Geld & Recht alle pijlers

Hoe rijk ben jij?

17-07-2020 13:58 1061 berichten
Ik bedoel niet rijk als mentaal rijk (mooie vriendschappen, mooie ervaringen, goede gezondheid) maar echt qua inkomen en bezittingen.

En ben je tevreden of zou je iets aan je situatie willen/kunnen veranderen?

Ik merk zelf dat arm en rijk hele relatieve begrippen zijn waar iedereen andere betekenis aan hecht. Ik vind zelf iedereen met een modaal inkomen of hoger die geen schulden heeft, al behoorlijk rijk. Als je zelf kan beslissen wat je doet met je vrije tijd/geld ipv dat je alleen maar aan het overleven bent en van maand naar maand moet leven. Naar deze omschrijving vind ik mezelf dus echt rijk, maar ik denk dat niet iedereen dat vind.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik het meest jammere vind van een lager Inkomen is dat ik geen hypotheek kan krijgen en dus moet huren. Alleen-verdiener ook nog dus dan moet je echt een goede baan hebben om te kunnen kopen. Dit betekend dus ook weinig/geen keus in woningen (Amsterdam) en blij zijn dat je een woning hebt. Ik ben op zich blij met mijn huis, maar als ik rijker was ging ik op zoek naar een huis met balkon of tuin.
Alle reacties Link kopieren
Hangmat schreef:
17-07-2020 15:14
Wat ik het meest jammere vind van een lager Inkomen is dat ik geen hypotheek kan krijgen en dus moet huren. Alleen-verdiener ook nog dus dan moet je echt een goede baan hebben om te kunnen kopen. Dit betekend dus ook weinig/geen keus in woningen (Amsterdam) en blij zijn dat je een woning hebt. Ik ben op zich blij met mijn huis, maar als ik rijker was ging ik op zoek naar een huis met balkon of tuin.
Dat is het ook hoor!
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel procent je verdient tov de rest van de wereld is natuurlijk totaal irrelevant als je niet mee rekent wat het kostenniveau in een land is. Want ik kan wel meer verdienen dan iemand in pakweg Bangladesh, maar dat betekent natuurlijk nog niet dat ik mijn rekeningen makkelijker kan betalen. Die site is duidelijk puur om mensen in landen met een hoger inkomensniveau te overtuigen geld te doneren.
Ik ben rijk, tot mijn man bij me weggaat dan ben ik arm. Dus ik juich nog maar niet te hard.
Alle reacties Link kopieren
[...]
Moet dit?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 17-07-2020 16:24
Reden: Quote verwijderd
79.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
2 creatieve beroepen, dus eeuwig arm maar gelukkig ;-) Nee dat valt best mee, maar een hypotheek versieren voor obs huurhuis gaat lastig worden.
1 wk op vakantie kan, maar meer wordt lastig. Maar nooit honger, genoeg geld om kinderen speelgoed en kleding te geven. Zwemles wordt straks wel rekenen.
Heel gemiddeld, maar een jaar geleden zaten we in de bijstand, daarvoor in de schuldsanering, en nu zijn we (allebei parttime, maar dan nog) tweeverdieners. Dus ik voel me stinkend rijk.
Alle reacties Link kopieren
Altijd gelukkig maar krap geleefd. Mijn eigen boontjes gedopt zeg maar. Tot januari 2019 toen ik een grote erfenis kreeg.
Het geld staat op mijn rekening maar het voelt niet van mij. Ik heb er niks voor hoeven doen natuurlijk. Het voelt als een privilege dat ik niet verdien.
Mijn zus heeft het hare er al bijna doorheen gejaagd. Huis, kleding, auto en reisjes. We zijn heel anders blijkt nu maar weer.
Bunnybunny schreef:
17-07-2020 14:50
Die leefkosten snap ik nooit zo goed, daar ben je zelf toch bij? Als je een hoge hypotheek hebt maar er blijft verder weinig over, dan leef je eigenlijk boven je stand. Vind het dan raar dat je dat als reden noemt waarom je jezelf arm vind.

Tja, soms zit het leven even tegen. Koop je een huis dat prima kan, verlies je fors op je inkomen, is verhuizen ook geen optie want de markt is nogal gestegen dus kun je niks kopen dat ook werkelijk je lasten verlaagt. Het enige is dan de tering naar de nering zetten en proberen schulden te vermijden. Dan kun je je dus best arm voelen, en dan leeft je niet uit eigen keus boven je stand.
Zarah schreef:
17-07-2020 15:36
Moet dit?
En dan wel steeds quoten zodat ik het elke pagina opnieuw lees?
Alle reacties Link kopieren
Karl Marx, ik ook allebei.. helaas..
Nou ja.. dat dus..
[...]


Gelukkig gebruik je zelf geen ziektes in je fijnbesnaarde taalgebruik :biggrin:
moderatorviva wijzigde dit bericht op 17-07-2020 16:23
Reden: Quote verwijderd
48.95% gewijzigd
Ik verdien zoooooo veel.

Maar vinden jullie ook niet dat alles momenteel heel hard duurder wordt? Ik heb vooral dat gevoel bij de supermarkt. Volgens mij hebben ze allerlei goedkope merken uit het assortiment geflikkerd in de hamsterperiode en pas nu zie ik soms weer 1 ding terugkomen (zoals handzeep van onder de euro).

Voor een vergelijkbare hoeveelheid boodschappen betaal ik nu ruim 20 euro meer dan in februari.

En de Efteling kost 45 euro per persoon. Wanneer is dat ineens gebeurd? Het was toch 37,5 vorig jaar, of ben ik al heel lang niet meer geweest?
Alle reacties Link kopieren
Nanny_Gytha_Ogg schreef:
17-07-2020 15:46
Heel gemiddeld, maar een jaar geleden zaten we in de bijstand, daarvoor in de schuldsanering, en nu zijn we (allebei parttime, maar dan nog) tweeverdieners. Dus ik voel me stinkend rijk.
Wat knap van jullie!
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
17-07-2020 15:20
Hoeveel procent je verdient tov de rest van de wereld is natuurlijk totaal irrelevant als je niet mee rekent wat het kostenniveau in een land is. Want ik kan wel meer verdienen dan iemand in pakweg Bangladesh, maar dat betekent natuurlijk nog niet dat ik mijn rekeningen makkelijker kan betalen. Die site is duidelijk puur om mensen in landen met een hoger inkomensniveau te overtuigen geld te doneren.
dat inderdaad. Op vakantie hoor je wel eens mensen die hun inkomen gaan vergelijken met het inkomen van de ober in de bar (ik zeg maar wat) maar als je niet weet wat hij aan woonlasten heeft en bijv. wat de dagelikse boodschappen kosten dan kan je daar helemaal niets mee.
Alle reacties Link kopieren
Vast heel cliché maar ik voel me rijk omdat ik in Nederland woon en alles zo goed geregeld is en je veilig over straat kan, ook in het donker.
(Nee dat zal niet overal zo zijn, maar ik ben in landen geweest (en gewoond) waar dat absoluut niet vanzelfsprekend is)

Als we iets willen kunnen we het kopen. Dat voelt ook heel rijk. Geen zorgen of we boodschappen kunnen doen of de huur kunnen betalen.
Ik heb nooit begrepen waarom ik zoveel geld krijg voor wat ik doe. Daardoor vind ik zelf dat ik vrij rijk ben.
Rijk ben je als je financieel onafhankelijk bent en dus ook niet afhankelijk van een baas. Met een goed salaris kun je het goed hebben maar dan ben je niet rijk.
Rijk is het huis naast je kopen zodat je meer privacy hebt. Rijk ben je als je ergens naartoe vliegt en daar een jeep koopt omdat je niet in een huurauto wil rijden :D
Alle reacties Link kopieren
Oh... Uit de Dikke van Dale? ;-D
Nou ja.. dat dus..
Alle reacties Link kopieren
Stinkend rijk, dat meen ik serieus.

Ik verdien onder het minimum, maar heb goed te eten en te drinken, een mooi huis, een buffertje voor calamiteiten en ik kan nog op vakantie ook.

Mijn wens is wel om meer te verdienen zodat ik niet langer afhankelijk ben van partner. (Die momenteel ook onder het minimum zit, dus dat gaat lekker.)

Wat ik alleen niet moet doen is ziek worden. Of heel oud. Dan heb ik wel een probleempje.
Alle reacties Link kopieren
strings-attached schreef:
17-07-2020 16:36
Rijk ben je als je financieel onafhankelijk bent en dus ook niet afhankelijk van een baas.
Met een goed salaris kun je het goed hebben maar dan ben je niet rijk.
Rijk is het huis naast je kopen zodat je meer privacy hebt.
Rijk ben je als je ergens naartoe vliegt en daar een jeep koopt omdat je niet in een huurauto wil rijden :D
Dit.

Bijvoorbeeld Beyonce en JayZ,
Kylie Jenner

In bezit van een ruime privé vliegtuig.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
Kijk maar naar de herenlijst van de rijken, bijvoorbeeld Jeff Bezos.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
Bovengenoemden werken alleen om hun creativiteit verder te ontplooien en niet om bijvoorbeeld hun hypotheek verder in te lossen of voor de vaste lasten. Ze kunnen makkelijk rentenieren.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
PlayingTheAngel schreef:
17-07-2020 15:41
2 creatieve beroepen, dus eeuwig arm maar gelukkig ;-) Nee dat valt best mee, maar een hypotheek versieren voor obs huurhuis gaat lastig worden.
1 wk op vakantie kan, maar meer wordt lastig. Maar nooit honger, genoeg geld om kinderen speelgoed en kleding te geven. Zwemles wordt straks wel rekenen.
Weet niet of je er iets aan hebt hoor, anders vergeet maar. Het scheelt bakken geld als je je kind op een zwemvereniging doet waar t zwemdiploma kan halen, dan op reguliere zwemles. Bij zwemvereniging ben je ongeveer per jaar kwijt wat je bij zwemles per maand betaalt. Hopelijk heb je hier wat aan.
Alle reacties Link kopieren
strings-attached schreef:
17-07-2020 16:36
Rijk ben je als je financieel onafhankelijk bent en dus ook niet afhankelijk van een baas. Met een goed salaris kun je het goed hebben maar dan ben je niet rijk.
Rijk is het huis naast je kopen zodat je meer privacy hebt. Rijk ben je als je ergens naartoe vliegt en daar een jeep koopt omdat je niet in een huurauto wil rijden :D
Dat is jouw definitie van rijk. Blij dat ik een andere definitie heb en me daarom toch rijk kan voelen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven