1 is genoeg kletstopic deel 2

20-07-2020 10:20 1986 berichten
Hier kunnen we gezellig kletsen over het wel en wee van een gezin met 1 kind.

* Baggal, dochter Oktober 2017 (ICSI)
* Ceester: zoon van 5
* Enigme: zoon mei 2014
* Fanatic: dochter November 2009
* Nienke - zoon februari 2016
* Rosings, dochter van Juli 2017
* Mindervanmij: zoon November 2013
* Westerpavilioen: zoon Oktober 2017
* Hobbelster kind van begin 2018
* Isalinde, dochter augustus 2014
* Beschuitmetjam, zoon van eind 2014
anoniem_644a441f18f50 wijzigde dit bericht op 30-07-2020 22:28
17.04% gewijzigd
Ik heb iedereen uit de lijst gehaald die er nog instond met de leeftijd van het kind ipv maand + jaar. Als ik daardoor per ongeluk meeschrijvers heb verwijderd: ik voeg jullie graag weer toe, het is niet persoonlijk bedoelt, maar leek me de beste manier om de mensen die nog meeschrijven eruit te filteren :heart:
Alle reacties Link kopieren
Hiep hoi
Alle reacties Link kopieren
happy new topic !
fanatic schreef:
20-07-2020 10:22
Dat is echt gewoon gevoelloos... dan mag het je moeder zijn, maar behoorlijk ongevoelig als je weet dat je andere dochter verdriet heeft om het hebben van "maar" 1 kind....

Is er een soort van strijd gaande tussen jou en je zus?

Een strijd niet, nee. Ik kan hardstikke goed met mijn zus door 1 deur. Alleen heb ik wel heel vaak het gevoel dat mijn moeder mijn zus een stuk leuker vindt dan mij, en dat doet wel zeer.
Aan de ene kant neig ik inderdaad ook naar afstand nemen, aan de andere kant zou ik het misschien bespreekbaar moeten maken. Maar ben bang dat ik dan weer als de drama-queen wordt weggezet. :purple: Waarschijnlijk is mijn moeder zich van geen kwaad bewust, omdat zij gewoon niet zo nadenkt over dit soort opmerkingen, ze beseft zich niet dat ze daarmee een ander kan kwetsen.
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
20-07-2020 10:39
Aan de ene kant neig ik inderdaad ook naar afstand nemen, aan de andere kant zou ik het misschien bespreekbaar moeten maken. Maar ben bang dat ik dan weer als de drama-queen wordt weggezet. :purple: Waarschijnlijk is mijn moeder zich van geen kwaad bewust, omdat zij gewoon niet zo nadenkt over dit soort opmerkingen, ze beseft zich niet dat ze daarmee een ander kan kwetsen.
Niet bang zijn gewoon zeggen

Als ze je wegzet als huppelepup dan weet je iig wat je aan haar hebt.

Hup je kan het en gewoon meteen nu de telefoon pakken.

he mam kan het wat minder want dit raakt me nogal. Ik moest het ook zeggen van westerpaviljoen en dan kuis ik mijn woorden nog.
Alle reacties Link kopieren
MVM: Ik vind afstand nemen van je moeder zonder nadere toelichting en uitleg ook wat drastisch. Ik vind haar opmerking wel dom... en weinig emphatic. Te meer nu ze weet dat jij de beslissing genomen hebt door omstandigheden en je daar best wat moeite mee hebt gehad/hebt. Enne... niet twijfelen of je daaraan goed gedaan hebt. Uiteindelijk maak je een afweging en je weet niet hoe het zou zijn geweest als je opnieuw moeder zou zijn geworden met alle gevolgen van dien. Ik vraag mij heus wel eens af of de embryo die wij destijds aan de wetenschap hebben gedoneerd uitgegroeid zou zijn tot een baby (en dat soort gedachtes zijn zinloos). Ik denk geregeld aan wat mijn midwife zei na de bevalling van SA: it only takes one to become a mummy and here’s your one!!
Misschien toch eens voorzichtig bij je moeder aankaarten? Lijkt mij het beste.

Enne: happy new topic everyone! :cheer:
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
20-07-2020 10:34
Een strijd niet, nee. Ik kan hardstikke goed met mijn zus door 1 deur. Alleen heb ik wel heel vaak het gevoel dat mijn moeder mijn zus een stuk leuker vindt dan mij, en dat doet wel zeer.
Oei, ja dat doet zeer...
en als je dat zelf voelt dan is dat heel moeilijk om daar aan voorbij te gaan.

Het lijkt me onwijs vervelend als een ouder dit soort dingen eruit floept.
Mijn moeder is juist het tegenovergestelde. Die bleef maar zeggen (zelfs tot 2 jaar geleden nog) : Kind, je moet het niet meer doen hoor. Je moet het echt bij 1 laten. Echt niet meer doen.

En ik maar zeggen : Mam, wees niet bang, ik zal het niet meer doen
nee echt niet doen hoor kind !
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het trouwens ook aankaarten. Bel haar op en zeg dat ze je gekwetst heeft. En dat ze het vast niet zo bedoeld heeft maar dat het wel rot over komt op jou. Net alsof jouw gezin er niet toe doet en niet compleet is omdat je er "maar" 1 hebt.
Alle reacties Link kopieren
fanatic schreef:
20-07-2020 12:01
Oei, ja dat doet zeer...
en als je dat zelf voelt dan is dat heel moeilijk om daar aan voorbij te gaan.

Het lijkt me onwijs vervelend als een ouder dit soort dingen eruit floept.
Mijn moeder is juist het tegenovergestelde. Die bleef maar zeggen (zelfs tot 2 jaar geleden nog) : Kind, je moet het niet meer doen hoor. Je moet het echt bij 1 laten. Echt niet meer doen.

En ik maar zeggen : Mam, wees niet bang, ik zal het niet meer doen
nee echt niet doen hoor kind !
Dat vind ik nou best lief! Mijn moeder had het heel leuk gevonden nog eens een kleinkind te mogen verwelkomen, maar ik heb heel duidelijk gemaakt dat die verdwaalde ooievaar niet bij ons langskomt. En nu heeft ze het er ook niet (meer) over. Misschien dat mijn broer ooit nog opnieuw vader wordt. Hij heeft een dochter met z’n ex. Maar goed, ik denk ook dat de kans groot is dat het daarbij blijft.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Ja mijn moeder had het vast ook leuk gevonden. Maar die van mij was kleinkind nummer 5.
Omdat ik het best zwaar heb gehad met werpen (understatement of the year) vond ze haar dochter even vele malen belangrijker dan een kleinkind
Hoi hoi,

Ik klikte op dit topic en zag dat ik nog in de OP sta onder mijn oude nick (Haasjehop). Die mag je eruit halen mvm!

Veel kletsplezier! :)
@Herfstblaadjes: bedankt voor het doorgeven, ik heb je eruit gehaald


Ik heb het er toch even met mijn moeder over gehad, het is uitgepraat, was niet zo bedoelt.
Fijn dat het al is uitgepraat MvM, hij was een beetje dom zou Máxima zeggen ;-D

En happy new topic iedereen! :hello:
Zet mij dr maar bij hoor met ‘kind van begin 2018’ :daisy:
Alle reacties Link kopieren
Fanatic: dat is dan wel fijn dat je moeder dat inzicht heeft. Mijn moeder heeft in het begin wel eens gezegd dat ze het leuk had gevonden om meer kleinkinderen te verwelkomen. En aangezien mijn broer en ex al uit elkaar waren, zou die “belasting” dus bij ons liggen. Dat was ook nog in een fase dat we zelf twijfelden. Maar ik denk echt dat een tweede geen goed idee was geweest. Als die knop weer open was gegaan was ik er weer VOL voor gegaan - ik geef niet zo snel op, wellicht ook ten koste van andere dingen zoals mijn dochter. Ik snap heus de wens van anderen om een tweede/derde kindje te willen, maar voor mij was die mogelijke tweede echt anders. Die eerste MOEST komen, maar als de armen reeds gevuld zijn, is een tweede of derde in mijn optiek een beetje een luxe “probleem”, naast het feit dat er ook gewoon voordelen zitten aan het hebben van “maar” een kind. Ik onderschrijf wel dat het kwetsbaar is, dat dan weer wel. Net als Hobbelster eerder schreef.

Fijn MvM dat het uitgepraat is. Hopelijk kan je moeder er een beetje op letten. Dit was gewoon niet handig en (een beetje) onnodig kwetsend.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Ik zal het nog even wat uitgebreider vertellen hoe het was gegaan. Mijn moeder reageerde eerst een beetje verbaasd, ze had er niet bij stilgestaan dat het voor mij kon overkomen dat wij dan geen echt gezin zouden zijn.

De reden waarom ze het had gezegd was omdat mijn zus ooit eens had gezegd; ik kan niet wachten tot de tweede er is, dan zijn we een echt gezinnetje. Dus daarom had mijn moeder die opmerking gemaakt, onder het mom van: nu is het dan zo ver en hebben jullie je echte gezinnetje. Maar dat was dus niet omdat ze er zelf zo over dacht.

En dat mijn zus zich nu pas een echt gezinnetje voelt blijkbaar.... Tsja, dat moet ze zelf maar weten. ;-) Ik voelde me zelfs samen met mijn man al een gezin toen wij nog geen kind hadden, maar ik kan me voorstellen als je een heel sterke wens hebt voor een tweede dat het dan nog niet compleet voelt met 1 kind.
Alle reacties Link kopieren
Daar ben ik weer even :)

Ik heb het er momenteel heel moeilijk mee dat rozetje alleen blijft, en voel me zo met ons 2-en ook minder een gezin dan anderen. Weet niet zo goed hoe ik dat weg krijg. Knuffels voor die het willen!

Hier een copy/paste uit het peutertopic :)

Ik heb jullie allemaal gelezen, leuke en minder leuke updates gezien, ik heb momenteel erg weinig rust in mn kop om lekker te forummen dus ik kom even een ego post doen :)

Rozetje is vandaag 3 jaar geworden :) Zondag vierden we haar verjaardag en ze vond het superleuk, slingers (maar NIET aan haar stoel want die is van HAAR), taart, kadootjes. Van mij kreeg ze een speelhuisje voor buiten (wat NET niet door de tuin deur naar buiten past toen ie in elkaar stond... Van oom een mooie wigwam, van oma een mooie houten regenboog en van vrienden ook leuke dingen.

Zodadelijk wil ik met haar een hapje eten ergens, ze heeft vandaag getrakteerd op de opvang, en morgen komen er 3 peuters taart eten en spelen.

Verder vind ik deze leeftijd best pittig, die eigen mening is niet altijd even handig!

Ik merk dat ze heel veel kleine spraak sprongetjes heeft met nieuwe worden en ze betrekt wat ze uit een verhaal heeft gehoord in eens op zichzelf (We hebben ineens monsters in huis en dieven in de tuin bijv).

Met mij gaat het in principe prima, de eerste paar corona maanden heb ik eigenlijk niet hoeven werken (speciaal verlof omdat pa doodging en toen vakantie en geen klus) en dat was superrelaxed. Nu zit ik sinds 3 weken op zolder achter een buro en dat gaat me niet zo goed af. Moet even een nieuwe balans vinden.

We hebben voor eind augustus een midweek vakantie geboekt op een camping waar we meestal kamperen met vrienden, dat gaat dit jaar niet door dus nu een studio geboekt zodat we wel speeltuinen en kinderboerderijtjes om ons heen hebben en even weg zijn maar ik niet alles hoef mee te slepen en op te zetten.
Gefeliciteerd Rosings! Klinkt alsof je het heel goed doet allemaal. Dikke knuffel voor de dingen / momenten die ff minder fijn / moeilijk zijn :hug:
Leuk hè die spraak sprongetjes. Hier gaat dat momenteel ook super snel. Kind was al snel met praten maar we liggen nu echt af en toe dubbel omdat het veel meer echte zinnen zijn, zit ze aan tafel en hoort ze een geluid dat ze niet kan thuisbrengen, zegt ze ineens “Wat gebeurt er nou?”
Yo waar kwam die volzin vandaan, hahaha. De eerste “waarom?” Is trouwens ook al gevallen ..... O_O

@MvM dat klinkt zooooo herkenbaar dat onnadenkende dat dan zo kwetst en dat het dan niet zo bedoeld was. Het is maar goed dat ik vergevingsgezind ben :P maar onhandig is het wel ja.

@Baggal dat de eerste er MOEST komen herken ik minder maar nu ze er is zou ik het nooit gemist willen hebben! Maar ik moest niet zo erg, misschien heb ik ook nooit de kans gekregen om erover in te zitten want ik had juist verwacht dat het moeizaam of misschien wel niet zou gaan en toen was ik ineens heel snel na het stoppen met de pil zwanger, toen was ik er stiekem nog helemaal niet aan toe (maar ik weet niet of ik dat ooit echt helemaal was geweest hoor dus het is maar goed dat het liep zoals het liep) Dat gezegd hebbende vind ik het echt superfijn om moeder te zijn en heeft het veel met mijn zelfvertrouwen gedaan. Maar er hoeft er gewoon geen bij. Zoals ik in het vorig topic ook zei, echt geen zin om een nieuwe balans te moeten vinden in mijn leven en in ons gezin.

Vandaag hier eindelijk weer een betere dag na toch ruim een week best down. Ik was gisterenavond een flink stuk gaan wandelen en weet niet of het daardoor kwam maar ben voor de zekerheid alvast vanmiddag ook weer gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik wist zeker dat ik geen kinderen wou. En op een gegeven moment kreeg ik last van mijn rammelende eierstokken (rond mijn 26e) en dacht ik okee van hem wil ik wel een kind. Ik was 28 toen dochter geboren is.
Ik vind moederen leuk, maar vraag me wel eens af of ik het gedrag wat ik nu voor mijn neus krijg zelf gecreeerd heb.
En ik had misschien sommige dingen wel wat anders moeten doen. Maar dat is altijd achteraf gepraat en daar schiet je nu niets meer mee op.

Rosings gefeliciteerd met je grote kleine dame ! Hoera 3 jaar
Wat had je dan achteraf anders willen doen ?
Alle reacties Link kopieren
Hobbelster/MvM: Even een nuancering: tot 25 was ik er ook niet van overtuigd dat ik moeder wilde worden. Misschien ooit, later als ik mijn carrière op orde zou hebben. En toen werd ik 29, kochten we ons huis en was er ruimte voor... En lukte het niet. En hoewel ik dat in het eerste jaar niet erg vond en er best relaxed mee om kon gaan, werd dat steeds moeilijker en werd ik steeds wanhopiger toen ik in de MMM zat. Als ik die ervaring niet zou hebben gehad zou ik waarschijnlijk dat MOETEN ook niet zo ervaren hebben. Ik werd echt meegezogen in het “all consuming” traject.

Rosings: Gefeliciteerd met je mooie meisje! Drie al weer...
En wat lastig dat je het moeilijk vindt dat het hier bij blijft qua kind(eren). Het is lastig, omdat het een probleem is dat je niet kan oplossen en toch mee moet leren leven. En dat is moeilijk. Wat mij hielp in het verleden was om heel bewust stil te staan bij de periode waarin het zwanger worden niet lukte en dat ik toen maar een wens had. Die wens is uitgekomen en daar ben ik enorm dankbaar voor. Knuffel.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
@Baggal: kan ik me voorstellen, hoe lang het duurt hoe meer het een soort obsessie wordt denk ik? Of zeg ik dat zo verkeerd?
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
22-07-2020 10:18
Wat had je dan achteraf anders willen doen ?
Haar wat zelfstandiger maken en wat minder voor haar doen.
want ze is nu zo zelfstandig als een betonmuur hahahaha
fanatic schreef:
22-07-2020 10:48
Haar wat zelfstandiger maken en wat minder voor haar doen.
want ze is nu zo zelfstandig als een betonmuur hahahaha

O ja, dat herken ik. Het is ook vaak makkelijker om het voor ze te doen dan om het ze te laten doen he?

Daar mogen we bij T ook nog wel aan gaan werken. :roll:

Ik denk dat het als je meerdere kinderen hebt wat automatischer gaat, omdat je gewoon maar 1 paar handen hebt, dus zal het oudere kind toch al sneller wat zelfstandiger moeten worden.

Zijn er geen kleine dingetjes die je toch nog kan gaan invoeren? Bijvoorbeeld onder het mom van oefenen voor als ze naar de middelbare gaat. Want daar is het natuurlijk niet cool (of hoe dat tegenwoordig maar heet :bonk: ) als je moeder alles voor je doet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven