Gezondheid alle pijlers

Stress door komende bruiloft zusje

10-09-2020 21:03 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste lezers,

Graag wil ik mijn verhaal hier kwijt in de hoop tips/advies te krijgen. Mijn zusje heeft binnenkort een bruiloft en aangezien wij van Turks afkomst zijn komt er heel wat bij kijken. Door mijn beperkingen op sociaal vlak en mijn autisme zorgt dit ook voor veel stress bij mij. Ik moet als broer veel doen. Ik moet bij het verlaten van haar ouderlijk huis een soort ceremonie houden met allebei de familie die kijken. Het is dan officieel dat mijn zusje haar ouderlijk huis verlaat en afscheid neemt van ons.

Het thema "afscheid" is bij het GGZ ook vaak onderwerp geworden en is ook vaak voorgekomen in de behandelingen. Daaruit is uitgekomen dat door mijn autisme afscheid nemen in mijn systeem blijft hangen wat voor chronische stress zorgt. Sociaal contact en afscheid zijn eigenlijk de twee dingen wat bij mij op de voorgrond staat.

Nou is het zo dat dus bij de bruiloft, afscheid en sociaal contacten op de voorgrond staan en dan ook nog voor een groot menigte (300 - 400 man).

De bruiloft is op 11 oktober, alleen zijn bij mij de angst inmiddels al begonnen. Op werk moet ik vaak naar de wc i.v.m diarree. En heb elke ochtend urenlang dat ik misselijk ben en vaak moet overgeven. Door al deze klachten en mijn psychische toestand heb ik besloten om niet aanwezig te zijn bij de bruiloft. Die ceremonie kan mijn vader of eventueel mijn ooms ook doen.

En nou komt eigenlijk het probleem: Mijn ouders eisen dat ik als broer aanwezig ben en de ceremonie ga doen. "Zet ons niet voor schut, neem wat medicijnen in, dan komt het goed" wordt er gezegd. Mijn vader wilt zelf niet in de publiek staan, dus vind hij dat ik het maar moet doen. Mijn zusje vind het goed dat ik die dag niet aanwezig ben vanwege mijn klachten en de stress die erbij komt. Mijn ouders eisen dat alles loopt zoals de ritueel.

Het komt er dus op neer dat ik verplicht wordt om aanwezig te zijn en die ceremonie te doen. Dat het nu niet goed gaat en hoe dichter de dag komt hoe stressvoller ik wordt niet gezien.

Dus wat kan ik doen? Weglopen, verdoven, crisisdienst bellen? Ik heb echt geen idee meer.
Alle reacties Link kopieren
heb je een vriend of neef, met wie je kunt oefenen en die tijdens de bruiloft bij je blijft?
400 man? Bijzonder dat dit mag.

Gewoon zeggen dat je het niet doet, klaar.
Alle reacties Link kopieren
Is er een oom waarmee je heel hecht bent?
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Vader/ Neef / oom vragen om ceremonie - evt met jou - te doen. Wel er bij zijn die dag.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Nou is het zo dat dus bij de bruiloft, afscheid en sociaal contacten op de voorgrond staan en dan ook nog voor een groot menigte (300 - 400 man).
Dit meen je toch niet serieus?
Wat dacht de bruid van uitstellen tot volgend jaar? Of het hele circus downsizen tot een klein bescheiden clubje.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt dit nu niet aan. Vraag je hulpverleners om hulp. Misschien kun je een familielid inlichten? Aangeven dat je dit nu niet kan doen? Een hulpverlener laten uitleggen?
Wanna grow up to be
Be a debaser
Je zus is de bruid.
Je vader wil zelf ook niet, rara waarom.
Ik zou proberen voet bij stuk te houden. Wellicht kun je in overleg met je zus op bepaalde momenten wel aanwezig zijn en met wat familieleden afspreken dat je gaat, en hoe je weggaat, en waar je heen gaat.
Ik zou dit zeker niet doen als ik jou was.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
10-09-2020 21:05
400 man? Bijzonder dat dit mag.

denk niet, dat TO zeggenschap heeft
Alle reacties Link kopieren
Trouwdag
In haar witte trouwjurk gaat de bruid samen met de bruidegom en een hele stoet naar een locatie voor de fotoshoot. Voordat de bruid mee gaat is er een grappig traditie. De broer/het broertje van de bruid houdt zijn zwager tegen bij de deur tot hij genoeg geld heeft ontvangen.

Is dat het ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Lekker dan! Een bruiloft met 400 man. Zijn jullie wel helemaal lekker?
Er heerst corona!
Of gelden die regels niet bij jullie?
Alle reacties Link kopieren
Yggdrasil schreef:
10-09-2020 21:16
Lekker dan! Een bruiloft met 400 man. Zijn jullie wel helemaal lekker?
Er heerst corona!
Of gelden die regels niet bij jullie?
Dat mag gewoom hoor, als de lokatie het aan kan
Allemaal een vaste plaats, geen probleem
Yggdrasil schreef:
10-09-2020 21:16
Lekker dan! Een bruiloft met 400 man. Zijn jullie wel helemaal lekker?
Er heerst corona!
Of gelden die regels niet bij jullie?
Nou, dit dus!
Alle reacties Link kopieren
Als je zus het oke vindt dat jij het niet doet en ze snapt waarom, kan zij dan niet tegen je ouders zeggen dat ze wil dat iemand anders het doet?
Dat zij als bruid dit mag bepalen?
Alle reacties Link kopieren
Wat geeft je precies stress in deze situatie? Zou er iets kunnen zijn wat jou kan helpen om bijvoorbeeld meer overzicht te krijgen, of een prettig familielid die in je buurt blijft en waar nodig bijspringt?
Ik denk dat het goed is als je hier met je behandelaar over praat. Misschien kan je vader een keer mee naar een behandelafspraak om samen een plan te maken?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
10-09-2020 21:08
Dit meen je toch niet serieus?
Wat dacht de bruid van uitstellen tot volgend jaar? Of het hele circus downsizen tot een klein bescheiden clubje.
Eens, maar Grapperhaus heeft het niet makkelijk gemaakt om regels te handhaven door zelf ook maar wat te doen.
Alle reacties Link kopieren
de corona politie is er ook weer
Is jouw familie religieus? Zo ja, zou iemand uit de gemeenschap (imam? of een andere voorganger afhankelijk van de religie) jou begrijpen, kunnen bemiddelen tussen jou en jouw familie en je hierin steunen?
Bergvogel schreef:
10-09-2020 21:24
Eens, maar Grapperhaus heeft het niet makkelijk gemaakt om regels te handhaven door zelf ook maar wat te doen.
Zijn gezelschap was toch in elk geval kleiner.
Alle reacties Link kopieren
Zou het helpen als je het voor je eigen gevoel anders gaat zien? Het heet dan weliswaar afscheid, maar je zus gaat natuurlijk niet echt weg. Ze gaat alleen ergens anders wonen en slapen., maar ze zal zeker niet uit je leven verdwijnen. In plaats van afscheid te nemen van je zus, krijg je er juist een officiële zwager bij. Dat is niet iets droevigs, maar juist iets leuks!
En heeft je aanstaande zwager geen broers of zussen met wie je het samen kunt doen? Dan is het al veel minder eng.
Alle reacties Link kopieren
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... bruiloften
Het mag echt
Zullen we weer on topic gaan?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben heel blij dat je zus je situatie begrijpt en aan je kant staat.
Misschien kan zij je helpen om tegen je ouders te zeggen dat jij het echt niet kan doen.

Wel zou ik naar (een deel van) de bruiloft zelf gaan. Dat zal je zus heel fijn vinden ook al snapt ze waarom je dat eventueel niet zou kunnen. ❤️

Ik vind het ook heel goed dat je voor jezelf op durft te komen.
Let’s go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Yggdrasil schreef:
10-09-2020 21:16
Lekker dan! Een bruiloft met 400 man. Zijn jullie wel helemaal lekker?
Er heerst corona!
Of gelden die regels niet bij jullie?
Precies.
Alle reacties Link kopieren
Yggdrasil schreef:
10-09-2020 21:16
Lekker dan! Een bruiloft met 400 man. Zijn jullie wel helemaal lekker?
Er heerst corona!
Of gelden die regels niet bij jullie?
Turkse mensen krijgen geen corona.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Begrijpt je familie wat autisme is, en hoe dit je beinvloed.

Ik kan me niet voorstellen dat een culturele ceremonie belangrijker is dat de gezondheid van de zoon.


Wie zou deze taken doen wanneer er geen broer is van de bruid? Kan hij niet een groot deel van deze ceremonie doen?

Bespreek dit anders met iemand uit je gemeenschap, de Imam of ander gezaghebbend persoon.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven