Werk & Studie alle pijlers

Afgestudeerd en het vinden van werk (orthopedagogiek)

04-08-2020 00:51 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
broccolibloemkool123 wijzigde dit bericht op 26-01-2021 22:03
99.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Blijven solliciteren, evt nog een stage doen, ondertussen vrijwilligerswerk doen enz.

Laat je brieven ook vooral aan anderen lezen voor je ze verstuurt en laat een ander eens kritisch je CV onder de loep nemen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Ik heb een HBO studie gedaan, maar heb nooit durven solliciteren naar een baan op niveau. De eisen die in de vacature gesteld werden, schrokken me altijd direct af. :-( Toen heb ik gesolliciteerd naar een baan op lager niveau, waar ik direct aangenomen werd, maar waar ik inmiddels ook niet echt gelukkig ben. Maar omdat het nu al 4 jaar geleden is, is de drempel om te solliciteren op een HBO-functie eigenlijk nog groter geworden.

Dus laat je niet uit het veld slaan en blijf solliciteren op vacatures op niveau. Doe in ieder geval niet wat ik gedaan heb. :')
Alle reacties Link kopieren
Heb je zelf wel helder voor ogen wat je eigenlijk zou willen? Wat voor soort bedrijf of instelling, wat voor soort werk? Is dat vergelijkbaar met wat je in je stages hebt gedaan? Ik krijg een beetje de indruk dat je nu op heel veel dingen aan het solliciteren bent, en zelf eigenlijk ook niet zo goed weet wat je wilt. Het zou kunnen dat dit niet echt meehelpt in het schrijven van je brieven en/of ervan overtuigd zijn dat je het werk kan uitvoeren.
Misschien helpt het om informeel te vragen of je eens kan langskomen voor een kopje koffie, om te kijken hoe de instelling doet, wat voor werk ze zoal hebben? Bijvoorbeeld via je contactpersoon bij je stagebedrijven, of via afgestudeerde (ouderejaars) medestudenten die al wel een baan hebben gevonden. Misschien organiseert je studievereniging nog netwerklunches of bedrijfsbezoeken waar je mee kunt gaan? Mijn studievereniging (heel andere richting) bood ook bijvoorbeeld carreer services aan, waar je ze kunnen helpen met het vinden van het juiste bedrijf, doorlezen van je CV / brief, etc. Misschien kan dat je helpen om binnen jouw vakgebied wat meer uit te zoeken wat je wilt.
Alle reacties Link kopieren
rexxar schreef:
04-08-2020 09:59
Ik heb een HBO studie gedaan, maar heb nooit durven solliciteren naar een baan op niveau. De eisen die in de vacature gesteld werden, schrokken me altijd direct af. :-( Toen heb ik gesolliciteerd naar een baan op lager niveau, waar ik direct aangenomen werd, maar waar ik inmiddels ook niet echt gelukkig ben. Maar omdat het nu al 4 jaar geleden is, is de drempel om te solliciteren op een HBO-functie eigenlijk nog groter geworden.

Dus laat je niet uit het veld slaan en blijf solliciteren op vacatures op niveau. Doe in ieder geval niet wat ik gedaan heb. :')
Gewoon solliciteren op HBO-functies nu! Je bent nu een HBO-starter maar hebt al wel 4 jaar (ik neem aan relevante) werkervaring. Veel bedrijven vinden dit juist erg waardevol, je bent immers geen echte starter / net-student-af meer en weet wat meer wat je wilt.
en een dag meelopen?
Alle reacties Link kopieren
Niet solliciteren, maar netwerken. Heb je veel meer aan.
Alle reacties Link kopieren
.
broccolibloemkool123 wijzigde dit bericht op 26-01-2021 22:04
0.00% gewijzigd
Ik zou toch kijken of je niet via een werkervaringsplek of iets dergelijks je BAPD kan halen. De markt van afgestudeerden is gewoon groot en instellingen zijn over het algemeen op zoek naar iemand met ervaring. Als je dat niet hebt dan is de BAPD toch wel vaak een eerste vereiste.

En verder is mijn tip om voor je eerste baan niet te hoge eisen te stellen. Werkervaring is ontzettend belangrijk in onze setting, dus zodra je die hebt (en eventueel nog cursussen via je werk hebt kunnen doen) kan je kijken naar plekken die echt bij je passen en maak je daar veel meer kans. Ik heb destijds (3 jaar geleden) ook heel veel brieven geschreven, maar uiteindelijk mijn eerste baan gevonden bij een instelling waar ik geen brief naar had gestuurd doordat ik op mijn LinkedInprofiel had staan dat ik op zoek was naar een baan. Daar zat toen een manager die sollicitatiebrieven maar onzin vond. Inhoudelijk sloot de baan perfect aan, maar ze zaten wel voor een dubbeltje op de eerste rang. Heb me daar ontzettend kunnen ontwikkelen en daarna ben ik dus gelijk verder gaan kijken om gewoon conform CAO betaald te kunnen krijgen.
Ga ook solliciteren op hbo niveau banen als je dat nog niet deed.
Alle reacties Link kopieren
Hoi,
Ik weet dat het verloop onder de ortho's binnen de vergoede dyslexiezorg (vaak, jonge, beginnende meiden) hoog is. Trekt dat werk je? Dan kan je altijd open brieven schrijven naar instellingen die dat aanbieden.

BAPD is de diagnostiek aantekening? Zou ik ook open sollicitaties sturen naar organisaties die je trekken en vragen of je in ruil voor begeleiding daar werkervaring mag opdoen om zo je diagnostiek aantekening te kunnen halen. Dat is echt een must om verder te komen. En liefst het generalisten traject erachter aan. Een pittige investering, naar dan ben je tot je pensioen verzekerd van werk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven