Geld & Recht alle pijlers

Hypotheek zonder eigendom

01-08-2020 22:06 487 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag wil ik even meningen lezen van anderen.

Mijn man wil dat ik afzie van mijn aandeel in het eigendom van het huis, maar de bank wil niet mijn aansprakelijkheid voor de hypotheek overschrijven op mijn man. Nu wil mijn man dat ik toch afzien van mijn aandeel in het eigendom.
Dit wil ik niet, omdat het me gekkenwerk lijkt om aansprakelijk te zijn voor een paar ton schuld zonder dat daar een onderpand tegenover staat.
Mijn man vindt mij onredelijk, omdat hij het huis gebouwd heeft.
Ben ik onredelijk? En zo ja, hoe veilig is een aansprakelijkheid hypotheek zonder een aandeel in het eigendom? Loopt dat wel los in de praktijk?
Alle reacties Link kopieren
parbleumondieu schreef:
01-08-2020 22:20
Het stomme is ook dat de notaris die hij inschakelde om de akte op te stellen weigerde om het door te zetten. En nog is hij verontwaardigd omdat hij zich benadeeld voelt.
Vanzelfsprekend. Jij hebt een verplichting tegenover de bank, daar staat hun hypotheekrecht tegenover. Je mag niet zomaar jouw helft van het huis van de hand doen.
Nee, niet doen, zou ik zeggen!!

En voor mij zou dit echt een breekpunt zijn. Maar ik vermoed dat ik heel anders tegenover/in een huwelijk sta dan jullie: wij waren in gemeenschap van goederen getrouwd totdat mijn man een eigen bedrijf begon. Maar dit is wel het andere uiterste.
Alle reacties Link kopieren
Dus, omdat hij meer eigen geld moest inleggen moet jij dan maar geen Eigenaar meer zijn maar wel aansprakelijk voor de schuld? Staat compleet los van een evt overwaarde naar hem toe lijkt mij. Wat een druif en hij probeert je hier gewoon te naaien. Zou inderdaad maar contact opnemen met die echtscheidingsadvocaat als het zo gaat en al maanden mis is.
Alle reacties Link kopieren
Hij wil je naaien.
Ik hoop dat ik het verhaal niet helemaal begrijp.
Jij steekt dus totaal geen geld in het huis. Als hij eraan werkt, lig jij ergens te luieren?
Want alles wat jij ondertussen doet, het huishouden, evt kinderen verzorgen etc, is dus waarom je samen bent.
Alleen, maar dan ook echt alleen wanneer hij er veel meer geld in steekt dan jij, kun je het regelen via huwelijkse voorwaarden dat hij de overwaarde houdt.
En als dat niet gedaan is, kan hij fluiten naar zijn geld, dan zijn jullie in gemeenschap van goederen getrouwd en is het 50/50.
parbleumondieu schreef:
01-08-2020 22:20
Het stomme is ook dat de notaris die hij inschakelde om de akte op te stellen weigerde om het door te zetten. En nog is hij verontwaardigd omdat hij zich benadeeld voelt.
Ja, dat hebben mensen wel eens, vooral bepaald soort typjes.

Ik zou ook gewoon de boel laten verdelen zoals overeengekomen op papier toen jullie trouwden. :roll:
Alle reacties Link kopieren
Volhouder666 schreef:
01-08-2020 22:20
Eens.

Waarom wil je man dat jij je eigendomsrechten opgeeft? Vindt hij het niet belangrijk dat jij een dak boven je hoofd hebt als hij in een kanaal valt en er niet meer uit kan klimmen?
Het testament heeft hij al aangepast. Dat mag eenzijdig namelijk.
Alle reacties Link kopieren
parbleumondieu schreef:
01-08-2020 22:20
Het stomme is ook dat de notaris die hij inschakelde om de akte op te stellen weigerde om het door te zetten. En nog is hij verontwaardigd omdat hij zich benadeeld voelt.
Nou zo stom is het dus niet om hierin niet met je man mee te gaan als zelfs de notaris het een stom plan vindt
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Wegwezen. Meer niet.
Alle reacties Link kopieren
Scheiden. Heel snel. Zo iemand wil je niet als partner.
Life is short. Eat dessert first.
nlies schreef:
01-08-2020 22:25
Nou zo stom is het dus niet om hierin niet met je man mee te gaan als zelfs de notaris het een stom plan vindt
Al vind de notaris er niks van. Blijft alleen een heel goed plan voor de ex. Niet voor TO.
parbleumondieu schreef:
01-08-2020 22:24
Het testament heeft hij al aangepast. Dat mag eenzijdig namelijk.
Hij kan het 100 keer in een testament zetten, hij kan jou niet uitsluiten uit een huis waarvoor je voor 100% mede-eigenaar bent en ook voor 100% financieel verantwoordelijk.
En jullie wonen nu nog gewoon samen?

Ik zou als ik jou was eens alleen gaan praten met een deskundige.
Hij kan je uitkopen als hij erin wil blijven wonen na de scheiding. Na een taxatie.
Alle reacties Link kopieren
Volhouder666 schreef:
01-08-2020 22:20
Eens.

Waarom wil je man dat jij je eigendomsrechten opgeeft? Vindt hij het niet belangrijk dat jij een dak boven je hoofd hebt als hij in een kanaal valt en er niet meer uit kan klimmen?

Ik lees nu dat je al een scheiding overweegt. Wat maakt dat je nog wil blijven bij een man die je onder druk zet, en jou zo wil benadelen? Welke shit heb je nog meer van hem nodig voordat je het genoeg vindt?
Dat ik weg wil is duidelijk voor mij.
Maar Vivavrouwen kunnen je goed spiegelen mocht je een blinde vlek hebben voor eigen misvattingen. Op dit moment vind ik hem een hufter die het verkeerd ziet. Maar dat had een misvatting kunnen zijn.
parbleumondieu schreef:
01-08-2020 22:30
Dat ik weg wil is duidelijk voor mij.
Maar Vivavrouwen kunnen je goed spiegelen mocht je een blinde vlek hebben voor eigen misvattingen. Op dit moment vind ik hem een hufter die het verkeerd ziet. Maar dat had een misvatting kunnen zijn.
Serieus?
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
01-08-2020 22:29
Hij kan je uitkopen als hij erin wil blijven wonen na de scheiding.
Misschien is het financieel wel niet mogelijk en probeert hij haar daarom nou zo te naaien. Maar ik zou inderdaad zeggen laat hem je na een evt scheiding uitkopen en tot die tijd mooi mede eigenaar blijven. En kan hij het hoofdelijk ontslag niet regelen omdat het allemaal niet passend is, dan is dat zijn probleem en zal het huis in verkoop moeten. Ik vind zijn aanpak op zijn minst bijzonder te noemen.
sansi wijzigde dit bericht op 01-08-2020 22:33
0.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lillybit schreef:
01-08-2020 22:27
Hij kan het 100 keer in een testament zetten, hij kan jou niet uitsluiten uit een huis waarvoor je voor 100% mede-eigenaar bent en ook voor 100% financieel verantwoordelijk.
Een notariskantoor gaat mijn aandeel beheren en keert me maandelijks een paar honderd euro uit mocht hij voor mij overlijden. Ik 'mag' nog een jaar in het huis wonen (en poetsen voor de verkoop).
Alle reacties Link kopieren
parbleumondieu schreef:
01-08-2020 22:32
Een notariskantoor gaat mijn aandeel beheren en keert me maandelijks een paar honderd euro uit mocht hij voor mij overlijden. Ik 'mag' nog een jaar in het huis wonen (en poetsen voor de verkoop).
Hij gaat niet over jouw deel van het huis, ook niet per testament. Hij kan alleen zijn helft aan iemand anders nalaten.
Alle reacties Link kopieren
Je bent niet onredelijk als je nee zegt tegen dit idiote plan. Hij kan het huis wel met de grond gelijk maken en vervolgens klopt de bank bij jou aan voor de helft van de waarde van het oorspronkelijke huis.

Ik zou me echt gaan afvragen wat het volgende is wat hij je wil flikken. Ik kan me niet voorstellen dat deze relatie voor jullie beiden de goede kant op gaat.
parbleumondieu schreef:
01-08-2020 22:32
Een notariskantoor gaat mijn aandeel beheren en keert me maandelijks een paar honderd euro uit mocht hij voor mij overlijden. Ik 'mag' nog een jaar in het huis wonen (en poetsen voor de verkoop).
Maar waarom doet hij zo raar?
Liggen jullie in scheiding en wil hij het huis nu op zijn naam krijgen?
parbleumondieu schreef:
01-08-2020 22:32
Een notariskantoor gaat mijn aandeel beheren en keert me maandelijks een paar honderd euro uit mocht hij voor mij overlijden. Ik 'mag' nog een jaar in het huis wonen (en poetsen voor de verkoop).
Het is jouw eigendom.
Hij kan dit niet regelen met een notaris.
Wat IS dat toch de laatste tijd. Allemaal mannen die zo in het gierige acties topic kunnen.

To, welke stappen onderneem jij nu om weg te kunnen?
huisduif schreef:
01-08-2020 22:34
Je bent niet onredelijk als je nee zegt tegen dit idiote plan. Hij kan het huis wel met de grond gelijk maken en vervolgens klopt de bank bij jou aan voor de helft van de waarde van het oorspronkelijke huis.

Ik zou me echt gaan afvragen wat het volgende is wat hij je wil flikken. Ik kan me niet voorstellen dat deze relatie voor jullie beiden de goede kant op gaat.
Voor de gehele waarde
parbleumondieu schreef:
01-08-2020 22:30
Dat ik weg wil is duidelijk voor mij.
Maar Vivavrouwen kunnen je goed spiegelen mocht je een blinde vlek hebben voor eigen misvattingen. Op dit moment vind ik hem een hufter die het verkeerd ziet. Maar dat had een misvatting kunnen zijn.

Nee, echt niet in dit geval!

Vind het echt heel naar voor je. Er zal vast meer achter dit verhaal zitten dan je nu deelt, maar dit is waarschijnlijk niet wat je je had voorgesteld van je huwelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven