Gezondheid alle pijlers

Spiraaltje

02-08-2020 00:11 49 berichten
Hoihoi,

Ik wil eigenlijk graag overstappen op het spiraaltje. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Je hoort nog wel eens dat partner ‘m voelt zitten of horrorverhalen na het zetten van het spiraaltje. Ik hoor het graag!
Welk spiraaltje?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb momenteel mijn 3e spiraaltje en ben erg tevreden. Plaatsen is even vervelend maar duurt niet lang en daarna alleen nog een dag of 2 een soort menstruatiegevoel gehad dus goed te doen. Ben de dag van plaatsen thuis gebleven maar de dag daarna weer gewoon gaan werken. Partner voelt hem niet zitten en als dat wel zo is dan moet je dat aangeven dan knipt de dokter de draadjes wat korter af. Ik zeg dus doen;)
Alle reacties Link kopieren
Er zijn verschillende soorten spiralen. Met elk hun eigen voor- en nadelen.

Ik heb zelf de mirena gehad. Het plaatsen was geen pretje, maar duurde maar zeer kort. Ik heb hem na een maand of 5/6 weer laten verwijderen. Ik had veel last van de hormonen die in de mirena zitten. Eruit halen was ook even vervelend, maar goed te doen.

Mijn man heeft hem nooit gevoeld.
LīlyRose schreef:
02-08-2020 00:17
Welk spiraaltje?
Omdat ik erg heftig menstrueer, zelfs tijdens stopweken van de pil, wil ik een hormoonspiraaltje. Ik ben er nog niet uit welke ik zou willen! Wil me daar even goed in inlezen.
Aragog schreef:
02-08-2020 00:18
Ik heb momenteel mijn 3e spiraaltje en ben erg tevreden. Plaatsen is even vervelend maar duurt niet lang en daarna alleen nog een dag of 2 een soort menstruatiegevoel gehad dus goed te doen. Ben de dag van plaatsen thuis gebleven maar de dag daarna weer gewoon gaan werken. Partner voelt hem niet zitten en als dat wel zo is dan moet je dat aangeven dan knipt de dokter de draadjes wat korter af. Ik zeg dus doen;)
Dit klinkt fijn! Welke spiraal heb je?
Lalala- schreef:
02-08-2020 00:19
Er zijn verschillende soorten spiralen. Met elk hun eigen voor- en nadelen.

Ik heb zelf de mirena gehad. Het plaatsen was geen pretje, maar duurde maar zeer kort. Ik heb hem na een maand of 5/6 weer laten verwijderen. Ik had veel last van de hormonen die in de mirena zitten. Eruit halen was ook even vervelend, maar goed te doen.

Mijn man heeft hem nooit gevoeld.
Wat vervelend dat je last had van de hormonen. Voor het plaatsen ben ik gelukkig niet bang. Welke bijwerkingen van de hormonen had je?
chaoticinternetnerd schreef:
02-08-2020 00:11
Hoihoi,

Ik wil eigenlijk graag overstappen op het hormoonspiraaltje. Ik weet nog niet welke ik dan wil. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Je hoort nog wel eens dat partner ‘m voelt zitten of horrorverhalen na het zetten van het spiraaltje. Ik hoor het graag!
chaoticinternetnerd schreef:
02-08-2020 00:29
Omdat ik erg heftig menstrueer, zelfs tijdens stopweken van de pil, wil ik een hormoonspiraaltje. Ik ben er nog niet uit welke ik zou willen! Wil me daar even goed in inlezen.
Ik heb al 16 jaar de mirena. Als 16 jaar niet ongesteld meer, geen klachten. Plaatsen was de laatste keer voor het eerst pijnlijk, volgens de gyn doordat mijn baarmoeder ouder en dus stugger wordt (en bedankt :hihi: ). Inmiddels de vierde dus.
Dubbel
Dubbel
LīlyRose schreef:
02-08-2020 00:32
Ik heb al 16 jaar de mirena. Als 16 jaar niet ongesteld meer, geen klachten. Plaatsen was de laatste keer voor het eerst pijnlijk, volgens de gyn doordat mijn baarmoeder ouder en dus stugger wordt (en bedankt :hihi: ). Inmiddels de vierde dus.
Dat klinkt heel fijn! Ik hoop ook idd niet meer ongesteld te worden, of anders heel licht. Maargoed, dat is niet te voorspellen natuurlijk. Heb je ook iets gemerkt van je gewicht? Ik ben van de pil best wel aangekomen, had veel meer eetdrang. Gelukkig was ik een magere tiener toen dus heeft het niet veel uitgemaakt, maar ik zou niet nu nog dikker willen worden door de spiraal.
Geen verschil in gewicht.
Al dertien jaar een mirena, inmiddels mijn derde. De eerste is gezet tijdens de menstruatie en ik heb daarna nooit meer gemenstrueerd. Geen last van bijwerkingen verder.
Paar jaar geleden bij de huisarts mirena laten zetten. Enige waar ik spijt van heb: dat ik het niet eerder heb gedaan. Na jaren last van bijwerkingen van de pil, nu nergens meer last van. Pijn bij het zetten was minimaal, geen last van bijwerkingen.
Alle reacties Link kopieren
Mirena gehad, ik heb er geen bijwerkingen van gehad behalve dan dat mijn libido 0 wordt. Dat heb ik met alle hormoon-anticonceptie (doet dus wel uitstekend waar het voor bedoeld is ;-D ) maar tegenwoordig dus maar koperspiraal. Bevalt ook prima.
Slim dat je een topic opent, ik weet nog wel dat ik de Mirena overwoog en op internet alleen maar horrorverhalen las. Hier krijg je een wat realistischer beeld denk ik :-)
Alle reacties Link kopieren
chaoticinternetnerd schreef:
02-08-2020 00:31
Dit klinkt fijn! Welke spiraal heb je?



Wat vervelend dat je last had van de hormonen. Voor het plaatsen ben ik gelukkig niet bang. Welke bijwerkingen van de hormonen had je?
Ik had met name last van een zeer laag libido 😆 werkte daarom perfect als anticonceptie 😆
Hier ook koperspiraal (ballerine) en had de eerste maanden extra heftige menstruatie. Gelukkig normaliseerde dat en tegenwoordig merk ik er niets meer van.

Partner voelt er niets van en plaatsen viel enorm mee.
Alle reacties Link kopieren
Hier al 3x mirena nooit meer ongesteld geweest ook na plaatsen niet. Plaatsen vind ik een mini bevalling van 5 minuten, ik lig echt te puffen. Maar dat weegt niet op tegen de voordelen.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook de Mirena spiraal gehad 5 jaar lang. Beviel prima, helaas wel gewoon elke maand netjes ongesteld dat was wel jammer ;-)
Kyleena hier, het zusje van de mirena met nog minder hormonen. Wel nog een zeer regelmatige en voelbare eisprong en een ontzettend lichte menstruatie.

Bevalt beter dan de pil qua stemmingswisselingen, maar ik voel nog wel veel van mijn eigen cyclus qua pijntjes en ongemakken.
Heb nu 2x de mirena gehad en de laatste had ik officieel al in april/mei moeten vervangen (dan zit-ie er 5 jaar).

Maar vraag me af of wat dingen die ik ervaar van de (startende?) overgang kunnen komen (ben 45) dus heb voor maandag een afspraak voor verwijderen zonder eentje terug zetten. Even de boel aankijken; misschien gaat mijn man eindelijk maar eens de boel laten doorknippen zodat ik er van af ben en beter kan volgen wat mijn lijf doet.

Aan de andere kant was de totale afwezigheid van menstruaties heerlijk, dus beetje sneu als hij zich laat behandelen en ik er daarna toch weer eentje laat zetten.

Omdat ik PCO heb, had ik altijd al weinig menstruaties. Dus als dat een beetje te hanteren blijft, laat ik het straks zo. Maar verder kan ik het prima aanbevelen. Al moet ik zeggen dat ik benieuwd ben of ik zonder mirena meer zin krijg. Verwacht ik geen wonderen van; heeft vaak meer met een te druk hoofd te maken...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu sinds oktober een Mirenaspiraal, na 2 kinderen vond ik het tijd om met de pil te stoppen en dit te proberen.

Plaatsen niets van gevoeld ( werd gedaan door de verloskundige) en na een paar weken spotting, ben ik sinds december niet meer ongesteld geweest.
Ik voel zelf de draadjes zitten, maar mijn man heeft er geen last van.

Voel me een stuk 'normaler' dan tijdens het slikken van de pil. Geen bijwerkingen, libido is zoals tijdens de perode dat ik van de AC af was.

Na deze mirena denk ik dat ik zonder AC door het leven ga en man zich laat steriliseren. Maar, mocht mijn ongesteldheid toch in alle hevigheid terugkomen, dan laat ik er denk ik toch weer eentje plaatsen.
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 02-08-2020 10:45
0.22% gewijzigd
Ik heb trouwens ooit nog een tijd de nuva-ring geprobeerd.
Een plastic ringetje dat je zelf inbrengt dat hormonen afgeeft. Werkte best OK, maar ik vond het super onhandig dat je die ringen niet flink op voorraad mee kon krijgen: moesten gekoeld bewaard worden oid. Dus steeds na 3 weken (ik sloeg vaak de stopweek over) gedoe omdat ik dan weer snel bij moest halen. Heb aan het gerommel in die periode een kind overgehouden...

Maar als je gestructureerder bent dan ik, kan het een aardig alternatief zijn dat je zelf in de hand hebt. Je hoeft er niet voor naar een HA om ze te laten plaatsen...
Ik heb sinds vorig jaar de mirena. Daarvoor jaren de pil geslikt, maar toen ik steeds meer klachten kreeg begon ik toch meer na te denken over een spiraaltje.

Het zetten zelf was niet echt fijn, maar door de adviezen van huisarts ben ik er toch redelijk doorheen gekomen ;)

De klachten die ik had van de pil, zijn snel verdwenen. Ik heb er geen spijt van dat ik voor spiraaltje gekozen heb.
Alle reacties Link kopieren
Heel tevreden over de Kyleena. Het zetten was erg pijnlijk, maar peanuts in vergelijking met de voordelen: 5 jaar geen pil moeten slikken, hier ook niet aan moeten denken elke dag, geen menstruatie meer én minder hormonen ;-)

Mijn vriend heeft ‘m weleens gevoeld, ja. Was pijnlijk maar gebeurde gelukkig niet vaak.
Veritas vos liberabit

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven