Luistert mijn tablet mij af???

26-07-2020 21:08 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag had ik een gesprekje met mijn man, dat ging ongeveer zo:

Man: ik heb nieuwe korte broeken nodig. Zullen we morgen naar de stad gaan?
Ik: is goed, maar ik kan ook wel even online zoeken als je wil?
Man: nee, ik koop ze liever in de stad.
Ik: oké

(we noemen het 'de stad' omdat we in een klein dorp wonen, maar wel dicht bij een grote stad. Iedereen hier noemt dat zo, don't judge me)

Ik zat op het forum, dus ik had mijn tablet in de hand. Maar ik heb niet online gezocht naar korte broeken. Toch krijg ik, nu ik een uurtje of twee later even een filmpje wilde kijken op YouTube, nu reclame voor korte broeken te zien. En in die prominente eerste rij aanbevolen video's is de middelste plek een reclame voor korte broeken!

Hoe dan??

Er doemen overal reclames op over dingen die te maken hebben met iets wat ik heb opgezocht, maar hier héb ik niets over opgezocht! En nooit eerder waren het reclames voor korte broeken. Voor heren! En nu kijk ik steeds tegen blote heren knieën aan tegen mijn wil!

Is dit toeval?
Luistert mijn tablet onze gesprekken af?
Leest het ding mijn gedachten?

Wie vertelt het me?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben hier ook wel erg benieuwd naar, gebeurt hier regelmatig dat we het ergens over hebben in huis en we dat later te zien krijgen in reclames op internet.
Alle reacties Link kopieren
Creepy!
Alle reacties Link kopieren
Heb het eerder gehoord.
Vriendinnen die tijdens een avondje borrelen behoorlijk uitgebreid over het onderwerp ‘de dood’ gepraat hebben. En dus ook allemaal daaraan gerelateerde advertenties kregen ineens. Ze vonden het een heel eng idee.
Ik had het met Pinterest. Gesprekken of woorden worden opgepikt en ineens reclame over exact wat er besproken was. Heb de app verwijderd. Niet dat ik me illusies maak dat de rest niet 'afluistert'.

Check even waar je apps allemaal toegang toe hebben. Vaak kan ik een app niet verder installeren omdat het toegang wil tot camera, microfoon, contacten terwijl het die functies niet eens nodig heeft.
Alle reacties Link kopieren
Dit schijnt bekend te zijn ja, maar je bent slechts een nummer dus maak je niet druk.
Alle reacties Link kopieren
Google houdt alles bij. Wat je zoekt krijg je (voorgestelde) reclame van.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Vivamensje schreef:
26-07-2020 21:13
Creepy!
Inderdaad! En ik zal het je nog sterker vertellen: het duurde erg lang om het topic te plaatsen, ging eerst niet helemaal goed. En wat denk je? Viva geeft reclame voor een Traeger barbecue!

Traeger! Toeval? Creepy.
Alle reacties Link kopieren
iceteapeach schreef:
26-07-2020 21:15
Google houdt alles bij. Wat je zoekt krijg je (voorgestelde) reclame van.
Maar ik zocht het juist niet. Of misschien was ik in mijn hoofd al begonnen met zoeken, maar niet online.
Edward Snowden is niet voor niets jaren ondergedoken geweest nadat hij officiële documenten naar buiten bracht die bewezen dat de VS regering haar burgers 'afluistert'. Hij werd gezocht voor landverraad nota bene.

Telefoons zijn in die zin niet veilig als je privé echt privé wilt houden.
Alle reacties Link kopieren
Ook cookies accepteren is al genoeg om 'relevante' reclame te laten zien.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
iPads met gedeeld Apple ID? En misschien heeft je man wel op korte broeken gezocht?
Alle reacties Link kopieren
Ook een keer gehad met kinderschoentjes, belde met mijn moeder die het merk noemde en de precieze schoentjes, dat zij die gezien had en wilde kopen voor onze dochter.
Ik hang op, open Facebook en hoppa een reclame van precies die schoentjes die ze noemde.

Denk dat het komt omdat zij op haar pc waar ook haar FB op staat heeft gezocht en ze als mijn moeder aangemerkt is op FB maar creepy was het wel ja...
OliebolmetKrenten schreef:
26-07-2020 21:14
Dit schijnt bekend te zijn ja, maar je bent slechts een nummer dus maak je niet druk.
Algoritmes inderdaad en we zijn maar nummers. Het is alleen jammer dat je op je "eigen" telefoon of tablet geen zeggenschap meer hebt over welke zooi je over je heen krijgt.

Apps die toegang hebben tot je microfoon pikken woorden op en voor je het weet heb je tig reclames van Dela uitvaartverzorging omdat je net iemand de dood wenste.
Alle reacties Link kopieren
Noor21 schreef:
26-07-2020 21:18
iPads met gedeeld Apple ID? En misschien heeft je man wel op korte broeken gezocht?
Geen iPad, geen Apple iPhone en ID. En mijn man is wel de laatste die online kleding gaat zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt je instellingen van de microfoon veranderen op je hardware.

Het is niet alleen een probleem van je tablet, maar ook van bijvoorbeeld een smart tv of smartfoon.


https://www.ad.nl/tech/zo-voorkom-je-da ... google.nl/

https://androidworld.be/tips/google-nie ... esprekken/
Alle reacties Link kopieren
Ja je telefoon ed luisteren je af ja.
Alle reacties Link kopieren
Siri van Apple staat altijd aan. Google ook. Ze luisteren tot dat je Siri zegt of Ok Google.
Ik had het een keer over de Friese taal, kort daarna open ik Google en die staat jawel, gelijk in het Fries. Ik woon niet eens in de buurt van Friesland en het is ook alleen op die avond gebeurd.
Alle reacties Link kopieren
Ja afgeluisterd zeker weten. Dit had ik ook met mijn tablet. Als ik het bijvoorbeeld over fastfood had gehad met man, kreeg ik ads van macdonalds.
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
26-07-2020 21:16
Maar ik zocht het juist niet. Of misschien was ik in mijn hoofd al begonnen met zoeken, maar niet online.
Hoeft ook niet Google per se zelf te zijn, mss heb je al op een ander social media platform ooit eens geklikt. Gebeurt hier bij viva ook. Ben je ingelogd, ook tegelijkertijd op FB, bijv. en je klikt op de relatiepijler, hop, op FB aanbiedingen voor het ontmoeten van singles. Alles waar je op klikt laat een spoor na en wordt ' aangepast' op je voorkeuren. Ook al zijn het niet je voorkeuren. Algoritmes.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Ze kunnen in je hoofd kijken tegenwoordig en voorspellen wat jij de volgende week nodig hebt, nog voordat jij het weet. Gewoon door kunstmatige intelligentie op je data los te laten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Staat je tablet dan aan Of uit?
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
Alle reacties Link kopieren
Hier ook al regelmatig tegengekomen. Niks opgezocht alleen over gepraat en hup ineens allemaal reclames voor die dingen waar we het over hadden. Gisteren zelf iets heel specifieks. Zeg ik tegen mijn man dat ik een opbergsysteem wou zoeken voor bovenop de ijskast, Krijgen we echt iets van een vijf minuten nadien een reclamemelding op zijn gsm met als titel : opbergsystemen voor boven een ijskast!!!
Ik denk dat bepaalde apps een soort van computerprogramma downloaden op je gsm dat inderdaad een vorm van "meeluistert" en reageert op bepaalde woorden.
retrostar schreef:
26-07-2020 21:26
Ze kunnen in je hoofd kijken tegenwoordig en voorspellen wat jij de volgende week nodig hebt, nog voordat jij het weet. Gewoon door kunstmatige intelligentie op je data los te laten.
Dit is nog waar ook 😄

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven