Werk & Studie alle pijlers

Nul uren contract wetten

28-07-2020 11:35 43 berichten
Sinds kort werk ik bij een organisatie waarbij ik een 0-36 uren contract heb als inval/vakantie kracht. Ik vind het werk tot nu toe echt verschrikkelijk en heb het geld momenteel ook niet hard nodig (zou dus makkelijk kunnen overbruggen zonder deze baan) maar vind het naar om na een korte tijd al op te zeggen en voor de organisatie lullig omdat ze veel tijd hebben gestoken in alles in orde maken voor mij.

Echter wordt ik nu 5 dagen in de week ingepland om vroeg in de ochtend een half uurtje te komen werken (Zorg)....en heel soms dan aan het eind van de dag nog een uurtje. Ik ben hier dus zelf heel veel (reis)tijd aan kwijt en alle ochtenden bij elkaar levert me dus maar 2,5 uur betaald werk op.

Op internet lees ik verschillende dingen en ik heb m’n contract er ook al bijgepakt maar ik vraag me af wat de regels hier precies voor zijn. Ik word ongevraagd en zonder overleg ingepland en kan bijvoorbeeld op sommige dagen ook helemaal niet.

Er staat een maand opzegtermijn in mijn contract. Maar met een 0 uren contract heb ik geen vaste dagen/tijden. Hoe werkt dit dan? En ben ik verplicht die 5 dagen een half uur te komen werken? Hier is niks over afgesproken.
Welke rechten heb je met een nulurencontract?
- Jouw werkgever moet je minstens 4 dagen van tevoren oproepen voor werk. Als jouw werkgever jou minder dan 4 dagen van tevoren oproept, ben je niet verplicht om te komen werken.
- Voor iedere oproep moet je tenminste 3 uren betaald krijgen, ook als de gewerkte tijd korter is (als in je contract een afgesproken werktijd van minder dan 15 uur per week staat).
[...]
Moet je wel of niet werken als je wordt opgeroepen?
- Je mag een tijdige oproep (minstens 4 dagen van tevoren) niet weigeren, behalve als je een goede reden hebt waarom je niet kunt werken. Bijvoorbeeld als je ziek bent.
- Als er werk is waar jij geschikt voor bent, dan moet je werkgever jou oproepen.
- Heb je afspraken gemaakt over werktijden, dan moet je op de afgesproken tijden beschikbaar zijn voor werk. Word je niet opgeroepen, dan werk je niet. Je werkgever moet je wel voor het einde van een dag met vaste werktijd laten weten of je de eerstvolgende dag met werktijd ingeroosterd bent.


Zie: https://www.fnv.nl/werk-inkomen/contrac ... encontract
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp niet dat je dit accepteert. Kleine uurtjes werken en ook nog ongevraagd inplannen.

Ik zou je werk opbellen en zeggen dat je niet meer komt. Je hebt een 0 uren contract dus geen verplichtingen. En een ander kant, je zegt dat ze geïnvesteerd hebben in je? Eerlijk? Vind ik dat het bedrijf zich mag kapot schamen om zo jouw op deze wijze in te plannen. Hoe aantrekkelijk wil je de zorg maken.

Twijfel niet en stop er mee.
Alle reacties Link kopieren
Wat is verschrikkelijk aan je werk? Enkel de uren of ook het werk zelf?
Alle reacties Link kopieren
Voor iedere oproep moet je tenminste 3 uren betaald krijgen, ook als de gewerkte tijd korter is (als in je contract een afgesproken werktijd van minder dan 15 uur per week staat).

Dit is zo. Daarom vind ik ook dat er (mis)bruik van je gemaakt wordt.
CherryBlossom- schreef:
28-07-2020 11:44
Ik begrijp niet dat je dit accepteert. Kleine uurtjes werken en ook nog ongevraagd inplannen.

Ik zou je werk opbellen en zeggen dat je niet meer komt. Je hebt een 0 uren contract dus geen verplichtingen. En een ander kant, je zegt dat ze geïnvesteerd hebben in je? Eerlijk? Vind ik dat het bedrijf zich mag kapot schamen om zo jouw op deze wijze in te plannen. Hoe aantrekkelijk wil je de zorg maken.

Twijfel niet en stop er mee.
Nou ja geïnvesteerd.... ik heb een telefoon gekregen, e-mail account en mocht 1 dag meelopen met iemand... that’s it eigenlijk.

In mijn contract staat dat ik een opzegtermijn van een maand heb. Dus opzeggen kan dan niet zomaar lijkt me?
chentolove schreef:
28-07-2020 11:45
Wat is verschrikkelijk aan je werk? Enkel de uren of ook het werk zelf?
Beiden eigenlijk. Maar vooral de praktische kant. Het is eigenlijk gewoon niet wat ik er van verwacht had. Het is voor tijdelijk naast een studie maar het valt me eigenlijk tegen. Maar ik vind het zo “opgeverig” en gemakzuchtig om na nog niet eens 2 weken te stoppen..
CherryBlossom- schreef:
28-07-2020 11:46
Voor iedere oproep moet je tenminste 3 uren betaald krijgen, ook als de gewerkte tijd korter is (als in je contract een afgesproken werktijd van minder dan 15 uur per week staat).

Dit is zo. Daarom vind ik ook dat er (mis)bruik van je gemaakt wordt.
Dat gevoel heb ik dus inderdaad ook een beetje. Ik heb een 0-36 een contract. Geldt het dan wel met die regel van “minder dan 15 uur per week”? Het frappante is: er werken mensen fulltime daar. Het is ambulant dus reistijd wordt niet uitbetaald en tussen de afspraken ook niet. Ik ben dus soms van 9 tot 5 op kantoor terwijl ik maar voor 3 uurtjes uitbetaald krijg bijvoorbeeld. De vaste medewerkers hebben dat ook.. daarom twijfel ik of ik dan zo’n zeikerd ben of dat de rest het “gewoon” gewend is.
PietjeBello schreef:
28-07-2020 11:50
Dat gevoel heb ik dus inderdaad ook een beetje. Ik heb een 0-36 een contract. Geldt het dan wel met die regel van “minder dan 15 uur per week”? Het frappante is: er werken mensen fulltime daar. Het is ambulant dus reistijd wordt niet uitbetaald en tussen de afspraken ook niet. Ik ben dus soms van 9 tot 5 op kantoor terwijl ik maar voor 3 uurtjes uitbetaald krijg bijvoorbeeld. De vaste medewerkers hebben dat ook.. daarom twijfel ik of ik dan zo’n zeikerd ben of dat de rest het “gewoon” gewend is.
Het klinkt als een peperdure hobby zo.

Ik zou toch eens overleggen bij een rechtswinkel, volgens mij mag dat helemaal niet zo. Het lijkt me niet zo logisch dat je je vrije tijd verplicht op kantoor moet doorbrengen.
Alle reacties Link kopieren
Bijzondere organisatie.

Officieel hoort 1 maand opzegtermijn idd.
Maar je kan ontslag nemen en in ziektewet gaan. Netjes is wat anders maar je organisatie is ook niet netjes en dan vind ik het zeker kunnen.

Tijd van je laten (mis)bruiken is voorbij. Werken in je vrije tijd.. alles voor je werk.. helaas. Zo werkt het niet meer.
Wees hier wat harder in, zo gaat het andersom ook.
Alle reacties Link kopieren
De slavernij is afgeschaft, zsm opstappen daar. Kom voor jezelf op.
Alle reacties Link kopieren
als je er pas twee weken werkt; heb je wel al een keer salaris ontvangen? Misschien betalen ze de 3 uur minimum gewoon uit?
Alle reacties Link kopieren
PietjeBello schreef:
28-07-2020 11:49
Beiden eigenlijk. Maar vooral de praktische kant. Het is eigenlijk gewoon niet wat ik er van verwacht had. Het is voor tijdelijk naast een studie maar het valt me eigenlijk tegen. Maar ik vind het zo “opgeverig” en gemakzuchtig om na nog niet eens 2 weken te stoppen..
Ik heb dit ook ooit gehad bij een bijbaan. Het was echt absoluut niet wat ik er van verwachtte. De tijden klopten niet met wat er vooraf was verteld en het werk was ook echt niet leuk om te doen. Ik vond het ook slap van mezelf maar ben er toch mee gestopt na 2 weken. Geen seconde spijt van gehad, wat een opluchting was dat. Overigens vind ik nu ik terugkijk het echt niet gemakzuchtig en opgeverig van mijzelf, ik zat net als jij in de positie dat het niet direct nodig was. En bij latere baantjes heeft dit nooit meer gespeeld. Ik heb een heerlijk zomer gehad zonder mij elke ochtend om half 8 daar naartoe te slepen.
Alle reacties Link kopieren
Welke cao val je onder?

Hierboven is volgens mij cao vvt maar je verhaal klinkt als begeleider oid?
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet onder welke zorgcao je valt, maar dit mag echt niet. Ik zou dus mailen en aangeven dat je diensten van een half uur prima vindt en dat je er vanzelfsprekend vanuit gaat dat zij zich houden aan de wet en je tenminste drie uur uitbetalen. Daarnaast kun je prima aangeven wanneer je wel en niet kunt werken, je hoeft niet 7X24 uur beschikbaar te zijn om ingeroosterd te worden. Ik vermoed dat wanneer je ze deze mail stuurt je of normale diensten krijgt of meteen mag stoppen :)
Alle reacties Link kopieren
Overigens die investering stelt niks voor (ik werk als manager in de zorg en mijn secretaresse regelt dit soort dingen bijna wekelijks voor werknemers, kosten en tijd is echt beperkt). Voel je niet bezwaard om gewoon weer op te zeggen. Wees eerlijk dat het werk je tegenvalt.
Dankjewel voor jullie berichten allemaal! Ik ga het zo even rustig allemaal nalezen. Het gaat om de cao sociaal werk.
https://www.sociaalwerknederland.nl/act ... -aangepast

Blijkbaar is er wettelijk iets vastgelegd over 0-urencontracten, maar ik weet niet hoe het zit met je 0-36urencontract.

Als je er pas 2 weken werkt, zit je dan niet gewoon nog in je proeftijd?
anoniem_63ebe96ed74a5 wijzigde dit bericht op 28-07-2020 13:42
Reden: Toevoeging
14.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
-Rosings- schreef:
28-07-2020 12:36
als je er pas twee weken werkt; heb je wel al een keer salaris ontvangen? Misschien betalen ze de 3 uur minimum gewoon uit?
daar dacht ik ook aan
Alle reacties Link kopieren
Ik zou aangeven dat je opzegt omdat het niet is wat je ervan verwacht had. Dan je beschikbaarheid opgeven, oproepen die korter dan vier dagen van tevoren gedaan worden weigeren en aangeven dat je het vervelend vindt om begin en eind van de dag voor korte momenten opgeroepen te worden maar dat je ervan uitgaat dat het goed verwerkt wordt en je dus per oproep voor drie uur betaald wordt.
-Rosings- schreef:
28-07-2020 12:36
als je er pas twee weken werkt; heb je wel al een keer salaris ontvangen? Misschien betalen ze de 3 uur minimum gewoon uit?
Nee ik kan per week mijn uren overzicht zien. Helaas gewoon een half uur. Ik twijfel of het van toepassing is doordat ik 0-36 contract heb.
Ik zou om te beginnen per week je beschikbaarheid door te geven of jezelf een vaste vrije dag of dagdelen geven.

En heb je echt een 0 uren contract of een min-max contract? Als je een 0 uren hebt dan ben je niet verplicht om 36 uur beschikbaar te zijn. Heb je een min-max contract dan moet je het maximale aantal vermelde uren beschikbaar zijn voor werk.

Lijkt me sterk dat je een min-max contract hebt van 0-36 uur, en als dat zo is vraag ik me af of dat wettelijk wel mag volgens de wet Arbeidsmarkt in balans (WAB). Je werkgever kan niet van je verwachten dat je 36 uur beschikbaar bent en je vervolgens maar 3 uur inplannen.
En als je van 9 tot 5 op kantoor moet zitten dan moet je ook van 9 tot 5 betaald worden want als je verplicht op kantoor moet zitten dan ben volgens mij gewoon aan het werk ook al peuter je de hele dag uit je neus. Dan moet je baas maar zorgen dat je iets te doen hebt van 9 tot 5.
TsumTsum schreef:
28-07-2020 19:13
En als je van 9 tot 5 op kantoor moet zitten dan moet je ook van 9 tot 5 betaald worden want als je verplicht op kantoor moet zitten dan ben volgens mij gewoon aan het werk ook al peuter je de hele dag uit je neus. Dan moet je baas maar zorgen dat je iets te doen hebt van 9 tot 5.
Zij zeggen dus dat ik de keuze heb om tussendoor boodschappen te gaan doen en naar huis te gaan. Dat is natuurlijk in theorie ook zo. In de praktijk ga ik echter niet 3 keer per dag heen en weer naar huis fietsen omdat ik om 9 uur een half uur mag werken, om 13 uur en om 18 uur bijvoorbeeld.. het fietsen alleen is al een half uur per keer.
Snoezelientje_ schreef:
28-07-2020 13:42
https://www.sociaalwerknederland.nl/act ... -aangepast

Blijkbaar is er wettelijk iets vastgelegd over 0-urencontracten, maar ik weet niet hoe het zit met je 0-36urencontract.

Als je er pas 2 weken werkt, zit je dan niet gewoon nog in je proeftijd?
Er is helaas geen proeftijd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven