen stoppen met werken als ze de loterij winnen. De meeste mensen vinden werken prima, want je moet ergens het geld vandaan halen, het kan heel gezellig zijn en het kan een geestelijke uitdaging zijn. Maar als je genoeg geld hebt, kun je dat ook op andere manieren invullen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Aurorus schreef:
14-07-2020 06:50

Verder heb ik eerlijk gezegd ook niet veel ambities op werkgebied. Ik hoef niet per se een hogere functie en er is eigenlijk niets wat ik per se wil bereiken. Ik wil gewoon iets doen wat ik enigszins leuk vind, met gezellige collega's en waar ik de rekeningen van kan betalen. Dat is voor mij genoeg.
Helemaal mee eens.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou kunnen stoppen met werken, maar wil dit niet omdat ik niet afhankelijk wil zijn van mijn man.
Maar afgelopen maanden heb ik thuis gezeten omdat het bedrijf waar ik werk dicht moest vanwege de corona en als ik merk wat een rust ik daardoor kreeg, niet meer dat gehaast smorgens, alle tijd voor zoon en alles doen waar ik niet aan toe kwam.
Dus in dat opzicht is het een beetje balen dat het werk weer doorgaat, maar het went vast wel weer.
FarFarAway schreef:
14-07-2020 06:47
Ik herken het zeker. Mijn man en ik bereiden een lange wereldreis voor, we dromen ervan om enkele jaren niet te moeten werken en te kunnen reizen.
Tijdens de corona zijn we samen zo’n 7 weken thuis geweest, heerlijk.
Terug gaan werken deden we met lood in onze schoenen ook al hebben we beide een goede baan waar we eigenlijk geen hekel aan hebben. Maar dat ‘andere’ leven met meer rust, natuur, buiten zijn,... daar verlangen we gewoon heel erg naar. We zijn begin 40 dus we moeten in principe nog wel even.

Heerlijk. Ik snap nu je forumnaam. :proud:
Over hoeveel jaar verwachten jullie te gaan?
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het wel. Ik wil wel steeds hogerop komen omdat ik dan meer verdien en hoe meer ik verdien, hoe groter de kans is dat ik eerder kan stoppen.

Ik zit twee dagen in de week ergens waar het ze geen reet uitmaakt wanneer ik er ben. Dat vind ik dus wel prima te doen. De drie andere dagen zit ik momenteel ergens waar ik stipt om half 9 moet beginnen. Vreselijk. Ik ben gisteren bijvoorbeeld om half 8 al begonnen, geen pauze gehad en zo heb ik nog even lekker in de zon gezeten. Dat een ander bepaald hoe je je dagen indeelt is voor mij wel echt het stuk waar ik een hekel aan heb.
Ik voel het ook zo 😊
Ik werk parttime, heb tijdens het begin van de Corona thuis gezeten omdat mijn bedrijf dicht was, in totaal 2,5 maand denk ik. Ik moest even wennen maar het was heerlijk. Nu ben ik weer aan het werk, mijn normale uren. Als ik 20 ipv 26 kom werken deed ik t meteen!
Heb echt leuk werk en leuke collega’s, ga net plezier heen maar er is niets zo leuk en fijn als thuis zijn!
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me wel voorstellen dat je dat zo ervaart. Hangt denk ik ook van je thuis situatie af. Ik heb 2 kleine kinderen waarvan de jongste full force in de peuterpuberteit zit. Ik vind het heerlijk om thuis te zijn, zoals nu met de vakantie. Maar ook lekker om op mn werk te zijn. Daar is het rustiger dan thuis :-D
Ik ben er zo eentje die altijd meer meer meer en hogerop wil (moet?) komen, maar ik snap het wel hoor TO! Ik denk niet dat ik zou stoppen als ik de loterij win, maar ik zou er denk ik voor kiezen om één week per maand te werken :D. Een lekker reeksje nachtdiensten ofzo en dan weer vrij. Heerlijk.

Het hogerop komen is bij mij ook een beetje bewijsdrang denk ik. Gecombineerd met oprechte passie voor mijn vak.
Alle reacties Link kopieren
Blijenvrij schreef:
14-07-2020 07:31
Heerlijk. Ik snap nu je forumnaam. :proud:
Over hoeveel jaar verwachten jullie te gaan?

Inderdaad :-D
We hopen over 3 tot 4 jaar te kunnen vertrekken. Kwestie van hypotheek nog een flink stuk afbetalen en sparen. Hoe meer budget, hoe langer we kunnen reizen :bye:
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het wel. Het is dat ik geld nodig heb voor mijn vaste lasten maar zodra het zou kunnen stop ik met werken maar ik ben nog jong dus voorlopig zit dat er nog niet in. Ik moet wel zeggen dat de werkplek veel doet voor mij of ik meer of minder behoefte voel om te stoppen. Ik zit nu niet op de juiste plek (slechte organisatie, collega’s die elkaar het licht in de ogen niet gunnen etc) waardoor de tegenzin groter is dan bijvoorbeeld bij mijn vorige werkplek daar was het echt leuk om te werken dus voelde ik de behoefte om te stoppen veel minder (helaas stopte dat vanwege een reorganisatie). Ik ben wel om mij heen aan het kijken voor iets anders maar qua salaris en vrijheid zit ik nu wel erg goed dus dat houdt me soms tegen (nu helemaal omdat we nog steeds thuiswerken dus dan heb je veel minder contact met collega’s) Wel werk ik maar vier dagen per week dat maakt een hoop goed. Een aantal jaar geleden heb ik bijna een jaar thuis gezeten en ik vond het echt heerlijk: beetje lezen, beetje rommelen in huis, beetje niks doen, elke dag uitgebreid koken ik zou mij prima vermaken zonder werk.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ooit driekwart jaar werkloos geweest en vond het verschrikkelijk. De eerste helft had ik ww en mocht ik vrijwel niks dat mij geestelijk kon uitdagen, want bijna alles is tijdens kantooruren en dan moet je beschikbaar zijn om te solliciteren. Je kunt dat negeren, maar als ze er achter komen wordt je ww gekort.
Tweedehelft geen ww meer en mocht ik interen op mijn spaargeld, want daar had ik te veel van en dus kon ik niks.

Echt ik was zo blij dat ik eindelijk weer een baan had. Ik ben sowieso iemand die een externe impuls nodig heeft om zichzelf uit te dagen, maar als ik die uitdaging niet heb stomp ik af.

Ben verder overigens vrij ambitieloos, in de zin dat ik niet ambieer om steeds een hogere functie te krijgen. Ik wil vooral leuk en uitdagend werk met fijne collega's, maar heb allerminst de behoefte om één of andere mangementpositie te bekleden. Liever niet zelfs geen zin in die verantwoordelijkheid.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Zit je wel in de juiste baan, TO?
Wat vind je er niet leuk aan?

Ik vond het ook heerlijk om thuis te zijn (doorbetaald ;-) ) maar ik merkte ook wel een groot verschil met de tijd waarin ik thuis zat vanwege ziekte.
Toen ik niet kón werken, merkte ik het gemis van nuttig bezig zijn, afwisseling tussen thuis en werk, en de gezelligheid van collega's om me heen.
Tijdens corona was het overmacht en had ik dus geen last van allerlei gevoelens die ik tijdens mijn ziekte wel had (schuldgevoelens, gevoel van waardeloosheid enz).

Er zit dus een groot verschil in beleving als het overmacht is waardoor je thuis zit. Bovendien zat toen iedereen in hetzelfde schuitje.
Alle reacties Link kopieren
Tijdens de Corona heb ik doorgewerkt, zelfs een tandje erbij. (Zorg)
Ik ga nu mij derde en laatste week vakantie in...

Toevallig bedacht ik mij gister. Goh... ik heb helemaal geen zin om te werken. Kan er nog makkelijk 3 weken aan vast plakken of langer.

Terwijl ik echt een hele leuke baan heb. Daarnaast ben ik geen dag werkloos geweest sinds dat ik werk vanaf mijn 14e.
OldWood schreef:
14-07-2020 07:29
Ik zou kunnen stoppen met werken, maar wil dit niet omdat ik niet afhankelijk wil zijn van mijn man.
Maar afgelopen maanden heb ik thuis gezeten omdat het bedrijf waar ik werk dicht moest vanwege de corona en als ik merk wat een rust ik daardoor kreeg, niet meer dat gehaast smorgens, alle tijd voor zoon en alles doen waar ik niet aan toe kwam.
Dus in dat opzicht is het een beetje balen dat het werk weer doorgaat, maar het went vast wel weer.

Als er in jullie gezin de financiële mogelijkheid is om een bedrag ter grootte van jouw salaris te missen, kunnen jullie dan werk en zorg niet anders gaan in- of verdelen waardoor er meer rust komt?

Allebei een dagje minder werken, uren anders over de week verdelen? Zelf heb ik ooit een tijdje 4x7 gewerkt en vond dat ideaal. Ik had toen pubers en was dagelijks op tijd thuis 16:00 zodat zeker de jongste niet altijd maar alleen thuis was na school (brugklas) en we konden vroeg eten wat handig was voor bijbaan en sport.
Nee hoor, ik ken zat mensen die reikhalzend uitkijken naar het weekend en op maandagochtend met lood in de schoenen naar hun werk gaan. Ik heb ook jaren aleen gewerkt omdat de rekeningen nu eenmaal moeten worden betaald. Inmiddels is mijn functie uitgebreid en leuker geworden en ben veel meer gemotiveerd. Het ligt gewoon heel erg aan hoe leuk je je werk vindt.
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor, heel herkenbaar. Ik werk wel, maar thuis momenteel. En ik moet er niet aan denken dat ik dat straks weer op kantoor moet gaan doen. Die twee uur reistijd die ik nu uitspaar (als je om zes uur ´s ochtends ingepland bent...). In de pauze even een machine was aan zetten, of een eitje kunnen bakken, in plaats van reizen nog even de vloer vegen, in plaats van reizen meteen naar buiten kunnen. Voor één project kan ik zelfs gewoon buiten werken, gisteren vanaf een uur of elf lekker in de tuin gezeten. Ik vind het heerlijk om thuis te zijn. Dat ik thuis kan zijn terwijl het geld toch binnenkomt vind ik echt het toppunt van luxe.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Zelf heb ik tien jaar zonder vast werk gezeten. Eerst vijf jaar uit (min of meer) eigen keuze. Mijn baan hield op dit reorganisatie, man zou er ook uit vliegen maar hij kreeg een kans voor een baan mét opleiding. 44 uur werken. Elke twee weken een dag extra in het weekend en studielast van 10 uur. Met een dreumes, een kleuter en een kind van zes zagen wij dat niet gecombineerd met ook nog een baan voor mij.

Daarna heb ik een opleiding gedaan en ben vervolgens vijf jaar op zoek geweest naar werk. Heel veel korte contracten gehad. En tussendoor heel veel niet gewerkt.

Bij elke nieuwe job was het weer beginnen het meest lastig. Weer op zoek naar hoe de week moest draaien, ritme vinden, wegwijs worden op het werk etc.

Inmiddels een vaste aanstelling en heel blij mee. Nu zes weken vrij, verveel me niet maar geen zin meer in langere perioden van niet werken.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
14-07-2020 08:17
Nee hoor, heel herkenbaar. Ik werk wel, maar thuis momenteel. En ik moet er niet aan denken dat ik dat straks weer op kantoor moet gaan doen. Die twee uur reistijd die ik nu uitspaar (als je om zes uur ´s ochtends ingepland bent...). In de pauze even een machine was aan zetten, of een eitje kunnen bakken, in plaats van reizen nog even de vloer vegen, in plaats van reizen meteen naar buiten kunnen. Voor één project kan ik zelfs gewoon buiten werken, gisteren vanaf een uur of elf lekker in de tuin gezeten. Ik vind het heerlijk om thuis te zijn. Dat ik thuis kan zijn terwijl het geld toch binnenkomt vind ik echt het toppunt van luxe.
Herkenbaar. Ik werk in ieder geval tot eind augustus nog (grotendeels) thuis, maar van mij mag het nog wel langer duren. Ik vind het heerlijk zo, ik hoef echt niet zo nodig naar kantoor. Terwijl mijn collega's allemaal aangeven thuis gillend gek te worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven