Van samenwonen terug naar lat-relatie

01-08-2020 20:27 133 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve lezeressen,

Mijn vriend (31) en ik (29) zijn 1,5 jaar samen. Tussen ons is alles heel snel gegaan, achteraf gezien te snel. We hadden allebei nog bepaalde issues te verwerken en binnen een paar maanden woonde hij al bij me. De laatste maanden twijfelde hij al erg over weggaan, dan weer wel dan weer niet. Al dat getwijfel heeft me best onzeker gemaakt.

Uiteindelijk is hij naar zijn ouders vertrokken en hebben we afgesproken elkaar een maand niet te zien/spreken.

Hij heeft weer contact met me opgenomen en na gepraat te hebben willen we allebei graag met elkaar verder. Hij heeft inmiddels een huis gekocht, we hebben nu dus een lat-relatie.

Hij heeft een huis gekocht omdat hij graag klust en het huis met winst weer wil verkopen. Al vind ik het zelf moeilijk dat hij gekocht heeft i.p.v. gehuurd. Kopen klinkt zo definitief.

Ons doel is om uiteindelijk weer te gaan samenwonen, als het voor ons beiden goed voelt.

Ik merk zelf dat ik het lastig vind om van samenwonen terug te gaan naar latten. Het voelt als een enorme stap terug.

Hoe zorg ik ervoor dat ik hem de ruimte geef die hij nu nodig heeft, maar ook mezelf niet wegcijfer?

Zijn er mensen die tips/ervaring hebben met zo'n situatie?
Twijfelde jij ook?
Alle reacties Link kopieren
Met mijn ex ging.ik van samenwonend naar uit elkaar naar latten naar weer samenwonen naar definitief uit elkaar.

Mijn ervaring als oude taart... het is nooit voor niets uit. Verhalen als het ging te snel of we moesten nog wat verwerken blijken achteraf meestal bullshit. Het is het gewoon niet. En dat kan.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het niet helemaal. Als je 'lat' zie je elkaar toch nog steeds regelmatig? Waarom is het een stap terug?

Na 4 jaar LAT-ten ben ik bij mijn vriend ingetrokken en na anderhalf jaar samenwonen heb ik weer mijn eigen woning. Samenwonen vond ik leuk maar dit vind ik ook heel leuk. Als we elkaar zien is het meer 'speciaal' of zo.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat het lijkt alsof het een enorme stap terug is, maar eigenlijk is het een stap vooruit denk ik. Jullie hebben nog niet zo heel lang een relatie (1,5 jaar) en al samengewoond, eigenlijk geef je al aan dat dat te snel was. Uiteindelijk is het doel altijd geweest om een betere relatie met elkaar op te bouwen toch? Je merkte zelf dat het overhaasten juist het tegenovergestelde effect had. Dus misschien wonen jullie niet meer in hetzelfde huis, maar gaat jullie relatie wel een gezondere kant op.
Alle reacties Link kopieren
Als hij veel gaat klussen in zijn huis, ben je beter af met je eigen woning. Pas op dat hij jouw woning niet gaat gebruiken om tussen het klussen door lekker schoon te douchen, te eten en zijn was te laten doen.
Hij twijfelde en jij hebt netje staan wachten op zijn oordeel en heeft nu hij ook nog een eigen huis. Is het een egoding misschien? Niet raar hoor, je wil toch dat de ander niet twijfelt.


Ik zou wat mee eigenwaarde kweken en blij zijn dat hij niet weer voor jouw deur staat om in te trekken.
Het klinkt alsof hij bepaalde dat de relatie voorbij was waarna hij bepaalde om een huis te kopen waarna hij bepaalde dat jullie nu lat'ten. Of lees ik dat verkeerd, tussen de regels door?
TO laat dat toe, waarom?
Alle reacties Link kopieren
Als hij niet een persoon is waarmee je kan samenwonen, dan zou ik er helemaal mee kappen. Dan zit er toch iets niet goed.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
01-08-2020 22:05
Als hij niet een persoon is waarmee je kan samenwonen, dan zou ik er helemaal mee kappen. Dan zit er toch iets niet goed.
Zo klinkt het inderdaad. Vooral omdat TO schrijft zelf wel met hem te willen samenwonen.

Als het hele plan van twee kanten kwam, was het een ander verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben eerst 8 jaar geLAT en wonen nu al ruim 3 jaar naar tevredenheid samen. Ik vind LATten niet minder, maar wel anders. Het vraagt evengoed veel commitment en communicatie. Passief samen verder dobberen in de relatieboot kan dan niet, want dan verwaterd het gewoon.

Bij jullie snap ik niet waarom er een maand geen contact was, wat heeft dat te maken met gaan willen LATten? Zeker omdat je vriend vooral is gaan werken aan zijn eigen toekomst zonder oog op een gezamenlijke toekomst. Dat vind ik niet klinken als een LAT-relatie maar als een relatie die ten einde loopt.
Alle reacties Link kopieren
Daantje234 schreef:
01-08-2020 21:42
Ik snap dat het lijkt alsof het een enorme stap terug is, maar eigenlijk is het een stap vooruit denk ik. Jullie hebben nog niet zo heel lang een relatie (1,5 jaar) en al samengewoond, eigenlijk geef je al aan dat dat te snel was. Uiteindelijk is het doel altijd geweest om een betere relatie met elkaar op te bouwen toch? Je merkte zelf dat het overhaasten juist het tegenovergestelde effect had. Dus misschien wonen jullie niet meer in hetzelfde huis, maar gaat jullie relatie wel een gezondere kant op.
+1
Alle reacties Link kopieren
Roseaux schreef:
01-08-2020 22:10
Wij hebben eerst 8 jaar geLAT en wonen nu al ruim 3 jaar naar tevredenheid samen. Ik vind LATten niet minder, maar wel anders. Het vraagt evengoed veel commitment en communicatie. Passief samen verder dobberen in de relatieboot kan dan niet, want dan verwaterd het gewoon.
Mooie reactie!

TO samenwonen is toch niet zaligmakend?
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB
TO in mijn opinie is latten veel beter voor je relatie.
Ik heb 10 jaar samengewoond, nou dat was echt niet altijd leuk hoor.
Je zit de hele tijd op elkaars lip en je moet toch rekening houden met elkaar.
Ik woon alweer 6 jaar alleen en ik vind dat heerlijk, mijn eigen plekje.

Ik snap echt niet waarom iedereen zo nodig moet hokken, maar goed dat zal wel aan mij liggen.
Alle reacties Link kopieren
Hij heeft een huis gekocht omdat hij graag klust en het huis met winst weer wil verkopen. Al vind ik het zelf moeilijk dat hij gekocht heeft i.p.v. gehuurd. Kopen klinkt zo definitief.

Hij kijkt veel Amerikaanse house-Flip programma’s?

En hoeveel tijd houdt hij over voor jullie relatie als hij moet werken en moet klussen in zijn huis wat hij snel met winst wil verkopen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Binnen een paar maanden woonde hij al bij je. Nu spreek je hem een maand niet en heeft hij ineens en zonder overleg een huis gekocht.

Doet hij alles altijd zo impulsief en past dat bij jou?
Alle reacties Link kopieren
Het niet gelukt omdat hij twijfelt. Ik denk niet dat dat over gaat. Nu heeft hij een huis gekocht, een verplichting van 30 jaar, maar het doel is het weer snel verkopen. Je vriend komt een beetje over als iemand die twijfelt omdat er in de toekomst misschien altijd weer iets beters voorbij komt.

Ik denk niet dat de twijfel van zijn kant gaat verdwijnen.
viva-amber wijzigde dit bericht op 02-08-2020 07:54
10.15% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
ClumsyNinja schreef:
01-08-2020 23:08
Binnen een paar maanden woonde hij al bij je. Nu spreek je hem een maand niet en heeft hij ineens en zonder overleg een huis gekocht.

Doet hij alles altijd zo impulsief en past dat bij jou?
Waarom moest hij overleggen dan? Dat huis is toch zijn verantwoordelijkheid?
Alle reacties Link kopieren
Sinned77 schreef:
02-08-2020 07:37
Waarom moest hij overleggen dan? Dat huis is toch zijn verantwoordelijkheid?
Nou ja overleggen is misschien een groot woord, maar als je samen met iemand een toekomst ziet is het bespreken van zaken die bepalend zijn voor de toekomst wel gebruikelijk ja. Ook als ze het LATten zouden voortzetten heeft dat daar invloed op namelijk.

Dat hij dat niet heeft gedaan en volledig zijn eigen plan trekt zie ik als teken dat hij eigenlijk geen gezamenlijke toekomst ziet.
roseaux wijzigde dit bericht op 02-08-2020 07:44
7.89% gewijzigd
Sinned77 schreef:
02-08-2020 07:37
Waarom moest hij overleggen dan? Dat huis is toch zijn verantwoordelijkheid?
Dit inderdaad.
Ook als je een relatie hebt mag je toch nog een eigen leven hebben?
Een relatie is toch geen strafkamp hoop ik...?

Wat betreft de toekomst, i.m.o is het zo zonde om daar veel mee bezig te zijn.
Je leeft toch nu en wat er morgen gebeurt dat weet je toch niet.
Maar goed dat is mijn mening...
anoniem_386798 wijzigde dit bericht op 02-08-2020 07:46
23.99% gewijzigd
Sinned77 schreef:
02-08-2020 07:37
Waarom moest hij overleggen dan? Dat huis is toch zijn verantwoordelijkheid?
Jij vindt het normaal dat je partner een huis koopt zonder ook maar te overleggen? Het is geen netje sinaasappels hè. Het is een behoorlijke financiele verplichting en het bepaalt waar je gaat wonen.
Alle reacties Link kopieren
Phoebemeaculpa schreef:
02-08-2020 07:43
Dit inderdaad.
Ook als je een relatie hebt mag je toch nog een eigen leven hebben?
Een relatie is toch geen strafkamp hoop ik...?
Uiteraard kun je je eigen plan trekken, maar als je nog geen woord wilt wisselen met de ander over je toekomstplannen, waarom heb je dan een relatie?
Phoebemeaculpa schreef:
02-08-2020 07:43
Dit inderdaad.
Ook als je een relatie hebt mag je toch nog een eigen leven hebben?
Een relatie is toch geen strafkamp hoop ik...?
Serieus? Overleggen of alleen maar melden dat je een huis gaat kopen is een strafkamp? ok...

Ja ik ben vrijgezel momenteel hoor, dus misschien heb ik wel een heel raar beeld van relaties. Maar toen ik wel een partner had vertelden we het elkaar wanneer we van plan waren een grote aankoop te doen, of wanneer we van plan waren om te verhuizen.
Oh en het is ook nog een klushuis dus dit betekent ook dat een groot deel van zijn vrije tijd en (vakantie)geld opgeslokt zullen worden door het huis.
Op zich: prima plan. Maar wel leuk in een relatie als je het er allebei over eens bent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven