Geld & Recht alle pijlers

Hypotheek zonder eigendom

01-08-2020 22:06 487 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag wil ik even meningen lezen van anderen.

Mijn man wil dat ik afzie van mijn aandeel in het eigendom van het huis, maar de bank wil niet mijn aansprakelijkheid voor de hypotheek overschrijven op mijn man. Nu wil mijn man dat ik toch afzien van mijn aandeel in het eigendom.
Dit wil ik niet, omdat het me gekkenwerk lijkt om aansprakelijk te zijn voor een paar ton schuld zonder dat daar een onderpand tegenover staat.
Mijn man vindt mij onredelijk, omdat hij het huis gebouwd heeft.
Ben ik onredelijk? En zo ja, hoe veilig is een aansprakelijkheid hypotheek zonder een aandeel in het eigendom? Loopt dat wel los in de praktijk?
nimbus schreef:
01-08-2020 22:33
Hij gaat niet over jouw deel van het huis, ook niet per testament. Hij kan alleen zijn helft aan iemand anders nalaten.
Precies. Laat je niets wijsmaken TO.
Alle reacties Link kopieren
Kan het huis niet nu al in de verkoop?
Ik zou niks meer willen delen met zo'n iemand.
Ik zou met 1 oog open slapen zeg, wtf.
Alle reacties Link kopieren
Bloem1970 schreef:
01-08-2020 22:23
Hij wil je naaien.
Ik hoop dat ik het verhaal niet helemaal begrijp.
Jij steekt dus totaal geen geld in het huis. Als hij eraan werkt, lig jij ergens te luieren?
Want alles wat jij ondertussen doet, het huishouden, evt kinderen verzorgen etc, is dus waarom je samen bent.
Alleen, maar dan ook echt alleen wanneer hij er veel meer geld in steekt dan jij, kun je het regelen via huwelijkse voorwaarden dat hij de overwaarde houdt.
En als dat niet gedaan is, kan hij fluiten naar zijn geld, dan zijn jullie in gemeenschap van goederen getrouwd en is het 50/50.
We hebben samen geen kinderen godzijgeloofd. Ik heb het huishouden gedaan, maar 'dat stelt niks voor' en voor de rest heb ik inderdaad geluierd. Hij wilde een huis bouwen, ik niet, en hij heeft altijd al aangegeven dat het zijn eigendom is. Daar heb ik geen probleem mee.

Bij een scheiding zie ik dus zeker af van overwaarde van de woning, dat is zo afgesproken en ik zal ook niet aan zijn dierbare pensioen komen, daar is hij ook bang voor. Maar ik zie ook af van de hypotheekschuld.

Heel erg bedankt voor jullie hart onder de riem. Ik ben bezig met eigen woonruimte en dan wordt het ook een scheiding. Maar ik zou niet over het hoofd willen zien dat hij deels gelijk heeft en ik hem zou benadelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof dat ik het niet snap. Je man heeft een huis gebouwd. Alleen, dus niet samen met jou. Waren jullie toen al samen?
En hoe zijn jullie getrouwd? Huwelijkse voorwaarden? Is er iets over het huis vastgelegd?
En als jij destijds wel mede-eigenaar bent geworden, waarom wil hij dat nu dan terugdraaien? Dat lichtte je wel toe, maar ik snap het niet.

Mijn man was net klaar met het bouwen van zijn huis toen wij elkaar leerden kennen. Alles rond, hypotheek, voorschot op erfenis van ouders, huis zo goed als klaar. En toen kwam ik. Ik ben geen mede-eigenaar en ik begrijp best dat hij dat liever niet wilde. Maar ik sta dus ook niet op de hypotheekakte. Wel hebben we afspraken gemaakt over het testament en ik heb bij een scheiding wel recht op een deel van de overwaarde. Ook sta ik ingeschreven bij een woningbouwvereniging omdat ik bij een scheiding dus uit het huis zal moeten. Ik vind dat we het eerlijk geregeld hebben.

Maar jullie hadden het dus eerst anders geregeld en nu wil hij dat terugdraaien. Waarom? Hoe lang zijn jullie getrouwd? Is hij misschien al een scheiding aan het voorbereiden???
Alle reacties Link kopieren
Kijk, hij heeft er misschien veel uren qua werk ingestoken. Maar jij hebt dat gefaciliteerd waarschijnlijk, door te zorgen dat zijn werkkleding weer schoon werd, het huishouden draaiende te houden, de klussers van eten en drinken te voorzien, de boodschappen te doen, etc. Je hebt vast niet continue op je luie reet gelegen terwijl hij zich de pleuris werkte.

Ik zeg het niet gauw, maar echt; wat een weggewaaid dakraam is dit zeg!

Weet hij al dat je uit elkaar wil en is dit een poging om zijn eigen hachje te redden?
Want als hij het nog niet weet, kan ik me niet voorstellen dat je zo doet tegen je liefhebbende wederhelft.
Alle reacties Link kopieren
huisduif schreef:
01-08-2020 22:34
Je bent niet onredelijk als je nee zegt tegen dit idiote plan. Hij kan het huis wel met de grond gelijk maken en vervolgens klopt de bank bij jou aan voor de helft van de waarde van het oorspronkelijke huis.

Ik zou me echt gaan afvragen wat het volgende is wat hij je wil flikken. Ik kan me niet voorstellen dat deze relatie voor jullie beiden de goede kant op gaat.
Ze heeft de helft van het huis, maar is wel aansprakelijk voor de hele hypotheek.

Haar a.s. ex-man overigens ook. De bank wil (heel logisch) bij zoveel mogelijk mensen kunnen aankloppen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik snap het ook niet. Komt dit uit de lucht vallen of lagen jullie al in scheiding?
En je wilt afzien van de overwaarde, en ook van een schuld. Maar volgens mij komen ze echt wel bij jou als er een schuld is.
Alle reacties Link kopieren
Eh, dat huis is momenteel gewoon voor de helft van jou hè! Of hij dat nou leuk/eerlijk/terecht of wat dan ook vindt, zo is het gewoon. Dus als hij nu zou overlijden, dan is de helft sowieso gewoon nog steeds van jou. Dat gaat niemand beheren, en niemand kan zeggen wat je daarmee moet doen. Dat is gewoon van jou en dat blijft het. Het is niet van hem, dus kan hij ook niet in zijn testament anders bepalen.
Hij kan wel zíjn deel aan iemand anders nalaten, en dan heb je wel een nare situatie natuurlijk, want dan deel je ineens een huis met iemand die het wellicht wel wil verkopen, en de hypotheek niet kan of wil betalen. Dus het zou wel degelijk rottig zijn, maar met jouw helft kan hij niks.
Alle reacties Link kopieren
En waar woonden jullie eerst dan? Was dat een huurhuis? Waarom hebben jullie dan niet samen iets gekocht, als jij niet wilde bouwen?
Echt, dit roept zóveel vragen op :confused:
Alle reacties Link kopieren
O, vast heel fout, maar pech met zijn huis en hij gebouwd. Je hoort de helft van dat huis te krijgen alleen al als schadeloosstelling voor iedere minuut dat je dit gezeur aan hebt moeten horen. Huishouden stelt wel wat voor, wat een hufter inderdaad.
Als hij geen huwelijkse voorwaarden heeft laten vastleggen is het 50/50.
Anders kun jij namelijk schenkbelasting gaan betalen he.
Als het te oneerlijk gaat, komt de belastingdienst er wel achter. En jij hebt voor de helft van de overwaarde ( want 50/50 eigendom gaat de belastingdienst van uit) geen hypotheekrenteaftrek.
Hij had al zijn profiterende afspraken maar bij een notaris moeten laten vastleggen, dan geldt het, anders gaat de wet gewoon van 50/50 uit, met alle daarbijbehorende voor-en nadelen.
Laat je niks wijsmaken.
aardbeienslof schreef:
01-08-2020 22:45
Ik snap het ook niet. Komt dit uit de lucht vallen of lagen jullie al in scheiding?
En je wilt afzien van de overwaarde, en ook van een schuld. Maar volgens mij komen ze echt wel bij jou als er een schuld is.
Dit. Liggen jullie al in scheiding of is dit de reden dat je wil scheiden?

En jullie kunnen allerlei afspraken gemaakt hebben maar als jullie getrouwd zijn en deze dingen nergens vastliggen, kan dat toch niet zomaar?

Volgens mij kun je niet eens op een hypotheekakte staan zonder huis.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
01-08-2020 22:47
Eh, dat huis is momenteel gewoon voor de helft van jou hè! Of hij dat nou leuk/eerlijk/terecht of wat dan ook vindt, zo is het gewoon. Dus als hij nu zou overlijden, dan is de helft sowieso gewoon nog steeds van jou. Dat gaat niemand beheren, en niemand kan zeggen wat je daarmee moet doen. Dat is gewoon van jou en dat blijft het. Het is niet van hem, dus kan hij ook niet in zijn testament anders bepalen.
Hij kan wel zíjn deel aan iemand anders nalaten, en dan heb je wel een nare situatie natuurlijk, want dan deel je ineens een huis met iemand die het wellicht wel wil verkopen, en de hypotheek niet kan of wil betalen. Dus het zou wel degelijk rottig zijn, maar met jouw helft kan hij niks.
Kan dat wel? Dat je getrouwd bent, allebei voor de helft eigenaar van een huis en het dan toch nalaten aan iemand anders? Dat móet toch wel misgaan? Ik vraag me af of dat wel kan.
To, heb je het nieuwe testament van je man gezien?
Of bluft hij daarover om je onder druk te zetten?
Jeetje, mijn hoofd duizelt ervan
Alle reacties Link kopieren
Toen ik met hem trouwde had hij een huis met hypotheek. Maar hij wilde een groter huis met een grotere hypotheek. Toen had hij mijn inkomen nodig om een hypotheek te krijgen, omdat zijn huis nog niet verkocht was. Zijn (en dus mijn) plan was om met de overwaarde van de verkoop van het huis waar we woonden, de hypotheek zodanig af te lossen, dat hij de hypotheek op zijn naam kon zetten. Op dat moment zou dus eigendom en hypotheek weer alleen van hem zijn.

En nee, dit komt niet uit de lucht gevallen natuurlijk. Bij sommige topics waar ik reageer waarin sprake is van een moeilijke man (dagen negeren, gierige acties, geen communicatie mogelijk) spreek ik niet uit ervaring met een ex, maar uit ervaring in mijn huidige relatie.

Zijn acties (en haat) komen voort uit een afkeer van de levenswijze van mijn kinderen. Beiden hebben al eens een uitkering gehad en worstelen nog steeds om met opdrachten inkomen te genereren. Hij vindt het profiteurs waar hij voor opdraait. Via belastingen, hij heeft nog nooit een cent rechtstreeks aan hen moeten geven hoor.

Ik ben dus wel toe aan een keuze voor een leven waarin mijn kinderen altijd welkom zijn. Volgende maand kan ik in een huisje. En zal ik een echtscheiding aanvragen.
Ik worstel ook nog om het probleem, dat hij op een asociale manier poogt op te lossen, te begrijpen. Is je aanstaande ex-man niet financieel daadkrachtig genoeg om de hypothecaire lening op het door hem gebouwde huis op zijn inkomen te betalen?

Als dat zo is dan is het zuur, maar gewoon onvermijdelijk dat het huis wordt verkocht en dat uit die opbrengst de hypotheek wordt afbetaald. Dat jij hem wat er overblijft gunt is een geste die jij zelf heel normaal vindt, maar hij mag zich enorm in zijn handjes wrijven met jou. Echt, TO, laat je niks wijsmaken door hem. Ga zelf op jacht naar deskundig advies.
:hug:
parbleumondieu schreef:
01-08-2020 22:51

Ik ben dus wel toe aan een keuze voor een leven waarin mijn kinderen altijd welkom zijn. Volgende maand kan ik in een huisje. En zal ik een echtscheiding aanvragen.

Goed zo. En laat je goed voorlichten (en professioneel bijstaan) over het afwikkelen van je huwelijk.
Alle reacties Link kopieren
Bloem1970 schreef:
01-08-2020 22:38
Kan het huis niet nu al in de verkoop?
Dat schreeuwt hij als bedreiging als ik weer zeg dat ik die akte niet ga tekenen. :D
parbleumondieu wijzigde dit bericht op 01-08-2020 22:54
1.67% gewijzigd
Jufjoke schreef:
01-08-2020 22:51
Kan dat wel? Dat je getrouwd bent, allebei voor de helft eigenaar van een huis en het dan toch nalaten aan iemand anders? Dat móet toch wel misgaan? Ik vraag me af of dat wel kan.
To, heb je het nieuwe testament van je man gezien?
Of bluft hij daarover om je onder druk te zetten?
Jeetje, mijn hoofd duizelt ervan
Oké even rustig dan.
Ja dat kan en gebeurt zeer regelmatig.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
01-08-2020 22:49
Dit. Liggen jullie al in scheiding of is dit de reden dat je wil scheiden?

En jullie kunnen allerlei afspraken gemaakt hebben maar als jullie getrouwd zijn en deze dingen nergens vastliggen, kan dat toch niet zomaar?

Volgens mij kun je niet eens op een hypotheekakte staan zonder huis.
Het kan wel, maar het zou in geval van partners heel stom zijn.

Ouders kunnen bijvoorbeeld garant staan, maar dat gebeurt blijkbaar minder sinds 2013.

https://www.viisi.nl/eerste-woning-kope ... hypotheek/
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
*Sally* schreef:
01-08-2020 22:54
Oké even rustig dan.
Ja dat kan en gebeurt zeer regelmatig.
Dank je, het gaat al weer.
Ik vind dat zo'n bizarre constructie dat ik gewoon niet kan begrijpen waarom mensen daar bewust voor kiezen. Ik bedoel, als je elkaar haat kan je beter gaan scheiden.

To, sterkte. Scheiden is zo te lezen niet zo'n slecht idee.
Alle reacties Link kopieren
parbleumondieu schreef:
01-08-2020 22:24
Het testament heeft hij al aangepast. Dat mag eenzijdig namelijk.
Waarnaar heeft hij de aanpassing gedaan? In je nadeel of in je voordeel?
..
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
01-08-2020 22:51
Kan dat wel? Dat je getrouwd bent, allebei voor de helft eigenaar van een huis en het dan toch nalaten aan iemand anders? Dat móet toch wel misgaan? Ik vraag me af of dat wel kan.
To, heb je het nieuwe testament van je man gezien?
Of bluft hij daarover om je onder druk te zetten?
Jeetje, mijn hoofd duizelt ervan
Ja, hij kan in zijn testament zetten dat zijn helft van het huis (mét de bijbehorende schuld) naar zijn minnares, de buurman of de vereniging-voor-cowboys-die-niet-kunnen-jodelen gaat.
snoesje666 wijzigde dit bericht op 01-08-2020 23:00
0.17% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
parbleumondieu schreef:
01-08-2020 22:53
Dat schreeuwt hij als bedreiging als ik weer zeg dat ik die akte niet ga tekenen. :D
Maar waarom is dat een bedreiging? Je wilt toch niks met zo'n *** gezamenlijk hebben?
En je hebt een huisje voor jezelf gelukkig.
Misschien kun je hem even onder druk gaan zetten, iedere x als hij hierover gaat vervelen kost het hem 10.000 overwaarde. De hik zeg.
En dan wil jij hem 'zijn' (niet, niet, echt niet) overwaarde nog gunnen ook?
Hij heeft je vast ook van alles belooft, misschien wel om zich aardig te gedragen in het huwelijk.
Als hij zo doet, hoef jij je niet netjes op te stellen he.
En niks, echt niks tekenen zonder het heeeeel goed te laten bekijken.
Alle reacties Link kopieren
parbleumondieu schreef:
01-08-2020 22:30
Dat ik weg wil is duidelijk voor mij.
Maar Vivavrouwen kunnen je goed spiegelen mocht je een blinde vlek hebben voor eigen misvattingen. Op dit moment vind ik hem een hufter die het verkeerd ziet. Maar dat had een misvatting kunnen zijn.
Goed zo. Goed voor jezelf zorgen.
Omdat je schreef dat je een advocaat overweegt dacht ik dat je er nog niet zeker van was of je wilde scheiden.

En ik wens je een prachtige zon achter de wolken die een scheiding meebrengt.
..
Ok, dus jullie liggen in een scheiding En hij realiseert zich dat hij niet voldoende verdient om dat huis op zijn inkomen te hebben, het moet dus in de verkoop. En hij probeert dit als laatste optie.
Eigenlijk is hij gewoon ontzettend dom dat hij dacht dat dit een optie was.

Sterkte, maar blijf erboven staan. Hij is het niet waard.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven