Werk & Studie alle pijlers

Wat voor werk doe je en hoe bevalt het?

27-07-2020 08:38 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na 8 jaar overweeg ik een carrière switch, maar ja wat dan? Er zijn best veel beroepen waar je niet zomaar aan denkt dus ik dacht misschien kan ik wat inspiratie krijgen door te vragen wat jullie voor werk doen. Hoe bevalt het in het algemeen? Is er makkelijk een baan in te vinden? Zijn er voor en nadelen die in je beroep altijd terug komen ongeacht de werkgever. Ik heb een mbo3 diploma, mbo 4 kan dus sowieso en als ik echt iets zou vinden waarvan ik denk dit is het zou hbo ook nog wel kunnen denk ik. Vanwege de kosten kijk ik wel naar mogelijke werken /leren opleidingen.
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
Ik studeer psychologie (laatste jaar master). Om rond te komen werk ik op een klantenservice-achtig iets.
Ik vind het werk prima. Voor nu. Niet veel uitdaging, maar loon is echt heel prima en heb lieve collega’s.
anoniem_640edf0a2dd7a wijzigde dit bericht op 27-07-2020 09:37
0.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu bezig met een carrière switch. Ik heb jarenlang in de advertentieverkoop gezeten en was daar klaar mee. Ik deed waar ik goed in was, niet wat ik leuk vond. Dus ik ben SPH gaan doen. Beste keuze ooit.

Heb nog geen baan in het werkveld, maar de opleiding is pittig met een kleuter en Corona en maar 1 dag opvang.
Ik werk als docent in het hbo. Maar daar heb je een master voor nodig, dus niet helemaal relevant voor jou.

Mocht je op dit moment echt geen idee hebben, kan het vaak heel verhelderend zijn om actief op zoek te gaan naar wat bij je past. Bedenk situaties in je leven waar je plezier uit haalde. Kan van alles zijn: ervaringen binnen werk of studie, maar ook het organiseren van een verjaardag, het helpen van een buurvrouw, verhuizen, een bepaalde hobby, helpen bij een vereniging.
En bedenk dan:
- Wat maakt dat je daar zoveel plezier uithaalt?
- Welke vaardigheden paste je daar toe?
- Deed je dat alleen of juist samen? Binnen of buiten?
- Houd je van routine of wil je juist elke dag wat anders doen?
- Etcetera.
Door jezelf dit soort vragen te stellen bij diverse situaties vind je wellicht een patroon en ontdek je wat jou drijft en motiveert.

Succes met je zoektocht!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit ook gedaan :) werk nu in het ziekenhuis. Specifieke functie vermeld ik niet, dat wordt te herkenbaar.

Het bevalt supergoed!
Het enige wat minder bevalt is de flexibiliteit. Eerder kon ik vanuit huis werken, zelf mijn uren bepalen (zolang het werk maar af kwam) etcetera. Dat kan natuurkijk nu niet meer. Maargoed, dat zijn details.
Het werk vind ik inhoudelijk echt geweldig :)
Alle reacties Link kopieren
Ik werk als jurist bij een grote onderneming en het bevalt mij goed. Ik werk er inmiddels al een paar jaar en ik ben niet van plan om snel weg te gaan. Ik vind het werk interessant. Er is voldoende ruimte om door te groeien.

Een nadeel vind ik dat er mijns inziens best veel gevraagd wordt van medewerkers. Je moet veel stof in korte tijd kunnen opnemen en voor het bijhouden van literatuur is niet veel ruimte. Dat is voornamelijk eigen tijd. Aan de andere kant ken ik iemand die arts is en ik heb het idee dat zij toch wel harder moet werken dan ik. Het is allemaal heel persoonlijk.

Wat hierboven al werd gezegd denk ik ook dat het een goed idee is om jezelf een aantal vragen te stellen. Ik houd bijvoorbeeld van lezen en schrijven en ik wil geen baan waarbij ik wisseldiensten draai. Een baan als jurist past bij mij.

Wat vind jij interessant om te doen? Werk je liever buiten of binnen? Heb je moeite met wisseldiensten?

Ik vind het niet erg om af en toe naar locatie te gaan (bijvoorbeeld de rechtbank), maar ik wil geen functie waarbij ik vaak onderweg ben naar klanten.

Ik zou zeker even rustig nadenken over wat jij belangrijk en vooral interessant vindt om te doen.
Emboldened by the flame of ambition
Alle reacties Link kopieren
Ik werk momenteel voor de grootste werkgever van Nederland. Het UWV. :-(

Hiervoor anderhalf jaar als gastvrouw in een restaurant. Helaas door corona mijn baan kwijtgeraakt.
Ik ben geboren voor de horeca en heb mij ook op alle manier binnen deze sector ontwikkeld. Echter ben ik bang dat er voorlopig niks meer inzit voor mij in de horeca. (lees, oud en teveel ervaring dus duur)
Nu ga ik in september aan de slag als ad interim manager bij het bedrijf van een vriend. Orde op zaken stellen. Dat kan ik ook en ook daar ben ik in opgeleid. Echter ligt mijn hart er niet echt, maar ik ga er wel gewoon voor.
Alle reacties Link kopieren
Studeer social Work en loop stage bij een instelling die dak-en thuislozen en mensen met psychiatrische of verslavingproblematiek ondersteunen. Ik ben maatschappelijk werker. Vind het een fantastisch beroep. Je hebt een dikke huid nodig en af en toe zoeken naar positieve stappen. Maar het is erg interessant en veelzijdig. Wel hoge werkdruk.
Woonbegeleider gehandicaptenzorg.
Nodig: vakopleiding mbo 2, 3 of 4. (Mmz, vig of het oude spw) Hbo voor de intensievere doelgroepen.
Benodigde kwaliteiten: humor, geduld, improvisatievermogen, zelfstandigheid, aanpakker, teamspeler.

Ik vind het werk heel leuk, geen dag is hetzelfde en nu met corona moeten we flink improviseren. We hebben wel een manager, maar die laat ons behoorlijk vrij, we bestieren met het team lekker onze eigen toko. Sws is dit werkveld totaal niet hiërarchisch.
Baankansen: enorm. Werken en leren is ook mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk als laborant aan een universiteit, ik heb Biochemie gestudeerd.

Ik vind celbiologie en wetenschap ontzettend interessant, mijn baan heeft hele leuke aspecten maar ook zeker minder leuke aspecten - al helemaal nu in coronatijd. Het leuke is het praktische werk, het minder leuke is het vele plannen en een zekere mate van repetitie in de werkzaamheden. Werken aan deze uni vind ik wel erg leuk. Ik heb een tijdelijk contract, als er zich daarna niet iets voordoet bij dezelfde werkgever is mijn plan om eens te kijken naar alternatieven qua werk, of een sabbatical op te nemen/
Alle reacties Link kopieren
Ik werk als tandartsassistente/preventie assistent erg saai en veel routine werk geen leuk team ik ben er letterlijk ziek van geworden. Ik doe sowieso een omscholing op hbo niveau in een ander vak en probeer hier weg te komen niet makkelijk maar ga het toch blijven proberen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kijk natuurlijk wel naar wat ik ook echt leuk vind, maar dan nog kom ik er niet echt uit. Zo ben ik gek op natuur, zowel plant als dier, maar ik heb het heel snel koud, zelfs met thermo en lagen etc krijg ik soms paarse lippen en kan ik pas opwarmen als ik onder een hete douche sta dus echt een buiten beroep gaat het niet worden. Ik heb vroeger in een dierenwinkel gewerkt en stage gelopen bij een dierenarts, maar ik heb het idee dat ik dat beter als hobby kan houden ook omdat er vrij weinig banen in zijn, maar ook omdat ik het vrij snel saai vond, ik vind het wel fijn om uitgedaagd te blijven of om door te kunnen groeien.

Verder is reizen een passie, maar dat lijkt me nu met corona niet de juiste branche.

Daarnaast vind ik anatomie heel interessant en denk ik aan doktersassistente, daar zijn ook veel banen in en ik zie best uiteenlopende vacatures. Op mijn huidige werk deed ik ook een deel planning, administratie en klanten contact. Maar ik heb een keer(wel een tijd terug) meegemaakt dat iemand gereanimeerd moest worden en ik had een soort black out, is het te leren dat je dan wel ingrijpt?

Ik zou ook wel mensen willen helpen, maar ik sta niet super stevig in mijn schoenen althans ik kan wel mijn mannetje staan maar ik kan niet zo goed tegen geweld en geschreeuw.

Ik zou niet in de avonden willen werken, weekend zou ik oké vinden als het niet elk weekend is.

Verder vind ik het leuk om te schrijven en ik schrijf snel en makkelijk, maar ik zou echt wel wat aan mijn spelling en grammatica moeten doen om daar wat mee te kunnen. Zo zie ik af en toe voorbij komen dat mensen tekst schrijvers zoeken, maar dat is vaak voor een paar uur per maand, daarbij kan ik via internet lastig vinden wat een beetje de inkomsten zijn.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar of alleen werken of in een klein team laten we zeggen tot 15 personen.

En nog iets waar ik nu naar wil kijken is dat ik buitenom het hoogseizoen op vakantie zou mogen gaan. Ik wil geen kinderen en reis het liefst op rustige momenten.
kihei wijzigde dit bericht op 27-07-2020 10:21
7.10% gewijzigd
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk nu een paar jaar als Facilitair Manager bij een handelsbedrijf met een groot magazijn (+/- 500 mensen in dienst).

Verantwoordelijk voor het gehele terrein + gebouw m2, het wagenpark en alle ingekochte soft services zoals beveiliging, schoonmaak, catering, post, etc.

Heb na mijn VMBO eerst een MBO Marketing en Communicatie gedaan en ik kwam er snel genoeg achter dat het niet bij mij past. Heb de studie afgemaakt en begonnen aan een HBO studie Facility Management. Ik studeerde af in een slechte tijd dus mezelf echt omhoog moeten werken om te zijn waar ik nu zit.

Wat ik leuk vind is dat iedere dag er anders uit ziet, dat je met alle niveaus aan het werk bent (van directie tot de schoonmakers en van aannemers tot tuinmannen). Je kent bijna het hele bedrijf en zij jou. Verder werk ik met een klein team mensen (4) die ik aanstuur en die heel zelfstandig aan het werk zijn. Nu bijvoorbeeld bezig met een project om de kantine te verbouwen en om te toveren tot een moderne plek om samen te komen. Een andere dag laat ik vaste leveranciers komen voor diverse onderhoudswerkzaamheden of storingen aan o.a. branddeuren, sprinklerinstallaties, CV ketels, airco's, schuifdeuren, etc, etc., de andere dag ben ik bezig met het inkopen van energie of andere gebouw gebonden zaken. Contractafspraken borgen, onderhandelen of het bespreken van nieuwe contracten, etc. Het beleid en de processen op de afdeling continue verbeteren.

Ook vind ik het leuk dat je van alles een beetje moet weten en niet van 1 specifiek onderwerp 'alles'.
meatbracket wijzigde dit bericht op 02-11-2020 09:22
1.17% gewijzigd
Ik heb op mijn 28e een studieswitch gemaakt na een afgeronde mbo- en een niet afgeronde hbo-opleiding. Helemaal vastgelopen in de velden waar ik eerder in werkte/studeerde. Het viel toen pas op zijn plaats dat niet goed functioneer(de) in het werken met mensen.

Helaas heeft die switch niet tot werk geleid (ligt niet helemaal alleen aan die studie trouwens, ik had zelf ook wel beter mijn best kunnen doen) maar als jij nu ook zo'n switch overweegt, denk goed aan de kwaliteiten die jij wel (en niet) hebt. Ik snap achteraf niet dat ik dat zelf op mijn 16e, 19e of zelfs 22e niet zag. Mijn omgeving zag het trouwens wel en snapte mijn keuzes niet maar wilde mij zelf laten kiezen/ervaren... Is wat voor te zeggen natuurlijk.

Wat dingen die je jezelf bijvoorbeeld kunt afvragen:

- Wil je met mensen werken?
- Ben je handig/kun of wil je met je handen werken?
- Kun of wil je graag leiding geven?
- Werk je graag in een omgeving waar je veel zal moeten overleggen?

En zo zijn er vast nog wel wat meer dingen om jezelf af te vragen.
Alle reacties Link kopieren
Waar ik werk is niet zo belangrijk, maar heb je al gedacht aan een oriëntatie via het Leerwerkloket in je regio? Daar kunnen ze met je meedenken welke opleiding het beste past bij jouw gewenste carriereswitch, en hebben ze ook zicht op financieringsmogelijkheden/subsidies etc.
Zie https://www.lerenenwerken.nl/leerwerkloketten
Ik ben vanuit de financiële dienstverlening het onderwijs ingerold. Ik ben onderwijsassistent en sinds kort leerkrachtondersteuner. Eerst als vrijwilliger, vond het zo leuk dat ik een opleiding ben gaan doen. Daarna weer als vrijwilliger/oproepkracht bij gebrek aan vacatures. Sinds drie jaar een echte baan van betekenis.

Wat mij zeer goed bevalt is de vrijheid die ik heb maar dat is niet op elke school zo. De lestijden moet ik aanwezig zijn mijn overige uren vul ik zelf in, waardoor ik één middag vroeg naar huis ga, om te zorgen voor eten zodat de kinderen weer op tijd kunnen werken. Verder heb ik veel vrijheid in de lessen die ik geef een dus veelal zelf maak. Ik krijg een lesdoel en verder doe ik wat bij mij en de kinderen past.

Zelf zag ik het nooit maar rond mijn achttiende vonden anderen mij altijd geschikt voor het onderwijs en dat idee vond ik toen zelf helemaal niks. Misschien ook een tip voor jou om te vragen wat anderen, die je goed maar ook minder goed kennen, zouden zien doen. Wie weet komen zij met goede ideeën.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 27-07-2020 10:46
25.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
https://perspectief.uwv.nl/artikelen/be ... voornemens

Misschien heb je hier wat aan.

Ik zou wel kijken naar een beroep waar er kansen zijn op een baan. Want er is denk ik niets zo frustrerend als je een opleiding hebt, maar geen baan.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk momenteel als relatiebeheerder.

Maar ik wil een switch maken naar de zorg. Ik heb de zoektocht naar wat ik wil op laag pitje staan, maar toevallig nu een droomvacature gezien inclusief opleiding. Verder heb ik met mezelf afgesproken om er echt actief mee bezig te gaan als jongste ook naar school gaat als ik voor die tijd nog niet geswitched heb.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken iemand die in de zorg werkte, en zich omschoolde tot timmerman in de bouw.
Blijkbaar is daar werk genoeg.

Lassers worden volgens mij ook veel gevraagd, al kan het zijn dat lassers pas gevraagd worden als ze een paar jaar ervaring hebben.

(sorry, zelf ben ik nu werkloos. )
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor jullie reacties tot nu toe, meer is zeker welkom. Ik ga even kijken naar de links die hier eerder zijn gepost.
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe hetzelfde als Darkside...... Het enige wat ik soms irritant vind zijn de wisselende onregelmatige werktijden.....
Alle reacties Link kopieren
Adviseur op een bepaald vakgebied binnen de overheid.

Binnen de overheid zijn zat mbo banen te vinden en het is makkelijk om een studie te volgen (combi werken+leren in deeltijd) en door je werkgever te laten betalen. Daarnaast baanzekerheid (in de meeste functies dan), prima salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden. Flexibel qua werktijden, als je eens eerder weg moet/later wilt beginnen. Je kunt intern doorgroeien of bijv. van gemeente naar gemeente wisselen. Niet voor niks werken er veel mensen bij de overheid soms al 25/30 jaar in dezelfde baan. Baan bij de overheid (zeker op een wat lager niveau) kent weinig stress en is gewoon van 9 tot 5.

Ga eens kijken welke vacatures in jouw omgeving open staan op mbo niveau bij gemeente, provincie, rijk, veiligheidsregio, etc. Misschien vind je daar iets tussen wat je aanspreekt.
Alle reacties Link kopieren
KataTonDemonaEaytoy schreef:
27-07-2020 09:34
Ik werk momenteel voor de grootste werkgever van Nederland. Het UWV. :-(

Hiervoor anderhalf jaar als gastvrouw in een restaurant. Helaas door corona mijn baan kwijtgeraakt.
Ik ben geboren voor de horeca en heb mij ook op alle manier binnen deze sector ontwikkeld. Echter ben ik bang dat er voorlopig niks meer inzit voor mij in de horeca. (lees, oud en teveel ervaring dus duur)
Nu ga ik in september aan de slag als ad interim manager bij het bedrijf van een vriend. Orde op zaken stellen. Dat kan ik ook en ook daar ben ik in opgeleid. Echter ligt mijn hart er niet echt, maar ik ga er wel gewoon voor.
ooit gedacht om les te geven bij ee vaschool/praktijkschool met jouw horeca kennis?
Alle reacties Link kopieren
Boarn schreef:
27-07-2020 12:00
Adviseur op een bepaald vakgebied binnen de overheid.

Binnen de overheid zijn zat mbo banen te vinden en het is makkelijk om een studie te volgen (combi werken+leren in deeltijd) en door je werkgever te laten betalen. Daarnaast baanzekerheid (in de meeste functies dan), prima salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden. Flexibel qua werktijden, als je eens eerder weg moet/later wilt beginnen. Je kunt intern doorgroeien of bijv. van gemeente naar gemeente wisselen. Niet voor niks werken er veel mensen bij de overheid soms al 25/30 jaar in dezelfde baan. Baan bij de overheid (zeker op een wat lager niveau) kent weinig stress en is gewoon van 9 tot 5.

Ga eens kijken welke vacatures in jouw omgeving open staan op mbo niveau bij gemeente, provincie, rijk, veiligheidsregio, etc. Misschien vind je daar iets tussen wat je aanspreekt.
Ik had nog niet zo lang geleden op een forum gelezen dat iemand bij de overheid wou werken, maar dat het heel lastig is om ertussen te komen.
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem_399896 wijzigde dit bericht op 12-08-2020 12:59
Reden: -
99.62% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven