Relatie met herstellende alcoholist

25-07-2020 20:40 462 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Voornamelijk hoop ik op herkenning, adviezen of even een virtuele knuffel.
10 maanden geleden heb ik een nieuwe man ontmoet, en het was werkelijk liefde op het eerste gezicht!
Onze karakters lopen naadloos in elkaar over en we hebben nooit ruzies of ergernissen.
We hebben dezelfde hobbies, humor, interesses, spontaniteit, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
En dan komt nu het addertje onder het gras vandaan.
Mijn nieuwe partner is een alcoholist in herstel.
Ik kwam er al vrij snel achter in onze relatie vanwege een terugval, en dit ging toen een tijdje wekelijks mis.
Uiteindelijk na 2 maanden gezegd dat dit niet te doen is en dat er meer actie moet komen om de verslaving onder controle te krijgen.
Na dit gesprek ging het ongeveer 1x per maand mis, en na nog weer een pittig gesprek 5 maanden nuchter.
Na deze 5 maanden weer een terugval gehad, en ik was zoooo teleurgesteld.
En sinds deze terugval krijg ik de stress niet meer onder controle.
Elke dag bang of hij thuis zou komen. Elke dag bang of hij niet in de verkeerde omgeving zou zitten.
Hij houdt zich niet aan onze afspraken, waardoor het dus ook weer afgelopen vrijdag fout is gegaan.
Hij doet er werkelijk alles aan, in een kliniek gezeten, 2x per week naar de AA, hij heeft een sponsor die hem helpt en hij werkt in het stappenboek.
Elke keer beloofd hij beterschap, en toch gaat het telkens na een tijd weer mis.
Hij heeft behoorlijke stappen gezet in zijn werk waardoor hij meer thuis kan werken, en dit mij dus ook minder stress zal geven.
De locatie waar het vaak mis ging op zijn werk is daardoor binnenkort niet meer van toepassing.
Maar ik.... ik ben op na de laatste terugval.
Het vertrouwen raakt steeds meer beschadigd en door elke dag stress hiervan te ervaren ben ik gewoon op.
Ik zit momenteel al overspannen thuis, en ben mijn baan hierdoor kwijtgeraakt.
Ook zouden we volgende maand verhuizen, de handtekening zijn al gezet.
Maar wat moet ik doen? Wat als hij wel de waarheid spreek en hij het uiteindelijk onder controle heeft, dan heb ik de liefde van mijn leven aan mijn zijde.
Maar wat als het wederom loze beloftes zijn, dan verhuizen we met een toekomst met meer verdriet.
Ik heb nu al 2 dagen niet gegeten van de stress, en we zijn momenteel even uit elkaar.
Ik ben radeloos....
Alle reacties Link kopieren
Sunhine2018 schreef:
25-07-2020 21:15
Omdat hij al 5 maanden nuchter was durfde ik het wel aan.
het is gelukkig een huurhuis, en we wonen nu ook al samen in mijn huidige huurhuis.
Deze is echter verkocht en mijn contract liep af, dus logische keuze om te kijken naar een andere woning.
Maar sinds het moment dat de handtekening is gezet zijn er weer 3 terugvallen geweest.
2 daarvan is hij niet thuisgekomen maar bij zijn ouders blijven slapen (zijn werk en ouders liggen bij elkaar, ik woon verder weg)
Alarmbellen gaan af hier. Sinds het zetten van de handtekeningen gaat het minder. Er wordt voor hem gezorgd, jij kan nergens heen, je bent afhankelijk dus hij kan doorgaan met zijn foute gedrag.

Hoe oud zijn jullie, wat wil je voor de toekomst? Wat vinden zijn ouders van jullie relatie?
Alle reacties Link kopieren
Je probeert controle te houden over iets waarover je geen controle hebt. Dat geeft onrust. Hij moet het zelf doen. Hij is niet herstellende, hij is een alcoholist. Dit zal je leegzuigen en veranderen, loop er van weg. Jarenlang te maken gehad met een direct familielid met een alcoholverslaving, oplossen kan je het niet. Soms is weggaan nog de beste motivatie voor de ander om te gaan veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Reficul schreef:
25-07-2020 21:07
Ik vraag me dan altijd af waar dat leuke dan in zit....
In de tijd die over blijft!
We lachen de hele dag, spontane dingen, lekker uit eten, musea bezoeken, grappige en domme dingen doen, heerlijke sex, echte verbinding met elkaar hebben, goede gesprekken, diepgaande gesprekken, romantisch, krijg geschreven brieven, bloemen, chocolade, hij kookt voor me, haalt boodschappen, is lief, zorgzaam en ik kom altijd op de eerste plek. Hij draagt me echt op handen, en ik hem. moet ik nog even doorgaan? :) Het is echt een fantastische man, als hij geen terugval heeft.
Sunhine2018 schreef:
25-07-2020 21:15
Omdat hij al 5 maanden nuchter was durfde ik het wel aan.
het is gelukkig een huurhuis, en we wonen nu ook al samen in mijn huidige huurhuis.
Deze is echter verkocht en mijn contract liep af, dus logische keuze om te kijken naar een andere woning.
Maar sinds het moment dat de handtekening is gezet zijn er weer 3 terugvallen geweest.
2 daarvan is hij niet thuisgekomen maar bij zijn ouders blijven slapen (zijn werk en ouders liggen bij elkaar, ik woon verder weg)
Staat het huurhuis op jullie beider namen? Nog een mogelijkheid om dat huis alleen op jouw naam te zetten en er alleen te wonen?
Sunhine2018 schreef:
25-07-2020 21:20
Dat klopt helemaal.
Ik merk nu al dat het mijn gevoel in de weg gaat staan voor hem.
Maar elke keer als het misgaat is hij zo oprecht dat het goed komt.
En hij wil het ook echt, op dat moment.
En na 2 weken verslapt het weer, of komt hij niet alle afspraken na die we toen hebben gemaakt.
Soms komt hij 2 tot 4 uur later aan dan afgesproken, en ik zit ondertussen in de stress.
Zijn ellende is inderdaad ook mijn ellende, ik kom niet toe aan mezelf want ik ben zelf momenteel overspannen.
Ik zit nu 5 weken thuis en kan niet echt zeggen dat ik aan mezelf heb kunnen werken door deze stress.
Maar dat doe je zelf. Een goede om te bespreken met je psycholoog, waarom maak ie deze keuzes. En doe je dat ook op je werk, in andere relaties.

Het lijkt me naar om bij iemand weg te gaan waar je zo gek op bent. Maar wel op allerlei vlakken beter voor je.
Alle reacties Link kopieren
Maud*de*Braose schreef:
25-07-2020 21:08
Dat is veel shit tegelijk. Des te meer reden om niet verder te gaan met deze relatie. Je heb nu je tijd en energie nodig om zelf weer gezond te worden. Dat lukt niet als je bezig bent met hem redden.
Ik ben nog helemaal mijn studie vergeten waar ik ook nog mee bezig was.
die is inmiddels afgerond. maar ook veel tijd aan moeten besteden.
Alle reacties Link kopieren
Sunhine2018 schreef:
25-07-2020 21:25
Ik ben nog helemaal mijn studie vergeten waar ik ook nog mee bezig was.
die is inmiddels afgerond. maar ook veel tijd aan moeten besteden.
Waarom ga je fouten zoeken bij jezelf om het goed te praten?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Van mijn ex kreeg ik ook cadeaus, als compensatie voor zijn gebruik en om te meten of ik iets doorhad.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader was (voor zover ik heb meegemaakt) vanaf mijn geboorte tot zijn dood alcoholist. En echt, hij was een lieve en slimme man. Maar hij had teveel demonen uit het verleden die hij alleen kon temperen met alcohol. Toen ik oud genoeg was heb ik hem gezegd dat ik hem alleen nog wilde zien als hij nuchter was. En dat gebeurde ook. Dus tot zover kan een alcoholist echt wel zijn best doen.

Maar op de avonden dat ik hem niet zag, nam ik zijn telefoontjes niet op...

Ik wil maar zeggen, het is verdomde moeilijk om te veranderen. En als ik dan lees dat jouw vriend meerdere terugvallen heeft in 10 maanden: nee, dat wordt hem niet. En dat wil niet zeggen dat het een rotvent is.

Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
25-07-2020 21:09
Een alcoholist kan helemaal niet drinken, ook geen eufimistische paar biertjes die voor een ander normaal zijn.
Hij heeft met de AA afspraken wie hij kan bellen wanneer je aandrang hebt en ook contacten die je meteen kan bellen wanneer het misgaat.

Hij weet dondersgoed wat de juiste manier is om zijn eigen gedrag aan te pakken, maar daar kiest hij niet voor.

Je geneest niet van een verslaving, je blijft altijd verslaafd. Er bestaat geen 99% kans op genezing.
Hij kan zich hooguit goed aan te afspraken houden, ipv een relatie de schuld geven van zijn terugval zodat jij verantwoordelijk voelt voor zaken waarvoor je niet verantwoordelijk bent.
Met het drinken bedoel ik ook de terugval.
Hij weet zelf zeker weten dat 1 druppel al teveel is, 1 is teveel en 100 is te weinig.
Hij heeft alle kennis en handvatten, en toch gaat het mis als hij in paniek raakt.
Dan zegt hij dat hij niet bij machte was, of dat hij niet wist wat hij moest doen.
Ik denk dat de conclusie is dat hij er niet volledig voor gaat.
Ik kan het zo moeilijk begrijpen omdat hij zoveel mensen heeft die hem willen helpen.
Hij en ik weten beide dat een verslaving nooit over zal gaan, maar er zijn zoveel alcoholisten die succesvol in herstel zitten.
Ik had gehoopt dat hij daar ook bij zou horen.
Alle verhalen over alcoholisten gaan namelijk over actieve verslaving op internet.
Maar er zijn ook alcoholisten in herstel, en ik kan bijna niks terug vinden over relaties met partners die een verslaving hebben maar wel in herstel zitten. Vandaar dat ik nu zelf een topic open.
Alle reacties Link kopieren
Sunhine2018 schreef:
25-07-2020 21:29
Met het drinken bedoel ik ook de terugval.
Hij weet zelf zeker weten dat 1 druppel al teveel is, 1 is teveel en 100 is te weinig.
Hij heeft alle kennis en handvatten, en toch gaat het mis als hij in paniek raakt.
Dan zegt hij dat hij niet bij machte was, of dat hij niet wist wat hij moest doen.
Ik denk dat de conclusie is dat hij er niet volledig voor gaat.
Ik kan het zo moeilijk begrijpen omdat hij zoveel mensen heeft die hem willen helpen.
Hij en ik weten beide dat een verslaving nooit over zal gaan, maar er zijn zoveel alcoholisten die succesvol in herstel zitten.
Ik had gehoopt dat hij daar ook bij zou horen.
Alle verhalen over alcoholisten gaan namelijk over actieve verslaving op internet.
Maar er zijn ook alcoholisten in herstel, en ik kan bijna niks terug vinden over relaties met partners die een verslaving hebben maar wel in herstel zitten. Vandaar dat ik nu zelf een topic open.
Neem eens contact op met de Aa.
Je maakt zijn probleem (alcohol), jouw probleem.
Alle reacties Link kopieren
Lenteui schreef:
25-07-2020 21:11
Nog iets... Dat drinken (probleem nr1) is om iets weg te duwen. Geen idee wat, maar het is een probleem.
Dus als hij het drinken onder controle heeft staat probleem nr2 voor de deur. Gezellig hoor.
Tsjah, helemaal gelijk in.
Met het 12 stappenboek ben je dus bezig deze tekortkomingen/probleem te herkennen en onder ogen te zien.
Daarom zeggen ze ook dat als je de 12 stappen doet de kans op terugval nihil is, want je hebt immers het probleem aangepakt.
Ik verwacht daarom niet dat er dan probleem 2 voor de deur staat, want die word in dat stappenboek uitgebreid behandeld.
Sunhine2018 schreef:
25-07-2020 21:29
Met het drinken bedoel ik ook de terugval.
Hij weet zelf zeker weten dat 1 druppel al teveel is, 1 is teveel en 100 is te weinig.
Hij heeft alle kennis en handvatten, en toch gaat het mis als hij in paniek raakt.
Dan zegt hij dat hij niet bij machte was, of dat hij niet wist wat hij moest doen.
Ik denk dat de conclusie is dat hij er niet volledig voor gaat.
Ik kan het zo moeilijk begrijpen omdat hij zoveel mensen heeft die hem willen helpen.
Hij en ik weten beide dat een verslaving nooit over zal gaan, maar er zijn zoveel alcoholisten die succesvol in herstel zitten.
Ik had gehoopt dat hij daar ook bij zou horen.
Alle verhalen over alcoholisten gaan namelijk over actieve verslaving op internet.
Maar er zijn ook alcoholisten in herstel, en ik kan bijna niks terug vinden over relaties met partners die een verslaving hebben maar wel in herstel zitten. Vandaar dat ik nu zelf een topic open.
Ik denk dat jouw conclusie "hij gaat er niet volledig voor" laat zien dat je de complexiteit en kracht van een verslaving onderschat.
Alle reacties Link kopieren
En waarom wil je na 10 maanden al gaan samenwonen met zo iemand?
Sunhine2018 schreef:
25-07-2020 21:24
In de tijd die over blijft!
We lachen de hele dag, spontane dingen, lekker uit eten, musea bezoeken, grappige en domme dingen doen, heerlijke sex, echte verbinding met elkaar hebben, goede gesprekken, diepgaande gesprekken, romantisch, krijg geschreven brieven, bloemen, chocolade, hij kookt voor me, haalt boodschappen, is lief, zorgzaam en ik kom altijd op de eerste plek. Hij draagt me echt op handen, en ik hem. moet ik nog even doorgaan? :) Het is echt een fantastische man, als hij geen terugval heeft.

Ik weet niet meer wie dat hier op het forum eerder schreef maar wat is dat met op handen dragen??
In een evenwichtige relatie hoeft er niemand op handen gedragen te worden. Het is een onrealistisch beeld, niet nastrevenswaardig.
Eigenlijk een rode vlag dus, de zoveelste.

Maar goed, het is nu uit, je hoeft het alleen nog maar zelf te geloven en het vol te houden. Doe dat nou maar, dat is echt echt veel beter voor je. Geloof me.
Veel sterkte.
Maar nogmaals de vraag: als je zelf stevige problemen hebt, waarom richt je je dan zo volledig op zijn problemen?
Sunhine2018 schreef:
25-07-2020 21:24
In de tijd die over blijft!
We lachen de hele dag, spontane dingen, lekker uit eten, musea bezoeken, grappige en domme dingen doen, heerlijke sex, echte verbinding met elkaar hebben, goede gesprekken, diepgaande gesprekken, romantisch, krijg geschreven brieven, bloemen, chocolade, hij kookt voor me, haalt boodschappen, is lief, zorgzaam en ik kom altijd op de eerste plek. Hij draagt me echt op handen, en ik hem. moet ik nog even doorgaan? :) Het is echt een fantastische man, als hij geen terugval heeft.


Je snapt dus niets van verslavingen. Hij is niet die persoon. Alle stress of negatieve gevoelens die hij heeft hoor jij niet want die verdwijnen in de verslaving.

Als hij echt hersteld is dan is hij waarschijnlijk heel wat minder zwart wit (droomman en verslaafde) maar meer in balans en dan uit hij waarschijnlijk wél ergernissen en kiest hij vaker voor zichzelf ipv zo perfect te zijn voor jou. Als hij herstelt zou zijn dan is hij niet meer zo fantastisch maar een realistischere versie van zichzelf.

Jij denkt dat als de alcohol eraf gaat je die perfecte leuke versie over houdt. Dat is een denkfout.
Alle reacties Link kopieren
Gaat er geen belletje rinkelen dat je niet zoveel succesverhalen leest op internet, maar wél vaak leest over terugvallen, en eens verslaafd altijd verslaafd?

Je bent aan het dromen. Zet je beide benen op de grond en word reëel. Lees de antwoorden op dit topic. In 10 maanden al zoveel problemen. En hij kampt hier al zijn héle leven mee! Dit wordt echt niet beter. Hij is alcoholist, zit er midden in, niks herstellende. En ja, gek hè, dat hij met al die mensen om hem heen die hem willen helpen, nog steeds drinkt? Hulpverleners, zijn ouders, jij. En toch blijven drinken. Wat zegt dat? Dat Hij Ervoor Kies Om Te Blijven Drinken!
c⨀urage wijzigde dit bericht op 25-07-2020 21:42
0.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bellyflop schreef:
25-07-2020 21:36
Je snapt dus niets van verslavingen. Hij is niet die persoon. Alle stress of negatieve gevoelens die hij heeft hoor jij niet want die verdwijnen in de verslaving.

Als hij echt hersteld is dan is hij waarschijnlijk heel wat minder zwart wit (droomman en verslaafde) maar meer in balans en dan uit hij waarschijnlijk wél ergernissen en kiest hij vaker voor zichzelf ipv zo perfect te zijn voor jou. Als hij herstelt zou zijn dan is hij niet meer zo fantastisch maar een realistischere versie van zichzelf.

Jij denkt dat als de alcohol eraf gaat je die perfecte leuke versie over houdt. Dat is een denkfout.


Dat dus. Er is een reden dat ze drinken. Een onvermogen om op een gezonde manier met bepaalde emoties om te gaan.

Mijn vader deed ook al die leuke dingen met mij. En God wat was hij grappig en slim. Mijn lieve vader. Maar hij droeg zoveel pijn met zich mee. Dat was hij óók. Dat is óók zijn persoon. Zoiets kan je nooit los zien van elkaar.
apestaartje30 wijzigde dit bericht op 25-07-2020 21:41
0.10% gewijzigd
Bellyflop schreef:
25-07-2020 21:36
Je snapt dus niets van verslavingen. Hij is niet die persoon. Alle stress of negatieve gevoelens die hij heeft hoor jij niet want die verdwijnen in de verslaving.

Zo dan. Eyeopener hier.
Zo ging het dus bij mij.
Alle reacties Link kopieren
Bellyflop schreef:
25-07-2020 21:36
Je snapt dus niets van verslavingen. Hij is niet die persoon. Alle stress of negatieve gevoelens die hij heeft hoor jij niet want die verdwijnen in de verslaving.

Als hij echt hersteld is dan is hij waarschijnlijk heel wat minder zwart wit (droomman en verslaafde) maar meer in balans en dan uit hij waarschijnlijk wél ergernissen en kiest hij vaker voor zichzelf ipv zo perfect te zijn voor jou. Als hij herstelt zou zijn dan is hij niet meer zo fantastisch maar een realistischere versie van zichzelf.

Jij denkt dat als de alcohol eraf gaat je die perfecte leuke versie over houdt. Dat is een denkfout.
Mooi gezegd.
Alle reacties Link kopieren
C⨀urage schreef:
25-07-2020 21:39
Gaat er geen belletje rinkelen dat je niet zoveel succesverhalen leest op internet, maar wél vaak leest over terugvallen, en eens verslaafd altijd verslaafd?

Je bent aan het dromen. Zet je beide benen op de grond en wordt reëel. Lees de antwoorden op dit topic. In 10 maanden al zoveel problemen. En hij kampt hier al zijn héle leven mee! Dit wordt echt niet beter. Hij is alcoholist, zit er midden in, niks herstellende. En ja, gek hè, dat hij met al die mensen om hem heen die hem willen helpen, nog steeds drinkt? Hulpverleners, zijn ouders, jij. En toch blijven drinken. Wat zegt dat? Dat Hij Ervoor Kies Om Te Blijven Drinken!
Ja, het is een nare verslaving, prognose tav herstel niet om heel blij van te worden over het algemeen.
Alle reacties Link kopieren
Hij zit niet "in herstel". Hij is een verslaafde. En jij zit er heel diep in, je weet waarschijnlijk beter wat er in dat 12-stappen-boek staat dan hij. Wat een ellende.

Jij. Kan. Hem. Niet. Redden.

En als je niet uitkijkt, ben je zelf ook niet meer te redden. Blijf zo ver mogelijk weg bij deze man, als je dat nog lukt.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren
Hij is al snel bij je ingetrokken, dat is zeker ook een rode vlag. Verslaafde kunnen zich vaak veel beter en anders voordoen en goed liegen en manipuleren. Ik zeg niet dat het zo is, maar er zijn zat vrouwen/mannen die hun ‘grote liefde’ hadden gevonden en waar ze na tijd achterkomen dat het gewoon een manipulerende verslaafde is oid.
Vaak zijn die mensen dan al te ver in de relatie en hebben al kinderen etc, dus ren aub optijd weg.
Alle reacties Link kopieren
Bellyflop schreef:
25-07-2020 21:14
Alles is perfect, karakters die naadloos passen, nooit ergernissen. Heb jij je wrl eens verdiept in verslavingen?

Grote kans dat hij in die 'perfecte' tijden heel veel gevoelens onderdrukt wat leidt tot de vlucht in alcohol.
Als hij terugvalt heeft hij dus stress of andere emoties waar hij niet op een andere manier mee om kan gaan. Je kan hem niet in twee delen scheiden, de oh zo leuke man en oh jee, af en toe een terugval. Dat is 1 man, dat is zijn manier van omgaan met emoties, zijn beschadigingen, zijn gebrek aan communicatie. Verslaving is in alles verweven. Als jij serieus betrokken bent als partner dan hoor jij al minstens een keer mee geweest te zijn naar de AA. Ze hebben familie en partner bijeenkomsten. Je klinkt alsof jij buiten de verslaving staat (en wíl staan), maar zo werkt het helaas niet. Verslaving is een symptoom van ellende, het is niet de oorzaak van ellende.

Van de 10 maanden is hij 4 maanden clean geweest. 40%.
Van de 10 jaar is straks dus 40% clean, 4 jaar, en passen jullie dus 40 % van de tijd 'perfect' bij elkaar.

Meid, waar begin je aan. Na 10 maanden ben je al overspannen. Stop er liever mee.
Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Ik ben al een aantal keer mee geweest naar de meetings, en dat was zeker waardevol om mee te maken.
Ik heb veel gelezen op internet, en ook een film bekeken van een dame (ik ben haar naam kwijt) over neurotransmittors en hoe verslaving daar gecombineerd mee werkt.
Voor mijn gevoel heb ik er alles aan gedaan om het te kunnen begrijpen.
Echter begrijp ik dan weer niet dat hij gister weer op een locatie is geweest waar hij eigenlijk niet hoort te zijn.
Ik confronteer hem daarmee, en hij zegt dat hij daar geen seconde over na heeft gedacht,
Ik vraag me nu inderdaad af, past hij zich niet teveel aan? Maar hij zegt tegen mij dat hij zo ontzettend blij is dat we elkaar hebben gevonden en dat hij voor het eerst volledig zichzelf kan zijn bij mij. En dat gedeelte geloof ik dan zeker weer wel.
Aan zijn intenties om echt te willen stoppen twijfel ik wel, want hij richt zijn leven niet dusdanig in dat het risico vrij is.
De deur staat altijd op een kiertje voor de verslaving.
Maar hij drinkt niet elke dag, het gaat 1x in de zoveel tijd mis.
Geen lichamelijk drang, maar wel emotionele drang.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven