Gezondheid alle pijlers

Krentenbaard keert steeds terug

01-08-2020 14:41 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 8 heeft steeds terugkerende krentenbaard. Soms zit er een paar maanden tussen de besmettingen en soms een paar weken. We smeren hier fucidin op. Soms krijg ik zalf van de dokter en soms de crème. In de meeste gevallen drogen de blaasjes snel in als we beginnen met smeren en is ze er met een week vanaf. Ze heeft het nu al zo vaak gehad dat ik er wel een beetje klaar mee ben.

Het schijnt uitermate besmettelijk te zijn, maar ze heeft nog nooit één van ons, inclusief oudere zus of een van haar klasgenootjes besmet. Ze krijgt het ook altijd spontaan en niet door een besmetting van iemand anders. We houden ons altijd aan de hygiëne-regels, dus alles wordt goed uitgewassen, inclusief knuffels en beddengoed.

Sinds donderdag heeft ze weer een uitbraak, dus gelijk weer smeren. Echter wordt het alleen maar erger. Er zijn een hoop blaasjes bijgekomen. Normaal stopt de uitbraak als we gaan smeren met Fucidin, maar nu dus niet. Maandag wil ik met haar naar de dokter. Mijn vraag is eigenlijk. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Zou het iets anders kunnen zijn? Zou een dermatoloog oid kunnen helpen? Ik weet het niet meer en ik wil maandag eens goed beslagen ten ijs komen bij de huisarts.

Dus alle tips zijn welkom. Alvast bedankt
Alle reacties Link kopieren
Antoon69 schreef:
01-08-2020 18:07
Fusidinezuur is een erg mild middel dat tegenwoordig overal opgesmeerd wordt als vervanging voor antibiotica. Het doet vrij weinig maar soms is dat net genoeg. Vervelend dat ze bij zo'n grote infectie nog steeds geen antibiotica geven. Kan flink uit de hand lopen daardoor. Meeste huisartsen maken die fout maar een keer. Heb je een hardnekkige antibiotica-weiger-huisarts?
Ja ik heb een fanatieke anti- antibiotica huisarts. Daar zijn ze heel fanatiek mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet steeds na 1 week stoppen met smeren maar 2 weken door smeren. Net als bij een andere infectie niet met antibiotica stoppen wanneer de symptomen verdwijnen maar nog een week doorsmeren.

Daarnaast zijn er bronnen die voor de infectie zorgen. Bedden goed regelmatig en heet wassen, elke dag nieuwe was handjes, veel handen wassen en niet met je handen aan je gezicht zitten.

Indien het niet over gaat, laat je dan verwijzen naar een dermatoloog.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
suzyqfive schreef:
01-08-2020 17:34
Dat is bij mijn jongste ook zo. De dermatoloog zei dat erg blonde en rode kinderen vaak een bepaalde afweer in de huid missen tegen bepaalde huidbacterieën. Bij haar waren de waterpokken meteen ontstoken, bij de waterwratjes meteen eczeem en alles ontstoken. Krentenbaard dat altijd erg is. Hoop echt dat ze geen last van jeugdpuistjes/acne krijgt...

Mijn jongste is verder ook helemaal niet snel verbrand ofzo, snel bruin. Ze wordt nu wel donkerder qua haar.

Goh waarom weet ik dat dan weer? Mijn jongste precies hetzelfde verhaal.

Hij heeft dan weer geen acné. Hebben zijn broer en zus wel enorm gehad.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 01-08-2020 21:00
0.58% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Antoon69 schreef:
01-08-2020 18:07
Fusidinezuur is een erg mild middel dat tegenwoordig overal opgesmeerd wordt als vervanging voor antibiotica. Het doet vrij weinig maar soms is dat net genoeg. Vervelend dat ze bij zo'n grote infectie nog steeds geen antibiotica geven. Kan flink uit de hand lopen daardoor. Meeste huisartsen maken die fout maar een keer. Heb je een hardnekkige antibiotica-weiger-huisarts?

Fusidinezuur IS een antibioticum..
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat een dermatoloog je wel verder kan helpen dan een gewone huisarts. Kan het niet een vorm van koortslip zijn?
OohBoy schreef:
01-08-2020 20:45
Fusidinezuur IS een antibioticum..

Echt waar joh?
verkeerd
OohBoy schreef:
01-08-2020 20:45
Fusidinezuur IS een antibioticum..
Klopt, maar heel licht.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
01-08-2020 20:45
Ik denk dat een dermatoloog je wel verder kan helpen dan een gewone huisarts. Kan het niet een vorm van koortslip zijn?
Dat heb ik ook wel eens gedacht, maar het zijn echt meerdere blaasjes die zich snel uitbreiden als we niks doen. En een koortslip is toch anders, tenminste bij mij dan.
Het probleem met die krentenbaard is dat je jezelf continu blijft herbesmetten als het niet in 1x goed uitgeroeid wordt.

De dochter van een vriendin heeft lichte eczeem en dan heb je dus veel open wondjes, het was ondanks zeer strikte hygiënemaatregelen vechten tegen de bierkaai. Pas na een zeer heftige emotionele uitbarsting van vader bij de huisarts ging de huisarts over op zwaardere antibiotica en waren ze er in 1 klap vanaf. Daar zijn maanden overheen gegaan.
Jongste heeft dat ook, sinds ze baby is. Ze is nu 4 en nu nog maar zo’n 2-3 keer per jaar. Met smeren is het zo weg en soms verdwijnt het ook vanzelf. Zij heeft inderdaad ook nog nooit iemand besmet hier thuis. Volgens de huisarts hebben sommige kinderen dit en ze schijnen eroverheen te groeien.
viva-amber schreef:
01-08-2020 19:37
Ik zou niet steeds na 1 week stoppen met smeren maar 2 weken door smeren. Net als bij een andere infectie niet met antibiotica stoppen wanneer de symptomen verdwijnen maar nog een week doorsmeren.

Daarnaast zijn er bronnen die voor de infectie zorgen. Bedden goed regelmatig en heet wassen, elke dag nieuwe was handjes, veel handen wassen en niet met je handen aan je gezicht zitten.

Indien het niet over gaat, laat je dan verwijzen naar een dermatoloog.
Waar haal je dat advies vandaan? Fusidinezuur smeer je op de blaasjes, als die weg zijn dan valt er niet zoveel meer te smeren.
De bron is vaak de huid van de patiënt zelf; die draagt de bacterie bij zich.
*Sally* schreef:
01-08-2020 22:07
Waar haal je dat advies vandaan? Fusidinezuur smeer je op de blaasjes, als die weg zijn dan valt er niet zoveel meer te smeren.
De bron is vaak de huid van de patiënt zelf; die draagt de bacterie bij zich.
Ik moest ook 2 weken doorsmeren nadat de blaasjes waren verdwenen, maar daar heb je inderdaad niets aan als het steeds na langere tussenpozen terugkomt.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
01-08-2020 16:43
Is ze toevallig heel erg blond?
Waarom deze vraag? Mijn zoon heeft er namelijk ook flink last van gehad en is enorm blond met blauwe ogen (een echte “ariër”
Ik heb er dus ook veel last van gehad en ben het tegenovergestelde van blond, ben volwassen, met zwart haar en een donkere huid. Wat een doffe ellende was het zeg.
Alle reacties Link kopieren
*Sally* schreef:
01-08-2020 22:07
Waar haal je dat advies vandaan? Fusidinezuur smeer je op de blaasjes, als die weg zijn dan valt er niet zoveel meer te smeren.
De bron is vaak de huid van de patiënt zelf; die draagt de bacterie bij zich.
Het staat o.a. in de bijsluiter dat je zolang moet smeren als de ha aangeeft minimaal 1 tot 2 weken: 'Uw arts bepaalt hoelang u dit middel moet gebruiken. Meestal duurt een kuur 1 tot 2 weken.'

Maar to stopt idd elke keer wanneer de blaasjes indrogen. Wanneer de bron van de bacterie de huid is dan kan deze er nog steeds zijn.
Vaak is de oorzaak mede krabben in het gezicht of een wondje en dan komt de bacterie er weer in.

De klachten nemen idd na een paar dagen af, dat staat ook in de bijsluiter, maar de creme gebruik je als een kuur en moet je eigenlijk afmaken, dus 1 tot 2 weken smeren afhankelijk van het advies van de ha.

Wanneer het steeds terug komt dan zou ik niet steeds stoppen wanneer de klachten minder worden, maar doorsmeren 2 weken om te kijken of dat helpt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Wij smeren altijd tot het helemaal weg is dat is meestal binnen een week en dan nog een paar dagen door. Zo is het ons verteld door de huisarts.
De Fucidin begint nu aan te slaan er zijn in ieder geval geen blaasjes meer bijgekomen. Meestal is dat direct en niet na 4 dagen smeren. Ik probeer ook altijd direct een tube Fucidin te regelen ook al is het weekend. Op het hoogtepunt van de Coronacrisis in april stonden we op zondagochtend bij de noodapotheek :frusty:
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zorgen dat je het altijd in huis hebt. Ik heb het weleens in Azie gekocht zonder recept.

Ik ben uit eindelijk maanden door en dermatoloog behandeld nadat ik na enkele jaren niet meer onder controle kreeg.

Ik heb nu al jaren een rustige huid, maar ik moet er wel vanaf blijven.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
okkervil schreef:
02-08-2020 09:54
Wij smeren altijd tot het helemaal weg is dat is meestal binnen een week en dan nog een paar dagen door. Zo is het ons verteld door de huisarts.
De Fucidin begint nu aan te slaan er zijn in ieder geval geen blaasjes meer bijgekomen. Meestal is dat direct en niet na 4 dagen smeren. Ik probeer ook altijd direct een tube Fucidin te regelen ook al is het weekend. Op het hoogtepunt van de Coronacrisis in april stonden we op zondagochtend bij de noodapotheek :frusty:
Ik heb altijd een tube in huis. Als ie bijna leeg is bel ik de huisarts voor een nieuwe. Die doet daar nooit moeilijk over gelukkig.
viva-amber schreef:
02-08-2020 09:56
Ik zou zorgen dat je het altijd in huis hebt. Ik heb het weleens in Azie gekocht zonder recept.

Ik ben uit eindelijk maanden door en dermatoloog behandeld nadat ik na enkele jaren niet meer onder controle kreeg.

Ik heb nu al jaren een rustige huid, maar ik moet er wel vanaf blijven.
Mag ik vragen wat je dan die maanden bij de dermatoloog hebt gebruikt?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook altijd een tube in huis. Ik probeer nu altijd een nieuwe tube in huis te halen want als de tube al open is dan werkt het niet zo goed meer is mijn ervaring. Volgens huisarts zou dat niet moeten uitmaken, maar na opening werkt het bij ons voor geen meter meer.

Ik heb zometeen een afspraak. Ik heb moeten lullen als Brugman, want ivm een verbouwing doen ze in principe alleen spoed :facepalm:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven